Ratchet & Clank: Size Matters - ještě něco na PlayStation 2
Ratchet & Clank: Size Matters
Sony Czech 13.02.2007 PSP
Ratchet a jeho věrný robotický pomocník Clank jsou tu s námi od dob Jaka a Daxtera, tedy zhruba od launche druhé PlayStation. Tuto událost následovala vlna velice kvalitních pokračování a nyní, po necelém roce od vydání PS3, se série pomalu přesunuje i na next-gen. Handheldový díl Size Matters, jenž ve svém žánru po boku Daxtera exceloval, je v této době k dispozici i fanouškům na PS2. Na PSP slavil Ratchet úspěch díky tomu, že nabízel hratelnost podobnou té na „velké“ platformě – jenomže co pak nabídne port právě na konzoli PlayStation 2? Čtěte dál.
BonusWeb Video - gameplay
Za záchranou
Příběhová linka začíná prostě. Ratchet s Clankem odpočívají na pláži pod slunečníky, modré moře odráží paprsky slunce a zlatý písek se vedrem skoro škvaří. To je idylka připomínající pobřeží Karibiku, nicméně jde o podnebí planetky Pokitaru. Když tu náhle přiběhne malinká (ačkoliv divně hybridní) holčička a chce si vyfotit Ratcheta, jak se pere s plechovými roboty, kteří ji otravují jen pár kroků od zmíněné pláže. Ratchet se samozřejmě nenechá zahanbit, vstane, Clanka si hodí na hřbet a hurá do akce. Jakmile se v jeho kůži hráč prokousá kvanty protivníků, naskytne se mu vskutku prazvláštní podívaná: emzácký létající talíř se vznáší nad onou holčičkou a pomalu ji saje na palubu. Hrdinné duo však nestačí dostatečně rychle zareagovat, a tak je děťátko uneseno. Clank se tedy s Ratchetem vydává na záchrannou akci po galaxii.
Zezačátku je celkem sranda pozorovat hloupoučké nepřátele řítící se napospas smrti.
Co zůstalo
Celkově si hráč prohlédne tucet rozličných planet, skrz které se bude prokousávat pomocí různých zbraní a gadgetů. Již tato originalita Ratchetových pomůcek excelovala v prvních dílech a není na ní co zkazit, za tu rozhodně vztyčujeme palec. Na začátku každé úrovně máte možnost navštívit upgradovací mašinku a pokud pečlivě sbíráte matičky a šroubky, můžete si dokoupit i nějaký nový kvér – každá mise totiž nabízí další z nespočtu zbraní, jež máte ve hře k dispozici. Do základního arzenálu hlavního hrdiny ale také patří kupříkladu plasmový hák, jímž se může zachytit za levitující bod mezi propastmi a přehoupnout se na druhou stranu. V první úrovni Ratchet získá mimo jiné i speciální konvici, která dokáže jakýmsi způsobem „oživit“ rostliny, jež posléze proudem zázračné kapaliny dovede až na místo, kde se zaseknul. Tam se povětšinou objevuje malý plácek naplněný pískem, do nějž právě oživenou rostlinu dokope. Z ní náhle vyroste zvláštní explozivní třešeň (když narazíte na polorozpadlou barikádu) či dlouhé výhonky formující se do tvaru žebříku (když ani dvojskok nestačí). Samozřejmě nechybí ani klasické Ratchetovo kladívko, kterým jde různě házet a rubat protivníky. Nesmíme také zapomínat na automatický level-up mechanismus, jenž funguje bezchybně a když tedy hráč používá pořád stejnou
zbraň, časem se zvýší její účinnost. Každopádně byl arzenál vyřešen skvěle a také díky němu nespadá hra do bídného průměru.
Při prokousávání se levely vás čas od času pobaví minihry, jež má na svědomí většinou kolega hlavního protagonisty, robot Clank. Ten sem tam vleze do nějaké té díry ve zdi, zmlátí pár nepřátel a zkomanduje mini-boty, kteří jeho povely vcelku slušně respektují. Jakmile si však budete chtít přivydělat nějaký ten peníz, později ve hře se nabídnou závody na skyboardech (létající prkna, něco jako ty ve hře AirBlade). Zezačátku je celkem sranda pozorovat hloupoučké nepřátele řítící se napospas smrti zaviněné pevnou stěnou, nicméně po pár frustrujících a neférových prohrách začnou jízdy nudit.
Ať už se díváme na Size Matters z jakéhokoliv pohledu, je to krok zpět.
A co se změnilo
Žel bohu, port z handheldu na konzole se ne vždy vyplácí. A tak je zde velmi mnoho odpuzujících a otravných negativních faktorů, kvůli nimž je nejnovější díl R&C nejhorším v celé sérii. Hned první ve výčtu záporů hry figurují protivníci, jimž byla oproti ostatním hrám v rámci série ubrána inteligence a je to na nich také dost vidět. Příkladem jejich stupidity budiž situace, kdy přijdete do místa, kde se podle skriptů mají objevit a začít s vámi bojovat. Místo toho se tam přikutálí a začnou mlátit sami sebe – opravdu, nelžeme, je to tak. Mimo přiblbé protivníky je dalším minusem vizualizace. Jistěže, přece jen jde o PS2 hru, každopádně ani první díl na zmíněnou konzoli nebyl tak ošklivý. Hranaté textury, nízký frame-rate, občasné zasekávání se: to vše je hrůza. Další věcí je ukládací systém, jenž jsme vyzkoušeli jak na PS2, tak na PS3. Ani na jedné platformě nebyly savy spolehlivé, a tak jsme museli začínat každou misi od začátku. Tento problém se objevil u vícera lidí. Ani různorodé vtípky již nejsou tím, čím bývaly, a přítomnost důvěrně známých postav už tolik nepotěší – vše totiž kazí krátká cut-scene intermezza.
A na závěr největší zápor Size Matters: kamera. Kamera, kamera, kamera. Mizerná kamera, která jen málokdy poslouchá agresivní pohyby pravou analagovou páčkou. Když je tedy problém v ovládání hry, není ani hratelnost zrovna nejlepší. Zatímco se hráč všemožně snaží ukočírovat kvér a konečně rozumně zamířit, nepřátelé si do něj zatím vesele rubou a mnohdy to celé končí smrtí Ratcheta. Dosti frustrující.
|
A ani multiplayerové hraní Size Matters nezachrání. Nabízí pouze split-screen režim pro dva hráče a ačkoliv každý ví, že má PS2 připojenou k síti jen malinký počet hráčů, absence onlinu je krok směrem vzad. Už na velké obrazovce vypadá PSP grafika hodně zle, tak si ji představte rozpůlenou na dvě části.
Špatný tah
Ať už se díváme na Size Matters z jakéhokoliv pohledu, je to krok zpět. Ať už mluvíme o chabém příběhu, mdlých scénkách, ošklivé grafice a omezené trvanlivosti, vše nasvědčuje tomu, že port z PSP nebyl dobrým tahem. A jestliže se divíte, že Ratchet může být opravdu tak špatný a myslíte si, že jsme proti němu nějak zaujatí, tak si tento PS2kový díl zahrajte. Ostatním bychom doporučili, aby PS2 ponechali prozatím zavřenou ve skříni, jelikož vážně není proč ji oprašovat. A pokud nutně potřebujete hrát Ratcheta, sáhněte raději po starším Locked and Loaded či next-genovém Tools of Destruction. Za tuto nepovedenou konverzi, jež nenabízí nic nového, není důvod utrácet peníze. Možná jen hardcoroví milovníci série o ni zavadí, aby mohli tvrdit, že hráli vážně všechny díly.
Příliš extrémní i na 18+. Nový horor málem zakázali
Chystaná hororová hra Silent Hill f kandiduje na pozici nejděsivějšího hororu mezi chystanými tituly. Je vůbec prvním dílem této série, který si i na domácím trhu vysloužil přístupnost až od osmnácti...
{NADPIS}

{POPISEK}
Činžák po proměně fascinuje, v přízemním bytě se cítí jako v domku
Vrátili se z dlouholetého pobytu v Anglii a v pronajatém bytě na Vinohradech to pro ně stále nebylo „jako doma“. Teprve pořízením vlastního bytu v přízemí nuselského činžáku získal starší pár zázemí....
Po tisíci hodinách v Cyberpunku 2077 ho překvapilo tajné tlačítko
Vývojáři rádi schovávají do svých her různé skryté vtípky či narážky a hráči je ještě raději objevují. Jeden takový překvapil i řadu hráčů Cyberpunku 2077, kteří si mysleli, že po stovkách hodin ve...
{NADPIS}

{POPISEK}
Málo času, měnící se podklady. Autor vzpomenul strasti vývoje filmové hry
Peter Jackson’s King Kong patří mezi vůbec nejlepší adaptace filmových blockbusterů do herní podoby, nerodil se ale snadno. Umělecký ředitel projektu Florent Sacré pro magazín Retro Gamer nedávno...
Příliš extrémní i na 18+. Nový horor málem zakázali
Chystaná hororová hra Silent Hill f kandiduje na pozici nejděsivějšího hororu mezi chystanými tituly. Je vůbec prvním dílem této série, který si i na domácím trhu vysloužil přístupnost až od osmnácti...
Činžák po proměně fascinuje, v přízemním bytě se cítí jako v domku
Vrátili se z dlouholetého pobytu v Anglii a v pronajatém bytě na Vinohradech to pro ně stále nebylo „jako doma“. Teprve pořízením vlastního bytu v přízemí nuselského činžáku získal starší pár zázemí....
Budoucnost patří ženským hrdinkám. Najdete je v očekávaných hrách
Spousta vysoce očekávaných her má společný prvek: ženu v hlavní roli. Pojďme si projít tituly bližší i vzdálenější budoucnosti, ve kterých na vás bude čekat videoherní hrdinka.
Skvělý film hned neznamená skvělou hru. Podívejte se, kde se to nepovedlo
Videohry jsou dnes pro filmaře oblíbeným zdrojem inspirace, dříve to však bylo spíše naopak, když vývojáři na jejich práci často vyloženě parazitovali. Pojďte si s námi zavzpomínat na některé z těch...