Středa 12. srpna 2020, svátek má Klára
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 12. srpna 2020 Klára

Stronghold Legends

  12:07aktualizováno  7. ledna 10:05
Oblíbená simulace hradního pána byla hozena do nového kabátu a opředena mýty o králi Artušovi, Nibelunzích a Draculovi. Jak tento zvláštní mišmaš dopadl? Jde o posun kupředu, nebo nepovedený experiment?
60

Stronghold Legends

Platforma: PC
Výrobce: Firefly Studios

Herní karta

Stronghold Legends První díl Strongholdu byl v ideově omezeném žánru realtimových strategií takřka malou revolucí. Krom tisíckrát zpracovaných bitev nabídl i propracovanou výstavbu rozsáhlých hradišť a jejich následnou obranu, případně dobývání. Zážitek se od všech těch warcraftů, ejdžofempajrů nebo komandendkonkvérů dost lišil, a především proto britské studio FireFly proklouzlo do širokého povědomí hráčů. Po velkém úspěchu následoval pochopitelně i druhý díl, který přinesl to samé, jen ve vylepšené 3D grafice, avšak také s mnoha chybami, jež mu zabránily stát se špičkovou hrou. Klesající tendenci kvality bohužel FireFly potvrdilo i v CivCity: Rome, na němž spolupracovalo s Firaxis. Mnozí tak s velkým napětím očekávali příchod Stronghold Legends, který, jak už název napovídá, prokládá chladný středověk atraktivními mýty a pověstmi. Ty s sebou samozřejmě přináší i patřičné jednotky, mezi nimiž čestné místo zabírají například draci či vlkodlaci. V úplném popředí pak stojí tři dobře známé legendy: král Artuš, Nibelungové a Vlad Dracula.

Dřevorubci, kameníci, farmáři – ti všichni se starají o to, aby z chabého počátečního bodu vyrostla hradbami obehnaná pevnost.

Stronghold Legends Stejně jako v předchůdcích, jde i v Legends v první řadě o výstavbu a obranu hradů. Dřevorubci, kameníci, farmáři – ti všichni se starají o to, aby z chabého počátečního bodu vyrostla hradbami obehnaná pevnost. Obranná opatření, jako jsou věže, katapulty nebo chrliči oleje mají jediný úkol: zajistit bezpečí před četnými útočníky. Hospodářská oblast v podstatě odpovídá té, jež byla implementována již ve Stronghold 2, pouze některé aspekty byly v zájmu většího spádu zeštíhleny, což však pro fandy série není úplně nejlepší zpráva. Pro výstavbu pevných zdí tak už nemáte na výběr z tolika dílů. To, ve spojení s dalšími zjednodušeními, poněkud ubírá na hloubce, ale záhy zjistíte, kam tím vývojářský plán směřuje. Stronghold Legends se totiž ze zcela neznámého důvodu snaží přiblížit ke klasickým RTS, od kterých se první díl tak pracně a dovedně odlišil. Hrady tak sice pořád hrají významnou úlohy, ale pouze v těch misích, kdy se s jejich využitím počítá. Některé mise se totiž bez nich zcela obejdou a vyžadují od hráče, aby si vystačil s několika přidělenými jednotkami. Není jistě třeba připomínat, že v těchto fázích hra úplně ztrácí kouzlo, a jelikož vše dělá tak nějak napůl,Stronghold Legends je hratelností i mnohem horší, než v úvodu textu zmíněné realtimové evergreeny.

Bez pořádné akce se ve Stronghold Legends nehne vůbec nic, tím budou hráči toužící po simulaci hradního pána notně zklamáni. Rovněž na hospodářství zaměřenou kampaň byste zde hledali marně, těžiště se zcela zřetelně přeneslo k boji. Ale i těch několik misí zavánějících starými dobrými časy, tedy tam, kde je vyžadována výstavba hradiště, je z hlediska návaznosti na předchozí díly problematických. Ten skvělý pocit z budování a obrany se totiž kamsi vytratil. Jednak za to může zeštíhlení, jednak celkové zrychlení hry a také fakt, že abyste měli šanci uspět, je nutné bojovat už před hradbami.

Bez pořádné akce se ve Stronghold Legends nehne vůbec nic, tím budou hráči toužící po simulaci hradního pána notně zklamáni.

Jedna položka tedy byla notně osekána, druhá ji tak musí patřičně vyvážit, což se bez diskuzí děje. Do akce budete moci posílat na třicet nových jednotek, které se však nevymaňují ze známých fantasy klišé a ještě více tak Stronghold přibližujíStronghold Legends řadovým, ničím nespecifickým strategiím bez nápadu. Nechybí všemožní zlotři, draci, démoni. Jednotky jsou navíc velice silné a i ty netlustší obranné valy pro ně nepředstavují větší problém. Obři si prosekají cestu několika údery, zatímco démoni hradby s lehkostí sobě vlastní v pohodě přeskočí. S klasickými bojovníky, jakými jsou třeba lučištníci, je hráč zcela bez šance – i na obranu je potřeba nasadit těžký kalibr v podobě vlastních draků, případně ohnivé impy.

Vedle vlastními silami vyrobených jednotek se postaví obzvlášť silní bojovníci – příběhoví hrdinové, kteří nesou všechny příznaky svého údělu: jsou silní a vydrží spoustu úderů, ale samozřejmě nesmí zemřít. Takový hrdina je možná až příliš mocný – když se postaví vedle draka, málokdo by řekl, že toto monstrum udolá, což se mu povede prakticky vždy. Hodí se i jejich speciální schopnosti. Artuš má tak třeba moc strhnout hradby nebo zviditelnit ukryté pasti. Kouzelník Merlin zase podporuje jednotky svého krále útočnou magií atd. Bohužel, Stronghold Legends jakýkoliv RPG vývoj, známý kupříkladu z Warcraftu 3, si v Legends neužijete, sama hra vám předepíše, které ze schopností budete v misi moct používat.

Jak už bylo naznačeno, design misí je vskutku podivný. Obzvlášť úrovně bez stavby základny se vyznačují značnou mírou nudy. Snaha dosáhnout úrovně Warcraftu 3 po všech stránkách selhává, což je vzhledem k tomu, že porovnáváme čtyři roky starý titul s novým, dost tristní vizitka. Mnohým sice přirostou k srdci mocné jednotky, ať už jsou jakkoliv provařené, ale radost z jejich nasazení tak jako tak mít nemohou. Vždyť boje jsou natolik hektické a nepřehledné, že se rozdělování příkazů stává zhola nemožným úkolem. Na tom se podílí i nad slušnou míru slabá umělá inteligence. I ve chvíli, kdy několik metrů od jednotky zuří lítý boj, zapojí se tato sama od sebe jen ve výjimečných případech. Hlavně na střelce je nutné si dávat vytrvalý pozor. Dáte-li totiž armádě jako celku společný příkaz, je v podstatě pravidlem, že lučištníci zůstanou stát. Z pathfindigu pak přímo čiší frustrace. I když se vám povede odhalit důmyslně skrytou past, není možné jednotkám účinně poručit, aby ji obešli. Aspoň, že nepřátelé postupují tak nějak uvěřitelně a především při obléhání používají všechny dostupné jednotky a možnosti. Vyvážení sil všech tří partají se zdá jako poměrně slušné, ačkoliv tento výrok potvrdí nebo vyvrátí až desítky nahraných hodin v multiplayeru s tradičními módy, který se však zřejmě nedočká tak masové rozšířenosti, jako tomu bylo v případě předchůdců.

Klady a zápory

Plus Hra má světlé momenty připomínající předchůdce
Plus Vyvážené jednotky

Mínus Nezvládnuté přiblížení se klasickým RTS
Mínus Špatná AI

Cena 899 Kč
EN Anglicky (český manuál)

Vždyť boje jsou natolik hektické a nepřehledné, že se rozdělování příkazů stává zhola nemožným úkolem.

Legends používají engine ze Stronghold 2, ale nemůžeme se ubránit pocitu, že fantasy-setting v něm dopadl mnohem hůře než čistý středověk. Jednotky mají až příliš málo polygonů, efekty jsou spíše k smíchu a často přeplácaná barevná paleta hází klacky pod nohy přehlednosti. Jak je tedy z našich obsáhlých soudů jasně patrné, Stronghold Legends není důstojným pokračovatelem excelentního prvního a velice slušného druhého dílu, ale zřítil se takřka až k průměru. Doporučujeme tvůrcům, aby se drželi toho, co umí, tedy propracované výstavby hradišť a jejich bránění/dobývání se všemi podstatnými náležitostmi. Tohle je spíše úlet, který se i přesto dá vcelku obstojně hrát, ale že by snad někoho opravdu zaujal, to se říct nedá.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

60 %

Čtenáři

76 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 430 čtenářů

  • Nejčtenější

Konec éry DOSu byl pro hráče těžký, přejít na Windows nikdo nechtěl

Ještě v polovině devadesátých let uznávali hráči počítačových her jen operační systém DOS. Nastupující Windows 95 byly...

Sony ukázalo dávku her pro stávající i chystanou generaci PlayStationu

V dalším díle svého pořadu State of Play se Sony zaměřilo na hry vývojářů třetích stran, především na stávající konzoli...

RECENZE: Nic tak špatného jako Tiny Racer už jsem dlouho nehrál

Tiny Racer vypadá na první pohled jako sympatická arkádová hříčka s malými autíčky, která sice nemá nějak velké ambice,...

Horizon Zero Dawn běží na některých PC příšerně, tvůrci slibují nápravu

Více než tři roky stará exkluzivita z PlayStationu 4, akční hra na hrdiny Horizon Zero Dawn, vyšla v pátek také na PC....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Simulátor Accident vám naplno ukáže hrůzu následků dopravních nehod

Originální nezávislá hra Accident: The Pilot vás postaví do nepříjemně reálných situací. Jakožto první člověk, který se...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

RECENZE: Odboj proti nacistům v Through the Darkest of Times spíše nudí

Poměrně zajímavý koncept života odbojáře v nacistickém Německu v titulu Through the Darkest of Times je provázen dobře...

RECENZE: World of Warplanes se snaží navázat na tankový úspěch

Podaří se zopakovat zásah do černého i podruhé, kdy tanky z World of Tanks nahrazují letadla? Zatím to není jisté.

RECENZE: Remake Destroy All Humans! je stejně tak praštěný jako originál

Patnáct let stará akční adventura Destroy All Humans! se dočkala moderní grafiky, jinak zůstalo vše při starém. Obstojí...

RECENZE: Jedi: Fallen Order je konečně zase skvělá Star Wars hra

Jedním z velice příjemných překvapení roku je titul Star Wars Jedi: Fallen Order, který mohlo vydavatelství EA pokazit...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...