Horror Amnesia: The Dark Descent děsí, až tuhne krev v žilách
Amnesia: The Dark Descent
TopCD září 2010 PC
Už během prvních chvil zjišťujete, že tohle dobrodružství nebude procházka růžovou zahradou. Hlavní hrdina trpí ztrátou paměti. Ani pochmurné prostory hradu Brennenburg a všudy přítomná nejistota nedávají mnoho příležitostí k duševnímu klidu.
Pomyslnou třešničkou na dortu je dopis, v němž vám bývalé já sděluje, že musíte najít a zabít jistého Alexandra.
Amnesia klade důraz na několik základních aspektů: příběh, strach a prozkoumávání "světa".
Takřka veškeré dění se odehrává mezi zdmi depresivně působícího hradu Brennenburg. Jeho kulisy jsou první věcí, jež se podepisuje na úspěchu celé hry. Během děsivé pouti prošmejdíme jak civilní části hradu (pokoje pro hosty, velké haly), tak různé katakomby a další temná místa.
| TIP |
|
Pro nejlepší pocit ze hry se zavřete do temné místnosti, nasaďte si sluchátka a nikoho k sobě nepouštějte. Zvuky a hudba tvoří polovinu atmosféry a nečekaný příchod jiné osoby zavání vážnějšími zdravotními komplikacemi. |
Navržení jednotlivých prostor je vynikající a autoři si dali záležet na každé drobnosti, jen aby navodili potřebnou atmosféru.
Vyprávění příběhu se odvíjí ve třech hlavních rovinách. První jsou Danielovy deníky, ve kterých se dozvídáme, co předcházelo příchodu na Brennenburg a co se odehrávalo po něm. Příběh drobně dokreslují i listy napsané ostatními obyvateli hradu.
Následují záblesky paměti, které se, až na drobné výjimky, nesou pouze v rovině slovní (zvukové), nikoli vizuální. A v neposlední řadě tu máme samotný pokrok hrdiny v jeho cestě za vytyčeným cílem.
Všechny tři části vyprávění do sebe skvěle zapadají.
Hru sledujete z pohledu první osoby, ale nenechte se mýlit, Amnesia není akční záležitostí. Během hraní se v herním inventáři neobjeví jediná zbraň, kterou bychom mohli v případě potřeby vytáhnout.
Zranitelnost hlavního hrdiny a také hrozba nepříčetnosti strach ještě umocňují. Brouzdat příliš dlouho ve tmě není dobrá volba.
Celou dobu bojujete s velkým dilematem. Budu chodit s rozsvícenou svítilnou a doufat, že najdu další lahvičku oleje, než přijdu o ten ve svém zdroji světla? Nebo budu zapalovat přítomné pochodně a svíčky? K tomu potřebuju křesadla, kterých je taktéž omezené množství.
Pobyt v temnotách způsobuje rozmlžení obrazu, klepání zubů (hlavního hrdiny) a v krajnějších fázích i ochromenou motoriku. Stejné důsledky má i pohled na nepřítele.
Autoři si dávají na čas s tím, kdy ho představí tváří v tvář. O to horší zkušenost nás potom čeká. Nepřítomnost viditelného protivníka v hráči vyvolává ještě větší pocit nejistoty a první bližší setkání je něco příšerného.
Když se tak stalo, utíkal jsem (ve hře, ve skutečnosti jsem přemáhal bezradný pláč), seč mi nohy stačily a obdivoval jsem hlavního hrdinu za tak svižný běh, protože obsah mých kalhot by něco takového nedovolil.
Po téhle zkušenosti mnozí více bojácní hráči titul na delší čas odloží. Právě tímto okamžikem ale teprve začíná ta správná zábava. Nejhorší na celé situaci je fakt, že se musíte do daných prostor vrátit, abyste se dostali dál.
Tím začíná nová etapa strachu, kdy víte, co je nepřítel zač, ovšem netušíte, kdy ho na vás autoři pošlou. Záhy také zjistíte, že boj tady nemá svoje místo. Daleko praktičtější je snažit se, aby si protivník hlavního hrdiny vůbec nevšiml. Útěk totiž nemusí stačit, viz video.
A teď si ještě představte, že budete v tomto prostředí čelit spoustě problémů, které brání dalšímu postupu. Amnesia neobsahuje mnoho hádanek v pravém smyslu slova, ale pracuje s nutností logicky uvažovat.
V praxi hledáte součásti, které opravují porouchané mechanismy či umísťujete trhavinu, jež odstraní neprostupnou zavalinu. Ideální bývá, když něco řešíte v temné místnosti, bez oleje v lampě, s nedostatkem křesadel a vědomím ohyzdné zrůdy na blízku.
| TIP |
|
Postupujte s rozvahou, koukejte kolem sebe a přemýšlejte, jestli není potřeba něco provést. Tahle rada zní samozřejmě, ale věřte, že během hraní to taková jistota nebude. Obzvlášť, když vás tíží fakt, že je olej do lampy nedostatkové zboží. |
Atmosféra Amnesie nemá v současnosti příliš velkou konkurenci. Kromě zmiňovaných aspektů se pod tím podepisuje také vynikající zvuková kulisa, která překypuje prapodivnými zvuky a svůj part sehraje i citlivě umístěná hudba.
Jistou měrou vtáhnou do dění také zdejší fyzikální zákonitosti. Kromě spousty uchopitelných předmětů má své kouzlo i systém, díky němuž otevíráte dveře či šuplíky táhnutím myší v potřebném směru (pro hráče Penumbry nic nového).
Pravda, točit třeba uzávěrem ventilu není zrovna nejpohodlnější činnost, avšak jedná se pouze o drobnou vadu na kráse.
Amnesia se v angličtině sehnat na distribučním systému Steam za 15 eur (cca 375 Kč). U nás se distribuce chopil vydavatel TopCD a plánuje česky otitulkovanou verzi na podzim tohoto roku za krásné tři stovky.
Boj o titul hry roku bude těsný. Horkých kandidátů je celá řada
Blíží se konec roku a s ním i vybírání předních kandidátů na titul hry roku. Ačkoliv ceremonií je vícero a výsledky se mohou lišit, seznam kandidátů na titul je opravdu početný. Vybíráme ty nejlépe...
Absolutní šílenství, Simpsonovi a nejpopulárnější videohra spojili síly
Nová sezona v megaúspěšné akční hře Fortnite přivítala rodinku Simpsonových a celé jejich městečko. Ve virtuálním Springfieldu nyní pobíhají hráči a snaží se vyhrát v boji, kde vítězí pouze ten...
Sexuální napadení je ze hry, hodnotí právník incident s Emiru na TwitchConu
K říjnovému napadení streamerky Emiru na komunitní akci TwitchCon se vyjádřil také právník, podle nějž nelze útok podle kalifornského práva kvalifikovat jako sexuální napadení.
{NADPIS}
{LABEL}
{POPISEK}
Microsoft musí mít nahnáno. Steam představil vlastní herní konzoli
Firma Valve, která je největším distributorem digitálních her na světě se svým online obchodem Steam, představila několik hardwarových novinek. Mezi nimi nejvíce vyčnívá nová herní konzole Steam...
Dan Vávra kritizuje nástupce Falloutu, s penězi od Microsoftu šlo naložit lépe
Osobitý vývojář a společenský komentátor Daniel Vávra po delší době ukázal, že stále zůstává aktivním hráčem, když se pochlubil pokořením aktuálního RPG Outer Worlds 2. Sice se mu prý docela líbila...
Tamagoči pro dospělé. Muž musí u soudu vysvětlovat distribuci ujeté videohry
Čtyřiadvacetiletý Nor byl obviněn z distribuce ilegální pornografie. Mimo jiné nabízel ke stažení neoficiálně přeloženou japonskou videohru Dorei to no Seikatsu, ve které je hráčovým úkolem vychovat...
Tvůrci očekávaného Tomb Raidera opět propouštějí, letos už potřetí
Studio Crystal Dynamics, které známe zejména díky dobrodružným hrám Tomb Raider, opět propouští. Důvodem mají být neustále změny v herním průmyslu.
Boj o titul hry roku bude těsný. Horkých kandidátů je celá řada
Blíží se konec roku a s ním i vybírání předních kandidátů na titul hry roku. Ačkoliv ceremonií je vícero a výsledky se mohou lišit, seznam kandidátů na titul je opravdu početný. Vybíráme ty nejlépe...
{NADPIS}
{LABEL}
{POPISEK}
První ukázka z očekávaného animáku Super Mario galaktický film má akci i vtip
Společnosti Nintendo a Illumination zveřejnily vůbec první ukázku z připravovaného animáku The Super Mario Galaxy Movie, který do českých kin zamíří pod názvem Super Mario galaktický film.
Microsoft musí mít nahnáno. Steam představil vlastní herní konzoli
Firma Valve, která je největším distributorem digitálních her na světě se svým online obchodem Steam, představila několik hardwarových novinek. Mezi nimi nejvíce vyčnívá nová herní konzole Steam...
PlayStation odhalil svůj vlastní herní monitor s jednou unikátní funkcí
Sony postupně sbližuje dříve oddělené herní světy PlayStation a PC. Výsledkem těchto snah je i nový herní monitor, který láká na zajímavou funkci týkající se ovladače DualSense.

Maminky rozhodly! Tohle jsou nejlepší porodnice v Česku pro rok 2025
Každá z nás chce rodit tam, kde se cítí bezpečně a kde se o ni i o miminko postarají s respektem. Proto už tradičně pořádáme hlasování o tu...
Vadí krev i kosti. Jak vypadá cenzurovaná verze Diabla 4 pro Čínu
Zatímco ve světě je akční hra na hrdiny Diablo 4 dostupná již víc než dva roky, v Číně vyjde teprv letos v prosinci. Aby se tak mohlo stát, museli tvůrci některé vizuální prvky upravit.
Sexuální napadení je ze hry, hodnotí právník incident s Emiru na TwitchConu
K říjnovému napadení streamerky Emiru na komunitní akci TwitchCon se vyjádřil také právník, podle nějž nelze útok podle kalifornského práva kvalifikovat jako sexuální napadení.





















