Mortal Kombat: Deadly Alliance

  12:00aktualizováno  16. ledna 4:50
Ed Boon se probouzí a přichází mezi nás s úžasnou bojovkou. Se kterou se snaží spíše útočit na ostatní konkurenty v žánru, než aby se držel standardu Fatalit, charakteristických zakončení celé série. A daří se mu to dobře, ostatně posuďte sami!
Mortal Kombat: Deadly Alliance

Jiří Rybář: 70%

Když píši recenzi o bojovce pro PlayStation 2, tak si dokážu živě představit hlavní otázky čtenářů typu "Tak co? Je to lepší než Tekken?", "Je to lepší než ten Virtua Fajtr čtyřka?" apod. Víte, každá bojovka má něco do sebe, ať už je to Tekken 4 nebo Virtua Fighter 4, či snad právě zde recenzovaný Mortal Kombat: Deadly Alliance. Pokud ale už z principu MK nesnášíte, MKDA ani tato recenze váš názor nezmění. Jestliže ale souhlasíte s tím, že se zkusíte nechat přesvědčit o kvalitách nového MK, následující řádky jsou právě pro vás.

Uběhlo celých pět let od MK4. Hned v intru se vlastně ze slov Raidena (nebo chcete-li "Raydena") dozvídáme, že Shang Tsung spolu s Quan Chim uzavřeli dohodu. Jakousi alianci, Deadly Alliance. Společně porazili Shao Kahna, který byl kdesi ve vyhnanství a jeho jednotky právě válčily s Kitanou, a Liu Kanga při tréninku, kdy byl Shang Tsung "přemorfován" na Kung Laa a posléze ho s Quan Chim dostali do pekel. "We must defeat this Deadly Alliance!", dovolil jsem si citovat Raidena.

Již na první pohled, tedy v Intru, užasnete nad dokonalou grafikou. On tedy od počátku byl MK po grafické stránce absolutně bezkonkurenční, takže i teď jeho vizuální zpracování Mortal Kombat: Deadly Alliance dodržuje vysoký trend nastavený v minulosti. Postavy se pohybují plynule, jejich chvaty krásně navazují a kolize polygonů jsou jen velmi vzácné. Ještě propracovanější jsou ale pozadí, která jsou jednoznačně nejlepší a na úrovni tohoto žánru nevídaná. Pokud se podíváte pořádně, jistě sem tam nějakou chybičku najdete, ale v porovnání s konkurenčními tituly je tato novinka absolutně za vodou. Například si vzpomeňte na nedokonalé padání sloupů v Tekken 4 - tady kusy mramoru zůstávají a v případě ledu i jeho zbytky tají. Nutno také zmínit jiskry, které padají při bloku zbraně zbraní, což je nádherný efekt hlavně v úrovni s ledem.

Mortal Kombat byl odjakživa tak trochu jinou bojovkou. Byl vždy schopen přijít s něčím originálním a to se teď opakuje. Postavy dostaly tři vyvážené bojové styly, dva klasické (jako Hapkido, Judo, Sambo apod.) a jeden se zbraní. Navíc, styly beze zbraně jsou skvěle vyvážené vůči alternativě se zbraní, takže vytáhnutím zbraně automaticky nekončí soupeřovy šance - boj pokračuje dál a může klidně skončit vítězstvím toho, kdož právě bojuje holýma rukama. Za každý vyhraný souboj v Arcade a Conquestu dostanete peníze, za které lze kupovat alternativní kostýmy postav, nejlepší Fan Arty, výstřižky z MK comicsu, promo rendery a mnoho dalšího materiálu. Celkem máte 676 (26x26) Coffinů (rakví) na Mortal Kombat: Deadly Alliance odemčení, takže se rozhodně v singleplayeru nebudete nudit natolik, jako třeba u Tekken 4. Mincí je šest druhů, od obyčejně šedých až po nejvzácnější modré. Nicméně peníze můžete získat ještě jedním unikátním stylem a to přímou sázkou ve VS, kde vy i soupeř vsadíte libovolný počet mincí (vždy odlišné barvy) a vítěz si již může vybírat, jak je využije.

A aby toho všeho ještě nebylo málo, můžete mezi každými třemi či čtyřmi až deseti (je zde i volba OFF) zápasy VS vyžadovat minihru. Ta se pravidelně střídá. Test Your Sight otestuje vaše oko a na nejvyšší úrovni byste si dokonce neměli dovolit mrknout asi 15 vteřin. Jde o klasickou hru, kdy se schová věc (v tomto případě znak MKDA) do jednoho hrnečku a ten se míchá s ostatními čím dál tím rychleji (dle úrovně). Na nejvyšší úrovni se kamera pohybuje v rádiu 100 stupňů zleva doprava a váš cílený objekt si rychle mění místo za prázdný. Nakonec dostanete možnosti a dle stisknutého tlačítka buď získáte již zmíněné penízky - nebo nic. Je to ve stylu hry "Skořápky". Druhou minihrou je Test Your Might, kde musíte mačkat všechna tlačítka, tedy na PS2 čtvereček, trojúhelník, křížek nebo kolečko, a dostat stoupající zelenou stupnici nad bod rozbitnosti předmětu, kterým je ze začátku bambus, později dřevo a končí to diamantem. Za tuto minihru dostanete peníze také pouze při úspěšném pokusu. Minihry jsou samozřejmě i v singleplayeru, kde doplňují chvilky násilí chvilkami relaxu.

Mortal Kombat: Deadly Alliance

Tekkenovi 4 byla - oproti Virtua Fighterovi 4 - vyčítána hlavně jedna věc. Když si k němu sednul naprostý začátečník, neměl šanci se hru naučit. Tekken byl prostě udělán pro již ostřílené hráče, kteří chtěli jen mnoho nového (což Tekken mimochodem nepřinesl) a mód k naučení by jim byl k ničemu. Ovšem Ed Boon na tuto možnost myslel a výsledkem je mód Conquest, kde zjišťujete, kde se ta která postava naučila ty které údery a je tu převyprávěn příběh. Vše si odzkoušíte a jste tak připraveni ke své cestě hrou. Zůstaňme ale ještě u tahů. Těch má každá postava asi tak 15 v každém stylu. Všechny jsou poměrně jednoduché, včetně komb, při kterých měníte styly. Časem pak narazíte na ještě jiné možnosti a budete tvořit vlastní, mnohem drtivější komba. Úspěšná a silnější komba vedou pochopitelně ke snazší anihilaci soupeře. A čím více úderů do hlavy, tím více mu uděláte modřin.

Ed Boon sice sliboval i trhání kostýmu, ale čas tomu tak chtěl, aby se to nestihlo. Pakliže soupeře porazíte, vaše konání tím nekončí. Tušíte správně a já mám pro vás dobrou a špatnou zprávu. Fatalita tady je, můžete ji nyní provést v jakékoli vzdálenosti od oběti a velice jednoduchými kombinacemi, při kterých si ještě lze postavu "hodit" do stylu Fatality, kdy se nehýbe a nereaguje na stisky tlačítek (pro klidnější a pohodlnější namačkání), což je ta dobrá zpráva. Špatnou je fakt, že Fatalita je jen jedna. Ve hře Mortal Kombat: Deadly Alliance není žádný Pit, ani oblíbený Friendship, Babality, Animality, či Brutality (MK Trilogy). To je to, co mnoho fanoušků nemůže pořád přenést přes srdce, byla to přeci charakteristická vlastnost Mortal Kombatu, takže velké mínus současného dílu. Pohyb byl ale znatelně vylepšen, nyní je kompletně 3D a silně zavání Tekkenem. Držení "nahoru" nebo "dolů" totiž přináší stejný efekt, jen ne tak plynulý, jak můžeme právě v Tekkenovi vidět. Původně byl v plánu i blok držením "dozadu", ale řekněte, to by bylo až příliš nápadné, že? Pohyb je však celkem plynulý a bezchybný, jak již bylo řečeno výše. Vychytanou a opět originalitu vystihující možností je alternativa se všemi postavami provést SPECIAL MOVE, například Power-Up, dobití trocha energie či probodnutí (a následné konstantní ubírání energie jen pohledem na soupeře). Zde bych si dovolil vyčíst Deadly Alliance nemožnost běhu, tedy pokud jste probodnut a soupeř odskakuje (Cheap Style) stále dál, je s vámi zřejmě amen. Škoda, že na toto Ed Boon nemyslel. Zkušení hráči se s tím ale jistě vypořádají...

Na co ale hodně myslel jsou SFX, při výrobě MKDA si třeba nechal pustit deset odlišných detailních zvuků, které měly vystihovat třeba střet zbraně s jinou a vybíral jeden, který bude využit. Hudba je velmi dobře provedená, není na ni dáván nijak vysoký důraz, takže vynikající efekty a "cinkání" (můžeme-li to tak nazvat) o sebe narážejících mečů ještě více podtrhuje výtečnou atmosféru hry. Kterážto jenom sama o sobě vás udrží u gamepadu!

Mortal Kombat: Deadly Alliance

Nicméně je nutno sehnat někoho pro multiplayer, tedy s kým budete trénovat a soupeřů vystřídat co nejvíce. Každý Kombatista totiž hraje trochu jiným stylem a je na vás, jak se s tím vypořádáte.

No a pokud vám hraní samo o sobě nestačí, na DVD lze najít i náhled do kanceláří Midwaye a Boonovo šéfování, též video o historii MK, kde se dozvíme například tolik, že jedna nejmenovaná americká televize řešila násilí ve hrách ve své reportáži o přivezení automatů MK4 apod. Pak je ještě k mání hudební trailer, který se vám bude jistě líbit - skupina Adema.

A nakonec, pokud by vás zajímalo, proč se v Evropě dostane MKDA na trh později než je tomu jinde - není to pro kódování do PALu, nýbrž kvůli novému zákonu o násilí ve hrách ve Velké Británii.

Jestliže by vás cokoli o MK zajímalo, navštivte stránku http://mortalkombat.doupe.cz a potom ještě vězte, že v těchto dnech bylo oficiálně ohlášeno, že hry Mortal Kombat: Deadly Alliance se na všech dostupných formátech již stihlo odprodat na milión kopií!


Michael Mlynář: 80%

Osud a mí šéfové tomu chtěli tak, že v dnešním bojovkářském okénku na mě zbyly až „druhé housle“, respektive „druhá strana mince“. I když v tomto případě půjde o minci hodně podivnou, protože bude mít obě strany velmi podobné. Mortal Kombat: Deadly Alliance (nevím proč, ale mnohem více se mi líbí označení MK5) jsem měl možnost hrát již před jistou dobou a s výše uvedeným textem mohu v podstatě ve všem jen a pouze souhlasit. Hned na úvod ovšem chci předeslat, že MK5 rozhodně nemůžeme srovnávat s tituly jako jsou Tekken 4 nebo Virtua Figter 4. Tahle hra je úplně o něčem jiném. A asi právě proto je tak setsakra dobrá.

Mortal Kombat: Deadly Alliance

Nový Mortal Kombat totiž má všechno, co jsme postrádali u čtvrtého dílu. A co že to je? Zejména tedy hratelnost nastavená na úroveň, na jakou se u téhle série sluší a patří, pořádné využití plně trojrozměrného prostoru a vylepšená práce se zbraněmi. Ty sice již nemůžete házet po soupeřích a znovu zvedat, jelikož se tvůrci rozhodli je bojovníkům „přilepit napevno“, ale o to promyšlenější a propracovanější je nyní jejich využití. Nádherným příkladem budiž komba složená z prvků všech tří stylů dané postavy (zde bych lehce poopravil tvrzení o počtu pohybů - v každém stylu mají postavy tak kolem dvacky technik, což dohromady dává již slušný počet šedesáti až sedmdesáti chvatů). Ovšem co by to bylo za pravidlo, pokud by neexistovaly nějaké ty výjimky. V tomto případě tak některé postavy, bojující s menšími zbraněmi, tyto dokážou do soupeře zapíchnout a ten pak krvácí tak dlouho až vykrvácí úplně, aniž byste potenciálně museli zasadit jediný úder, jak již ostatně bylo v recenzi vyřčeno. Na tomto místě bych ale poněkud zapolemizoval s výše uvedenou tezí, že v tomto případě stačí jen odskakovat. Někdy to samozřejmě stačit může, ale je potřeba mít na paměti, že každá postava má v rejstříku alespoň jeden dalekonosný útok, takže až do své smrti zůstává ve hře každý.

Co se týče zpracování, asi mu skutečně nelze nic vytknout. Je potřeba ale počítat s tím, že pohyb postav je zde typicky mortalkombatovský, tudíž poněkud prkenný či strojový. Prostě nečekejte ani ladnost a plynulost známou z Tekkena, natož pak realistickou věrnost bojových technik a zejména jejich užití, které jsme si tak oblíbili u Virtua Fightera 4. Zkrátka a dobře, Mortal Kombat: Deadly Alliance kdo už někdy nějaký Mortal Kombat hrál, ten se na „pětku“ podívá a je mu jasné, že jde o MK. A to je dobře. Na druhou stranu je ale na grafice potřeba vyzdvihnout dvě věci. Vedle nádherných slečinek s nádhernými … ehm … pohyby, je to i krásná maličkost v podobě poškození ciferníku. Jistě, původně jsme se měli dočkat i trhání oděvů (hlavně na ty slečinky jsem se těšil), ale i tak rozhodně potěší vidět tuhle věc aspoň na obličejích. Takže pokud zvítězíte levou zadní, nic se neděje, ale po těsné výhře se pro potoky krve ani sami nepoznáte.

Omílat znovu, co už jednou o hratelnosti bylo napsáno asi nemá smysl, takže pouze telegraficky. MK5 je vynikající a zábavná hra, která je přístupná i nováčkům a bavit musí snad každého. Navíc díky množství věcí poskrývaných v rakvích se jedná jednoznačně o bojovku s nejtrvanlivějším singleplayerem. Množství nejrůznějších bonusů a doplňků je tak velké, až jsme si s kolegou Robinem u pivka říkali, zda náhodou nejde o poslední díl série (alespoň tedy na hodně dlouhou dobu). Tomu ale odporuje přítomnost pouze jedné fatalitky u každé postavy. Takže s naprosto klidným vědomím můžete jít pařit a odemykat bonusy. Než odemknete všechny postavy (pozor, jsou také schované v rakvích), naučíte se je všechny ovládat, namasterujete všechny fatality a co já vím co všechno, jistě se už začne pracovat na dílu novém. Momentálně si ale u Midway můžou klidně dáchnout. Po MK6 jen tak brzy volat nebudeme. MK5 je totiž fakticky výborná hra! Hodně poctivá osmdesátka a v podstatě doteď nevím, zda jsem neměl ještě „búra“ přihodit. Děkuji za pozornost.

P.S: Zklamáni určitě budou fandové Liu Kanga, kterého tvůrci v rámci toku příběhu nechali zemřít. Podle slov samotného Eda Boona to bylo snad nejtěžší rozhodnutí při tvorbě hry, nicméně nakonec se tak stalo. Ale nebojte, ty slečinky vám to časem (herně) vynahradí.

Mortal Kombat: Deadly Alliance
Výrobce/Vydavatel Midway
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ano, 2 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ano
Paměťová karta: ano, 71kB
Verdikt: Jirka: MKDA má výbornou grafiku, hodně postav, řadu nových prvků, je originální, leč má i své chyby. Stavím jej proto do stejné roviny s Tekken 4 a Virtua Fighter 4, přičemž zmíněný VF4 by si tak dle mého zasloužil o něco méně procent, než u nás získal!
Miky: Tahle hra je hratelná, zábavná, krvavá, brutální, nechutná, odporná … prostě přesně taková, jakou jsme ji všichni chtěli mít. No, možná škoda toho neroztrhaného oblečení na bojovnicích.
Hodnocení: Jirka: 70%
Miky: 80% (info)

Témata: Herny

Nejčtenější

Odsuzují ji i obdivují. Amouranth si z kontroverze udělala značku

Jednatřicetiletá Amouranth patří mezi nejpopulárnější a zároveň nejkontroverznější streamerky na světě. Její působení na platformě Twitch ukazuje, jak se z nenápadné herní tvůrkyně může stát...

Hráči rozhodli. Toto jsou nejlépe hodnocené PC hry posledních 20 let

Ne vždycky je vítěznou PC hrou roku ta, kterou vyberou odborníci a média. Trochu jiný obrázek ukazuje například databáze SteamDB, která umí řadit hry podle nejlepšího poměru negativních a pozitivních...

Skoro čtvrt milionu měsíčně je málo, stěžuje si streamerka na svoji výplatu

Streamerka Snowwcone rozdráždila internetové publikum, když si postěžovala, že jí měsíční „výplata“ od platformy Twitch v hodnotě přesahující deset tisíc dolarů přijde nedostatečná. Prý má tak velké...

Pokimane se stala ikonou digitální generace. Všechno si vybudovala sama

Jméno Pokimane dnes rezonuje napříč celým světem digitální zábavy. Miliony sledujících a obrovský vliv na mladou generaci ji vynesly neoficiální titul „královny herního streamu“ – a to nejen díky...

Klasické strategie, kterým jsme obětovali neuvěřitelné množství času

Strategie jsou stále mezi určitou částí hráčů populární, ale asi není příliš krutým tvrzením, že zlatá éra těchto her už zřejmě skončila. Ovšem byly doby, kdy nejeden z nás trávil extrémní množství...

RECENZE: To se neomrzí. Nezničitelný RoboCop nezná slitování ani napodruhé

70 %

Samostatně spustitelný přídavek k rok a půl starému překvapivému hitu sice neoplývá originalitou, ale od toho tu jsou jiné značky. Kdo má slabost pro poctivou přímočarou akci, ve které si nemusí...

PS5
17. července 2025 1

Hráči rozhodli. Toto jsou nejlépe hodnocené PC hry posledních 20 let

Ne vždycky je vítěznou PC hrou roku ta, kterou vyberou odborníci a média. Trochu jiný obrázek ukazuje například databáze SteamDB, která umí řadit hry podle nejlepšího poměru negativních a pozitivních...

17. července 2025 15

Konečně víme, jak vypadá filmová princezna Zelda

Na připravovaný hraný film The Legend of Zelda si ještě necelé dva roky počkáme. Nintendo aktuálně odhalilo obsazení hlavních rolí.

16. července 2025  15:06 0

RECENZE: Donkey Kong Bananza je vybroušená 3D hopsačka plná destrukce

95 %

Tým, který stvořil jednu z nejlepších her na původní Switch, fantastickou 3D hopsačku Super Mario Odyssey, konečně přichází s další novinkou. Tentokrát se v hlavní roli představuje opičák Donkey...

Switch 2
16. července 2025 3

Blizzard býval synonymem dokonalosti. O vzestupu a pádu si počteme v češtině

Značky Diablo, Warcraft a Starcraft psaly herní historii. Stvořilo je milované studio Blizzard, z jehož slávy zbyl jen stín. Co se stalo, přibližuje známý herní novinář a insider Jason Schreier,...

16. července 2025  11:38 3

Posunete součástku a pro druhou už není místo. Návrh Lego Technic trvá i léta

Konstruktér Milan Reindl vymýšlí auta, sportovní vozy, technická vozidla, letadla a vrtulníky z kostiček Lego. Modely Lego Technic jsou spíše interpretací skutečných vozidel než jejich stoprocentně...

16. července 2025 22

Slavný filmový zabiják John Wick brzy zmizí ve své herní podobě z obchodů

Necelých šest let po vydání zmizí slušná taktická strategie John Wick Hex ze všech digitálních obchodů nezávisle na platformě.

15. července 2025  15:45 0

Pokimane se stala ikonou digitální generace. Všechno si vybudovala sama

Jméno Pokimane dnes rezonuje napříč celým světem digitální zábavy. Miliony sledujících a obrovský vliv na mladou generaci ji vynesly neoficiální titul „královny herního streamu“ – a to nejen díky...

15. července 2025 30

Tři kvalitní tahové strategie jsou na Steamu zdarma, ale pospěšte si

Vydavatelství Slitherine oslavilo 25 let od svého založená a kromě zajímavých slev na Steamu láká hned na tři kvalitní tahové strategie zdarma.

14. července 2025  13:30 2

Bývalý zaměstnanec propálil skvělé prodeje Forzy Horizon 5 na PlayStationu 5

Že se festivalovým závodům Forza Horizon 5 na PlayStationu 5 daří, jsme věděli. Nyní díky bývalému zaměstnanci studia Turn 10 známe i konkrétní číslo.

14. července 2025  11:14 7

Ninja proslavil Fortnite. Fortnite proslavil Ninju. A oba píšou historii

Mnozí ho znají jako legendu streamování, jiným jeho přezdívka Ninja dosud nic neříkala. Přesto jde o jednoho z nejvlivnějších lidí v historii videoher. Příběh Richarda Tylera Blevinse ukazuje, jak se...

14. července 2025 0

Navštívili jsme domov Super Maria v New Yorku. Bydlí ve čtvrti boháčů

New York (od zpravodaje Bonusweb.cz) V srdci New Yorku mohou fanoušci Nintenda najít dvě patra plná všeho, po čem jen touží. Navštívili jsme ikonický Nintendo obchod na Manhattanu, abychom vám mohli zprostředkovat vše, co v něm lze...

14. července 2025 0
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.