Jets’n’Guns – česká nezávislá střílečka
Jets'n'Guns
IDDK Group 30.11.2004 PC
Nostalgie. To je emoce, kterou na první pohled český nezávislý projekt Jets’n’Guns vzbudí ve služebně starších hráčích především. Řekne-li se dnes „akční hra“, automatická asociace přináší obrázek realistické střílečky, pohledu vlastních očí, ve 3D modelovaných úrovní, nepřátel a zbraní – a přitom před lety vypadal vzorový produkt tohoto žánru docela jinak. Frenetická řežba, výbuchů tolik, že přes ně skorem ani není na obrazovce nic vidět, bizarní nepřátelé a monotónní, přitom však díky rychlému tempu strhující a zábavná. Žádné kostrbaté polygony, ale kreslené dvourozměrné sprity, místo first person kamery zboku či shora viděná a scrollující scéna. Takhle vypadaly vesmírné střílečky už od doby automatových Space Invaders – a v této podobě dosáhly své největší slávy. Na přelomu 80. a 90. let se tisíce hráčů vztekaly nad nedohratelnými amigovkami Project X či SWIV, fantastickými dvoudílnými sériemi R-Type a Xenon – a ještě v době, kdy trhu akcí vládl Doom či Quake sklízely úspěchy podobné, jen technicky propracovanější tituly jako Raptor, Tyrian (ten byl dokonce nedávno vydán jako freeware) nebo Stargunner.
Ve sféře áčkových her už se pochopitelně delší dobu podobné hry neobjevují, ač by ale vše nasvědčovalo opaku, žánr vesmírných řežbiček nezemřel. S oblibou z něj těží autoři po internetu prodávaného shareware či low-budget béček (a že se některé takové tituly, jmenovitě například Starscape, Steel Saviour nebo německé DoveZ) – a kdo někdy zabrousil na stránky věnované volně šířitelným hrám, jistě zaplesal nad obrovským počtem leckdy velmi kvalitních 2D stříleček podobného rázu. Desítky jich mají na svědomí vývojáři japonští (rRootage, noiz2sa, Galshell...), nejméně stejný počet ostatní – a najdou se mezi nimi opravdu vydařené kousky (namátkou mě napadá Hornado či DriftZone). Jets’n’Guns jsou dílem českého nezávislého studia Rake In Grass. V jejich portfoliu se zatím vyskytuje jen zábavná, ale finančně ne zrovna úspěšná sharewarovka Troll, po čtyřech letech přerušovaného
|
" V rámci děje se hráči podívají zpět v čase, na obrovské koncertní pódium, či do cizí dimenze s agresivní hmyzí mimozemskou rasou. "
Jets’n’Guns jsou střílečkou obrovsky bohatou. Nabízejí celkem jednadvacet misí v rozličných prostředích, a to i velmi originálních. V rámci děje se hráči podívají zpět v čase, na obrovské koncertní pódium, do cizí dimenze s agresivní hmyzí mimozemskou rasou – a každá lokace je specifická svým grafickým stylem, takže se hráč ani na minutu nenudí. Samotný děj, jenž uvozuje jednotlivá povolání do akce, není zrovna objevný: z agenta plnícího rozkazy velitelství, bojujícího proti vesmírným pirátům a zloduchům, se nakonec vyklube zachránce lidstva a vlastně i celého vesmíru. Ovšem příběh, to je to poslední, oč se u vesmírné řežby jedná a kdyby u loadovacích obrazovek nebyl vedle pěkných artworků text žádný, vyšlo by to nakonec vlastně nastejno.
Jednotlivé akce jsou rozděleny nejen skoky v ději, ale zejména návštěvou obchodu s vybavením. To, že hráči nezískávají nové zbraně a většinu power-upů přímo na bitevním poli, ale musí si je za vystřílený bakšiš nakupovat, není vyložená novinka, ale málokterá hra nabídla tak komplexní a zábavný systém vylepšování vlastní rakety. Ta má několik interních systémů, které ovlivňují její základní vlastnosti. Za peníze tak lze zlepšovat obrnění, rychlost, manévrování, veledůležité chlazení či jen tak zdarma měnit styl maskování. Další skupinku zařízení tvoří vylepšovátka, jež se přímo na trup lodi montují. Jde kupříkladu o štít absorbující energii nárazu (kterou ovšem mění na teplo), koule poletující okolo lodi (štít před střelami a zároveň zbraň nablízko), nanoroboty opravující poškození, usměrňovače střel, či užitečná monitorovací zařízení (hráč vidí bosse, může sledovat průběh levelu, zjistí, ve které lodi sedí pirát, na něhož je vypsána odměna atd.). Jmenovaný výčet zdaleka není úplný a protože peněz je obvykle málo, je často strašně těžké rozhodnout se mezi několika skvělými vychytávkami.
" Zbraní je celkově rovných šedesát a stejně jako u vybavení je i zde těžké vybrat optimální sestavu. "
Zbraní je celkově rovných šedesát a stejně jako u vybavení je i zde těžké vybrat optimální sestavu. Loď má celkem šest slotů, do nichž lze umístit různé kanóny. Tři sloty v přední části slouží pro standardní zbraně – různé kulomety, plazmová děla, lasery, sonické zbraně a další podivnosti s názvy evokujícími něco opravdu velkého a mocného. Na zádi je další slot stejného typu, do spodní části trupu pak lze umístit jeden druh raket (od malých doplňovkých až k silným či naváděným výbušninám) a jeden druh bomb (opět variujících mezi atomovkami, silnými výbušninami a naopak širokou sprškou slabších explozivních balíčků). Každou zbraň, stejně jako většinu vylepšovátek na loď, lze několikrát za tučný peníz upgradovat a zvýšit tím její kadenci i účinnost.
" Každou zbraň, stejně jako většinu vylepšovátek na loď, lze několikrát za tučný peníz upgradovat a zvýšit tím její kadenci i účinnost. "
Autorům se povedlo při vybavování lodi zapracovat velmi dobře originální element: všechny zbraně a některá speciální zařízení produkují teplo. A přemíra tepla pochopitelně žádnému systému nesvědčí. V akci tak může dojít k tomu, že hráč třikrát rychle vystřelí a pak musí dlouho čekat, než jeho loď dostatečně vychladne, aby bylo bezpečné pálit znova. Proto je klíčové vybalancovat i nároky na chlazení a dokupovat pravidelně upgrady chladičů.
Samotná akce se nechala inspirovat spíše japonským stylem podobných 2D akcí. To znamená, že velice brzy rozpoutá na obrazovce skutečné peklo, výbuchy se to jen hemží a přes efektní střely, ohně a kouře není skorem vidět vlastní lodičku. Nepřátelé proudí na obrazovku ve velkých počtech, často jsou navíc strukturovaní: přijede velká loď, z ní vyskakují panáci s kulomety či podvodními torpédy. Okraje obrazovky zdobívají střílny s různými protileteckými raketami, těžká artilérie a různé živočišnéí zhůvěřilosti, tu a tam obrazovku protne silové pole, které musí hráč rychle zničit, jindy závěr levelu zpestří obří boss. Na nich se nicméně autoři mohli vyřádit i více. Jasně, obrovský Kruton dá pořádně zabrat, stejně tak zničení závěrečného bosse není zdaleka procházkou růžovým sadem, ale jen málokterý závěrečný protivník vyvolává až posvátnou úctu a strach, který by se na nejtužšího nepřítele slušel a patřil.
" Řada úrovní je rozdělena na několik částí checkpointy. Když k nim hráč dorazí, uloží se automaticky jeho pozice i s aktuálním stavem zdraví a zemře-li, nemusí se už vracet na začátek levelu . "
Jets’n’Guns nepatří k nejobtížnějším titulům svého žánru. Zatímco dohrát Xenon 2: Megablast ještě s vypětím všech sil šlo, Project X či R-Type byly hry s totálně frustrující obtížností a dokončilo je jen pár lidí na světě. To zde nehrozí, i když nejvyšší ze tří obtížností podobné úrovně takřka dosahuje. Jinak ovšem hra pomáhá různými způsoby: loď hráče má solidní odolnost proti střelám nepřátel (rozhodně neplatí, že jedna střela znamená ztrátu života, jak tomu často bývalo), mezi vylepšovadly se nacházejí opravátorští roboti, štíty či jiné obranné mechanismy, v levelech samotných se dají objevit jednorázové, časově omezené power-upy, jež kupříkladu na dvacet vteřin umožní hráči střílet beze starostí s přehříváním, a hlavně: řada úrovní je rozdělena na několik částí checkpointy. Když k nim hráč dorazí, uloží se automaticky jeho pozice i s aktuálním stavem zdraví a zemře-li, nemusí se už vracet na začátek levelu (ovšem může – to když k checkpointu dorazí jako nepoužitelná troska na hranici zničení a není naděje, že by další část dokončil), ale s nezměněnou výbavou pokračovat z dané pozice.
|
Po audiovizuální stránce lze Jets’n’Guns trochu kritizovat. Výbuchy a efekty jsou opravdu parádní, valná většina ze dvou set nepřátel vypadá taktéž skvěle (byť se jedná o 2D sprity a ne každému může tento styl grafiky vyhovovat), nicméně pozadí jsou obvykle málo detailní a hra by si rozhodně zasloužila lepší intro a outro animaci. Rozlišení 640x480 už dnes taktéž není obvyklé, nicméně vzhledem k retro stylu hry jej lze akceptovat. Na druhou stranu, hudba hry je výtečná. Tvrdé, metalové melodie výtečně podbarvují divokou akci a nelze proti nim nic namítat. Hra těšně po vydání trpěla jistými technickými problémy, ty ale byly v nyní prodávané verzi 1.01 vesměs odstraněny a pohodovému hraní tak nic nebrání.
Verdikt: Jets’n’Guns rozhodně nejsou hrou pro každého. Podstatně se liší od titulů, jež bývají na BonusWebu obvykle recenzovány: prodávají se pouze po internetu, jsou české, nezávislé, retro a v lecčems zastaralé. Kdo si je ale zkusí, většinou z překvapením zjistí, že tenhle styl dvourozměrné vesmírné akce má i po tolika letech stále své kouzlo a v nápaditém a rozsáhlém podání týmu Rake In Grass dovede strhnout a výtečně pobavit. Jets’n’Guns jsou úplně jiná třída než podzimní a zimní akční pecky, ale pro toho, kdo má pro podobné hry slabost, budou navýsost příjemným zpestřením herního jídelníčku.
Nechtěli černošku ve hře se severskou mytologií, dostali ihned ban
Další vyostřená situace ohledně zákazů modifikací se točí okolo nově vydané PC verze God of War Ragnarok. Na hru vznikla modifikace, která upravuje barvu pleti jedné z postav. Tu však portály...
Štvaly je zásahy cenzorů, tak si tvůrci zvrhlých her založili vlastní obchod
Kontroverze prodává, vývojáři her o sexuálním násilí se však přesvědčili, že i pokleslá kultura má jisté hranice. Vizuální novela Rape Day o sériovém vrahovi, který v nemrtvými zamořeném světě...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Vývojáři největšího loňského průšvihu prosí hráče, aby jim dali další šanci
Jednu dobu byla zombie onlinovka The Day Before nejočekávanější hrou na Steamu, nakonec ovšem skončila absolutním fiaskem a po pouhých 46 dnech provozu byla ukončena. Místo aby vývojáři „chodili...
Největší hvězdou Twitche je nově k posteli upoutaná dívka skrývající tvář
Streamerka vystupující pod přezdívkou Ironmouse má díky aktuálně probíhající charitativní akci nejvíc předplatitelů z celého Twitche. Její diváci přitom ani nevědí, jak ve skutečnosti vypadá. Dívka,...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v říjnu
V říjnu nás čeká boj s přisluhovači pekla, cestování v čase, pokusíme se přežít na odlehlé chatce u lesa, postavíme si opevnění před nájezdy a zažijeme válečnou operaci CIA. Vyberete si?
Řetězec KFC se vnucuje hráčům, zbít plukovníka Sanderse však nedovolil
Vývojář kultovní série videoherních mlátiček Tekken Kacuhiro Harada se prý v minulosti snažil přesvědčit marketingové oddělení fastfoodového řetězce KFC, aby mu propůjčilo práva na zobrazení jejich...
Češi chtějí přinést AI revoluci do her. Občas jsme se nestačili divit
Ve vývoji her jsme došli do bodu, kdy máme strhující grafiku i pohlcující zvuk. Dokonce už díky haptické odezvě můžeme hry i cítit a s virtuální realitou se do nich doslova ponořit.
Bonusweb slaví 26 let
V pondělí 5. října 1998 se na českém internetu objevil nový projekt jménem Bonusweb. Psal nejen o hrách, ale i hudbě, filmech a komiksech. Zhruba po čtvrt roce se vyprofiloval na portál zabývající se...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!