Serious Sam: The Second Encounter

  12:00aktualizováno  15. února 2003 3:03
Před rokem k nám přišla akční hra Serious Sam, která si okamžitě získala srdce mnohých hráčů po celém světě. Nyní si k nám razí cestu pokračování s podtitulem The Second Encounter. To sice přináší jen minimum zásadních inovací, ale není to nijak na škodu - proč měnit něco, co se setkalo s úspěchem?
Serious Sam: The Second Encounter

Když před rokem vypustila společnost Croteam na trh svou akční prvotinu Serious Sam, bylo jasné, že se jedná o zajímavý a netradiční počin. Málokdo však dokázal předem odhadnout, jak nebývalého úspěchu se tento titul dočká - nikdo netušil, jak obrovský je mezi hráči hlad po ničím neředěné, adrenalinem nabité akci. Fakt, že jste v Serious Samovi narazili i na množství humorných momentů, že hlavní hrdina vzbuzuje hned na první pohled (a hlavně poslech) nesmírné sympatie a že nebylo zapomenuto ani na milovníky multiplayeru, to všechno bylo více než dostatečnou náhradou za vcelku krátkou singleplayerovou kampaň (která však šla ruku v ruce s výrazně nižší cenou - alespoň v nečesky mluvících zemích). Serious Sam byl vlastně jedním z prvních důkazů tvrzení, že budgetový titul nemusí být zákonitě synonymem pro "béčko".

Rok se sešel s rokem a máme zde pokračování nazvané Serious Sam: The Second Encounter. Než se ale podíváme na to, co všechno nám tento titul přináší za novinky, Serious Sam: The Second Encounter měli bychom si říci jedno malé upozornění. Jedná se "jen" o druhý díl celé série a nebylo by namístě očekávat nějakou záplavu markatních vylepšení a obohacení herního systému. Tvůrci nic takového ostatně ani neslibovali a všechny hráče o tom s předstihem informovali. Samozřejmě, že se v souvislosti s tím objevily spekulace, zda nebude Druhé setkání jen nastavovanou a na živiny chudou kaší, ale již hratelná demoverze ukázala, že tyto obavy jsou naprosto zbytečné. A přitom toto demo, v němž najdete zkombinované první dvě mise, představuje jenom zlomek novinek a jednu z nejméně záživných částí celé hry.

Zanechme ale konečně úvodních řečí a podívejme se na to, co nový Serious Sam opravdu přináší. S naším hrdinou se setkáme záhy po skončení prvního dílu, kdy porazil závěrečného bosse a odletěl v jeho lodi směrem na Sírius. Tato cesta ale skončila prakticky dříve než začala - krátce po startu totiž do kosmického plavidla narazili samotní vývojáři z Croteamu a Sam Stone se ocitl zpátky na Zemi. Tak to ale nemá být! On přece musí Mentala zastavit, jinak je s lidstvem konec! Nedá se nic dělat, putování začíná nanovo. Serious Sam: The Second Encounter Tentokrát musí Sam získat Svatý grál, s jehož pomocí by snad mohl konečně opustit Modrou planetu. Má to ale háček - nejen, že je tato relikvie ukryta někde mnoho tisíc kilometrů daleko, ale hlavně několik tisíc let v minulosti. Nebo snad z pohledu Sama v budoucnosti? Herdek, čert aby se v tom vyznal...

Sama tedy opět čeká několik skoků časem i prostorem, a tak se podívá do středoamerické džungle, do starověkého Babylónu a středověké Evropy, konkrétně do Polska. Při designu všech dvanácti misí, které jsou umístěny do těchto tří lokací, odvedli vývojáři z Croteamu naprosto prvotřídní práci. Prostředí je báječně navržené a vypadá velice autenticky - ať již se jedná o mayské pyramidy, babylónskou věž nebo gotický hrad Krwawice (někdy se budu muset podívat, zda opravdu existuje :o)). Samozřejmě, že postup vpřed je přísně lineární s minimem odboček, ale to nám tvůrci dostatečně vynahrazují všemi možnými libůstkami, jaké je jen napadly. Více než minule si totiž pohráli s takovými drobnosti, jako jsou úprava fyzikálního modelu, interaktivita prostředí a nečekané záludnosti, které vám mají z(ne)příjemnit život. Zatímco v prvním dílu vás tedy mohla překvapit maximálně tak nablýskaná kluzká podlaha Serious Sam: The Second Encounter a sem tam nějaké to arkádové skákání po plošinkách, zde je toho mnohem více. Ať již mluvíme o vzdušných proudech, jump-padech, trampolínové podlaze, různých gravitačních anomáliích nebo kopírování pohybu světla, jež vás provádí jinak smrtelně nebezpečnou místností, vždy vás něco překvapí. Za design jednotlivých misí a hlavně notnou dávku originality v tomto směru si zaslouží Croteam opravdu dlouhý potlesk.

Ne všechny novinky se ale pohybují jen na poli tvorby herního prostředí. Narazíte i na pár nových zbraní - konkrétně na plamenomet, ostřelovací pušku a motorovou pilu. Každá z těchto tří si najde své velice slušné uplatnění. U ostřelovací pušky nemusíte dlouho tápat - ta vás potěší ve chvílích, kdy máte na větší vzdálenost zlikvidovat silné nepřátele, zvláště když se pohybují a raketomet by se mohl minout účinkem. Ostřelovačka je stejně silná jako on a zásah je okamžitý. Plamenomet je zase nepostradatelný v husté tlačenici - na středně silné protivníky sice neúčinkuje okamžitě, ale i tak je v mnoha případech nepostradatelný. A co ona motorová pila? Někdo by ji sice mohl podceňovat, ale pozor - v jistém směru se jedná o naprosto nejsilnější zbraň v celé hře. Serious Sam: The Second Encounter Použít ji sice můžete jen nablízko, ale čert to vem, teprve s ní získává souboj "na férovku" to správné kouzlo.

Kromě tohoto zbraňového triumvirátu se můžete těšit i na výrazně větší množství power-upů, nesmrtelností počínaje a všeničící bombou konče. Mohlo by se tedy zdát, že s těmito všemi novými možnostmi bude Serious Sam lehčí než minule. Přibylo pár nových zbraní a šikovných pomůcek, s nimiž je likvidace jakéhokoliv nepřítele hračka. No jo, ale ono to tak není. Obtížnost se sice změnila, ale opačným směrem - poněkud nám přituhlo. A nesouvisí to s tím, že nás čeká větší množství druhů nepřátel - silnějších, slabších i nepostradatelných závěrečných bossů. Příčinou je fakt, že zástupy monster jsou ještě nekonečnější a různorodější než před rokem. Nestačí tedy jen rychle střílet, ale i rychle přepínat zbraně, protože na každého se hodí něco jiného.

Co se ale rozhodně nezměnilo, je váš způsob boje. I nadále by šel nejlépe přirovnat k tomu, když se na plném parketu snažíte co nejlépe zatancovat jive - Serious Sam: The Second Encounter chce to co nejvíce pohybu na co nejmenším možném prostoru. Jakmile se zastavíte, je po vás veta, neboť jakožto statický terč se vaše životnost počítá řádově ve zlomcích sekund. A jakmile překročíte jistou pomyslnou čáru, vyhrnou se na vás další monstra, a jestli jste ještě nezlikvidovali předchozí vlnu, pak pámbu s váma a zlej pryč.

Prakticky totožný jako před rokem je i použitý engine. Není to ale způsobeno tím, že by byli vývojáři líní a nechtělo se jim sahat do zdrojového kódu. I nadále se jedná o špičkový výtvor, na němž je možné jen těžko něco zdokonalovat. Přesto se o to tvůrci pokusili, a tak nás čekají rozlehlejší a hlavně zalesněné venkovní prostory, působivější vizuální efekty a větší stabilita. Nemohu se však ubránit pocitu, že se zvedly nároky na hardware počítače (oba díly jsem hrál na stejné konfiguraci). Na druhou stranu - mnoho hráčů během roku modernizovalo svůj vozový park, a tak to bude vadit jen málokomu.

Když už mluvíme o technickém zpracování, nelze se nezmínit o hudebním doprovodu. Serious Sam: The Second Encounter Ten pokaždé výborně tématicky pasuje do dané lokace a dynamicky se mění podle situace. Pokud není v dohledu žádný nepřítel, je i hudba poklidná a takřka idylická. To by se však nehodilo v zápalu boje, a tak se při konfliktu okamžitě změní a energická durová melodie vás upozorní, že již za okamžik začnete plýtvat střelivem. Samostatnou kapitolou pak jsou souboje s finálovými bossy, u nichž se dočkáte pořádného rockového nářezu, a skryté lahůdky typu písničky "Rolničky, rolničky" při zjevení Santa Clause v zasněženém středověkém podhradí.

Jako poslední kapitolka nám zde zbyl již tradičně multiplayer. A ten je u Serious Sama již tradičně netradiční. Čeká vás prakticky to samé co v prvním dílu - tedy deathmatch, klání na body, kooperativní mód a podobně, ale navíc i to nejlepší z amatérských i oficiálních modifikací. Největším lákadlem na tomto poli tedy bude beze sporu Seriously Warped Deathmatch od skupiny A Few Screws Loose, která pro něj vytvořila i několik speciálních map. Jakmile jej zkusíte, zjistíte, že snad nikdy ještě nebyl multiplayer tak zábavný...

Serious Sam: The Second Encounter

Ná závěr si dovolím jednu malou poznámku. Vydání hry Serious Sam: The Second Encounter bylo původně naplánováno na konec loňského roku, ale došlo k němu až nyní. Důvod nespočíval v zaostávání za harmonogramem prací, jak bývá obvyklé, ale v něčem mnohem prozaičtějším - vývojáři a hlavně vydavatelé chtěli zabránit tomu, aby spolu první a druhý díl Serious Sama soupeřily v jednom roce v žebříčcích oblíbenosti. Správně odhadli, že umístit by se mohl jen jeden z nich. Bude tedy lepší, když každý z nich bude bojovat v jiném roce - různá ocenění by tak mohly získat oba. První si již svou várku pohárů zaslouženě odnesl, druhý je na nejlepší cestě nějakou tu cenu ukořistit letos. A pokud vývojáři z Croteamu prokáží příště takovou míru pečlivosti a vtipu jako v tomto roce, nezůstane bez povšimnutí ani třetí díl, na němž se již usilovně pracuje a jehož se pravděpodobně dočkáme počátkem roku 2003.

Serious Sam: The Second Encounter
Výrobce: Croteam
Vydavatel: Gathering of Developers
Distribuce v ČR: Cenega, český manuál
Stáhněte si: hratelné demo, trailer, screenshoty #1, screenshoty #2
Oficiální homepage: www.serioussam.com
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 64 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 800 MHz, 256 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Stejné kvality jako loni, stejné zápory jako loni. A stále jedna z nejlepších adrenalinem nabitých akčních her, jaká se vám kdy dostala do rukou.
Hodnocení 81%

Autor:

Nejčtenější

Předělávka 19 let staré hry láme rekordy a nandává to moderním titulům

Po devatenácti letech se v předělávce vrátila milovaná hra The Elder Scrolls IV: Oblivion. Krátce po oficiálním odhalení se začala prodávat a zájem je, minimálně na platformě Steam, ohromný.

Další problém s Robloxem. Lidé v něm simulují skutečné masakry ve školách

Populární herní platforma Roblox se dlouhodobě potýká s náporem uživatelské tvorby nevhodné pro jinak převážně dětské publikum. Nevládní organizace Anti-Defamation League nyní přišla se zjištěním, že...

Zaslouží si druhou šanci? Vyzkoušejte si zdarma Star Wars Outlaws

Star Wars Outlaws, hra od Ubisoftu zasazená do otevřeného světa, sice prodala za první měsíc zhruba milion kopií, pro francouzského vydavatele šlo ovšem o hořké zklamání. Nyní se snaží nalákat hráče...

Chci hrát dál, tvrdí hráčka Elden Ringu po 5 300 hodinách čistého času

Přes neuvěřitelných 200 dnů čistého času věnovala nadšená hráčka s přezdívkou LetMeSoloThem hraní kultovního akčního RPG Elden Ring. Hru má prolezlou skrz naskrz, většinu této doby pak v...

Fanouškovský Oblivion vzniká už 13 let, Bethesda poslala celému týmu dárek

Oblivion letos ještě neřekl poslední slovo. Kromě právě vydané oficiální předělávky The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vzniká již třináct let fanouškovská verze, která by měla vyjít koncem...

Bude samurajská akce Ghost of Yotei v češtině? PlayStation vydal stanovisko

Česká pobočka PlayStationu obvykle opatřuje své zásadní hity českými titulky. Aktuálně se vyjádřila, zda tomu tak bude i v případě samurajské akce Ghost of Yotei.

28. dubna 2025  13:40 1

Nintendo vysvětlilo, proč vyjde Switch 2 už v červnu

Očekávaná konzole Nintendo Switch 2 zamíří k prvním majitelům už 5. června. Není to úplně typický čas pro vydání a Nintendo nastínilo své důvody.

28. dubna 2025  13:13 3

Předělávka 19 let staré hry kralovala víkendu, ale skokanem je někdo jiný

Úspěšné The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered si o víkendu podle očekávání ještě polepšily, není to ovšem jediný vítěz. Poměrně výrazně se prosadilo ještě francouzské RPG Clair Obscur: Expedition...

28. dubna 2025  9:55 0

Chci hrát dál, tvrdí hráčka Elden Ringu po 5 300 hodinách čistého času

Přes neuvěřitelných 200 dnů čistého času věnovala nadšená hráčka s přezdívkou LetMeSoloThem hraní kultovního akčního RPG Elden Ring. Hru má prolezlou skrz naskrz, většinu této doby pak v...

28. dubna 2025 8

Další problém s Robloxem. Lidé v něm simulují skutečné masakry ve školách

Populární herní platforma Roblox se dlouhodobě potýká s náporem uživatelské tvorby nevhodné pro jinak převážně dětské publikum. Nevládní organizace Anti-Defamation League nyní přišla se zjištěním, že...

27. dubna 2025 7

Trochu se škube, ale vypadá skvěle. První dojmy z předělávky Oblivionu

Bez varování oznámený a vydaný remake legendárního The Elder Scrolls IV: Oblivion dorazil i na zařízení v naší redakci. Hru pilně testujeme, na recenzi však budeme potřebovat víc času, tak nejprve...

26. dubna 2025 7

Skvělá hodnocení, ale bude to stačit? Oblivion zastínil menší konkurenci

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered vyšel znenadání a okamžitě si získal veškerou mediální i hráčskou pozornost. Radost z toho určitě neměl menší francouzský tým, který debutoval velmi dobře...

25. dubna 2025  11:37 8

Český Chuchel je dočasně zdarma, na stažení máte týden

Vynikající česká hra Chuchel od studia Amanita Design je dočasně zdarma na Epic Store. Její hlavní hrdina touží po jediném – získat třešni, kterou mu ukradl záhadný padouch.

25. dubna 2025 1

Předělávka Oblivionu potěšila fanoušky, nechala zde oblíbenou chybu

Předělávka 19 let starého Oblivionu sice přináší novou grafiku i některé pozměněné herní mechaniky, v mnoha ohledech však zachovává původní obsah hry. A to včetně drobných chybek, jako třeba omylem...

25. dubna 2025 1

Podle skvělé české hry Pilgrims vznikne desková hra, vyjde ještě letos

Na motivy vynikající české hříčky Pilgrims od studia Amanita Design vzniká desková hra Pilgrims: Curious Adventures. Do prodeje půjde letos na podzim.

24. dubna 2025  11:30 0

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Zájem o Switch 2 v Japonsku předčil veškerá očekávání, Nintendo se omlouvá

Očekávaná konzole Switch 2 od Nintenda se začne prodávat letos 5. června. Už nyní je ovšem jasné, že na všechny zájemce se nedostane – minimálně v Japonsku zájem výrazně předčil očekávání.

24. dubna 2025  10:44 2

Tady se snadno ztratíte. Deset her s naprosto ohromnými světy

Někdo preferuje herní světy spíše menší, někdo naopak co největší. Pro ty, kdo rádi bloudí v ohromných virtuálních krajinách nebo dokonce vesmírech, vybíráme hry s těmi vůbec největšími světy.

24. dubna 2025 10
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.