
Když před rokem vypustila společnost Croteam na trh svou akční prvotinu Serious Sam, bylo jasné, že se jedná o zajímavý a netradiční počin. Málokdo však dokázal předem odhadnout, jak nebývalého úspěchu se tento titul dočká - nikdo netušil, jak obrovský je mezi hráči hlad po ničím neředěné, adrenalinem nabité akci. Fakt, že jste v Serious Samovi narazili i na množství humorných momentů, že hlavní hrdina vzbuzuje hned na první pohled (a hlavně poslech) nesmírné sympatie a že nebylo zapomenuto ani na milovníky multiplayeru, to všechno bylo více než dostatečnou náhradou za vcelku krátkou singleplayerovou kampaň (která však šla ruku v ruce s výrazně nižší cenou - alespoň v nečesky mluvících zemích). Serious Sam byl vlastně jedním z prvních důkazů tvrzení, že budgetový titul nemusí být zákonitě synonymem pro "béčko".
Rok se sešel s rokem a máme zde pokračování nazvané Serious Sam: The Second Encounter. Než se ale podíváme na to, co všechno nám tento titul přináší za novinky,
měli bychom si říci jedno malé upozornění. Jedná se "jen" o druhý díl celé série a nebylo by namístě očekávat nějakou záplavu markatních vylepšení a obohacení herního systému. Tvůrci nic takového ostatně ani neslibovali a všechny hráče o tom s předstihem informovali. Samozřejmě, že se v souvislosti s tím objevily spekulace, zda nebude Druhé setkání jen nastavovanou a na živiny chudou kaší, ale již hratelná demoverze ukázala, že tyto obavy jsou naprosto zbytečné. A přitom toto demo, v němž najdete zkombinované první dvě mise, představuje jenom zlomek novinek a jednu z nejméně záživných částí celé hry.
Zanechme ale konečně úvodních řečí a podívejme se na to, co nový Serious Sam opravdu přináší. S naším hrdinou se setkáme záhy po skončení prvního dílu, kdy porazil závěrečného bosse a odletěl v jeho lodi směrem na Sírius. Tato cesta ale skončila prakticky dříve než začala - krátce po startu totiž do kosmického plavidla narazili samotní vývojáři z Croteamu a Sam Stone se ocitl zpátky na Zemi. Tak to ale nemá být! On přece musí Mentala zastavit, jinak je s lidstvem konec! Nedá se nic dělat, putování začíná nanovo.
Tentokrát musí Sam získat Svatý grál, s jehož pomocí by snad mohl konečně opustit Modrou planetu. Má to ale háček - nejen, že je tato relikvie ukryta někde mnoho tisíc kilometrů daleko, ale hlavně několik tisíc let v minulosti. Nebo snad z pohledu Sama v budoucnosti? Herdek, čert aby se v tom vyznal...
Sama tedy opět čeká několik skoků časem i prostorem, a tak se podívá do středoamerické džungle, do starověkého Babylónu a středověké Evropy, konkrétně do Polska. Při designu všech dvanácti misí, které jsou umístěny do těchto tří lokací, odvedli vývojáři z Croteamu naprosto prvotřídní práci. Prostředí je báječně navržené a vypadá velice autenticky - ať již se jedná o mayské pyramidy, babylónskou věž nebo gotický hrad Krwawice (někdy se budu muset podívat, zda opravdu existuje :o)). Samozřejmě, že postup vpřed je přísně lineární s minimem odboček, ale to nám tvůrci dostatečně vynahrazují všemi možnými libůstkami, jaké je jen napadly. Více než minule si totiž pohráli s takovými drobnosti, jako jsou úprava fyzikálního modelu, interaktivita prostředí a nečekané záludnosti, které vám mají z(ne)příjemnit život. Zatímco v prvním dílu vás tedy mohla překvapit maximálně tak nablýskaná kluzká podlaha
a sem tam nějaké to arkádové skákání po plošinkách, zde je toho mnohem více. Ať již mluvíme o vzdušných proudech, jump-padech, trampolínové podlaze, různých gravitačních anomáliích nebo kopírování pohybu světla, jež vás provádí jinak smrtelně nebezpečnou místností, vždy vás něco překvapí. Za design jednotlivých misí a hlavně notnou dávku originality v tomto směru si zaslouží Croteam opravdu dlouhý potlesk.
Ne všechny novinky se ale pohybují jen na poli tvorby herního prostředí. Narazíte i na pár nových zbraní - konkrétně na plamenomet, ostřelovací pušku a motorovou pilu. Každá z těchto tří si najde své velice slušné uplatnění. U ostřelovací pušky nemusíte dlouho tápat - ta vás potěší ve chvílích, kdy máte na větší vzdálenost zlikvidovat silné nepřátele, zvláště když se pohybují a raketomet by se mohl minout účinkem. Ostřelovačka je stejně silná jako on a zásah je okamžitý. Plamenomet je zase nepostradatelný v husté tlačenici - na středně silné protivníky sice neúčinkuje okamžitě, ale i tak je v mnoha případech nepostradatelný. A co ona motorová pila? Někdo by ji sice mohl podceňovat, ale pozor - v jistém směru se jedná o naprosto nejsilnější zbraň v celé hře.
Použít ji sice můžete jen nablízko, ale čert to vem, teprve s ní získává souboj "na férovku" to správné kouzlo.
Kromě tohoto zbraňového triumvirátu se můžete těšit i na výrazně větší množství power-upů, nesmrtelností počínaje a všeničící bombou konče. Mohlo by se tedy zdát, že s těmito všemi novými možnostmi bude Serious Sam lehčí než minule. Přibylo pár nových zbraní a šikovných pomůcek, s nimiž je likvidace jakéhokoliv nepřítele hračka. No jo, ale ono to tak není. Obtížnost se sice změnila, ale opačným směrem - poněkud nám přituhlo. A nesouvisí to s tím, že nás čeká větší množství druhů nepřátel - silnějších, slabších i nepostradatelných závěrečných bossů. Příčinou je fakt, že zástupy monster jsou ještě nekonečnější a různorodější než před rokem. Nestačí tedy jen rychle střílet, ale i rychle přepínat zbraně, protože na každého se hodí něco jiného.
Co se ale rozhodně nezměnilo, je váš způsob boje. I nadále by šel nejlépe přirovnat k tomu, když se na plném parketu snažíte co nejlépe zatancovat jive -
chce to co nejvíce pohybu na co nejmenším možném prostoru. Jakmile se zastavíte, je po vás veta, neboť jakožto statický terč se vaše životnost počítá řádově ve zlomcích sekund. A jakmile překročíte jistou pomyslnou čáru, vyhrnou se na vás další monstra, a jestli jste ještě nezlikvidovali předchozí vlnu, pak pámbu s váma a zlej pryč.
Prakticky totožný jako před rokem je i použitý engine. Není to ale způsobeno tím, že by byli vývojáři líní a nechtělo se jim sahat do zdrojového kódu. I nadále se jedná o špičkový výtvor, na němž je možné jen těžko něco zdokonalovat. Přesto se o to tvůrci pokusili, a tak nás čekají rozlehlejší a hlavně zalesněné venkovní prostory, působivější vizuální efekty a větší stabilita. Nemohu se však ubránit pocitu, že se zvedly nároky na hardware počítače (oba díly jsem hrál na stejné konfiguraci). Na druhou stranu - mnoho hráčů během roku modernizovalo svůj vozový park, a tak to bude vadit jen málokomu.
Když už mluvíme o technickém zpracování, nelze se nezmínit o hudebním doprovodu.
Ten pokaždé výborně tématicky pasuje do dané lokace a dynamicky se mění podle situace. Pokud není v dohledu žádný nepřítel, je i hudba poklidná a takřka idylická. To by se však nehodilo v zápalu boje, a tak se při konfliktu okamžitě změní a energická durová melodie vás upozorní, že již za okamžik začnete plýtvat střelivem. Samostatnou kapitolou pak jsou souboje s finálovými bossy, u nichž se dočkáte pořádného rockového nářezu, a skryté lahůdky typu písničky "Rolničky, rolničky" při zjevení Santa Clause v zasněženém středověkém podhradí.
Jako poslední kapitolka nám zde zbyl již tradičně multiplayer. A ten je u Serious Sama již tradičně netradiční. Čeká vás prakticky to samé co v prvním dílu - tedy deathmatch, klání na body, kooperativní mód a podobně, ale navíc i to nejlepší z amatérských i oficiálních modifikací. Největším lákadlem na tomto poli tedy bude beze sporu Seriously Warped Deathmatch od skupiny A Few Screws Loose, která pro něj vytvořila i několik speciálních map. Jakmile jej zkusíte, zjistíte, že snad nikdy ještě nebyl multiplayer tak zábavný...

Ná závěr si dovolím jednu malou poznámku. Vydání hry Serious Sam: The Second Encounter bylo původně naplánováno na konec loňského roku, ale došlo k němu až nyní. Důvod nespočíval v zaostávání za harmonogramem prací, jak bývá obvyklé, ale v něčem mnohem prozaičtějším - vývojáři a hlavně vydavatelé chtěli zabránit tomu, aby spolu první a druhý díl Serious Sama soupeřily v jednom roce v žebříčcích oblíbenosti. Správně odhadli, že umístit by se mohl jen jeden z nich. Bude tedy lepší, když každý z nich bude bojovat v jiném roce - různá ocenění by tak mohly získat oba. První si již svou várku pohárů zaslouženě odnesl, druhý je na nejlepší cestě nějakou tu cenu ukořistit letos. A pokud vývojáři z Croteamu prokáží příště takovou míru pečlivosti a vtipu jako v tomto roce, nezůstane bez povšimnutí ani třetí díl, na němž se již usilovně pracuje a jehož se pravděpodobně dočkáme počátkem roku 2003.
Serious Sam: The Second Encounter | ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
|