RECENZE: Super Mario Odyssey je absolutní špička mezi hopsačkami

  15:00aktualizováno  15:00
Lepší dárek si majitelé konzole Switch snad ani přát nemohli. Super Mario Odyssey je 3D hopsačka v otevřeném světě, která klade důraz na průzkum a něčím novým překvapuje i po zhlédnutí závěrečných titulků.
100

Super Mario Odyssey

Platforma: Switch
Výrobce: Nintendo

  • Hraní vlastním tempem
  • Prolnutí 3D a 2D světa
  • Ovládnutí tvorů či objektů Cappym je velmi zábavné
  • Motivuje k hraní i po závěrečných titulcích
  • Uspokojující finále
  • Perfektně navržené úrovně
  • Spousta odkazů pro fandy

Herní karta

Naposledy jsme si s Mariem zaskákali ve 3D před čtyřmi lety v Super Mario 3D World a byla to jízda (ne náhodou to byla jedna z nejprodávanějších her na Wii U). Letošní Super Mario Odyssey na Switch udělal onen pomyslný krůček k dokonalosti. Přináší staré dobré hopsání, přidává Cappyho – multifunkční házecí klobouk, neustále překvapuje novými nápady a hraní ani zdaleka nekončí ani po zhlédnutí závěrečných titulků.

Super Mario Odyssey

Super Mario Odyssey

Super Mario Odyssey

Super Mario Odyssey

Že bude Super Mario Odyssey výborná hra, jsem tušil už po zahrání testovacích úrovní v rámci tour po herním veletrhu E3. Ale teprve po jejím dohrání vše zapadlo do sebe. Super Mario Odyssey není jen dobrá hra, je výjimečná. Domnívám se, že zde máme titul, z něhož budou tvůrci hopsaček čerpat ještě za pár let.

Skáčeme i ve 2D

Ačkoliv Super Mario Odyssey staví primárně na 3D akci, hráči si užijí i spoustu 2D hopsání. Na mnoha místech se pohled přepne – Mario se vpije třeba do zdi - a následuje regulérní 2D akce. Někdy je to krátký úsek braný jako součást cesty, jindy o něco delší pasáž s odměnou na konci. Mimochodem, je zde i odkaz na Donkey Konga z NESu. Pecka.  

Super Mario Odyssey

Super Mario Odyssey

Super Mario Odyssey

Super Mario Odyssey

Cílem je klasicky zachránit princeznu Peach ze spárů želváka Bowsera, který plánuje vynucenou svatbu. Na začátku jsme svědky, jak Bowser Maria porazí. Ten se probere v kloboukovém království, v němž mu duch Cappy vysvětlí, že Bowser neunesl pouze Peach, ale také Cappyho sestru Tiaru. Společně se tak vydají na cestu, v rámci níž procestují celý svět a dokonce opustí i domovskou planetu.

Bez klobouku ani ránu

Mario svůj nový klobouk používá k interakci s prostředím. Na bedýnku už nemusí jen skočit, ale rozrazí ji kloboukem Cappym, který se poslušně vrátí jako bumerang. Nejzábavnější je ovšem schopnost Cappyho dočasně ovládnout mysl tvorů či různých objektů. Jako první přišla na řadu žába, s níž lze skákat opravdu hodně vysoko. Zkraje si zařádíme s obřím dinosaurem, který rozráží vše, co mu přijde co cesty, zastřílíme si z tanku, budeme foukat jako mráček či plavat ve vodě jako ryba.

Super Mario Odyssey

Super Mario Odyssey

Například pták Pokio může vystřelovacím zobákem rozrážet bedny či korigovat směr vystřelené obří koule. Hodí se ovšem i při zdolávání stěn. Jednoduše se zobákem zabodne do stěny, zatímco my určíme směr, kterým ho vystřelíme a v letu se snažíme vybrat další vhodné místo, kam se zabodne. Takovýchto tvorů či objektů je přes dvacet, což během hraní zajišťuje potřebnou variabilitu.

Hra ovšem nestojí pouze na těchto proměnách. Na druhou stranu, když jsem se ocitl v jedné úrovni na čas bez Cappyho, byl to zvláštní a ne právě příjemný pocit. Na nového parťáka jsem si rychle zvykl, jeho integrace do hry působí přirozeně. Těžko se mi bude zvykat, až budu zase s Mariem hopsat bez něj.

Super Mario Odyssey

Super Mario Odyssey

Super Mario Odyssey

Super Mario Odyssey

Než se Mario potká (alespoň na chvilku) se svojí milou, procestuje s létající lodí Odyssey, jež připomíná obří klobouk, v podstatě celý svět. Většina dostupných království je pojata jako sandbox, tedy obří pískoviště, které nechává tempo hry na nás. Tvůrci tak akcentují jednu z výhod Switche – můžete si zahrát pár minut někde na cestách a věnovat se třeba jen průzkumu, nebo si k tomu „sednete“ a posunete se dál. Struktura úrovní však jasně nahrává hráčům, kteří především rádi prozkoumávají a objevují.

Záchrana všech světů

Celý systém asi nejlépe ilustruje svět Metro Kingdom a jeho město New Donk City, jehož předobrazem byl New York. Když do města přicestujeme poprvé, prší a všechna světla jsou pohaslá. Všechnu energii totiž vysává jakási potvora na věži. Teprve po její likvidaci (boss battle) se město rozzáří a před námi je další úkol: sehnat pro starostku Pauline muzikanty na festival (jsou roztroušení po městě). Vyvrcholením tohoto světa je pak samozřejmě festival. Jenže i po něm se sem ještě vrátíme. Teprve až uvidíte celkový obraz, zjistíte, jak chytře jsou úrovně navržené.

Super Mario Odyssey

Super Mario Odyssey

Většinu světů spojuje tato základní propozice, kdy je třeba se nejprve zbavit jednoho z Bowserových pomocníků, aby se něco dalšího stalo. Primárně je třeba posbírat určitý počet měsíců, které jsou pro každý svět unikátní a které slouží jako palivo do Odyssey. K přesunu do dalšího světa jich obvykle stačí výrazně méně, než kolik jich je na mapě poschováváno. Hra je přitom vyvážená tak akorát, aby vás donutila navštívit všechna důležitá místa a trochu hledat, zároveň ovšem není pedantská. Když se zkrátka chcete posunout dál a k průzkumu se vrátit později, můžete.

Fotografický režim

Momentky ze hry si můžete pěkně naaranžovat ve fotografickém režimu. Stačí stisknout tlačítko, hra se přeruší, a vy už si můžete pohrát nejenom s kamerou, ale aplikovat i jeden z mnoha filtrů. Když jste spokojeni, obrázek si uložíte. A mimochodem, Super Mario Odyssey podporuje i nahrávání videí (viz nedávná aktualizace firmwaru).

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey

Fotografický režim

Měsíčky se schovávají prakticky kdekoliv. Může to být bedna nebo jen plošinka, na níž není vidět. Může to být schovka pod vodou, splnění úkolu, vedlejší aktivity, zaručeně pak bitka s bosssem (tady jsou za odměnu rovnou tři). Schovávají se také na konci samostatných mini-úrovní, které jsou rozesety po celém herním světě. Je to něco na způsob oltářů v Zeldě. Smrt zde znamená opakování celé mini-úrovně. Tvůrci tak elegantně vyřešili otázku obtížnosti podobně jako v restartovaném Tomb Raiderovi. V těchto částech totiž narazíte asi na nejobtížnější výzvy. Pokud se vám nedaří, nevadí, najde se potřebný měsíc jinde. Kdo ovšem chce posbírat vše, nenechá se zlomit. Pro velmi, ale opravdu velmi nešikovné (či nejmladší) je tu ještě asistovaný režim, ale v něm nehrajte.

Super Mario Odyssey

Super Mario Odyssey

Většina světů dále obsahuje nějakou formu závodů. V New Donk City to jsou autíčka na vysílačku, běh na určené místo, zde konkrétně vrchol jedné věže, či skákání přes švihadlo. Když poprvé zvítězíte, získáte měsíc. Jinak se můžete připojit k internetu a porovnávat své časy s ostatními hráči. Pro snazší orientaci je vždy k dispozici perfektní turistická mapa s krátkým povídáním a důležitými místy. Hodí se také teleportace mezi objevenými záchytnými body.

Super Mario Odyssey

Super Mario Odyssey

Super Mario Odyssey

Super Mario Odyssey

Vedle toho tu máme klasické sbírání žlutých mincí a pak mincí, které se vážou k danému světu. Za žluté mince si můžete koupit život, měsíc či nové oblečky (vždy čepice a oblek). Nabídka se průběžně rozšiřuje. Za mince z daného světa jsou pak k mání oblečky, které se tematicky hodí k danému světu – třeba kuchařský, pirátský a podobně. Dále tu jsou samolepky, které se automaticky nalepí na Odyssey. To jsou zkrátka odměny pro všechny, kteří chtějí prošmejdit každý kout. Vtipné je, že na některé místa vás pustí, pouze pokud jste správně oblečeni. A mimochodem, je tu i Mario ve verzi ze Super Mario 64 (1996).

Super Mario Odyssey

Super Mario Odyssey

Super Mario Odyssey

Super Mario Odyssey

Co se ovládání týče, hrát lze jak klasicky, tak s využitím pohybového ovládání. U mě tedy jasně vyhrálo to klasické s tím, že jsem si musel v menu nastavit citlivost odezvy. Pak už Mario hopsá, plave, kutálí se a provádí všemožné akrobatické kousky přesně tak, jak potřebuji. Hrát lze i ve dvou, kdy jeden ovládá Maria a druhý Cappyho. To je celkem vtipné (a těžké), protože hráč s kloboukem musí pružně reagovat na hopsání Maria.

Po technické stránce nemám hře co vytknout – nenarazil jsem na jediný bug či glitch. Hra vypadá a hýbe se na poměry Switche nádherně.

Super Mario Odyssey

Super Mario Odyssey

V Super Mario Odyssey do sebe všechno krásně zapadlo. Tvůrci staví na klasické hratelnosti, nových nápadech i směru, v němž vítězí volné tempo na úkor postupu. Tvůrci si jsou vědomi, že každý trik funguje pouze napoprvé, proto přicházejí pořád s něčím novým. Tomu, jak dříve prozradili, podřídili vše, i velikost úrovní. Důležité pro ně bylo, aby měl hráč pořád chuť objevovat. A to se jim podařilo. Asi znáte ten pocit, kdy zhlédnete závěrečné titulky a je vám líto, že už to všechno skončilo. Tak tady nemusí. Víc už ale neprozradím.

Přiložte figurku

Zároveň se hrou vychází i nová sada figurek Amiibo. Mario propůjčí dočasnou nezranitelnost, Peach přidá život a Bowser ukáže, kde se schovává místní mince. Fungují ovšem i další kousky. Například po přiložení Diddy Konga se mi zpřístupnil jeho převlek. Obecnou funkcí je pak vyznačení místa s měsíčkem. 

Super Mario Odyssey - Amiibo

Super Mario Odyssey - Amiibo

Autor:
 

Hodnocení hry

Redakce

100 %

Čtenáři

96 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 40 čtenářů

Nejčtenější

Odmítl 12 nabídek producentů, aby mohl udělat vysněnou hru bez kompromisů

Darq

Nezávislý vývojář vyměnil finanční jistotu za absolutní tvůrčí svobodu. Jeho krok byl sice riskantní, nicméně se mu...

RECENZE: Jak vůbec mohlo vyjít něco tak hloupého jako Left Alive?

Left Alive

Rádoby špiónská akce Left Alive selhává ve všech oblastech, ve kterých můžeme počítačovou hru vůbec hodnotit. Je...

RECENZE: Dawn of Man je prehistorická strategie pro fanoušky Lovců mamutů

Dawn of Man

Hlavním tahákem skvělé strategie Dawn of Man je její zasazení do pravěkého světa. Přestože má hra málo obsahu a po...

Google ukázal budoucnost hraní. Propojí hráče a diváky na jeden klik

Stadia

Představte si, že sledujete na YouTube herní trailer. Následně kliknete na tlačítko Play a objevíte se okamžitě ve hře,...

Herní archeolog vypátral 30 let starou, nikdy nevydanou bojovku

Nikdy nevydaná hra UWC na konzoli NES.

Pro většinu dnešních hráčů je UWC jen nezajímavá a graficky zastaralá arkáda, ve skutečnosti je to však sběratelský...

Další z rubriky

Filmová adaptace Warcraftu je splněným snem. Recenze očima hráče

Warcraft - hra vs. film

Pokud existuje černá magie, snímek Warcraft v boji s ní zvítězil. Podařilo se mu totiž prolomit pomyslné prokletí filmů...

RECENZE: Might and Magic X je úžasný návrat strojem času o 15 let zpět

Might and Magic X Legacy

Málokdo se dnes odváží vyrukovat s tak hardcore retro titulem, jakým je desáté Might and Magic. Vzpomínky ožívají.

RECENZE: War Thunder je snem všech milovníků vzdušných bitev

War Thunder

War Thunder uspokojí více i méně náročné piloty. A nadchne technickým provedením.

Najdete na iDNES.cz