Úterý 7. února 2023, svátek má Veronika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. února 2023 Veronika

Tribes 2 - jak dopadl souboj s Quakem?

  12:00aktualizováno  10. července 1:15
Mnoho vášnivých hráčů 3D akcí, převážně těch multiplayerových, s netrpělivostí očekávalo vydání hry Tribes 2. Hlavním důvodem byla skutečnost, že se chtěli dozvědět, zda bude tato hra opravdu lepší než věhlasný Quake, nebo zda to bude bublina, která zakrátko praskne. My již odpověď známe. Chcete ji znát i vy?

Tribes 2 O multiplayerové akci Tribes 2 od společnosti Dynamix se již dlouho před jejím uvedením na trh šuškalo, že by mohla být pokořitelem slavného Quaka. A nezdálo se to být nijak nereálné, protože podle předem dostupných informací vypadala tato hra naprosto geniálně. Rozsáhlé mapy, multiplayer pro více jak šest desítek hráčů, dopravní prostředky, množství herních módů včetně týmových, kvalitní grafika, to vše poukazovalo na to, že ostatní hry tohoto žánru budou muset rázem počítat se silnou konkurencí. Jak to nakonec všechno dopadlo? Podívejme se na všechno bod po bodu.

Jasným trumfem Tribes 2 je rozlehlost jednotlivých lokací. Nečekejte žádné stísněné chodby, žádné úzké uličky, žádná temná zákoutí. Valná většina hry se odehrává pod širou oblohou v prostředích, ze kterých by na agorafobika padla úzkost. Každá herní plocha měří přes několik kilometrů, takže spíše než klasickou multiplayerovou 3D akci připomíná Tribes 2 akce taktické, jako jsou např. Operation Flashpoint nebo Venom. S těmi má tato hra ostatně společné ještě něco. Zatímco v ostatních hrách tohoto žánru je nejdůležitější mít bystré oko, jistou ruku na myši a dobrou mušku, zde je mnohem potřebnější, abyste dokázali takticky přemýšlet a využít všech výhod, jež se vám mohou naskytnout. Hodně také závisí na tom, jak dobře vám přešlo do krve ovládání postavy a zda jste schopni využít všech Tribes 2 fines, které se vám nabízejí.

Jestli jste zvyklí na klasické ovládací schéma "šipky/myš", věřte tomu, že zde s ním nepochodíte. Tribes 2 není jen o pobíhání po lokaci sem a tam a střílení všeho, co se pohne. Chcete-li uspět, musíte se naučit skákat, létat, "lyžovat" z kopců, používat všechny typy dopravních prostředků (ať již průzkumných či bitevních), zbraní a nástrah, využívat charakteru terénu ke svému prospěchu apod. Musíte se také naučit efektivně využívat energii svého skafandru (či co to na sobě máte), protože přesně to v této hře od sebe odlišuje začátečníka a zkušeného veterána. Nemá smysl, abyste ji nevyužívali, protože právě ona vám umožňuje létat, ona je využívána všemi možnými packy (od slova pack, na packa :o)), ona v některých zbraních zastupuje munici. Dalo by se říci, že kdo nevyužívá tuto energii na maximum, připravuje se o celou spoustu výhod, manévrovatelností a rychlostí počínaje a téměř nezranitelností konče. Zároveň s ní však musíte nakládat hospodárně, protože pokud vám dojde ve chvíli, kdy byste ji potřebovali nejvíce, můžete se rovnou rozloučit se životem.

Zatím se zdá, že Tribes 2 je opravdu zajímavou hrou. Jak ale jistě tušíte, zdaleka není všem dnům konec. Nyní se podívejme na to, jak to vypadá s oním proklamovaným rozsáhlým Tribes 2 multiplayerem. Nutno uznat, že zde opravdu v takové míře je, může se do něj zapojit až 64 hráčů. Super, řekne si jistě někdo, někdo se nad tím ale pozastaví. A ono krátké zamyšlení sem vskutku patří. Lokace jsou sice velice rozsáhlé, takže by se mohlo zdát, že se na nich takové množství hráčů ztratí, ale to bohužel platí jen u některých herních módů. Například Capture and Hold (získávání checkpointů) je ve větším počtu hráčů naprosto vynikající, jisté kouzlo má i Bounty (likvidace nepřátel v určeném pořadí). To jsou však takové módy, které již svými pravidly hráče nutí být neustále v pohybu a přesouvat se z jednoho místa na druhé, takže nikde nevznikají větší skrumáže. Zato takový klasický deathmatch či jeho verze Rabbit postrádají v tak velikém množství hráčů smysl - nevyhnutelně to totiž pokaždé dopadne tak, že ačkoliv je mapa rozlehlá, všichni jsou prakticky na jednom místě a jinak dobrá hra se mění v nesmírná krvavá jatka, ve kterých není možno se zorientovat. Podobným problémem pak trpí i tolik oblíbená bitva o vlajku. Zároveň však není možné hrát tyto módy jen v několika málo lidech, protože ti by se zase na tak rozlehlé mapě nenašli... Holt, najít v takovém případě kompromis je opravdu těžké...

Opusťme nyní pole herního systému a záludností nabízeného multiplayeru a podívejme se na technickou stránku hry. Začněme grafikou. To, co na screenshotech vypadalo tak úžasně, už v Tribes 2 reálu tak nádherné není. Budovy sice vypadají přesně tak jako na obrázcích, stejně tak i např. stromy a další objekty, ale je jich pohříchu málo. To pravděpodobně vyplývá z nutnosti omezit co možná nejvíce hardwarovou náročnost, která vyplývá z rozsáhlosti lokací. Výsledek je pak ten, že na celé rozlehlé mapě máte spoustu jednoduše otexturovaných kopců, dvě tři stavby a dál nic. Je sice pravda, že Tribes 2 si asi nepořídí nikdo, jen aby se kochal okolními krásami, ale po čase vám přijde herní prostředí přeci jen jaksi fádní a nevýrazné. A to nemluvíme o tom, že více objektů by roztříštilo herní prostor, který by se stal méně přehledným a poskytoval by tak větší možnost pro skrývání, nečekané výpady, kryt před palbou či přirozené bariéry. Škoda. Ale je třeba uznat, že pokud by bylo možné přidání dalších objektů jen za cenu zvýšení hardwarové náročnosti, vybrali si tvůrci správnou cestu. Už za současného stavu má totiž hra na uváděné optimální konfiguraci při zapojení několika botů tendence nechutně se trhat, a zapnete-li si jich všech šestnáct (což je maximum), mění se Tribes 2 z akční hry na tahovou strategii.

Lépe na tom je zvuková stránka hry, zde opravdu není na co si stěžovat. Z reproduktorů se na vás řinou dobře nasamplované zvuky střelby, spuštěných trysek, spotřebovávání energie packu a umírajících nepřátel. I hudba, která tu a tam ve hře zaznívá, je kvalitní a dobře vás Tribes 2 připraví na blížící se akci.

A to by bylo o multiplayerové 3D akci Tribes 2 zhruba všechno. Jak nám tedy dopadla v porovnání se slavným Quakem? Jak se zdá, pravděpodobně jej v pomyslném souboji neporazí. Ne, že by byla tato hra špatná, ale oba tituly se od sebe natolik liší, že si vlastně nekonkurují. Oba jsou sice multiplayerovou akcí, oba si sice svou koncepcí přímo říkají o zakládání klanů, oba jsou sice adrenalinem naplněny až po okraj a mají spoustu dalších styčných bodů, ale v hodně zásadních prvcích se významně liší. Zatímco Quake se odehrává převážně v temných chodbách či jiných uzavřených prostorách, Tribes 2 si libuje v obřích otevřených lokacích. Zatímco Quake je především o rychlosti, postřehu a znalosti mapy, Tribes 2 jsou o tom, kdo lépe zvládne všechny složitosti ovládání a dokáže toho patřičně využít. Zatímco Quake je v osmi lidech už dost, řekněme, zahuštěný, Tribes 2 teprve s druhou desítkou hráčů získává ten pravý smysl (který, pravda, se čtvrtou desítkou často ztrácí). Nelze tedy prohlásit, která z těchto dvou her je lepší - jsou příliš rozdílné, určené pro jiné skupiny hráčů. V zásadě však lze prohlásit, že Tribes 2 je kvalitní multiplayerovou akcí, bezpochyby vyčnívá nad průměr, ale zdaleka ne každému hráči přiroste k srdci.

Tribes 2
Výrobce: Dynamix
Vydavatel: Sierra Studios
Distribuce v ČR: Bohemia Interactive
Oficiální homepage: www.sierrastudios.com/games/tribes2
Minimální konfigurace: procesor 400 MHz, 64 MB RAM, 531 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 500 MHz, 128 MB RAM, 531 MB HDD
3D karty: ano
Multiplayer: ano (LAN, TPC/IP)
Verdikt: Kvalitní multiplayerová akce, které by však v některých místech prospěla kvalita místo kvantity.
Hodnocení 83%

Autor:
  • Nejčtenější

Zemřela herečka Annie Werschingová, královna Borgů i Tess z The Last of Us

V pouhých pětačtyřiceti letech zemřela americká herečka Annie Werschingová. Televizní diváci ji znali jako agentku...

Nejdražší hra na Steamu stojí 46 tisíc korun. Mám na to právo, tvrdí autor

Na Steamu vyšla nezávislá hra The Hidden and Unknown, která se prodává za bezmála dva tisíce dolarů, tedy přes čtyřicet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Už i pohlazení kočky vadí. Hra ze světa Harryho Pottera dále vzbuzuje emoce

Chystaná hra ze světa Harryho Pottera budí spoustu emocí, a to ještě ani nevyšla. Nejnověji se ke kritice autorů přidal...

Filmaři vysvětlují, proč změnili zásadní věci v seriálu The Last of Us

HBO už odvysílalo tři díly seriálu The Last of Us a každý z nich byl lepší než ten předchozí. Nadšeni jsou kritikové,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jak by vypadal legendární Wolfenstein, kdyby vyšel o třináct let dřív?

Legendární Wolfenstein 3D v roce 1992 v podstatě založil žánr stříleček z vlastního pohledu. Tehdejší hardware ždímal...

Kriminalista Karel Tichý: Jestli se Radovan Krejčíř vrátí, budu první mrtvý

Premium Podle Karla Tichého už dříve Radovan Krejčíř vyslal signál, že chce zpátky do Česka. A byl za to ochotný vysvětlit...

Trable s láskou v posteli. Když chce jeden z partnerů víc než ten druhý

Premium „Ty už mě nemiluješ! Vůbec tě nevzrušuju!“ protne noční ticho výčitka ostrá jako břitva a následuje vzlykot, nad nímž...

Závislost na alkoholu? Při odvykání můžete vidět bílé myši, vysvětluje odbornice

Premium Dvě skleničky vína ještě neznamenají závislost na alkoholu. „Aby člověk mohl být označen za závislého, musí splnit...

RECENZE: Call of Duty: Modern Warfare II je epická jízda ve filmovém stylu

Staří známí i nováčci, teroristé nebo drogové kartely, nejen to si užijete v novém přírůstku do dlouholeté série Call...

RECENZE: Forspoken je neriskantní sériová výroba, nejvíc baví běhání

Rozsáhlý herní svět, svižné souboje, spousta efektních kouzel, povedená hudba nebo zábavný parkour. Dalo by se čekat,...

RECENZE: Tiny Tina’s Wonderlands ukazují špičkové spojení fantasy a sci-fi

Spin-off k sérii Borderlands nepřekvapí herními mechanismy, ale fantasy kabátek mu náramně sluší. A hlavně: je to...

RECENZE: Virtuální realita potřebuje více her, jako je Hubris

Není to každý den, aby pro virtuální realitu vyšla hra srovnatelná s vysokorozpočtovými mainstreamovými hity. Trh je...

Vyhrajte boj s atopickým ekzémem. Zapojte se do soutěže
Vyhrajte boj s atopickým ekzémem. Zapojte se do soutěže

Trápí vás atopický ekzém? Nejste v tom sami. S tímto kožním onemocněním bojuje 15 – 20 % dětí a nejčastěji se objevuje u miminek nebo dětí...

Žena vypadá jako holčička, lidé zaměňují jejího manžela za tatínka

Třicetiletá Carolyn Fulltzová z USA už je trojnásobnou maminkou, ale stále vypadá jako malá holka. Její o tři roky...

Každý má nějakou erotickou slabůstku či fetiš. Které patří mezi nejčastější?

Mít v sexuálních hrátkách nějakou více či méně podivnou „úchylku“, která nám dělá dobře, rozhodně není hřích. Je to...

A TOTO VÍTE? K čemu je ten tlustý válec na hlavních moderních tanků

Seriál I na tanku lze identifikovat věci, které mohou u někoho vzbudit otazníky. Například tlustší válec na hlavni kanonu....

Zemřela zpěvačka Naďa Urbánková. Proslavila se hity Závidím či Drahý můj

Ve věku 83 let zemřela v pátek zpěvačka a herečka Naďa Urbánková, držitelka pěti Zlatých slavíků, interpretka hitů...

Jak poznat přetížená játra. Příznaky, které by vás měly varovat

Již dávno neplatí, že za nemocná játra může jen a pouze nadměrná konzumace alkoholu. Stále častěji je totiž na vině...