RECENZE: Psychonauts 2 je pestrobarevná hopsačka, která boduje humorem

Psychonauts 2
Microsoft 25.08.2021 PC, XboxOne, PS4, Linux, macOS, Xbox Series X/S
Ač jsem první díl Psychonauts nehrál, nelze se o něm v úvodu nezmínit, neboť to bylo právě nadšení jeho skalních příznivců, které umožnilo vzniknout dílu druhému. Po celých šestnácti letech díky komunitnímu financování, později díky externí investici a nakonec díky akvizici studia Double Fine Microsoftem, který všechny předchozí investory včetně fanoušků z původní crowdfundingové kampaně štědře vyplatil, vycházejí po opakovaných odkladech Psychonauts 2.
Odklady byly odůvodňovány důrazem na kvalitu, optimalizací pro Xbox a především snahou dostát očekáváním fanoušků prvního dílu. Abych tedy aspoň trochu mohl posoudit, zda se toto vývojářům povedlo, pustil jsem si longplay video prvního dílu a na jeho základě si troufnu usuzovat, že jeho fanoušci skutečně pokračováním zklamaní nebudou. Nezaznamenal jsem jedinou změnu v herních mechanizmech. Jen psychické dovednosti se zřejmě trochu rozšířily, například o možnost propojovat v mozku své oběti asociace za účelem přimět ji k nějakému konkrétnímu jednání, kdy tato dovednost současně funguje trochu jako lano s hákem.
Stejné zůstalo i grafické pojetí a důraz na příběh, který přímo navazuje na díl první. Ten je hned v úvodu stručně zrekapitulován a jeho neznalost mi při hraní nijak nevadila. Z videa ovšem vím, že se hráč v nové hře setká prakticky se všemi výraznějšími postavami z prvního dílu.
Za šestnáct let udělal hardware obrovský skok dopředu, takže asi nejmarkantnějším rozdílem proti předchůdci bude grafika. Ta i přes zřetelný pokrok nemění nic na jeho stylu. Ten by se asi nejsnáze dal popsat jako CalArts, byť tento pojem není úplně jasně vymezený ani přesný a má poněkud pejorativní nádech. Sám nejsem příliš velkým fandou tohoto směru, ne ani tak proto, že by se mi nelíbil, jako spíš proto, že tu je už od devadesátých let a přijde mi už dost vyšumělý. Proto pro mě tato skutečnost představovala něco, co mě od hry spíše odrazovalo, nicméně Psychonauts 2 toto budu muset odpustit, protože navazuje na předchůdce z roku 2005, kdy tento vzhled zdaleka tak okoukaný ještě nebyl.
V Psychonauts 2 se hráč ocitá opět v roli Raze (Razputin Aquato), synka z cirkusácké rodiny, který se poté, co v sobě odhalil telepatické a telekinetické schopnosti, rodičům navzdory, rozhodl stát členem elitní jednotky psychických agentů. Říkají si psychonauti. Nejprve se v prvním dílu vloudil na jejich letní dětský tábor, kde pomohl zabránit katastrofě, a stal se tak čestným členem psychonautů.
Hned na to je unesen hlavní šéf této organizace a současně otec Razovy lásky Lili, Truman Zanotto, a Raz pomáhá s jeho vysvobozením. Naleznou ho v bezvědomí v podmořské základně v jakémsi bermudském kosočtverci, kde ho vězní Dr. Loboto, který ovšem zjevně není tím hlavním mozkem celé operace.
A zde začíná díl druhý, ve kterém se Psychonauti snaží zjistit, kdo za únosem stojí a proč byl vlastně Truman unesen. A v sázce bude nakonec osud celého světa. Jak jinak.
Hra se opět odehrává částečně v reálném světě a částečně v hlavách různých jeho obyvatel. Díky pokročilým možnostem dnešní grafiky jsou nová prostředí ještě bizarnější a naplněná neuvěřitelným množstvím různých detailů. Vše je asymetrické a snad nikde člověk nenalezne jediný pravý úhel. Coby amatérský 3D modelář musím jen žasnout nad tím, jak obrovské úsilí do této hry její tvůrci museli vložit. Nepochybně jde o dítě lásky a je to vidět i na dalších aspektech. Hra je totiž už v den vydání vyleštěná takřka k dokonalosti.
Po celou dobu hraní jsem nezavadil o jedinou technickou chybku, jediný zádrhel. Grafika v plných detailech ve 4K (Ryzen 3900X a GTX 1080), až na pár krátkých úseků s mlhou, naprosto plynulá (a i v mlze stále hratelná), ovládání jednoduché, srozumitelné a odezva okamžitá. Jediné, co mě občas trochu dráždilo, bylo chování kamery, ale nemohu říct, že by bylo horší, než je u obdobných plošinovek běžné.
Prvnímu dílu kolega před lety v recenzi vyčetl, že by býval mohl být delší. To u dílu nového problém nebude. Herní dobu prodlouží i sbírání „útržků představivosti“ (figments of imagination) nebo sjednocení všech „emočních zavazadel“ (emotional baggage – slovní hříčka, kterou bohužel nelze přeložit) s jejich cedulkami.
Množství různých sběratelských předmětů bylo zprvu něčím, co mě poněkud iritovalo, protože osobně mně moc zábavné nepřipadá a narušuje spád děje. Mylně jsem se totiž domníval, že útržky představivosti sbírat musím, pokud chci Raze povýšit na další úroveň. Ty je přitom potřeba pro zvýšení úrovně v každé lokaci posbírat všechny a může jích být i přes sto. Navíc se po každé smrti všechny vrátí na svá místa a člověk je musí sbírat znovu.
Naštěstí se ukázalo, že to není zdaleka jediný způsob jak levelovat, a člověk tak může útržky i zavazadla vesele ignorovat. Jejich účel spočívá spíš v prodloužení hratelnosti, neboť do všech lokací se může hráč kdykoli vrátit, aby je zevrubněji prohledal či proběhl čistěji.
Jádrem hry je tak klasická plošinová zábava, hádanky a humorný děj. Ačkoli mi příběh nějak zvlášť úchvatný nepřipadal, nemohu říct, že bych se nudil. Měl jsem chuť posouvat děj dál.
Ten je prošpikovaný stovkami vtipů a především slovních hříček, takzvaných „puns“, v čemž vidím asi největší úskalí pro českého hráče. Slovní zásoba, kterou budete pro plné docenění konverzací, nápisů atd. potřebovat, vysoce převyšuje úroveň většiny našinců. Vzhledem mj. k tomu, že mnoho fórků nabývá hmotné podoby, jako třeba zmiňovaná „emotional baggage“, ani ten nejlepší překlad nikdy věrně nepřenese původní obsah. A pochybuji, že by se titulkový náhradní humor vyrovnal originálu.
Kdo tak neumí anglicky na úrovni srovnatelné s rodilým mluvčím, o značnou část legrace nevyhnutelně přijde. K tomu je ještě třeba dodat, že mluvené herecké výkony jsou velmi vydařené. To ostatně platí o celé zvukové stránce, která evokuje spíš dojem z kina než počítačové hry.
Ale i když člověk anglicky moc neumí, je pořád o co stát. Poskakování po plošinkách je slušnou výzvou a prostředí jsou velmi rozmanitá, takže je pořád na co koukat. Obtížnost, zejména přesnosti skoků, je místy až hard-core, takže jsem nakonec pro účely nafocení screenshotů ocenil v našem nedávném článku kritizovanou možnost nastavení nesmrtelnosti. Tu a tam se totiž vyskytne úsek, kde člověk padá a padá a padá. Checkpointy jsou bohužel od obtížného místa občas umístěny zbytečně daleko, a nutí tak smrtelného hráče trávit zbytečně mnoho času opakovaným probíháním pasáží jednoduchých. To je asi největší výhrada, kterou ke hře mám, a není to zas tak hrozné.
Jedinou další věcí, která mě z nedostatků napadá, jsou snad ještě mapy, ve kterých je velmi obtížné se orientovat, protože jsou silně stylizované a navíc neukazují, kde se hráč nachází. Mám ale za to, že to je záměr a součást výzvy.
Celkově tedy Psychonauts 2 rozhodně mohu doporučit fandům prvního dílu a fandům plošinovek, kteří umí velmi dobře anglicky. Pro ostatní je pak lze doporučit jako pestrobarevnou hříčku pro odreagování, ale v jejich případě bych si asi počkal, než o dost zlevní.
Hru na recenzi poskytl Microsoft.
Kingdom Come: Deliverance 2
Pokračování úspěšného českého RPG Kingdom Come: Deliverance vychází již 4. února 2025 na PC, PS5, Xbox Series X a Series S.
{NADPIS}

{POPISEK}
{NADPIS}

{POPISEK}
Sexy hranatá prsa, nebo mladá a nezkušená? Vyberte nejlepší Laru
Lara Croft se stala prvním sexsymbolem videoher a nesmazatelně se zapsala do populární kultury. Vzali jsme Laru v podání her, filmů, oficiálních modelek, cosplayů i AI a vy pojďte vybrat, která vám...
Nelze hrát s přáteli. Playstation postihl celosvětový výpadek
Uživatelé po celém světě hlásí problémy se svými konzolemi Playstation. Došlo k několikahodinovému výpadku, který začal v pátek pozdě v noci. Podle stavové stránky sítě PSN (PlayStation Network)...
Hry inspirované Davidem Lynchem. Jeho kultovní reklama mate hlavu dodnes
Nebe dostalo nového temného anděla. Zemřel kultovní americký režisér David Lynch, jehož surrealistická tvorba už desítky let patří k tomu nejlepšímu, co filmografie dala lidstvu. Otisk, který...

Zahrada, prodej, Lovčice, Hodonín
Lovčice, okres Hodonín
125 729 Kč