Psychonauts
Zajímalo vás někdy, co si myslí váš kamarád? Chtěli jste vědět, co všechno má v hlavě, jak uvažuje, jaké jsou jeho touhy, případně čeho se bojí? Chtěli jste se podívat do jeho hlavy? V tom případě zaostřete své zraky na tento kousek, protože váš sen se vám teď částečně splní. S radostí vám teď představuji hru Psychonauts, na které nepracoval nikdo jiný, než Tim Schafer, bývalý zaměstnanec Lucas Arts a autor legend jako Full Throttle nebo Grim Fandango. Sice to trvalo více jak čtyři roky, ale nakonec jsme se dočkali!
Ve hře se vžijeme do role malého chlapce jménem Razputin nebo také Raz, jak mu přátelé říkají. Je nadprůměrně chytrý (prostě šprťák) a v porovnání s ostatními postavami ve hře vypadá i celkem hezky. Raz jednoho dne uteče z domova do speciálního letního výcvikového tábora, kde se trénují nejlepší psycho-vojáci – Psychonauti, kterým se chce Raz stát. Náš malý hrdina je do tábora přijat a trénink začíná. Nějakou dobu jde všechno hladce, ale poté se začnou dít podivnosti. Kadetům někdo krade v noci mozky (opravdu :)) a z nich se tak stávají bezduché figuríny (rozuměj zombie), toužící pouze po televizi. Raz to samozřejmě nenechá jen tak, začne pátrat a postupně odhaluje jednu velkou konspiraci. Víc už toho raději neprozradím, abych potenciálním hráčům nezkazil radost z hraní.
|
Tohle nebude jen tak ledajaký tábor...
Jak už bylo napsáno výše, v táboře se učí a zdokonalují speciální schopnosti, díky kterým se může Raz dostat do mysli jakéhokoliv tvora a dokonale ji prošmejdit. Hra začíná malým tréninkem v mysli instruktora Oleandra, ve které musíte dokázat, že opravdu za něco stojíte. Oleandr vám bude do cesty dávat spousty překážek a nástrah, ale nebude to nic těžkého. Prakticky se jedná o takový malý tutoriál, kde se naučíte nejzákladnější principy hry a ovládání (které je ale velice jednoduché a během několika minut vám přejde do krve). Po skončení tohoto tréninku budete mít sice další úkol a můžete se tak po hlavní dějové linii vydat až na konec hry, ale nejlepší bude začít s prozkoumáváním tábora. A že je co prozkoumávat!
Tábor je poměrně rozsáhlý, je rozdělený na více částí a má všechno, co by měl mít. Všude je spousta bonusových předmětů, penízků a těžko přístupných míst, takže o zábavu je postaráno. Za peníze si tu lze koupit různá vylepšení, která vám na objevech pomohou, takže se vyplatí je hledat. Nemusíte se ale jen honit za bonusy nebo pátrat v ději, ale stačí se jen procházet a kochat se bizarním prostředím, které si pro nás tvůrci připravili, případně si povídat s dalšími kadety. Nudit se u toho určitě nebudete, protože dialogy jsou poměrně vtipné a zajímavé, stejně jako samotné postavy.
Celá tato hra je totiž jedna velká splašená mysl, která doslova chrlí jeden velký nápad za druhým. Už samotné prostředí tábora je plné stromů a domečků nejrůznějších tvarů, ale až se dostanete do něčí mysli, pochopíte teprve, co myslím.
Fantazie tvůrců nezná mezí
Když už jsem se zmínil o bizarním prostředí, musím se o tom rozepsat podrobněji. Celá tato hra je totiž jedna velká splašená mysl, která doslova chrlí jeden velký nápad za druhým. Už samotné prostředí tábora je plné stromů a domečků nejrůznějších tvarů, ale až se dostanete do něčí mysli, pochopíte teprve, co myslím. Kdybyste chtěli popsat třeba jen kousek cesty, pravděpodobně by vám došla slova po pár sekundách, protože prostředí, kterým se budete prohánět je jedním slovem nepopsatelné. Když jsem byl v Praze na výstavě tvůrce vetřelce, H.R. Gigera, a viděl jeho obrazy, napadlo mě občas “Bože, ten chlap musí bejt ale úchyl!“, ale teprve v Psychonauts uvidíte, co přesně znamená známé sousloví „fantazii se meze nekladou“. Stejně bláznivě pojali tvůrci i všechny NPC a další živá stvoření. Každý kadet nebo obyvatel tábora (opravdu nemůžu použít slovo člověk) vypadá úplně jinak a nad bizarními tvary jejich postav a obličejů nejednou vyprsknete smíchy). Schválně se podívejte na některé screenshoty okolo a posuďte sami.
|
Protože každá postava a bytost má zcela jinou mentalitu, užijete si i spoustu různorodého prostředí, protože to se vše promítne do její mysli. Některé jsou tak zaměřeny na akci a spousty střílení (nebojte, hra není nijak brutální a za celou dobu neuvidíte ani kapku krve), některé zase na skákání, případně logické puzzly, zkrátka je toho hodně. Například v mysli učitele Oleandra to bude tedy výcvik, jak má být, tzn. vojenské prostředí, zákopy, výbuchy, střelba, apod., v hlavě agentky jménem Milla Vodello se dostanete na obří taneční párty a budete pořád levitovat někde ve vzduchu a třeba v hlavě zmutované obří obojživelné ryby... no, nechte se překvapit ;-). Úrovní je celkem třináct, z čehož celých deset se bude odehrávat v něčí myslí, takže budete mít o zábavu postaráno.
Slušivý grafický kabátek a příjemné ozvučení, to já rád...
Grafika se velmi povedla. Nejenže je pěkně detailní, ale co je důležitější, je rozmanitá. Každá mysl, do které se dostanete, vám nabídne naprosto unikátní a neopakovatelný zážitek. Nenajdete tu žádné nedodělané modely nebo lehce namalované sprity. Vše je perfektně vymodelováno a na každém kroku je vidět, že autoři měli svou práci rádi a vložili do ní všechno. Nic není odfláknuté nebo nedokončené a všude je znát jejich smysl pro detail a poctivě odvedenou práci. Sice tu nenajdete ty úplně nejlepší grafické efekty dnešní doby (i když třeba voda nevypadá špatně), ale u podobné hry vám ani moc chybět nebudou. Stejně precizní je i zvuková stránka hry. Každý dialog je výtečně a hlavně vtipně namluven a prostě všechno zvučí tak, jak by mělo.
Vše je perfektně vymodelováno a na každém kroku je vidět, že autoři měli svou práci rádi a vložili do ní všechno. Nic není odfláknuté nebo nedokončené a všude je znát jejich smysl pro detail a poctivě odvedenou práci.
A teď něco trošku méně příjemného
Jako každá hra, tak i Psychonauts mají bohužel své mouchy. Jednou z nich je délka hry, která se v průměru pohybuje v rozmezí mezi deseti až patnácti hodinami (pokud nejste blázni a nehrajete všechno na jeden zátah). Sice se naštěstí Psychonauts neřadí mezi hry spustím-dohraju-vymažu, ale pár levelů navíc by určitě neuškodilo. Záleží ale také na tom, jestli a jak moc poctivě procházíte úrovně a hledáte bonusy nebo celou dějovou linií prostě prosvištíte. Pokud chcete najít 100 procent všeho, strávíte u hry podstatně více času. Další neduh jsou občasné kixy kamery, takže třeba nebudete vědět, kam skáčete, apod. ale to se naštěstí neděje nijak zvlášť často. Občas mě také štvaly některé čistě skákací pasáže, ale jestli je tohle zápor si už musí každý přebrat sám.
Doporučit či nedoporučit?
Verdikt: Jednoznačně doporučit. Psychonauts jsou přesně hrou, která na trhu chyběla. Je originální, hratelná, zábavná a hlavně je pro každého. Pokud máte doma mladšího sourozence, neváhejte ani na minutu, tohle je skvělá volba. Neznamená to ale, že jsou Psychonauts jen pro ty mladší. Já osobně se u hry náramně bavil a skvěle se odreagoval od všemožných stříleček a strategií, kterými je v dnešní době trh doslova přesycen. Psychonauts vyplňují přesně tu malou mezeru trhu, do které patří zábavná, originální a nenásilná hra, která zaujme na první pohled. Rozhodně stojí alespoň za vyzkoušení. Bravo! Tim Schafer strikes back!
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 264 čtenářů
Herní krásky, které berou dech. A jeden krasavec k tomu
Ač se puritáni a politicky hyperkorektní lidé snaží bojovat proti sexy postávám na každém kroku,...
Vyděrač už dva roky každý den zabíjí jedno NPC, chce pokračování Skyrimu
Od vydání zatím posledního dílu série The Elder Scrolls už uplynulo víc než dvanáct let a...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Taková břečka dostala zelenou? Hráči si ohledně novinky neberou servítky
Minulý týden PlayStation odhalil nové informace ohledně chystaných her a jedna z nich vyčnívá v ne...
Nejlepší hra roku 2022 míří na PC, majitelé playstationů se mají na co těšit
Dlouho očekávaná prezentace PlayStationu sice ničím nepřekvapila, přesto nelze mluvit o zklamání....
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Hlavní hrdinkou nové hry od autorů šokující Agony bude posedlá nymfomanka
Polské studio Madmind oznámilo nepřímé pokračování své hororové hry Succubus. Ve hře s výmluvným...
Hloupnou hráči? Studie ukázala, že strategie zajímají stále méně lidí
Analytická společnost Quantic Foundry zveřejnila výsledky průzkumu hráčské motivace. Ukázalo se, že...
Kanadská pobočka studia Avalanche nevydržela ani rok, o práci přijde 50 lidí
Po pouhých osmi měsících od svého založení končí montrealská pobočka studia Avalanche. Jejich...
Z klasické arkádové střílečky Metal Slug bude tahová strategie
Žánr tahových strategií se ještě do konce letošního roku dočká nečekaného přírůstku. Svoji odbočku...
Drsňácká Yakuza se dočká hraného seriálu, ukáže příběh oblíbeného hrdiny
Drsňácká herní série Yakuza, kterou už dnes známe pod názvem Like a Dragon, se ještě letos dočká...