Neděle 24. října 2021, svátek má Nina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 24. října 2021 Nina

Flight Simulator 2004: A Century of Flight

  12:00
Již z názvu lze vyčíst, že hra vychází na počest 100 let od prvního vzletu motorem poháněného stroje těžšího než vzduch. Zní to až neuvěřitelně, ale 17.12. tomu bude přesně 100 let kdy bratři Orville a Wilbur Wrightovi sestrojili...

Flight Simulator: A Century of Flight Je krásný slunečný den, nic až na pár osob pobíhajících na písečných dunách Severní Karolíny kolem podivného stroje nenasvědčuje tomu, že by tento den měl být něčím výjimečným. Najednou se ozve předení motoru a jeden z mužů zaujímá pozici na křídle. Motor se začne otáčet rychleji a monstrum do té doby nevídané se dává do pohybu. Nabírá vyšší a vyšší rychlost, když v tom se odlepí od země a statečně drží ve vzduchu. Se zatajeným dechem jej pozoruji. Celých 59 sekund trval tento let a stroj dokázal překonat vzdálenost 850 stop. Takto nějak asi vypadal z pohledu náhodného pozorovatele první řízený let člověka na stroji těžším než vzduch. Stalo se tak v roce 1903 a konstruktéry byli bratři Wrightové. Letos od této události uplyne celých 100 let a na počest tohoto výročí Microsoft vydává další verzi oblíbeného Flight simulatoru (dále jen FS) s číslem 2004 a podtitulem „A Century of Flight“. Pojďme se tedy podívat, co nového nám FS2004 přináší.

Po instalaci a spuštění vypadá všechno na první pohled velice podobně jako u předchozí verze FS2002. Flight Simulator: A Century of Flight Znamená to, že zde najdeme elektronický manuál, výběr letu z připravených scénářů, možnost vytvořit si vlastní letový plán, výukové lekce, multiplayer a historickou encyklopedii. Po obsahové stránce jsou manuál a výukové lekce precizně zpracovány. Většina z nich disponuje i ukázkovou videosekvencí. Zde bych se malinko pozastavil nad celkovým stylem těchto ukázek, které mi dost připomínají rozjásané americké spoty teleshoppingu a kazí výsledný dojem. Uvítal bych kapku střídmější a vážnější způsob chování aktérů. V každém případě doporučuji v případě začínajících pilotů všechny lekce projít, získáte tím slušný přehled o tom co vlastně všechno létání obnáší.

Encyklopedie obsahuje celkem 9 strojů, z nichž se každý nějak zapsal do historie letectví. U každého nalezneme jeho historii doplněnou krátkou videosekvencí, která prokládá reálné záběry s modelem ve FS. Kapitola je zakončena možností zvolit si příslušný historický let a na vlastní kůži vyzkoušet dobývání oblohy. Kdo má chuť může okusit první řízený let bratří Wrightů, Lindberghův první plánovaný přelet z Ameriky do Francie, dopravovat první leteckou poštu po Flight Simulator: A Century of Flight USA, zkusit přelet z Anglie do Austrálie nebo na stroji Vega obletět celou zeměkouli. Možností je mnoho a záleží jen na vašem rozhodnutí. K historickým misím mám pouze jednu připomínku - pokud čekáte dobovou scenérii, budete zklamáni. Dostanete pouze historický stroj, pravděpodobně autentické povětrnostní podmínky, ale scenérie a letiště jsou ze současnosti. Mně osobně to nijak nevadí, ale například při startu Lindberghova RYANA jsem požádal věž o povolení ke vzletu a ATC mi díky počasí let zakázal. V době Lindberghova letu samozřejmě nebyla ATC skoro žádná, takže to nepovažuji za chybu, spíš jde o perličku :o).

Historické stroje zastupují: Flyer bratří Wrightů, Curtiss Jenny, Vickers Vimy, De Havilland Comet, Spirit of St.Louis, Ford Trimotor, Vega, Piper 4 Club, Douglas DC3. Zbytek letového parku se takřka neliší od FS2002, naleznete tu vše od Cessny 172 Skyhawk přes Learjet 45 až po majestátní Boeing 747 Jumbo. Jedinou novinkou moderní éry je model malého vrtulníku R22 Robinson.

Flight Simulator: A Century of Flight Změn se od poslední verze neudálo mnoho, takže kdo zná FS z jeho předchozích verzí, rozhodně nebude mít s ovládáním problémy. Byl vylepšen model počasí a zjednodušeno jeho nastavení. Na výběr je několik typů povětrnostních podmínek počínaje azurovou oblohou a sněhovou bouří s nulovou viditelností konče. Počasí se dá nastavit pro každou oblast, kterou prolétáte a změny podmínek jsou přirozeně plynulé. Další novinkou je dynamický update počasí z internetu, takže pokud jste připojeni, program může každých 15 minut nahrávat aktuální stav z databáze Jeppesenu. Tímto budeme mít naprosto identické podmínky jako při reálných letech. U komunikace s ATC přibyla možnost měnit letový plán během letu, nebo během přistání požádat o změnu přistávací dráhy. Do databáze ATC byla zařazena i letiště bez stálé letové kontroly. Kompletním přepracováním prošlo dále GPS, těšit se můžete na kopii přístroje Garmin 500 u moderních letounů, Garmin 295 u historických strojů a vrtulníků. GPS je zpracováno opravdu kvalitně a doporučuji před jeho použitím projít manuál, neboť jeho ovládání už není taková hračka. Nyní je to plnohodnotná mašinka, která opravdu umí vše Flight Simulator: A Century of Flightco její reálná předloha.

Engine hry nám nic revolučního nepřináší, na první pohled se dá mluvit spíše o jeho odladění, optimalizaci a dodělání některých drobností. Byl vylepšen autogen, díky čemuž se krajina pod letounem tváří komplexněji. Všechno to vypadá dobře, ale pro úplný pocit reality bude třeba např. u velkých měst autogen poupravit jako tomu bylo u FS2002. Použité textury celkem odpovídají kraji, ve kterém se nacházíte. Velice chválím provedení mraků, jejichž prolétání je opravdová lahůdka.. Textury vody prošly též úpravami k lepšímu. Průlet nad večerním oceánem vypadá nádherně. U řek a rybníků je to už horší, zde bych volil jinou barvu textury. Střídání denních dob působí věrohodně, při některých západech slunce skoro zapomenete sledovat přístroje. Potěšilo mě detailnější zpracování letišť s dodělaným označením pojížděcích drah. Úpravám se též nevyhnulo noční osvětlení a vypadá výtečně. Zde mám výhrady ke kuželu přistávacího reflektoru, který naopak na zemi vypadá nerealisticky. Modely letounů se vyznačují velice kvalitním provedením, jak už tomu ostatně bylo u předešlé verze FS2002. Plně animované 3D Flight Simulator: A Century of Flight kokpity jsou dnes již samozřejmostí, všechny přístroje jsou perfektně čitelné a plně použitelné při létání..

Zásadním nedostatkem, který provází sérii FS snad ve všech verzích, je letový model. Ten bohužel zůstal takřka stejný jako u FS2002. Pro mě je tato věc nepochopitelná. Po technické stránce a co se přístrojů týče není FS celkem co vytknout, proč tedy není dotažen k dokonalosti i letový model? Netvrdím, že by se letouny chovaly úplně špatně, rozhodně rozdíl mezi jednomotorovou Cessnou a Boeingem poznáte, ale v mezních situacích (pády, vývrtky) se stroje chovají naprosto v rozporu s fyzikálními zákony – myslím, že třeba výkrut s Boeingem 747 při vyřazení motorů na jedné straně hovoří za vše. U DC3 se situace opakovala. Při položení na bok mrtvým motorem dolů měl můj stroj už dávno přerýt a ozdobit zahrádku či domek nějakého zbohatlíka a zatím manévroval jako těžší jednomotorák (vše ve 2000ft). O trochu lépe jsou na tom některé historické stroje. Zvednout do vzduchu Lindberghova „Spirit of St.Louis“ vás bude stát hodně nervů a trpělivosti. Tyto letouny jsou velice těžkopádné a u prudkých obratů Flight Simulator: A Century of Flight mají tendenci padat po křídle. Jediný nedostatek, na který jsem přišel, jsou jejich podivné reakce na vychýlení směrovky při startu. Celkově mi přijde jejich letový model lepší než u moderních strojů, ale jak to bylo ve skutečnosti se můžeme pouze dohadovat vzhledem k době, kdy naposledy vzlétly.

Hardwarové nároky jsou myslím přiměřené na dnešní dobu. Jako minimální konfiguraci udává Microsoft počítač s procesorem Pentium II 450MHz, 64MB RAM a 3D grafickou kartu. Na mém stroji (Athlon XP2000+,1GB RAM, Radeon 8500LE, WinXP) ukazuje hra na plné detaily při rozlišení 1024x768 32b cca 22fps, ale při použití virtuálního kokpitu hodnota klesá na cca 14fps. Naštěstí je k dispozici široká škála nastavení, takže každý si vytvoří konfiguraci odpovídající jeho PC.Co se týče komerčních i nekomerčních addonů pro FS, jejich funkčnost není vždy úplně stoprocentní. Scenérie většinou fungují, ale u letounů a utilit je to sázka do loterie. Z českých doplňků, které většina z nás používá ve FS2002, fungují skoro všechny scenerie bez problémů.

Co říci závěrem? FS2004 je v každém případě velice kvalitní titul, který má komunitě virtuálních pilotů co nabídnout. Celkový dojem kazí nedokonalý letový model a smutný fakt, že od poslední verze toho zas moc nového nepřibylo. Jsme jistě opět o krůček blíž směrem k realitě, všechna vylepšení jsou kroky správným směrem, nicméně výčet veškerých novinek mi prostě připadá malý vzhledem k tomu, že se jedná o novou hru. Microsoft odvádí velice kvalitní práci, ale z nějakých neznámých důvodů některé věci snad záměrně nechává nedotažené. Status datadisku k FS2002 by titulu „A Century of flight“ slušel více.

Flight Simulator 2004: A Century of Flight
Minimum: CPU 450, 64 MB RAM
Optimum: CPU 2000, 512 MB RAM
Multiplayer: ano
Další informace: screenshoty / trailer
Výrobce/distributor: Misrosoft / Microsoft
Distributor v ČR: Microsoft
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Slušný počin s několika tradičními neduhy
Hodnocení: 78%
Autor:
  • Nejčtenější

RECENZE: Je to vůbec ještě legální? Úchylná Succubus šokuje za každou cenu

Novinka od autorů nechvalně proslulého Agony sice po herní stránce trochu vyspěla, stále se však opírá především o co...

Lednice Xbox se okamžitě vyprodala, naštvaní lidé zahájili review bombing

Začalo to jako vtip, kterého se Microsoft obratně chytil. Nyní je z malé ledničky Xbox, která vypadá jako vlajková loď...

Jen ať nás Sony zažaluje, provokoval výrobce příslušenství. A dočkal se

Vyměnitelné boční pláty na nových playstationech se staly předmětem sporu mezi Sony a výrobcem neoriginálního...

RECENZE: NHL 22 je po dlouhé době hokej, který si zaslouží vaše peníze

Příchod nových konzolí konečně vlil dlouhodobě upadající hokejové sérii od Electronic Arts čerstvou krev do žil. Hra...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli zákazu v Německu si Dying Light digitálně nekoupí celá Evropa

Čerstvě vydaný port zombie akce Dying Light pro konzoli Switch sice sbírá pozitivní reakce, v digitální distribuci si...

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

RECENZE: Marvel’s Iron Man VR ukazuje omezení virtuální reality

Tony Stark se vrátil jako Iron Man do herního světa v titulu určeném výhradně pro virtuální realitu. To zní jako skvělý...

RECENZE: Pobouřil Číňany a dva roky nešel koupit. Jaký je horor Devotion?

Tchajwanský horor Devotion způsobil před dvěma roky obrovský poprask. Vývojáři do něj nenápadně propašovali na první...

RECENZE Back 4 Blood: Likvidování nemrtvých nebylo už dlouho tak zábavné

Duchovní nástupce Left 4 Dead na sebe nechal čekat dlouho, ovšem trpělivost se vyplatila. Je to parádní zombie masakr,...

RECENZE: The Medium je jak z jiného vesmíru, baví i štve zároveň

Hororová adventura The Medium je jednou z prvních exkluzivit pro novou generaci konzolí, těžko ovšem předpokládat, že k...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Střelba proti kameře je běžná, ale herec za nehodu nemůže, tvrdí Dvořák

Zpráva, že americký herec Alec Baldwin při natáčení westernu zastřelil kameramanku a postřelil režiséra, vyvolala...

RECENZE: Je to vůbec ještě legální? Úchylná Succubus šokuje za každou cenu

Novinka od autorů nechvalně proslulého Agony sice po herní stránce trochu vyspěla, stále se však opírá především o co...