Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

WRC 4 - rallye pro amatéry?

  12:00
Příznivci rallye her mají letos skutečně silný rok. Na trhu se totiž v krátkém sledu objevují hned tři kvalitní tituly. Dva z nich jsme vám již na našich stránkách představili, přičemž dnešním dnem se silná trojka stává kompletní.

WRC 4

Série WRC má oproti svým konkurentům jednu nezanedbatelnou výhodu: kompletní licence celého seriálu mistrovství světa v rallye soutěžích. Dokud soupeřila pouze s Colin McRae Rally, mělo WRCéčko pozici jedničky vcelku jasnou, byť se Colin chybějící licence snažil dohánět všemožně. Poté, co však na scénu jako velká voda vtrhl se svou rallye hrou Richard Burns, trůn rallye her se začal mocně otřásat. Dnes se tak dozvíme, zdali na něj opět zasedne starý známý král, nebo si jej přivlastní nová mladá krev.

A proč si tuto otázku nezodpovědět hned ve druhém odstavci? Věci se tedy mají asi takhle. Zatímco Richard Burns se nekompromisně vydal cestou ultra tuhého realismu, WRC si to dál šine svým osvědčeným směrem takzvané „rozumné simulace“. Tím se dostáváme k poznání, že se všeliké rallye hráčstvo letos rozdělí na dva tábory. Šílenci, kteří si s sebou pro jistotu neustále nosí příruční řadící páku a hever si ani nevšimnou, že vůbec nějaké WRC vyšlo a od obrazovek s RBR je nikdo nedostane ani oním heverem. Drtivá většina ostatních pak dá přednost WRC 4. To totiž sází v prvé řadě na příjemný herní zážitek.

Vzhledem k tomu, že zvládnout opravdové rallye bestie není žádná sranda, patrně začne dost hráčů nejprve v nižších soutěžních třídách.

WRC 4 V jistém směru je totiž tato hra podobná rallye závodům v Gran Turismu. Nemáte sice nejmenší problém udržet vaše auto na trati, a jedete si docela v pohodičce, ale na druhou stranu máte dobrý pocit z jeho jízdní fyziky. Tak nějak intuitivně tušíte, kdy a jak máte pracovat s plynem a brzdami, a chování auta vám bude připadat dosti přirozené. Na druhou stranu je ale potřeba podotknout, že ti, kdož mají už za sebou nějakou tu stovku kilometrů rychlostních zkoušek v RBR, budou si zde připadat jako v nějaké automatové arkádě. V kombinaci s velmi přívětivým ovládáním tak ale ve výsledku dostáváme hru, která je nejen díky licencím poměrně dosti věrná předloze skutečné rallye, ale zároveň i dostatečně přístupná úplně všem, dokonce i těm, kteří si k rallye hře sednou poprvé.

Je vidět, že tvůrci zastřešení velmi štědrou a bohatou rukou Sony na rozpočtu nešetřili, čemuž odpovídá rozsáhlost celé hry. Máme zde čtyři výkonnostní skupiny licencovaných vozů, všech šestnáct podniků mistrovství světa a mezi jmény nechybí ta největší esa současné rallye scény. A ano, samozřejmě, tým Škoda Motorsport je zde rovněž v plné polní a prostřednictvím ovladačů v rukou patriotistických hráčů se jistě dočká většího přísunu mistrovských bodů nežli je tomu v posledních ročnících WRC 4 světového šampionátu. Každá rallye soutěž je rozdělena do šesti rychlostních zkoušek, což v případě kompletní sezóny dává hodně slušný počet necelé stovky jízd. Tím to ale zdaleka nekončí. Vzhledem k tomu, že zvládnout opravdové rallye bestie není žádná sranda, patrně začne dost hráčů nejprve v nižších soutěžních třídách (což, mimochodem, zejména ne příliš ostříleným hráčům doporučujeme) a než se vyškrábete až ke kategorii hrubě nabušených rallye konceptů nazvané Extreme, chvilku vám to potrvá. Je zde tedy opravdu co hrát a hra vám na nějaký ten čas rozhodně vydrží.

Co se týče jízdních vlastností vozů, obecně odpovídají tomu, co by člověk od takovýchto mašin čekal, a navíc (jak již bylo řečeno) je podpořeno solidním ovládáním, takže nebudete podobně jako v RBR zejména v počátcích lovit každou chvíli auto z příkopu. Co ale právě oproti RBR postrádáme, je onen fantastický pocit při zrychlení. Zatímco v RBR při pohledu z kapoty či kokpitu téměř až cítíte, jak vás zrychlující auto tlačí do sedadla, ve WRC 4 se nic takového nekoná. Při pohledu „z vlastních očí“ je sice jízda dynamičtější a budí dojem vyšší rychlosti, ale s konkurentem z dílen švédského Warthogu se to prakticky nedá ani srovnat.

TJe na hraní jednodušší a přístupnější širokým zástupům hráčů, s čímž souvisí i menší důraz na „realismus za každou cenu“.

WRC 4 Zvláštní pozornost si zaslouží technické zpracování, které, věřte nebo ne, záleží na tom, na jakém televizoru hrajete, přičemž nerozhoduje ani tak kvalita, potažmo cena, ale spíše ten který kus. Již v prvních dojmech jsme se zmínili, že nám grafika nepřipadá nikterak zvlášť pohledná, nicméně to jsme ještě netušili, že by to mohlo být třeba vlivem našeho redakčního televizoru. Podobný výsledek se dostavil i při hraní review verze, kterou si jednoho krásného dne donesl na víkend domů. Údiv nad změnou kvality zobrazení byl skutečně hodně veliký. Některé rallye vypadají opravdu luxusně, kupříkladu Švédsko, Německo nebo Monte Carlo, jiným nepomůže ani svěcená voda (Finsko je docela zklamáním, Velká Británie rovněž neoslní). Skvěle ale vypadají všechny vozy. Samozřejmostí je naprostá věrnost reálným předlohám, co se týče i té nejmenší reklamní samolepky. Navíc jsou zobrazeny naprosto hladce a čistě a punc výjimečnosti jim dodává i povedené nasvětlení a odlesky. Poznávacím znamením série WRC byl už od druhého dílu velmi daleký dohled na otevřených prostranstvích. To samozřejmě zůstalo zachováno i nyní (samozřejmě pouze v místech, kde je to možné, v hustém waleském lese přeci jen oceán neuvidíte), a třeba taková projížďka jihoněmeckou kopcovitou krajinou je skutečně parádní. Co se týče plynulosti vykreslování, opět je zde situace dosti nejednoznačná. Avizované Monte Carlo, Německo, nebo Švédsko drží pevný obraz po celou dobu jízdy. Naproti tomu v takovém Finsku každou chvíli doskočí nějaký ten objekt, typicky třeba i kus mostu.

Sportovní hry od Sony

Co si budeme povídat, sportovní série od Sony v poslední době poněkud stagnují. A to ještě docela hezky řečeno. Formula One se potýká s nedostatkem invence (ovšem co taky inovovat na okruhových závodech formulí, že?) a omezených možností stávajícího hardwaru, čímž pádem už letošní díl vypadá prakticky stejně jako ten předchozí. This Is Football letos zatím dokonce vykazuje spíš i známky lehčího úpadku, a tak musí čest firmy zachraňovat právě WRC. Je až s podivem, že této sérii se stagnace víceméně vyhýbá, přestože se rovněž jedná stále o to samé: závody rallye speciálů v nejrůznějších koutech světa a na různých površích. Každopádně jsme rádi, že alespoň v tomto případě je proč si nový díl koupit, takže se v tom raději nebudeme moc vrtat :-).

WRC 4 Po zvukové stránce rovněž nemůžeme mít žádných námitek. Vozy bublají velmi uvěřitelně a navigátor pracuje a zní rovněž solidně. Při defaultním nastavení sice čas od času zahlásí některý z traťových prvků poněkud opožděně, ale vzhledem k celkovému pojetí hry a povětšinou dosti solidní grafice se s tím dá v pohodě žít. Zuřit tak tedy budete maximálně tehdy, když vám pozdě nahlásí, kam se má odbočovat na křižovatce, kterou již máte těsně před nosem. Závěrem tedy ještě jednou opakujeme: WRC 4 je kvalitní rallye titul, který jde ale na věc z poněkud jiného úhlu nežli masivně realistická RBR. Je na hraní jednodušší a přístupnější širokým zástupům hráčů, s čímž souvisí i menší důraz na „realismus za každou cenu“. Dobře se ovládá i na standardním DualShocku, takže není potřeba být vybaven kvalitním volantem. Odladěný fyzikální model dává hned zpočátku šanci na úspěšné jízdy takřka každému a navíc z něj budou mít příležitostní hráči naprosto skvělý pocit, že se auta chovají reálně, ale zároveň nejsou frustrováni důsledky špatného najetí na kdejaký šutr. Příznivci ultrarealitických simulátorů ovšem zcela jistě zůstanou u RBR, o tom žádná.

WRC 4
Výrobce/Vydavatel Evolution/Sony
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ano, 4 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 324 kB
Verdikt: Velmi povedená rallye hra, nad níž rallye maniaci možná ohrnou nos, ale všichni ostatní si ji královsky užijí.
Hodnocení: 80% (info)

Témata: jízdné, simulátor, Sony
  • Nejčtenější

S černým samurajem v Japonsku tvrdě narazili. Vydavatel se omlouvá

Připravovaná hra Assassin’s Creed Shadows zasazená do feudálního Japonska vyvolala nevoli zejména...

Zaplatil půl milionu, aby si mohl chvíli zahrát s populární streamerkou

Fanoušek vydražil v internetové aukci možnost zahrát si počítačové hry s populární streamerkou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hráč dostal ban na deset let, hned po návratu navázal na původní hádku

Uživatel oblíbeného internetového fóra Something Awful dostal v roce 2013 zákaz na sto tisíc hodin...

Máme se obávat? Nejočekávanější hra údajně nemusí být tak dobrá

Bývalý vývojář ze studia Rockstar odhaduje, že příští díl série Grand Theft Auto nebude zas takový...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Nobody Wants to Die je kyberpunková detektivka jako řemen

Sci-fi adventura Nobody Wants to Die je poctou mnoha filmovým i herním klasikám, zároveň ale...

Roblox má problém s pedofily, přiznávají už i jeho provozovatelé

Rozsáhlý článek magazínu Bloomberg poodhalil odvrácenou stranu populární herní platformy Roblox,...

Fortnite zmizí z obchodu Samsungu, objeví se ovšem jinde na iOS i androidu

Společnost Epic, která provozuje komerční megahit Fortnite, se podělila o své plány ohledně...

Vyšla obří modifikace Falloutu 4, fanoušci na ní dělali přes pět let

Po mnoha odkladech vyšel neoficiální datadisk pro hru Fallout 4. Poprvé v historii série se v něm...

Máme se obávat? Nejočekávanější hra údajně nemusí být tak dobrá

Bývalý vývojář ze studia Rockstar odhaduje, že příští díl série Grand Theft Auto nebude zas takový...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....