Úterý 27. října 2020, svátek má Šarlota, Zoja, Zoe
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. října 2020 Šarlota, Zoja, Zoe

Uncharted 2: čekali jsme hodně, ale tohle je nářez

  0:03
Neřekl jsem ani polovinu z toho, co jsem viděl, protože by mi nebylo uvěřeno. (Marco Polo)
95

Uncharted 2: Among Thieves

Platforma: PlayStation 3
Výrobce: Naughty Dog

  • Zase jedno posunutí hranic
  • GRAFIKA
  • Atmosféra
  • Hratelnost
  • Scénář víc efektní než zajímavý
  • Později nadpřirozená výdrž soupeřů
  • Tentokrát neřídíte ani vodní skútr

Neřekl jsem ani polovinu z toho, co jsem viděl, protože by mi nebylo uvěřeno. (Marco Polo)

Herní karta

Uncharted 2

První díl nasadil laťku v žánru akčních dobrodružných her hodně vysoko. Druhý díl jej překonává. Uncharted 2: Among Thieves je hra, kvůli které se vyplatí koupit herní konzoli PlayStation 3, na níž exkluzivně vychází.

Nejprve si připomeňme, že série Uncharted je bezpečně ukotvena v žánru klasické "tombraidrovky". Proto případné výtky k tomu, že se tu jen běhá, skáče, střílí, mlátí a občas luští nějaký ten hlavolam, připomínají stížnosti na horor, který není dost legrační. Ostatně, subžánr hororových komedií, případně nechtěně humorných béček, má též své vlastní místo v nabídce. Komu výše uvedené herní činnosti nejsou po chuti, nechť se obrátí jinam a neruší zde svým otráveným obličejem. Protože dnes se co? Dnes se slaví.

Uncharted 2

Nestává se moc často, aby recenzentovi po spuštění hry spadla čelist. Popravdě řečeno, autorovi tohoto článku spadla už při spuštění jedničky, ale tentokrát poklesla ještě o kus níž. Ostrost a detailnost textur je totiž na konzolové podmínky přímo neuvěřitelná.

Dlužno dodat, že to neplatí úplně vždy, ale řekněme, že přes devadesát procent grafiky působí jako zjevení. Z výjimek mi utkvěly v paměti hlavně prkotiny typu neostrých mikrovlnných trub v Tibetu, jež zkrátka mají tu smůlu, že mikrovlnná trouba v Tibetu bije do očí.

Videa jsou snad ještě o něco lepší, ale zase jen o tolik, že to neruší pocit bezešvého splývání s hratelnými pasážemi. Mnohé CG filmy mohou zdejším texturám materiálů jen tiše závidět. A je úplně jedno, zda jde o používáním ošoupané řemení, odřený lak, špinavé sklo, oblýskaný kov. Cokoli. Pochybuji, že byste někdy viděli lepší déšť nebo sníh.

Jen mě mrzelo, že jsem nikde nezaznamenal pohyb mraků; zdánlivá maličkost, jež však pocit žijícího světa docela ovlivňuje.

Jedna věc mi ale přijde pro ohromující dojem z grafiky zcela zásadní. Ve hře nás totiž v drtivé většině případů obklopují VĚCI a ne jen nějaké herní makety. Tam, kde mají jiné tituly místo knihovny neostře otexturovanou bednu, tady prostě stojí knihovna a v ní jsou halabala nastrkané knihy. Do těch stojících na stole můžete i strčit a ony se skácejí na stůl.

Uncharted 2: Among Thieves

Květináč je květináč, bicykl je bicykl, dům je dům a ne potěmkinská krabice. Uncharted učí člověka dívat se s despektem na předstírání. A to je veliká a, domnívám se, dosud ne zcela doceněná věc. Aniž bych znevažoval fantazii, jež udělá dítěti hangár z krabice od bot.

Na řadě míst působí péče ze strany tvůrců až poněkud maniakálním dojmem. Z toho prostého důvodu, že na to jednoduše nejsme zvyklí. Ani ze závěrečných titulků si asi neuděláme přesnou představu, kolik na tom doopravdy pracovalo lidí, natož kolik to celé doopravdy stálo. Člověku je až stydno, že tak nádhernými lokacemi jenom proběhne. Ovšem když si koupíte desetileté víno, je to něco podobného – je určené k tomu, aby se pilo, a hra, aby se hrála. Ale že se tahle hraje náramně.

Uncharted 2: Among Thieves

Pravdou je, že hratelnost na rozdíl od grafiky vyslovené padání čelisti nezpůsobuje. Avšak vůbec ne proto, že by byla málo dobrá. Je skvělá! Ale zaprvé stejná jako posledně a zadruhé naprosto zastíněná právě grafikou. Hratelnost je jako skromný pracant v podpalubí, o němž víte, až když loď nepluje, jak má. Zde si lze dopřát pět obtížností "plavby": Very Easy, Easy, Normal, Hard a odemykatelnou Crushing, přičemž na Normal se zkušenější hráč prakticky nikde nezasekne.

Výjimkami potvrzujícími pravidlo jsou některá místa, kde se po vás chce konkrétní akce, případně dosažení jednoho určitého bodu. Například helikoptéra útočí raketami na místnost, ze které není úniku. Vůbec netuším, jak jsem se odtamtud asi na šestý pokus dostal, nakonec jsem jen náhodně zkoušel různá místa.

A také odolnost lebek některých pokročilých protivníků poněkud přesahuje rozumnou míru. I zde je ale přítomno vše, co potřebujete pro relativně pohodlný postup. A rozmístění checkpointů by zasloužilo zvláštní cenu.

Uncharted 2: Among Thieves

Zapracovalo se na pěstních soubojích, kde s pár tlačítky vykouzlíte dosti pohledné bitky. Prim ale hrají střelné zbraně, kterých je jednak slušná a pestrá zásoba, jednak se s nimi výborně "pracuje". Což platí dvojnásob o ultimátně účinných pevných kulometech. Stejně jako minule si bohatě užijete skvěle vypadající i efektivní střelby z krytu; pouze házení ručních granátů odtud nějak nevychází podle představ, lépe je si poodstoupit od překážky. Jako nejspíš i v reálu.

Též na dopravních prostředcích si zastřílíte, jen je už tentokrát nebudete řídit; asi jediný krok zpět v celkově rozšiřující koncepci.

Pár nefér tipů
Přestože na obtížnost Normal není hra těžká, pár špinavých triků se vždycky hodí.

Tip číslo jedna: hrdina dokáže viset na libovolné hraně libovolně dlouho. Když se k ní někdo přiblíží, stačí stisknout tlačítko se čtverečkem a Nathan stáhne nešťastníka do hlubiny. Ideální na nabíhající grupu i jednotlivce - útočníci padají jeden za druhým jako ovce.

Tip číslo dvě: hrdinovy kamarádky Elena a Chloe se o sebe dovedou postarat, nikdy jim nedojde munice a hlavně se občas i strefí. Když je zle, jenom čekejte a nechte je chvíli pracovat. A když je párkrát úplně nejhůř a nemáte, kde se zašít, běhejte kolem dokola a nechte si silné soupeře aspoň předvařit. Zjistíte, že i zdánlivě obtížné situace jsou vlastně snadné.

Zajímavým prvkem je používání propanbutanových lahví. Ty se povalují v mnoha lokacích a po rozstřelení způsobí mohutnou explozi. Vzhledem k naskriptovaným událostem si je můžete strategicky rozmístit na místa, odkud vás při posledním pokusu překvapily nečekané čerstvé porce nepřátel. Poté si jen počkáte, pár přesných ran... a je vymalováno.

Též je třeba zmínit překvapivě efektivní stealth metody, jež si procvičíte v ryze kradmých lokacích. Co se týče umělé inteligence, zde hra z průměru nijak nevyniká, výše zmíněná odolnost řady protivníků vám ale i tak rozpumpuje krev.

Uncharted 2: Among Thieves

Pokud jde o kvality scénáře, ten je, málo platné, všechno jiné, jen ne nějak zvlášť originální. Ba dokonce, pokud jsem napsal, že grafika zastiňuje hratelnost, pak scénář je jí až lehce zostuzen. Pohádka o zradě a exotické pouti za tajemným kamenem je nutnou součástí žánru, proti tomu nic.

Ovšem třeba přetahovaná se zlotřilými, po světovládě bažícími a současně přihlouplými Rusy se už trochu přejedla. Určitou dějovou plytkost ale kromě návykové hratelnosti vleče vzhůru i perfektní dabing, pasující k animaci jako ulitý. Též je třeba zmínit výbornou atmosféru, kdy je navíc po každém vrcholu připraven v zásobě nějaký ještě působivější.

 Na ceduli stál a pořád ládoval

 K tomu málu, co se dle mého názoru dalo vyřešit lépe, přidávám ještě jeden bod: občas příliš okaté podřízení logiky naplánovanému efektu. Na jednom místě je například pro další postup nezbytné skočit na pouliční reklamu. K mému zděšení se však ukázalo, že z ní nejde slézt! Do toho se v okolí začali rojit nepřátelé, po kterých šlo střílet jen z pistole, neboť druhou rukou Drake visel na ceduli.

Vážně jsem nabyl nemilého dojmu, že se hra "kousla", protože jsem neúspěšně vyzkoušel opravdu všechny možnosti, kam se z reklamy natáhnout ke skoku – marně. Až v okamžiku, kdy jsem rezignovaně vypálil poslední náboj a pistole se zázračně z ničeho dobila, mi svitlo, že jde o autory připravenou akci. Což zamrzí každého, kdo "góly boží rukou" dvakrát nemusí. A pochopitelně se po zlikvidování posledního protivníka najednou z reklamy dostat dalo.

Velkolepé chrámy vám pak kromě úžasu připraví i nejeden hlavolam, náročný však spíše na běhání než na myšlení. Tím spíš, že je vše nakrájeno na stříbrném podnosu, takže když se máte podívat do notesu, svítí na obrazovce upozornění, jež nejde přehlédnout. A když se ani potom nevede, dostanete ještě nápovědu (!); tu lze ale v nastavení odmítnout. Kde jsou ty časy, kdy zákysy v Tomb Raiderovi doháněly slabší povahy až k pláči.

Bylo už sděleno vše podstatné? Zdaleka ne. Teď přichází ten moment, kdy Horst Fuchs řekne "tohle je naprosto šílené" a položí na stůl celou další kompletní sadu nožů: v našem případě multiplayer. Bohužel, hra na rozdíl od televizních kudel dosud v prodeji není, takže se mi podařilo spustit pouze Custom Game.

Uncharted 2: Among Thieves

Přestože bylo údajně na síti celých šest hráčů, nenašel jsem nikde žádného. Alespoň jsem si tedy vyzkoušel, že se hraje v lehce upravených lokacích singlu, zbraní se všude povaluje dostatek a vše běží stejně detailně a spolehlivě jako při hře jednoho hráče. V tomto případě až příliš doslovná pravda.

Multiplayer by si tudíž vzhledem k okolnostem nejspíš zasloužil samostatný článek; zatím mohu jen tlumočit z dostupných zdrojů, že kromě tradičních soupeřivých módů až pro desítku hráčů obsahuje i krátké kooperativní scénáře pro tři, typu společné ochrany vesničanů. Nechybí ani možnost nakupovat různá v boji nápomocná vylepšení za oběživo, získávané hraním, podobně jako si v singlu kupujete skiny.

Uncharted 2: Among Thieves

Příběh jsem pokořil na dva noční zátahy za patnáct hodin a dvacet tři minuty na obtížnost Normal. Nalezl jsem dvacet šest pokladů ze sta, což znamená svištění chodbami stylem namydleného blesku. Hra má tudíž potenciál vydržet o dost déle.

A teď už si jen shrňme: Uncharted 2 Among the Thieves je obsahem docela běžná, ale zpracováním naprosto nebývale, neporovnatelně až přelomově neběžná hra, kvůli níž samotné stojí za to si pořídit "péestrojku". Vizuálním kvalitám titulu se v zásadě velmi prostý svět hledačů pokladů stává až poněkud těsným. Každopádně ale hledíme do budoucnosti s větším optimismem než kdy předtím.

Autor:

Cyberpunk 2077

Jedna z nejočekávanějších her roku Cyberpunk 2077 vyjde po odkladu 19. listopadu.

Hodnocení hry

Redakce

95 %

Čtenáři

90 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1582 čtenářů

  • Nejčtenější

Mnohé reklamy na facebookové hry lžou, vyhněte se jim širokým obloukem

Britský úřad pro regulaci reklamy si vyšlápl na autory některých her, které jsou v posledních měsících intenzivně...

Baldur’s Gate 3 je zatím prolezlý bugy, ale zábava je to i tak ohromná

Dvacet let čekali fanoušci světa Dungeons and Dragons na plnohodnotné pokračování legendární RPG série Baldur’s Gate. A...

KVÍZ: Znáte svět World of Warcraftu? Známe výherce knížek

Soutěž Kvíz byl určený pro všechny, které alespoň trochu zajímá svět Warcraftu. Ten, kdo odpověděl na alespoň 80 procent...

RECENZE: Age of Empires III: Definitive Edition je nadčasový, ale ty bugy

Vývojáři už nám naservírovali remastery dvou předchozích dílů, ale bez kompletního setu by to nebylo ono. Zatím...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Letošní ročník NHL je nejzbytečnější v historii značky

Pokud jste se těšili, že si letošní výpadek opravdového hokeje nahradíte alespoň tím virtuálním, máte smůlu. Poslední...

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

RECENZE: Might and Magic X je úžasný návrat strojem času o 15 let zpět

Málokdo se dnes odváží vyrukovat s tak hardcore retro titulem, jakým je desáté Might and Magic. Vzpomínky ožívají.

RECENZE: Marvel’s Iron Man VR ukazuje omezení virtuální reality

Tony Stark se vrátil jako Iron Man do herního světa v titulu určeném výhradně pro virtuální realitu. To zní jako skvělý...

RECENZE: Odboj proti nacistům v Through the Darkest of Times spíše nudí

Poměrně zajímavý koncept života odbojáře v nacistickém Německu v titulu Through the Darkest of Times je provázen dobře...

RECENZE: Dex ukazuje budoucnost, v níž bez implantátů nemá cenu žít

Česká hra Dex zasazuje tradiční žánr do ne úplně tradičního prostředí. Mladá dívka s modrými vlasy zachraňuje svět před...

Testujeme s Pampers: Vyzkoušejte dětské čisticí ubrousky s kokosovým olejem!
Testujeme s Pampers: Vyzkoušejte dětské čisticí ubrousky s kokosovým olejem!

99 % přírodních ingrediencí a 1 % šetrných složek pro ochranu pokožky. To jsou dětské čisticí ubrousky Pampers® Coconut Pure™, které můžete...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...