RECENZE Sims 4: Život ve zlaté kleci s málo možnostmi

aktualizováno 
Série Sims patří mezi ty nejúspěšnější v historii. Jen málokdo jiný se může pochlubit prodeji přes sto milionů herních placek. Simulátor života se nyní hlásí o slovo čtvrtým dílem, který přichází v době next-gen titulů. Jak panďuláci obstáli tentokrát?
60

The Sims 4

Platforma: PC
Výrobce: Maxis

  • Grafické zpracování
  • Česká lokalizace
  • Editor postav
  • Staří dobří Sims
  • Pořád jsou to jen staří dobří Sims
  • Umělá inteligence je pořád hloupá
  • Malá rozmanitost

Sims 4 mohli být mnohem lepší hrou, kdyby z nich přímo nekřičelo to, že hra bude „hotová“ až s několika datadisky.

Herní karta

Důležitou součástí hry je interakce s ostatními simíky. | foto: Petr Zelený, iDNES.cz

Představte si, že připravujete večeři. Třeba míchaná vajíčka nebo topinky, nic složitého. Uprostřed práce vám přímo pod rukama vzplane sporák a než si stačíte pořádně zanadávat, je v plamenech i kuchyňská linka, kus podlahy a jak zděšení zjišťujete, i vaše kuchařská zástěra.

Panika vás úplně ochromí. Nemůžete se rozhodnout, jestli ječet, vyběhnout na ulici, nebo radši skočit šipku do sprchového koutu a zkusit se uhasit proudem vody. Prostě úplná ztuhlost, jako kdyby se lino v kuchyni změnilo v tekutý písek.

Simíci mohou pracovat v mnoha oborech, ale všechny fungují stejně.

Simíci mohou pracovat v mnoha oborech, všechny ale fungují stejně.

Hrabání v odpadcích, oblíbená simí kratochvíle

Hrabání v odpadcích, oblíbená simí kratochvíle.

A teď si představte, že jste hráč Sims 4 a celou tuhle šarádu sledujete na monitoru. A nevíte, jestli se dřív smát ubohé umělé inteligenci simíků, nebo spílat autorům, že takovou blbost vůbec naprogramovali.

Jak jste nejspíš uhodli, popsal jsem reálnou situaci ze hry. Když pominu to, že sporák, který rozhodně není na plyn, začne nejdnou hořet při přípravě míchaných vajíček, jsou tu i jiné do očí bijící pitomosti. Jako třeba to, že oheň vypukne vevnitř v troubě, která je vypnutá. Nebo to, že než stačíte říct „co to sakra?“, je v plamenech půlka kuchyně i vaše herní postavička, která tak nejspíš používá pleťové mléko na bázi benzinu.

Nejsmutnější ovšem je, že postavička evidentně vůbec neví, co dělat v případě požáru a jen tupě stojí, zatímco hráč jen sleduje, jak se kuchařčina nálada mění od počáteční Šťastná až po Ježíšku na křížku, já tady umřu!

Katastrofa u sporáku

A jsem si naprosto jistý, že v tomto momentě zachránilo moji Sandru od potupné smrti v plamenech jen to, že když jsem ji na začátku hry navrhoval, přihodil jsem k ní manžela. Ten alespoň odněkud vytáhl hasicí přístroj, i když se s ním nejdříve pokoušel zlikvidovat požár kuchyně a až pak plápolající choť. Že by čas na rozvod?

Popsaná příhoda dokonale ilustruje, že mezi prvním a čtvrtým dílem Sims je sice propast čtrnácti let, ale některé věci se zkrátka nezměnily. I když série v průběhu let přidala dynamické úkoly pro jednotlivé simíky, více oblastí, ve kterých mohou zazářit, nebo lepší sociální interakci, když dojde na lámání chleba, jsou herní postavičky blbé jako Pat a Mat po lobotomii.

Umělá (ne)inteligence ovšem není jediným velkým problémem Sims 4. Po pár hodinách totiž zejména náročnější hráči zjistí, že dělají v podstatě pořád totéž dokola. Jasně, jednoho simíka učíte programovat, jiného psát romány nebo z něj děláte tajného agenta.

Jenže ve všech třech zmíněných případech panáček (nebo panenka) sedí u svého malého simáckého počítače, čučí do obrazovky a vy jen čekáte, až se mu (nebo jí) nad hlavou naplní pomyslná zkumavka a hra oznámí, že se daná dovednost zlepšila.

Trvanlivost vybavení domácnosti je zoufale nízká.

Trvanlivost vybavení domácnosti je zoufale nízká.

Majitelka domu vyspává, návštěvě je to úplně fuk.

Majitelka domu vyspává, návštěvě je to úplně fuk.

Na druhou stranu je pravda, že jak se jednotlivé schopnosti zlepšují, umí simík nové fígle, jako jsou utěšování ostatních, nebo naopak posměšky a zákeřnosti. Pokud například dostatečně pilujete Neplechu, můžete se ostatním nejdřív pošklebovat, pak roznášet vymyšlené pomluvy a nakonec jim při falešném objetí vyberete kapsy.

Štěstí jako tvrdá měna

Podle toho, jak si simíka při tvorbě nastavíte, bude mít nad hlavou (většinou) tři malá přání, která se mění podle aktuální nálady, životního cíle nebo osvojených dovedností. Postavička plná energie tak bude chtít dělat kliky, rozpačitý simík se bude chtít uklidnit před zrcadlem a smutný vybrečet pod peřinou.

Za to, že panďulákům jejich vrtochy splníte, dostávají body štěstí. Za ty se pak dají nakupovat buď jednorázové elixíry, nebo permanentní vylepšení, takže už například nikdy nemusíte platit za uklízečku nebo rozvoz pizzy.

Každému simíkovi navíc vybíráte životní cíl, za kterým se hodlají hnát. Tím může být šťastná a rozvětvená rodina, hromada prachů nebo třeba honba za vědomostmi a vzděláním. Pokud se vám povede plnit tyto sny a cíle, body štěstí se hrnou v mnohem vyšším objemu než z krátkodobých rozmarů.

Další oprava, tentokrát se odporoučel dřez v kuchyni.

Další oprava, tentokrát se odporoučel dřez v kuchyni.

Sex je jako obvykle ztvárněn velmi decentně.

Sex je jako obvykle ztvárněn velmi decentně.

Kromě toho musíte minimálně některým členům domácnosti vybrat práci. Ta je na rozdíl od skutečného světa dostupná vždycky a pouhým lusknutím prstu. Zde ovšem opět vyvstává problém: finanční ohodnocení různých profesí je až diametrálně odlišné.

Pokud jste tedy vždycky snili o tom, že prorazíte jako kuchař a restauratér, připravte se na to, že jako umývač nádobí budete mít příjmy mizerné. Oproti tomu, pokud chcete být technický guru a hračička, bude váš nástupní plat dvojnásobný a každé povýšení přisype pořádný balík do vašeho rozpočtu.

Čekání na datadisky

Chápu, že umývač nádobí nebo spisovatel na volné noze nemůže mít stejnou výplatu jako "ajťák", ale autoři si alespoň mohli dát tu práci a vybrat do konečného výčtu zaměstnání, která jsou vyrovnanější. Práce je také období dne, ze kterého jako hráč v podstatě nic nemáte. Váš svěřenec prostě na osm hodin zmizí a je někde v kouzelné zemi za zrcadlem, kam na něj nedosáhnete.

Sportovat se musí!

Sportovat se musí!

Spánek je jediná činnost, při které po vás vaši svěřenci nic nechtějí.

Spánek je jedináčinnost, při které po vás vaši svěřenci nic nechtějí.

To, že je možné pracovní výkon ovlivňovat podobným menu, jako mají sociální interakce, jsem zjistil až po několika hodinách, a to úplným omylem, když jsem kliknul myší kousek vedle a nestačil se divit. Ze všeho výše popsaného vyplývá, že si sice můžete vytvořit rotu simíků a pak si jimi zalidnit městečko. Jenže je to pořád jenom zlatá klec, která sice hezky vypadá, ale nic moc se v ní nedá dělat.

Fotogalerie

V době všelijakých rozšiřujících balíčků, kde se platí za každou prkotinu navíc, jsou Sims 4 jasnou ukázkou toho, že autoři udělali hru schválně omezenou a poloprázdnou. Už se totiž nemůžou dočkat, jak stáhnou miliony lidí o další peníze za datadisky, které přidají to, co mělo být už v základní hře. Ale já rozhodně nebudu platit další tisíce za to, abych mohl vzít rodinku na výlet nebo na dovolenou.

Abych jen nehanil, pokud se něco povedlo na jedničku, je to český překlad. Za hodiny hraní jsem neobjevil jediný překlep a je vidět, že tady si dali v EA opravdu záležet. I editor postav doznal spousty vylepšení. Graficky je hra ucházející, dobře optimalizovaná a odladěná, takže se netrhá, ani nepadá.

Ale to by měl být koneckonců standard u titulů, které míří jen na osobní počítače a nejde o konverzi z konzolí. Pokud nemusíte mít čtvrté Sims doma hned teď, doporučuji rok nebo dva vydržet a pak si je koupit levněji i s několika datadisky. Ale pokud vám stačí honit panáčky po malém pískovišti, přihoďte si ke konečnému hodnocení deset až dvacet procent navrch.

Autor:

Gamescom 2019

Největší světová herní výstava Gamescom 2019 opět přinesla řadu novinek a ukázek nadcházejících titulů. Velkou pozornost si získaly tituly Death Stranding, Watch Dogs: Legion a samozřejmě Cyberpunk 2077.

Hodnocení hry

Redakce

60 %

Čtenáři

52 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 626 čtenářů

Témata: simulátor, The Sims

Nejčtenější

Dvacet zásadních her roku 1999. Hlasujte, která byla nejlepší

GOTY 1999

Při loňské anketě o nejlepší hru roku 1998 se mohlo zdát, že tehdejší rok neměl v herní historii konkurenci. Letmý...

Excel jako herní platforma, lidé v něm vytvářejí neuvěřitelné věci

Graf v Excelu

Tabulkový procesor od Microsoftu nesmí chybět na žádném pracovním PC a je v podstatě synonymem nudy. Najdou se však...

KVÍZ: Git gut, n00bs sux! Rozumíte mluvě dnešních hráčů?

Grand Theft Auto 5

Stejně jako každá jiná komunita mají i hráči počítačových her svůj vlastní slovník, pro neznalé často nepochopitelný....

VIDEO: Jak by vypadal nový Doom, kdyby vyšel na MS-DOS v roce 1994

DOOM 4 VANILLA

Že se nadšení fanoušci snaží udržet své oblíbené hry při životě a neustále je vylepšují, aby na moderních počítačích...

RECENZE: Blair Witch není horor, ale simulátor nočního venčení psa

Blair Witch

Kultovní filmový horor se ani tentokrát nedočkal adekvátní herní adaptace. Blair Witch obsahuje několik vynikajících...

Další z rubriky

RECENZE: Might and Magic X je úžasný návrat strojem času o 15 let zpět

Might and Magic X Legacy

Málokdo se dnes odváží vyrukovat s tak hardcore retro titulem, jakým je desáté Might and Magic. Vzpomínky ožívají.

RECENZE: Legenda z roku 1984 nepokračuje. Moderní Karateka je odpad

Karateka

Původní Karateku naprogramoval v roce 1984 student univerzity Yale Jordan Mechner, který později přivedl na svět herní...

Filmová adaptace Warcraftu je splněným snem. Recenze očima hráče

Warcraft - hra vs. film

Pokud existuje černá magie, snímek Warcraft v boji s ní zvítězil. Podařilo se mu totiž prolomit pomyslné prokletí filmů...

Najdete na iDNES.cz