Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Theme Park Inc. – zábavní park na PC

  12:00aktualizováno  10. července 1:09
Společnost Bullfrog již několikrát prokázala, že když chce, dokáže na trh uvést titul, který vás ohromí. Má v tom také již mnohaletou praxi. Všichni přece známe pecky, jakými byly (a jsou) hry jako Syndicate, Populous či Dungeon Keeper. Nyní nám představuje simulátor zábavního parku. Chcete vědět, jaký je?

Theme Park Inc. Ti Američané jsou opravdu divní. Nejen, že muž nemůže otevřít ženě dveře, aniž by ho tato žena nezažalovala, nejen, že se dlouhé měsíce v čele žebříčku prodejnosti her v USA drží „hry“ typu lov jelenů či simulátor starání se o panenky, nyní už dokonce distributoři přejmenovávají hry, aby byl o ně v Americe větší zájem. A tak se Theme Park World v USA prodával jako Sim Theme Park (protože v Americe slaví velký úspěch všechny Sim-hry) a nyní se historie opakuje s pokračováním této hry, titulem Theme Park Inc. (pro náročné americké publikum SimCoaster). Už se těším, až se bude Doom 3 za velkou louží prodávat jako SimDoom...

Trik s názvem je zároveň od marketingových pracovníků skvělý tah – nejen, že se hra přiživí na popularitě Sim-her firmy Maxis (kromě všech tří dílů SimCity se největšího úspěchu dočkal především titul The Sims), ale název zároveň jemně naznačuje, kterou konkurenční hru se chystá převálcovat (RollerCoaster Tycoon). Pojďme se nejdříve podívat na stručnou historii her s obdobnou tématikou jako dnešní recenzovaný titul – tj. simulátor zábavního parku.

Vše začalo v roce 1994, kdy známá firma Bullfrog, již tehdy proslavená kvalitními hrami Populous, Powermonger, Syndicate atd. (a to na nás chystala ještě další pecky, jako např. Magic Carpet, Dungeon Keeper či Theme Hospital), vydala hru Theme Park. Jednalo se o komplexní simulátor zábavního parku, kdy jste nejen stavěli horské dráhy a jiné atrakce, ale také jste se starali o zaměstnance, určovali ceny vstupenek, budovali stánky s občerstvením a jiným zbožím Theme Park Inc. atd. Na dlouhých pět let byla tato hra prakticky jedinou pořádnou simulací zábavního parku se vším všudy, a tak hráči rádi prominuli Theme Parku některé nedostatky (nejzávažnějším bylo asi to, že hra byla tak podrobná a realistická, že nebyla ani moc zábavná). V roce 1997 sice Bullfrog vydal Theme Hospital, podobně koncipovaný simulátor nemocnice (dle mého názoru překvapivě zábavnější než Theme Park), ale jinak bylo ticho po pěšině.

Bullforg sice pracoval na pokračování Theme Parku, ale předběhla jej firma Microprose se svým titulem RollerCoaster Tycoon. Microprose také není v oboru budovatelských „magnátských“ strategií žádným nováčkem (připomeňme výborné hry Railroad Tycoon, Transport Tycoon či např. Pizza Tycoon). Jméno hlavního designera Chrise Sawyera určitě není hráčům neznámé – vždyť právě on stál za fenomenálním úspěchem her Transport Tycoon a Transport Tycoon DeLuxe. A RollerCoaster Tycoon jako by těmto titulům z oka vypadl (což je v tomto případě pochvala). Dvourozměrná izometrická grafika je již sice mírně zastaralá, na druhou stranu je velmi přehledná a neodvádí pozornost hráče od vlastního hraní. A hraní to je opravdu zábavné – ve členitém terénu se hráč stará o svůj park a plní konkrétní úkoly v jednotlivých misích. K dispozici bylo mnoho druhů drah, atrakcí a ostatních objektů, u všech se s typickým sawyerovským smyslem pro detail dalo nastavovat velké množství možností, vlastností a parametrů. Jediným záporem byl příliš komplikovaný postup stavby horských drah – dráha se musela stavět políčko po políčku a bylo docela obtížné postavit složitou dráhu a vyřešit správné Theme Park Inc. napojení a kolize při křížení. Tento problém se sice dal částečně řešit použitím předpřipravené dráhy, ale každý správný stavitel si raději vybudoval dráhu svou (nehledě na to, že připravené dráhy byly značně rozsáhlé a tudíž i drahé). K realističnosti přispěla možnost testování dráhy před zahájením jejího provozu (mohli jste sice postavit překrásnou dráhu, která ale nebyla použitelná, protože by např. vozíky vylétly z kolejnice v příliš ostrých zatáčkách nebo by pasažéři nevydrželi velké přetížení). Hráč se musel starat kromě návštěvníků, atrakcí a zaměstnanců také o marketing, nakupoval nové pozemky, pořádal reklamní kampaně atd. RollerCoaster Tycoon vyšel v roce 1999.

Bullfrog ještě v témže roce vrátil úder v podobě hry Theme Park World (jak již bylo v úvodu zmíněno, hra se v USA prodávala pod názvem Sim Theme Park). Designéři hry se vydali značně odlišnou cestou – na první místo kladli zábavnost, realita zde dostala mírně na frak. Hlavním rozdílem proti RollerCoaster Tycoonu i původnímu Theme Parku bylo zpracování ve 3D. Přibyla zde tedy možnost plynulého natáčení a přibližování obrazu, a navíc možnost přepnout se na pohled libovolného návštěvníka parku a jeho očima si nejen park prohlédnout, ale dokonce se i svézt na libovolné dráze či jiné atrakci. To vše se samozřejmě odrazilo na hardwarových nárocích hry. Spíše zábavnému než realistickému pojetí odpovídala i veselá, místy až ujetá grafika. Na prakticky rovném terénu jste mohli vybudovat sbírku fantastických atrakcí, které by každá sama o sobě způsobila značný rozruch nejen na Matějské pouti, ale i v DisneyLandu. Oproti Theme Park Inc. RollerCoaster Tycoonu zde byla stavba i komplikované dráhy jednoduchou záležitostí – hra při stavbě nabízela políčka, kam mohla dráha pokračovat, případně kolize se jednoduše vyřešily dodatečným zvýšením či snížením tratě. Postavená dráha byla vždy funkční a použitelná – pouze pokud byla příliš divoká, nechodili na ni návštěvníci... Největším nedostatkem Theme Park Worldu byla absence jakéhokoli postupu, konkrétních úkolů či misí, jasně stanoveného cíle atd. Podobně jako např. v SimCity prostě jen hráč buduje své impérium, vylepšuje a rozšiřuje park, což může někoho bavit, jiného to zase odradí.

Zatímco Microprose nás obšťastnilo dvěma datadisky k RollerCoaster Tycoonu - Added Atractions (v USA prodávaný pod názvem Corkscrew Follies) a Loopy Landscapes, pracoval Bullfrog na pokračování Theme Park Worldu, který vychází pod názvem Theme Park Inc. . Dostáváte se zde do role mladého managera, kterého si vybral starý ředitel k realizaci svého snu – vybudovat největší, nejzábavnější a nejdokonalejší zábavní park na světě. Stáváte se tak jeho zástupcem s malým podílem akcií a je jen na vás, jak úspěšně si povedete. Za každý splněný úkol totiž obdržíte další podíl akcií, a pokud se vám bude dařit, projdete postupně pěti úrovněmi managementu a prezidentský post vás nemine.

Autoři vyslyšeli nářky hráčů a do hry konečně přidali systém misí a jednotlivých úkolů. Za jejich Theme Park Inc. úspěšné plnění obdržíte nejen odměnu ve formě dalšího balíku akcií firmy Theme Park Inc. , ale i přístup k novým atrakcím a dalším oblastem, kam můžete park rozšiřovat. Kromě základních misí máte možnost plnit i nepovinné úkoly, které vám sice nepřinesou přímý postup ve hře, ale za jejich úspěšné splnění můžete získat finanční prémii, zlaté vstupenky atd. Úkoly jsou různorodé – od velmi jednoduchých, jako je přilákat do parku 40 návštěvníků nebo prodat zásoby hot-dogů během 30 dnů, až po ty extra obtížné, např. udržet spokojenost návštěvníků po dobu jednoho měsíce nad 70% či zabránit stávce zaměstnanců.

V Theme Park Inc. se musíte starat opravdu o všechno – budujete dráhy a ostatní atrakce, stavíte stánky s občerstvením, plánujete cesty, umisťujete koše na odpadky, sázíte stromy a keře, určujete vstupné do parku, ceny za jídlo a pití, vstupné na jednotlivé atrakce atd. Je zde 18 nových typů drah (od klasických dřevěných či železných horských drah, přes vodní či závěsné až k extra-mega-super-cool dráze, která přitáhne pozornost většiny návštěvníků). Návštěvníci jsou zde rozděleni do tří věkových skupin – děti, rodiče a prarodiče. Každá skupina má samozřejmě jiné požadavky – zatímco děti se vyřádí při divokých jízdách na horské dráze, rodiče dávají přednost umírněnějším atrakcím a prarodiče nejvíce potěší pěkně vysázené stromy a keře. Můžete sledovat jak statistický přehled nálady návštěvníků (včetně seznamu věcí, které jim na parku nejvíce vadí), tak názory jednotlivých lidiček (a jak každý správný manager ví, pouze pečlivým sledováním nálady návštěvníků, nasloucháním jejich názorům a řešením jejich problémů je Theme Park Inc. možné vybudovat park, který prosperuje a kde se všichni cítí dobře).

Kromě toho samozřejmě najímáte zaměstnance, určujete výši jejich mezd a trénujete je pro získání speciálních schopností. V Theme Park Inc. je 6 druhů zaměstnanců (inženýr, uklízeč, strážný, bavič, vědec, zahradník) a všechna povolání jsou pro správné fungování parku důležitá. Každý zaměstnanec má určitou úroveň schopnosti vykonávat svou práci a podle toho také požaduje mzdu. Většinou se vyplatí najímat ty nejlepší zaměstnance bez ohledu na plat, vyhnete se tak mnoha problémům. U zaměstnanců také musíte sledovat jejich náladu (při nízkém platu, monotónní práci či např. nevytíženosti výzkumných pracovníků může dojít ke stávce) a dokonce i únavu – naštěstí stačí postavit odpočinkovou budovu a vyčerpaný zaměstnanec si automaticky odejde nabrat nové síly.

Zábavní park budujete ve třech tématických oblastech – Země vynálezů, Polární zóna a Arabské noci. Každá oblast se skládá z několika území, která budete postupně získávat a používat pro expanzi svého parku. Mezi jednotlivými oblastmi se můžete rychle pohybovat pomocí pěkně udělané mapy. V každé oblasti mají atrakce a ostatní budovy jiný vzhled a občas může činit problém zapamatovat si, co je která budova. Po čase si ale na mírně ujetý vzhled staveb zvyknete a možná se vám začne i líbit.

Theme Park Inc. Nově přibyla možnost budovat informační stánky, které propagují určité atrakce a mohou tak zvýšit jejich návštěvnost. Můžete také stavět bezpečnostní kamery a pomocí nich kontrolovat všechna zákoutí parku. Na atrakce nyní působí počasí, takže je musíte častěji opravovat.

Grafické zpracování se od minulého dílu ještě vylepšilo. Samozřejmě vše zůstává v trojrozměrné podobě, park si můžete natáčet a přibližovat či vzdalovat podle libosti. Díky zpracování se může občas situace na obrazovce zdát mírně nepřehledná, naštěstí při dostatečném oddálení pohledu vyjede kamera nahoru, takže snímá park z ptačí perspektivy. Každou atrakci a každou část parku si můžete prohlédnout pohledem návštěvníků. Nejatraktivnější částí hry zůstává možnost projet se na libovolné dráze a vychutnat si tak aspoň částečně pocity návštěvníků parku. S ohledem na počet objektů, které jsou současně zobrazeny, je vše překvapivě svižné a plynulé.

Theme Park Inc. v sobě spojuje to nejlepší z předchůdců – z Theme Park Worldu pěknou trojrozměrnou grafiku a výbornou zábavu, z RollerCoaster Tycoonu systém misí a úkolů a možnost detailního nastavení všech možných parametrů. O park se můžete starat nejen na makroekonomické, ale i na mikroekonomické úrovni. Koho nebaví vrtat se v detailech, nemusí se o ně starat. Pokud někomu nevyhovuje systém úkolů, může si budovat park jen tak pro radost. Zkrátka, Bullfrog opět boduje...

SimCoaster (Theme Park Inc.)
Výrobce: Bullfrog
Vydavatel: Electronic Arts
Distribuce v ČR: Bohemia Interactive, 1 499,- Kč, v přípravě
Oficiální homepage: www.simcoaster.com
Minimální konfigurace: procesor 233 MHz, 32 MB RAM, 415 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 350 MHz, 64 MB RAM, 415 MB HDD
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Zatím nejlepší simulace zábavního parku, jaká byla kdy vytvořena. Pokud vám nevadí pestrá, místy až comicsová grafika a dáváte přednost zábavě před realistickou simulací, je toto hra právě pro vás.
Hodnocení 89%

Autor:
  • Nejčtenější

S černým samurajem v Japonsku tvrdě narazili. Vydavatel se omlouvá

Připravovaná hra Assassin’s Creed Shadows zasazená do feudálního Japonska vyvolala nevoli zejména...

Zaplatil půl milionu, aby si mohl chvíli zahrát s populární streamerkou

Fanoušek vydražil v internetové aukci možnost zahrát si počítačové hry s populární streamerkou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hráč dostal ban na deset let, hned po návratu navázal na původní hádku

Uživatel oblíbeného internetového fóra Something Awful dostal v roce 2013 zákaz na sto tisíc hodin...

Máme se obávat? Nejočekávanější hra údajně nemusí být tak dobrá

Bývalý vývojář ze studia Rockstar odhaduje, že příští díl série Grand Theft Auto nebude zas takový...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Nobody Wants to Die je kyberpunková detektivka jako řemen

Sci-fi adventura Nobody Wants to Die je poctou mnoha filmovým i herním klasikám, zároveň ale...

Roblox má problém s pedofily, přiznávají už i jeho provozovatelé

Rozsáhlý článek magazínu Bloomberg poodhalil odvrácenou stranu populární herní platformy Roblox,...

Fortnite zmizí z obchodu Samsungu, objeví se ovšem jinde na iOS i androidu

Společnost Epic, která provozuje komerční megahit Fortnite, se podělila o své plány ohledně...

Vyšla obří modifikace Falloutu 4, fanoušci na ní dělali přes pět let

Po mnoha odkladech vyšel neoficiální datadisk pro hru Fallout 4. Poprvé v historii série se v něm...

Máme se obávat? Nejočekávanější hra údajně nemusí být tak dobrá

Bývalý vývojář ze studia Rockstar odhaduje, že příští díl série Grand Theft Auto nebude zas takový...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....