WipeOut Fusion

  12:00aktualizováno  11. srpna 1:24
Wipeout. Synonymum pro pekelnou rychlost, vyváženou akci a skvělou hudební atmosféru. Pakliže jste postiženi jeho fenoménem, je potřeba říci, že na platformě PS2 je v současnosti nachystána další kapitola této populární série, která by vám rozhodně neměla uniknout.
Wipeout Fusion

Nejprve pro ty, kteří nevědí, co je to kult WipeOut (ostatní laskavě přeskočí první odstavec). WipeOut je závodní hra z blízké budoucnosti. Vy, jakožto pilot jednoho ze specifických vznášedel, létáte na antigravitační trati nepříliš širokého rozměru. V jejím profilu se vyskytují dva typy elektromagnetických polí: modré šipky krátkodobě akcelerující vaši loď a pak tu jsou zajímavější pole čtvercového charakteru, aktivující jednu ze zbraní, nesených vaším systémem. Vy se samozřejmě snažíte ve zdejším závodním klání doletět na prvním místě (i za použití nepříliš sportovního střílení), přičemž vše uvedené se přitom ještě odehrává ve velké rychlosti a za svižného hudebního doprovodu a syčení trysek…

Takže se všichni my, futurističtí aviatici, po dlouhé době zase konečně vyřádíme. Neustále odkládané vydání Wipeout Fusion, tedy alespoň pro mne, bylo totiž naprosto nesnesitelné. Pro mnohé fandy našich černočerných skříněk byl tento titul jednoznačným tahounem. Sony, respektive Studio Liverpool, si dávali na čas údajně kvůli maximální vychytanosti tratí, vypiplané grafice a hlavně high-endové hratelnosti. Do jaké míry se jim to podařilo se pokusím osvětlit v následujících řádcích. Nejprve ale trocha nostalgie…

Wipeout Fusion

Na PSX jsme se dočkali celkem tří kousků této obchodní značky - WipeOut, WipeOut 2097 a WipeOut 3.0. Jednička moc neoslovila. Zřejmě díky jednomu hudebnímu interpretovi, možná pro malou různorodost tratí, či vznášedel. Nápad byl ale skvělý. Kombinace pekelně rychlého závodění v úzkých tratích, okořeněná používáním různých zbraní. Druhý díl však maximálně podtrhl dynamiku a progresivitu tohoto nápadu, k čemuž dále přispěl naprosto neuvěřitelně nadupaný soundtrack s velmi zvučnými jmény interpretů. FSOL, Underworld, Prodigy ad. vybudili naše audia do maxima za zvuků trysek a špičkového "announcera". Tento kovově znějící hlas (mimochodem, starci jako já si tady vzpomenou na Amigu, jelikož program sloužící k těmto oznámením pocházel právě z ní…) se svými hláškami zarýval hluboko do mozku a zdůrazňoval už tak neuvěřitelně adrenalinovou atmosféru celé hry. Báječná grafika ve 30 framech za vteřinu byla, ač se to zdá neuvěřitelné, v posledním dílu na PSX ještě vylepšena a přibyl režim dvou hráčů na jedné obrazovce. Ano, tohle byl na možnosti šedé 32-bitové mašinky neuvěřitelně propracovaný třetí díl. A všichni ti, kteří čekali po mohutných klubových pařbách takovou dobu, se nyní opět dočkali.

Wipeout Fusion

Začnu neobvykle od zvukové stránky. U Wipeouta, na čemž se všichni skalní pařani shodneme, to ani jinak nejde. Přátelé jásejte, nadupanost hudebního soundtracku je zpět! Future Sound Of London, Luke Slater, Tino Maas, Orbital; to nejsou žádná ořezávátka a ostatní interpreti, i když ne příliš zvučných jmen, se tady rozhodně také nedali zahanbit. Celé to letecké pachtění nám podbarví spousta moderní hudby od skvělých ambientních kousků až ke svižnému rave. Dynamika má opět hlavní slovo. Celkem tu je 19 kousků, z nichž si můžete sestavit vlastní playlist, či nechat je hrát náhodně anebo popořadě. Hudební stránka tedy jednoznačně 100%!
FX samozřejmě nezůstávají stranou, trysky syčí, plechy skřípou, palubní počítač á la "Matka" hlásí aktivace zbraní a incoming, announcer (opět plechového ražení) vás potěší hláškami typu poslední kolo nebo charakter eliminován atd.

Za druhé hratelnost a VÝDRŽ, toť slovo v poslední době velice důležité, jelikož od časů Gran Turismo 3 se většina nových titulů skácí během pár hodin. WipeOut Fusion však rozhodně ne! Po nějakých 15 hodinách poctivé dřiny jsem někde u 30 % celkové kompletace. A obtížnost graduje… Vůbec hratelnost je v tomto případě opravdu velmi vychytaná. Tady Sony nezklamala!

Wipeout Fusion Wipeout Fusion

Arcade mód a v něm otevírání dalších okruhů na dané trati po získání zlata z minulých dílů zůstal. Jenže na jeho počátku máme přístupné pouze tři tratě. Další musíme odemykat v Ag lize. A ta slouží nejen k odemykání tratí a lodí, ale také k zisku kreditů. Pozornější z vás zbystřili slechy a mají k tomu pádný důvod. Pánové a dámy, vznášedla ve WipeOutu se dají UPGRADOVAT. Změna nejen rychlostní, brzdná, zbrojní atd., ale i optická. Na stroj nabalujete další masy plechu a zařízení, až se z prvotní titěrné podoby dostáváme k hrozivému křižníku (např. auricom). Úchvatné a motivační! Hrabání kreditů a následné vylepšování vám určitě nedá spát.
Challenge, to je další mód hry. Výzva, kde s vámi vybraným týmem musíte splnit dané úkoly na medailovou pozici. Jednotlivé položky jsou: Race (závod, v němž rozhoduje umístění), Time (časovka), Chase (stíhání a napadání soupeře v čase), Survival (přežít pokud možno nejvíce kol) a konečně Elimination (znič koho můžeš!). Zlato je opět motivující pro skrytý bonus.
Zone je na počátku hry skrytou položkou. Až si jí zpřístupníte, vrhnete se do režimu závodů na prototypu vznášedla FS 9000 a zapomenete na plyn a oboustrannou brzdu. První kolo máte ubohých 700km/hod, postupně prolétáváte checkpointy a rychlost se zvyšuje. Ale až si to budete frčet dvoutisícovkou, budete toho mít plné zuby a modlit se, abyste přežili alespoň dalších 500 metrů!
Time Trial je také skrytý a všem je jasné, o co zde asi půjde…

Wipeout Fusion

Multiplayer je perfektně připraven, nastavit si zde můžete úplně všechno: zbraně, catch up, počet protivníků i kol, vlastní ligu atd. Rozpůlení obrazovky buďto horizontální, či vertikální už je snad samozřejmostí… Zahrát si tu s kamarádem lze arcade i ag ligu. Takže co dodat.

Módy jsme se pomalu prokousali, přičemž jejich pestrost je jasná. Hratelnost se nejvíce podobá předchozímu - třetímu - dílu. 8 typů vznášedel, na každé dva piloti s různými vlastnostmi a 42 rozličných okruhů; solidní bilance opět zajišťující velkou dřinu. Zbraní je také dost, dokonce si odemknete i tzv. super zbraně, po jejichž odpálení vám na obrazovce povětšinou zůstane tak akorát mračno kouře a trosky ostatních závodníků. Rychlost letu je fascinující, občas nebudete ani tušit, co se to vlastně děje; obzvlášť po průletu nad akceleračními poli… a ovládání velmi rychle přejde každému do krve.
Nový WipeOut je zkrátka dynamická akce, v níž potřebujete maximální soustředění a vyhecované reflexy. Citlivost tlačítek pro zbraně i plyn je velkým přínosem, odpadá tak nutnost používání pravého analogu, což by bylo tak akorát pro ulomení okončetin. Hratelnost uzavřena: nováčci v problematice WipeOut budou sice poněkud dezorientováni, ale staří veteráni si budou "rochnit blahem". Je to věc cviku. Tedy 90%.

Wipeout Fusion

Položka předposlední: grafika. Ano, je pěkná, jak nám bylo naslibováno. Ostrá, barevná a rychlá. Pokud si v tom kalupu uděláte chvilku a rozhlédnete se po okolí tratě, budete asi valit oči. Backgroundy jsou opravdu vypilované do nejmenších detailů. Let loopem, jako na horské dráze, následný chvat po hliněné zemi mezi monolity za mohutného víření prachových oblaků, ostrá zatáčka vpravo, pád do hloubky mezi budovy města a mohutné tribuny plné jásajících diváků. Parádní nebíčko všude okolo. Různé variace - v každé zemi jiné prostředí. Vodopády, řeky, podmořské tunely, vesmírná stanice, aztécké pyramidy a jejich monumentální průlet, urbanistické město se stokami, ledová pole, dokonce i lesík a spousta dalších libůstek. To vše ještě okořeněno animovanými poutači a tunami atrakcí u trati, vznášejícími se cestovními, či reklamními samohyby, nějakou tou přírodou; zkrátka velmi vypracované. Tak a teď jsem došel k jednomu soukromému ALE. Při velkém množství lodí a střel na obrazovce je v celé hře asi 6 lokací, kde zhruba na 2 vteřiny klesne frame rate (z nějakých 50 až 60 fps na cca. 15!!!). Ano, čtete dobře. Jediná, nicméně pro mne podstatná chyba, je po té době čekání a údajného testování neodpustitelná. Co dělali beta testeři? Zřejmě se někde zašili a dloubali se v nose… Když poprvé došlo k inkriminované situaci, seděl jsem poté u obrazovky chvíli doslova jako opařený. Naše mašinka je přece dost výkonná, aby tohle s přehledem zvládla, neříkejte nám, páni programátoři, že už to lépe nešlo! Pročež nám zůstává za grafiku celkově 75 %.

Wipeout Fusion Wipeout Fusion

Shrnutí na závěr. Dostala se k nám konečně pekelně dynamická závodní hra, okořeněná zbraněmi. Má výtečný zvuk a velmi slušnou grafiku. 42 okruhů, 8 stájí po 2 pilotech – jejich upgrade, 5 herních módů, bonusy jako obrázková galerie a cheaty, a v neposlední řadě výborný multiplayer; to všechno znamená skvělou hratelnost a dlouhou dobu pro hraní. K mínusům zařazuji pouze zmiňované poklesy fps a občasné malinké kolize při výpadcích mimo trať. Klady tedy jednoznačně zašlapaly nepatrná mínus do země a z tohoto titulu se tak pomalu opět stává kult. Jelikož se dle prohlášení tvůrců jedná o poslední díl ságy, neváhejte a jděte si jej koupit (WipeOut maniaci to mají příkazem!!!). Obdržíte velice kvalitní držák!

P.S. A pokud je vám to pořád málo, můžete se

WipeOut Fusion
Výrobce/Vydavatel Sony
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ano, 2 hráči (splitscreen)
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ano
Paměťová karta: ano, 170kB
Verdikt: Velmi dynamická závodní hra s výtečnou hudbou, skvělou hratelností a velmi dobrou grafikou, která by neměla chybět v žádné sbírce těch nejlepších titulů na PS2.
Hodnocení: 80%

Témata: Loď, Testování, Zisk

Nejčtenější

Sexy androidka na PC válí. Stellar Blade hlásí skvělé prodeje

Je krásná a hráči si ji mohou obléct do mnoha více či méně sexy oblečků. Androidka Eva ovšem byla vytvořena pro jiný účel. Aby na zničené Zemi bojovala proti mimozemským monstrům.

O akci se sexy Evou je zájem, Stellar Blade odstartoval na Steamu fantasticky

Více než rok po vydání se povedená postapokalyptická akce Stellar Blade podívala z PlayStationu 5 také na PC. A první výsledky naznačují velmi slušný komerční úspěch.

Nejvíc sexy hra loňského roku vyšla na PC. A není jen pro chlípníky

Loňská hra Stellar Blade, která původně vyšla pouze na PlayStation 5, se nyní dočkala i PC verze. Hra nás mile překvapila tím, že funguje hezky plynule i na pár let staré PC sestavě, a již vyhlížíme,...

Kdysi jsme je milovali. Jak si vedou kultovní hry dnes?

Pojďme se vypravit hluboko do herní minulosti a připomenout si začátky některých slavných herních sérií. V kontrastu s tím se následně podíváme, jak si vedou dnes.

Máme tu největší průšvih letoška? Podvod, zuří hráči a chtějí zpět peníze

Titul herního propadáku roku má prvního vážného kandidáta. Hra MindsEye sbírá negativní hodnocení a kvůli špatnému technickému stavu si mohou hráči na PlayStationu dokonce zažádat o vrácení peněz,...

Bojují o titul šampiona. Znáte nejlépe hodnocené hry první poloviny roku?

Některá z těchto her se s největší pravděpodobností letos v zimě popere o titul hry roku. Seřadili jsme nejúspěšnější tituly vydané během první poloviny letošního roku podle agregátoru recenzí. Je...

19. června 2025 4

Harry Potter a Hra o trůny. Warner Bros. Games se zaměří na klíčové značky

Warner Bros. Games před dvěma lety namlsal úspěch hry Hogwarts Legacy z kouzelnického světa Harryho Pottera. Jenže dál už se herní divizi příliš nedařilo, což vyústilo v její restrukturalizaci.

18. června 2025  11:27 0

Další propadák? Novinka od zkušených tvůrců odstartovala rozpačitě

Zdá se, že tvůrci ceněných mysteriózních her Alan Wake či Control tentokrát šlápli vedle. Jejich online kooperativní akce FBC: Firebreak totiž odstartovala rozpačitě.

18. června 2025  10:25 1

RECENZE: Jakuzácký příběh z osmdesátých let boduje i na Switchi 2

85 %

Yakuza 0 Director’s Cut je ideální příležitost, jak vstoupit do světa japonské série Yakuza, kterou dnes známe pod jménem Like a Dragon.

Switch 2
18. června 2025 0

Nemyslitelné. Veleúspěšný Zaklínač 3 možná dostane nové rozšíření

Již deset let starý třetí díl série The Witcher (Zaklínač) možná ještě neřekl své poslední slovo. Objevily se informace, že příští rok by mohl dostat příběhové rozšíření, které hru podle...

18. června 2025 0

Yakuza 0 Director’s Cut

85 %

Switch 2
vydáno 17. června 2025  15:21,  aktualizováno  15:21

Remake Prince of Persia oznámený v roce 2020 stále vzniká, vzkazuje Ubisoft

V září tomu bude pět let, co Ubisoft odhalil remake skvělého Prince of Persia: Sands of Time z roku 2003. Nyní se připomíná, že na něm stále pracuje.

17. června 2025  11:30 2

Tvůrci Zaklínače 4 volí přístup „nejprve konzole“. Mají k tomu dobrý důvod

Technologickou demoverzi z připravovaného Zaklínače 4 jste už určitě viděli. A pokud ne, běžte to hned napravit. Nyní nás polské studio CD Projekt Red nechalo nahlédnout za oponu vývoje.

17. června 2025  10:37 7

Máme tu největší průšvih letoška? Podvod, zuří hráči a chtějí zpět peníze

Titul herního propadáku roku má prvního vážného kandidáta. Hra MindsEye sbírá negativní hodnocení a kvůli špatnému technickému stavu si mohou hráči na PlayStationu dokonce zažádat o vrácení peněz,...

17. června 2025 1

Sexy androidka na PC válí. Stellar Blade hlásí skvělé prodeje

Je krásná a hráči si ji mohou obléct do mnoha více či méně sexy oblečků. Androidka Eva ovšem byla vytvořena pro jiný účel. Aby na zničené Zemi bojovala proti mimozemským monstrům.

16. června 2025  11:32 4

Ani kapka nazmar: Soutěžíme o dětské designové lahvičky NUK Mini-Me
Ani kapka nazmar: Soutěžíme o dětské designové lahvičky NUK Mini-Me

Hledáte lahvičku, kterou si zamiluje každé dítě? Lahve z řady NUK Mini-Me jsou skvělé pro každodenní použití doma i na cestách. Mají moderní...

Populární hra končí s pořádáním „oslav hrdosti“. Jsou prý cestou ke krachu

Na rozdíl od mnoha předchozích roků se letos hráči populární onlinovky RuneScape nedočkali oficiálních oslav měsíce hrdosti. Podle ředitele vývojářského studia Jagex Jona Bellamyho se totiž změnila...

16. června 2025 16

Kdysi jsme je milovali. Jak si vedou kultovní hry dnes?

Pojďme se vypravit hluboko do herní minulosti a připomenout si začátky některých slavných herních sérií. V kontrastu s tím se následně podíváme, jak si vedou dnes.

15. června 2025 8
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.