Pondělí 27. září 2021, svátek má Jonáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. září 2021 Jonáš

Homeworld: Cataclysm - pozor na mě!

  12:00aktualizováno  9. července 2001 4:22
Když před rokem spatřila světlo světa nová 3D real-time strategie Homeworld, okamžitě začala sklízet snad všechna ocenění ve své, de facto nové, kategorii. Super! Nevšední zážitek! Dokonalé! A jak dopadlo jeho pokračování? Přečtěte si recenzi.

Homeworld: CataclysmDatadisk nebo plná hra?
Když před rokem spatřila světlo světa nová 3D real-time strategie Homeworld, okamžitě začala sklízet snad všechna ocenění ve své, de facto nové, kategorii. Super! Nevšední zážitek! Dokonalé! Stránky prestižních internetových a papírových magazínů se navzájem předháněly v superlativech, a tak se rozhodlo, že by se nadrženým hráčům (či redaktorům?) měl připravit nějaký ten nášup. Z přídavku se nám nakonec vyklubala nová samostatná hra čítající přesně sedmnáct misí, příběhem navazující na první díl a v obchodě se prodávající za standardní cenu. Proč také ne.

Když 3D, tak natvrdo
Homeworld ve vší vážnosti mění pojem "3D strategie", aneb konečně někdo vytvořil, naprogramoval a odladil opravdu fungující prostor. Dokonce již podruhé a ještě lépe. Pány programátory objevená nová dimenze skýtá mnohá úskalí, zvlášť vymyslet komplexní, nicméně velmi jednoduchý interface, muselo dát docela práci. Když vezmu v úvahu, že v leckteré z dnešních strategií zápasím se složitým ovládáním, kdy někdy nepomůže ani opakované přečtení nápovědy, Homeworld: Cataclysmskládám autorům své skromné díky spolu s maximálním uznáním a obdivem. Vesmír je nekonečný. Budiž, jak se v něm mám ale orientovat, dejme tomu s letkou několika bojových kocábek? Mám tu možnost si jakkoli natáčet a přibližovat prostor, různě centrovat, nastavovat úchytné body a podobně. Opravdu nemusím být bláznivý vědec či matematik, abych zároveň stíhal orientovat se, obhospodařovat svoje lodičky a bránit se útokům nepřítele? Jde to. Chcete-li s nějakým vaším plavidlem pohnout, objeví se známý kruh, přičemž podržením další klávesy určujete výšku či hloubku. Existuje zde cosi jako bod nula, o kterého se všechno odvíjí. Své příkazy tak udělujete buď přímo na herní obrazovce, to se týká zejména těch velmi krátkých vzdáleností, nebo si přepnete na radarovou mapku - opět ve 3D. Zde mizí všechny drátěné modely potažené texturou a nastupují barevné tečky. Tímto vyzískáte dokonalý přehled nad situací a na vesmír se díváte takřka božíma očima.

Sakra, tak jak se to ovládá?
Předešlým obsáhlejším odstavcem jsem chtěl upozornit zejména na snadnou orientaci v prostoru, za což můžete poděkovat jen a jen Homeworld: Cataclysmpřívětivému ovládání. Vystačíte si s myší, stačí směřovat své rozkazy na políčka kontextového menu, ovšem praxe se od teorie trochu liší. Díky důmyslnému systému klávesových zkratek brzy zjistíte, jak se z na první pohled složité věci rázem stane hříčka pro mateřské školky. Praxe dále udílí lekci v tom, že ovládání přes myšáka se mi zdá poněkud pomalé, zvlášť při útoku nepřítele může dojít k několika nehodám. Tyto nehody můžou být opravdu tak závažné, že vyvolávají návaly vzteku. Tomu se snaží zabránit excelentní tutorial, jenž vás, hezky pěkně za ručičku, provede po veškerých tajích ovládaní Homeworld: Cataclysm. Homeworld: Cataclysm je určen pro lidi zvídavé, schopné intuitivního uvažování, kteří se dokáží přizpůsobovat momentální situaci a baví je učit se nové věci. Myslím, že slovo kreativní vystihuje veškeré mé dojmy. Slogan by mohl klidně znít "Uvažuj, představuj si a bav se". Na své si též přijdou fandové SF, zvlášť televizního zpracování, kde se to 3D modely, údaji a různými drátěnými pomůckami jen hemží. Zvlášť příznivci StarTrek by si mohli připadat jako v sedmém nebi a lebedit si nad technickou mapkou. Čili, mám-li to shrnout, většinou si přepínáte mezi zobrazením klasickým (tj. herním) a technickou mapou, přičemž tentokrát je, a to je docela zajímavé, ta technická mapa důležitější. Přes ní totiž klidně odehrajete celou hru. Ale zase přijdete o fantastické souboje, což vřele nedoporučuji, neboť právě ony jsou dalším z nosných pilířů Homeworld: CataclysmHomeworld: Cataclysm.

Těžíme, bojujeme, vyhráváme!
Mateřská loď představuje všechno - zde zkoumáte nové technologie, zde vyrábíte plavidla, zde ovládáte svět. Dělníci, aneb lodě s prozaickým názvem Worker, zajišťují přísun surovin z okolí, navíc opravují poškozené koráby a dokáží ukrást cizácké lodě. Zpět k surovinám, v Homeworld: Cataclysm těžíte pouze jednu, avšak brzy poznáte, že jádro pudla je jinde. Mateřská loď totiž pojme pouze omezený počet plavidel, čili v mžiku poznáte, proč vlastní lodě mají funkci autodestrukce. Tímto hra velmi nenásilně koriguje počet jednotek, čehož program využívá ve prospěch AI. K umělé inteligenci jen pár slov. Programátor se nemusel starat o nějaké zasekávání za objekty a podobnými neduhy, jimiž trpí pseudo 3D strategie, proto si troufám tvrdit, že měl práci o poznání jednoduší. V této chvíli potom zamrzí klasický posílací algoritmus na určité místo, obvykle to vaše, kdy to do vás nepřítel praží pouze z jedné strany, aniž by se snažil o nějaké kličky. Mezi univerzální jednotku patří stíhačka Acolyte, které se mohou, po vyzkoumání příslušné technologie, párovat. Vzniká tak jednotka ACV se zvýšenou palebnou silou, avšak s postihem týkající se rychlosti.

Homeworld: CataclysmBojujeme!
Sledovat průběh bitvy patří asi k tomu nejlepšímu na celé hře. Například takový útok letky Acolytů, s poznávacím znamením vaší ZVOLENÉ barvy (novinka!) s typickou čmouhou za motory (poznávací znamení jednotek, geniální) na slabšího nepřítele vám nutně rozšíří zorničky. Nejlepší je zvolit si formaci, naplánovat cestu pomocí waypointů (3 typy) a zaútočit. Potom již v pohodlí domova či kanceláře sledujete vynikající leteckou bitku, přičemž po skončení se dozajista dostaví pocit zadostiučinění. Zajímavá je též vychytávka s jednotkou, která místo střílení do nepřítele naráží! Není nic lepšího, než si na přepnout na pohled onoho "buchara" z vlastních očí a sledovat, jak se závratnou rychlostí blíží k cíli. Je-li oponent dostatečně nakřáplý, následuje výbuch (oponenta) a lehký úsměv na rtech (vašich) :-). Střílny jednotlivých lodí se synchronně pohybují v závislosti na poloze nepřítele, dle očekávaní následuje změť teček představující střely. Vypadá to vážně naprosto úžasně.

Proč tak málo?
Jsem si vědom toho, že zatím jsem o Homeworld: Cataclysm psal pouze samé ódy na to či ono. Vezměme to po pořádku. Homeworld: CataclysmPříběh nepostrádá nápad, ALE jeho podání v podobně trapných 2D animací působí poněkud rozporuplně. V misích dochází, často i několikrát, k důležitému zvratu, ALE je to pořád to samé v bleděmodrém. Sedmnáct misí by mohlo stačit - nepočítejte s tím, že je dohrajete za dva dny, ALE za cenu vysoké obtížnosti a stálého opakování. A konečně, chvilku mě Homeworld: Cataclysm bavil, ale nemůžu zakrýt své rozladění - přeci jen, už jsem očekával trochu něco jiného. Představoval bych pokročilejší výzkum, nelineární dějovou osu závisející na vašem jednání, diplomacii, vlastní komponování jednotek, vlastní přezbrojování atd. Samotná kostra je vynikající, viz. převážná část recenze, ale tohle už zatraceně nestačí! Kde je omáčka? Potvrdil mi to i můj kamarád, jehož doménou jsou právě veškeré SF strategie, dokonce by se nebál být ještě přísnější. Nemohu a ani nechci upřít hře své novátorství na poli 3D strategií, ale kvůli tomu přivírat oči rozhodně nebudu. Zarytým fanouškům asi nic nevymluvím, ti si na Homeworld: Cataclysm smlsnou, ale vy ostatní, nenechejte se zmýlit.

Homeworld: Cataclysm
Výrobce: Barking Dog Studios
Distributor: Sierra
Minimální konfigurace: Pentium II 333 MHz, 32 MB RAM
Doporučená konfigurace: Pentium III 550 MHz, 96 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano (až 8 hráčů)
Verdikt: Po všech stránkách vylepšené pokračování, leč v některých aspektech to chtělo přidat poněkud více.
Hodnocení: 79%

Autor:

Mohlo by vás zajímat

V druhé polovině roku 2021 vychází hned několik očekávaných herních titulů.

Témata: bitka, Stíhačka, školka
  • Nejčtenější

Po 40 letech programátor opravil chybu, kvůli níž jeho hra nešla dohrát

Čtyři dekády poté, co úspěšně prodal svoji herní prvotinu Arctic Adventure, zjistil její autor Harry McCracken, že její...

Nejslavnější cheat historie oslavil 35 let. A ne, není to IDDQD

Už je to dlouhých 35 let od té doby, co si mohli hráči počítačových her poprvé vyzkoušet, co se stane, když na svých...

Rozklad v přímém přenosu, z legendárního Blizzardu utíká, kdo může

Legendární Blizzard, který dal hernímu světu značky jako Warcraft, Diablo nebo Overwatch, neprožívá nejlepší časy....

Dlouho očekávaný návrat Diabla se nevydařil úplně podle představ

Remaster kultovního Diabla II sice vypadá na první pohled krásně, hráči však místo plného ponoření se do jeho světa...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Změna zákona o hraní stála čínské společnosti už více než bilion korun

Nedávná změna čínského zákona, která omezuje hraní online her nezletilých na pouhé tři hodiny týdně, má pro tamní...

Mizejí už i chodníky. Ústecké ghetto se vymyká, čeká ho nový režim

Premium Ve čtvrti Mojžíř v Ústí nad Labem, která se za dvacet let změnila ze solidního sídliště v ghetto, nastane nový režim....

Zabaveno. Policie hon na Savova nevzdává, vzala mu nemovitosti a sto milionů

Premium Kontroverzní podnikatel František Savov je už sedm let obviněn v případu obřích daňových úniků a zhruba stejnou dobu se...

Vlak do Chorvatska klidně zruším, pokud problémy s ním neustanou, tvrdí Jančura

Premium Skupina Student Agency se během léta zvedla z covidového dna, přesto za sebou táhne půlmiliardový účet a chybí jí i...

  • Další z rubriky

RECENZE: Half-Life: Alyx posouvá žánr akčních her na novou úroveň

Fanoušci herní série Half-Life se po dlouhých letech čekání dočkali dalšího titulu. Stejně jako druhý díl bořil...

RECENZE: Crash Bandicoot 4 žádné revoluční změny nepřináší. Naštěstí

Konečně jsme se dočkali vymodleného čtvrtého dílu Crashe a byť to zní jako klišé, trpělivost se vyplatila. Je to pocta...

RECENZE: The Medium je jak z jiného vesmíru, baví i štve zároveň

Hororová adventura The Medium je jednou z prvních exkluzivit pro novou generaci konzolí, těžko ovšem předpokládat, že k...

RECENZE: Oddworld: Soulstorm je depresivní, umí potrápit a stojí za to

Oddworld se vrací ve formě. Je náročný, temný a vizuálně podmanivý. Fandy původních her nezklame, ale jestli okouzlí...

Narodilo se vám miminko? Zahrajte si s Pampers o ubrousky New Baby
Narodilo se vám miminko? Zahrajte si s Pampers o ubrousky New Baby

Pampers New Baby jsou dětské vlhčené ubrousky určené pro citlivou pokožku, bez alkoholu, parfemace a s neutrálním pH. Jsou tak ideální od prvního...

Jsem zohavená, říká Linda Evangelista. Po kryolipolýze je k nepoznání

Topmodelka Linda Evangelista se rozhodla bojovat s projevy stárnutí pomocí kryolipolýzy a skončila podle svých slov...

Marek Ztracený na koncertě spadl z pódia na hlavu a skončil v nemocnici

Zpěvák Marek Ztracený bude na koncert v Pardubicích dlouho vzpomínat. Během vystoupení si nevšiml, že je už na okraji...

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Lucie Šafářová a Tomáš Plekanec se vzali, ukázali fotky z veselky

Přestože na jaře prohlašovali, že kvůli drahému rozvodu hokejisty Tomáše Plekance do svatby nebudou investovat,...