Čtvrtek 27. ledna 2022, svátek má Ingrid
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 27. ledna 2022 Ingrid

Jets’n’Guns – česká nezávislá střílečka

  12:00
Z dílny českých autorů pochází hra, která jako by přišla nějakou červí dírou v čase: efektní 2D střílečka ve stylu klasik jako Xenon, SWIV nebo R-Type ukazuje, že tenhle žánr ještě může nečekaně chytit a pobavit...
70

Jets'n'Guns

Platforma: PC
Výrobce: Rake in Grass

Herní karta

Jets'n'Guns Nostalgie. To je emoce, kterou na první pohled český nezávislý projekt Jets’n’Guns vzbudí ve služebně starších hráčích především. Řekne-li se dnes „akční hra“, automatická asociace přináší obrázek realistické střílečky, pohledu vlastních očí, ve 3D modelovaných úrovní, nepřátel a zbraní – a přitom před lety vypadal vzorový produkt tohoto žánru docela jinak. Frenetická řežba, výbuchů tolik, že přes ně skorem ani není na obrazovce nic vidět, bizarní nepřátelé a monotónní, přitom však díky rychlému tempu strhující a zábavná. Žádné kostrbaté polygony, ale kreslené dvourozměrné sprity, místo first person kamery zboku či shora viděná a scrollující scéna. Takhle vypadaly vesmírné střílečky už od doby automatových Space Invaders – a v této podobě dosáhly své největší slávy. Na přelomu 80. a 90. let se tisíce hráčů vztekaly nad nedohratelnými amigovkami Project X či SWIV, fantastickými dvoudílnými sériemi R-Type a Xenon – a ještě v době, kdy trhu akcí vládl Doom či Quake sklízely úspěchy podobné, jen technicky propracovanější tituly jako Raptor, Tyrian (ten byl dokonce nedávno vydán jako freeware) nebo Stargunner.

Jets'n'Guns Ve sféře áčkových her už se pochopitelně delší dobu podobné hry neobjevují, ač by ale vše nasvědčovalo opaku, žánr vesmírných řežbiček nezemřel. S oblibou z něj těží autoři po internetu prodávaného shareware či low-budget béček (a že se některé takové tituly, jmenovitě například Starscape, Steel Saviour nebo německé DoveZ) – a kdo někdy zabrousil na stránky věnované volně šířitelným hrám, jistě zaplesal nad obrovským počtem leckdy velmi kvalitních 2D stříleček podobného rázu. Desítky jich mají na svědomí vývojáři japonští (rRootage, noiz2sa, Galshell...), nejméně stejný počet ostatní – a najdou se mezi nimi opravdu vydařené kousky (namátkou mě napadá Hornado či DriftZone). Jets’n’Guns jsou dílem českého nezávislého studia Rake In Grass. V jejich portfoliu se zatím vyskytuje jen zábavná, ale finančně ne zrovna úspěšná sharewarovka Troll, po čtyřech letech přerušovaného

Jets’n’Guns a hackování
Zajímavým specifikem Jets’n’Guns je možnost hackovat některá zařízení. K tomu slouží zařízení jménem Atarix – s jeho pomocí se hráč může pokusit dostat k obsahu beden s nákladem, které se tu a tam dají najít a sebrat přímo v úrovních. Hackování je zpracovánou formou minihry na principu Logika – hráč hádá čtyřčíslený kód (kde každá číslice je jiná) a Atarix mu sděluje, kolik cifer trefil správně a kolik špatně umístil. V krabicích se pak dají nalézt i cenné a dobře zpeněžitelné věci, takže se nákup hackovacího terminálu rozhodně vyplatí.

vývoje nyní svou druhou hru prodávají za 20 dolarů, anebo 460 korun. Je to nabídka dobrá, nebo freewarové archívy nabízejí srovnatelnou zábavu?

" V rámci děje se hráči podívají zpět v čase, na obrovské koncertní pódium, či do cizí dimenze s agresivní hmyzí mimozemskou rasou. "

Jets’n’Guns jsou střílečkou obrovsky bohatou. Nabízejí celkem jednadvacet misí v rozličných prostředích, a to i velmi originálních. V rámci děje se hráči podívají zpět v čase, na obrovské koncertní pódium, do cizí dimenze s agresivní hmyzí mimozemskou rasou – a každá lokace je specifická svým grafickým stylem, takže se hráč ani na minutu nenudí. Samotný děj, jenž uvozuje jednotlivá povolání do akce, není zrovna objevný: z agenta plnícího rozkazy velitelství, bojujícího proti vesmírným pirátům a zloduchům, se nakonec vyklube zachránce lidstva a vlastně i celého vesmíru. Ovšem příběh, to je to poslední, oč se u vesmírné řežby jedná a kdyby u loadovacích obrazovek nebyl vedle pěkných artworků text žádný, vyšlo by to nakonec vlastně nastejno.

Jets'n'Guns Jednotlivé akce jsou rozděleny nejen skoky v ději, ale zejména návštěvou obchodu s vybavením. To, že hráči nezískávají nové zbraně a většinu power-upů přímo na bitevním poli, ale musí si je za vystřílený bakšiš nakupovat, není vyložená novinka, ale málokterá hra nabídla tak komplexní a zábavný systém vylepšování vlastní rakety. Ta má několik interních systémů, které ovlivňují její základní vlastnosti. Za peníze tak lze zlepšovat obrnění, rychlost, manévrování, veledůležité chlazení či jen tak zdarma měnit styl maskování. Další skupinku zařízení tvoří vylepšovátka, jež se přímo na trup lodi montují. Jde kupříkladu o štít absorbující energii nárazu (kterou ovšem mění na teplo), koule poletující okolo lodi (štít před střelami a zároveň zbraň nablízko), nanoroboty opravující poškození, usměrňovače střel, či užitečná monitorovací zařízení (hráč vidí bosse, může sledovat průběh levelu, zjistí, ve které lodi sedí pirát, na něhož je vypsána odměna atd.). Jmenovaný výčet zdaleka není úplný a protože peněz je obvykle málo, je často strašně těžké rozhodnout se mezi několika skvělými vychytávkami.

" Zbraní je celkově rovných šedesát a stejně jako u vybavení je i zde těžké vybrat optimální sestavu. "

Jets'n'Guns Zbraní je celkově rovných šedesát a stejně jako u vybavení je i zde těžké vybrat optimální sestavu. Loď má celkem šest slotů, do nichž lze umístit různé kanóny. Tři sloty v přední části slouží pro standardní zbraně – různé kulomety, plazmová děla, lasery, sonické zbraně a další podivnosti s názvy evokujícími něco opravdu velkého a mocného. Na zádi je další slot stejného typu, do spodní části trupu pak lze umístit jeden druh raket (od malých doplňovkých až k silným či naváděným výbušninám) a jeden druh bomb (opět variujících mezi atomovkami, silnými výbušninami a naopak širokou sprškou slabších explozivních balíčků). Každou zbraň, stejně jako většinu vylepšovátek na loď, lze několikrát za tučný peníz upgradovat a zvýšit tím její kadenci i účinnost.

" Každou zbraň, stejně jako většinu vylepšovátek na loď, lze několikrát za tučný peníz upgradovat a zvýšit tím její kadenci i účinnost. "

Autorům se povedlo při vybavování lodi zapracovat velmi dobře originální element: všechny zbraně a některá speciální zařízení produkují teplo. A přemíra tepla pochopitelně žádnému systému nesvědčí. Jets'n'Guns V akci tak může dojít k tomu, že hráč třikrát rychle vystřelí a pak musí dlouho čekat, než jeho loď dostatečně vychladne, aby bylo bezpečné pálit znova. Proto je klíčové vybalancovat i nároky na chlazení a dokupovat pravidelně upgrady chladičů.

Samotná akce se nechala inspirovat spíše japonským stylem podobných 2D akcí. To znamená, že velice brzy rozpoutá na obrazovce skutečné peklo, výbuchy se to jen hemží a přes efektní střely, ohně a kouře není skorem vidět vlastní lodičku. Nepřátelé proudí na obrazovku ve velkých počtech, často jsou navíc strukturovaní: přijede velká loď, z ní vyskakují panáci s kulomety či podvodními torpédy. Okraje obrazovky zdobívají střílny s různými protileteckými raketami, těžká artilérie a různé živočišnéí zhůvěřilosti, tu a tam obrazovku protne silové pole, které musí hráč rychle zničit, jindy závěr levelu zpestří obří boss. Na nich se nicméně autoři mohli vyřádit i více. Jasně, obrovský Kruton dá pořádně zabrat, stejně tak zničení závěrečného bosse není zdaleka procházkou růžovým sadem, ale jen málokterý závěrečný protivník vyvolává až posvátnou úctu a strach, který by se na nejtužšího nepřítele slušel a patřil.

" Řada úrovní je rozdělena na několik částí checkpointy. Když k nim hráč dorazí, uloží se automaticky jeho pozice i s aktuálním stavem zdraví a zemře-li, nemusí se už vracet na začátek levelu . "

Jets'n'Guns Jets’n’Guns nepatří k nejobtížnějším titulům svého žánru. Zatímco dohrát Xenon 2: Megablast ještě s vypětím všech sil šlo, Project X či R-Type byly hry s totálně frustrující obtížností a dokončilo je jen pár lidí na světě. To zde nehrozí, i když nejvyšší ze tří obtížností podobné úrovně takřka dosahuje. Jinak ovšem hra pomáhá různými způsoby: loď hráče má solidní odolnost proti střelám nepřátel (rozhodně neplatí, že jedna střela znamená ztrátu života, jak tomu často bývalo), mezi vylepšovadly se nacházejí opravátorští roboti, štíty či jiné obranné mechanismy, v levelech samotných se dají objevit jednorázové, časově omezené power-upy, jež kupříkladu na dvacet vteřin umožní hráči střílet beze starostí s přehříváním, a hlavně: řada úrovní je rozdělena na několik částí checkpointy. Když k nim hráč dorazí, uloží se automaticky jeho pozice i s aktuálním stavem zdraví a zemře-li, nemusí se už vracet na začátek levelu (ovšem může – to když k checkpointu dorazí jako nepoužitelná troska na hranici zničení a není naděje, že by další část dokončil), ale s nezměněnou výbavou pokračovat z dané pozice.

Rake In Grass - rozhovor s Jiřím "JP" Procházkou

Kde se vzal název Rake In Grass a koho v současné době zahrnuje?
Rake in Grass ma v současné době pouze dva stálé členy (Já - progrmátor a František "Undead" Chmelař - grafik). Samozřejmě nám často pomáhají i externí pomocníci (zdravíme Tovyho, Game Overa, Ph[]ba, Fencera, Sleep Team, Raista, Sepa, Systoleho a mnoho dalšich :o)) nesmím také zapomenout na skvělé Machinae Supremacy, kteří se zasloužili o sountrack ke hře - za nedlouho bude celý ke stažení z jejich stránek.

Jak s odstupem času hodnotíte váš první projekt Troll? Jaké byly její klady, v čem naopak nesplnila vaše očekávání?
Troll se dá hodnotit z několika pohledů. Z pohledu komerčního to byl naprostý propadák. Z pohledu mého to je senzační hra a jeden z nejoriginálnějších remaků Arkanoidu na PC... :o) Jeho komerční neúspěch dodnes nechápeme. Každopádně jsme nyní tento projekt lehce oprášili a možná za čas vydáme verzi 1.1, která bude přinášet drobná vylepšení.

Proč byl vývoj Jets'n'Guns přerušen a trval tak dlouho?
O přerušení prací na JnG bych nejraději pomlčel. Neboť se k tomu váže několik velmi nepříjemných věcí. K tomu jedině snad tolik, že jsme udělali velmi zásadní chybu a podepsali smlouvu s jednou nejmenovanou českou firmou a spolupráce s ní nebyla vůbec podle našich představ. Samozřejmě faktorů bylo více, ale tento byl asi ten hlavní.
Po ukončení prací na verzi 1.0 jsme udělali Trolla a teprve pak jsme začali pracovat na úplně nové verzi JnG II. Ta nemá s původní hrou vůbec nic společného. Je to zcela nová hra - nebyl použit jediný řádek původního kódu. A proč to trvalo tak dlouho? Jednak proto, že jsme na hře pracovali jen ve volných chvílých po večerech a víkendech a jednak proto, že jsme neměli potřebné zkušenosti. Začít pracovat na JnG nyní, tak to máme za poloviční dobu. Udělali jsme při vývoji mnoho chyb a kroků stranou a hodně práce se dělalo úplně zbytečně.

Nechali jste se při vývoji Jets'n'Guns inspirovat některými slavnými hrami tohoto žánru, nebo jste spíše šli vlastní cestou?
Undead při navrhování interface a systému obchodování hodně vycházel z Tyriana. Já se zase nechal inspirovat hrou Walker z Amigy při nápadu s malými vojáčky, které bude možné po stovkách masakrovat. Jinak jsme ale čerpali inspiraci z žánru jako takového. Nekopírovali jsme žádnou koknkrétní hru.

Dočkají se fanoušci Jets'n'Guns nějakého přídavku s novými misemi, zbraněmi či multiplayerem? Uvažujete o tvorbě druhého dílu?
Řeknu to asi takto, rozhodně uděláme větší datadisk nebo dokonce druhý díl za předpokladu úspěchu dílu prvního. Zatím je příliš brzy na to posuzovat, zda je hra úspěšná či nikoliv. Takže vše se ještě uvidí. Zatím máme hodně práce s propagací a prodejem, supportem hráčů a opravováním drobných nedostatků a vylepšení. První patch - verze 1.01 podporující game pad a redefinici kláves je důkazem, že nezahálíme.

Jaké jsou vaše další plány do budoucna? Pracujete už na nějakých projektech?
Jak už jsem říkal v předchozí odpovědi - zatím máme hodně práce s JnG, ale vše se pomalu uklidňuje, takže už samozřejmě začínáme uvažovat o novém projektu. Máme mnoho nápadů a dokonce i pár nabidek na hru na zakázku. Ale co z toho nakonec vybereme zatím nemohu říci. Pokud by měl někdo zaímavý nápad nebo nabídku, rádi si ji poslechneme.

Po audiovizuální stránce lze Jets’n’Guns trochu kritizovat. Výbuchy a efekty jsou opravdu parádní, Jets'n'Guns valná většina ze dvou set nepřátel vypadá taktéž skvěle (byť se jedná o 2D sprity a ne každému může tento styl grafiky vyhovovat), nicméně pozadí jsou obvykle málo detailní a hra by si rozhodně zasloužila lepší intro a outro animaci. Rozlišení 640x480 už dnes taktéž není obvyklé, nicméně vzhledem k retro stylu hry jej lze akceptovat. Na druhou stranu, hudba hry je výtečná. Tvrdé, metalové melodie výtečně podbarvují divokou akci a nelze proti nim nic namítat. Hra těšně po vydání trpěla jistými technickými problémy, ty ale byly v nyní prodávané verzi 1.01 vesměs odstraněny a pohodovému hraní tak nic nebrání.

Verdikt: Jets’n’Guns rozhodně nejsou hrou pro každého. Podstatně se liší od titulů, jež bývají na BonusWebu obvykle recenzovány: prodávají se pouze po internetu, jsou české, nezávislé, retro a v lecčems zastaralé. Kdo si je ale zkusí, většinou z překvapením zjistí, že tenhle styl dvourozměrné vesmírné akce má i po tolika letech stále své kouzlo a v nápaditém a rozsáhlém podání týmu Rake In Grass dovede strhnout a výtečně pobavit. Jets’n’Guns jsou úplně jiná třída než podzimní a zimní akční pecky, ale pro toho, kdo má pro podobné hry slabost, budou navýsost příjemným zpestřením herního jídelníčku.

Autor:

CES 2022 - největší veletrh spotřební elektroniky

Veletrh CES je největší událost v oblasti spotřební elektroniky a IT každoročně pořádaný v lednu v Las Vegas.

Další témata: Koronavirus  Omikron  Sonda Parker Solar Probe Dalekohled Jamese Webba 

Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

91 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 254 čtenářů

Témata: Raketa, Robot
  • Nejčtenější

Streamer koupil krabici s Pokémony za 72 milionů, obsah byl bezcenný

Americký youtuber Logan Paul opět dokázal zaujmout nad rámec své sociální bubliny, i tentokrát však jeho vystoupení...

S Blizzardem padá i World of Warcraft. Co se se slavnou hrou děje?

World of Warcraft je hegemonem žánru MMORPG her. V posledních letech se od něj ovšem odvrací hráči. Proč tomu tak je?...

Co to teď všichni najednou hrají? Hra s písmeny vzala internet útokem

Jednoduchá hra s hledáním slov je najednou velký hit internetu. Jmenuje se Wordle a zafungovala zejména na sociálních...

Největší obchod v herní historii mění všechno. Co to znamená pro hráče

Akvizice, v rámci níž Microsoft koupí za jeden a půl bilionu korun vydavatelství Activision Blizzard, změní herní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Válka bohatých streamerů, spor mezi Ninjou a Pokimane může skončit soudem

Vztahy mezi jedněmi z nejúspěšnějších streamerů dnešní doby Pokimane a Ninjou jsou na bodu mrazu a jejich spor možná...

Naši zemi by neubránila ani desetkrát větší armáda, říká armádní generál Opata

Premium Přes tři roky šéfuje armádě a nejvíc mu pije krev byrokracie. Když je nejhůř, oblékne maskáče a vyrazí z kanceláře...

Situace se obrací. Dřív byl vstřícný západ, dnes vyrazte s obytňákem na východ

Premium Nemám rád kempy s jejich davovou atmosférou, hlukem a stísněným prostorem a hotely jsou pro mě nenávratně statické,...

Recept na dlouhověkost? Chirurg Pafko vysvětluje, čím si zkracujeme život

Premium Profesor Pavel Pafko o tom, proč si u televize neotevře lahváč, o malém štěstí pro každý den a taky o poučném úrazu na...

  • Další z rubriky

RECENZE: Remake Destroy All Humans! je stejně tak praštěný jako originál

Patnáct let stará akční adventura Destroy All Humans! se dočkala moderní grafiky, jinak zůstalo vše při starém. Obstojí...

RECENZE: Half-Life: Alyx posouvá žánr akčních her na novou úroveň

Fanoušci herní série Half-Life se po dlouhých letech čekání dočkali dalšího titulu. Stejně jako druhý díl bořil...

RECENZE Back 4 Blood: Likvidování nemrtvých nebylo už dlouho tak zábavné

Duchovní nástupce Left 4 Dead na sebe nechal čekat dlouho, ovšem trpělivost se vyplatila. Je to parádní zombie masakr,...

RECENZE: Crash Bandicoot 4 žádné revoluční změny nepřináší. Naštěstí

Konečně jsme se dočkali vymodleného čtvrtého dílu Crashe a byť to zní jako klišé, trpělivost se vyplatila. Je to pocta...

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Do Česka poprvé připlula loď naložená uhlím z Austrálie. Má pomoci Ostravsku

Do Děčína v sobotu ráno poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie, informovala Česká televize a...

Devadesátky: Hlavně nehraj jako já, řekl Vetchý Bartošovi o společné postavě

Postavu Tomáše Kozáka v Případech 1. oddělení hraje Ondřej Vetchý. V mladší verzi policisty v Devadesátkách se proměnil...

Tereza Ramba prozradila pohlaví i jméno druhého miminka

Herečka Tereza Ramba (32) a tanečník Matyáš Ramba (32) se před pár dny stali rodiči. Novinku se jim podařilo utajit a...