Úterý 20. října 2020, svátek má Vendelín
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 20. října 2020 Vendelín

Flight Simulator 2004: A Century of Flight

  12:00
Již z názvu lze vyčíst, že hra vychází na počest 100 let od prvního vzletu motorem poháněného stroje těžšího než vzduch. Zní to až neuvěřitelně, ale 17.12. tomu bude přesně 100 let kdy bratři Orville a Wilbur Wrightovi sestrojili...

Flight Simulator: A Century of Flight Je krásný slunečný den, nic až na pár osob pobíhajících na písečných dunách Severní Karolíny kolem podivného stroje nenasvědčuje tomu, že by tento den měl být něčím výjimečným. Najednou se ozve předení motoru a jeden z mužů zaujímá pozici na křídle. Motor se začne otáčet rychleji a monstrum do té doby nevídané se dává do pohybu. Nabírá vyšší a vyšší rychlost, když v tom se odlepí od země a statečně drží ve vzduchu. Se zatajeným dechem jej pozoruji. Celých 59 sekund trval tento let a stroj dokázal překonat vzdálenost 850 stop. Takto nějak asi vypadal z pohledu náhodného pozorovatele první řízený let člověka na stroji těžším než vzduch. Stalo se tak v roce 1903 a konstruktéry byli bratři Wrightové. Letos od této události uplyne celých 100 let a na počest tohoto výročí Microsoft vydává další verzi oblíbeného Flight simulatoru (dále jen FS) s číslem 2004 a podtitulem „A Century of Flight“. Pojďme se tedy podívat, co nového nám FS2004 přináší.

Po instalaci a spuštění vypadá všechno na první pohled velice podobně jako u předchozí verze FS2002. Flight Simulator: A Century of Flight Znamená to, že zde najdeme elektronický manuál, výběr letu z připravených scénářů, možnost vytvořit si vlastní letový plán, výukové lekce, multiplayer a historickou encyklopedii. Po obsahové stránce jsou manuál a výukové lekce precizně zpracovány. Většina z nich disponuje i ukázkovou videosekvencí. Zde bych se malinko pozastavil nad celkovým stylem těchto ukázek, které mi dost připomínají rozjásané americké spoty teleshoppingu a kazí výsledný dojem. Uvítal bych kapku střídmější a vážnější způsob chování aktérů. V každém případě doporučuji v případě začínajících pilotů všechny lekce projít, získáte tím slušný přehled o tom co vlastně všechno létání obnáší.

Encyklopedie obsahuje celkem 9 strojů, z nichž se každý nějak zapsal do historie letectví. U každého nalezneme jeho historii doplněnou krátkou videosekvencí, která prokládá reálné záběry s modelem ve FS. Kapitola je zakončena možností zvolit si příslušný historický let a na vlastní kůži vyzkoušet dobývání oblohy. Kdo má chuť může okusit první řízený let bratří Wrightů, Lindberghův první plánovaný přelet z Ameriky do Francie, dopravovat první leteckou poštu po Flight Simulator: A Century of Flight USA, zkusit přelet z Anglie do Austrálie nebo na stroji Vega obletět celou zeměkouli. Možností je mnoho a záleží jen na vašem rozhodnutí. K historickým misím mám pouze jednu připomínku - pokud čekáte dobovou scenérii, budete zklamáni. Dostanete pouze historický stroj, pravděpodobně autentické povětrnostní podmínky, ale scenérie a letiště jsou ze současnosti. Mně osobně to nijak nevadí, ale například při startu Lindberghova RYANA jsem požádal věž o povolení ke vzletu a ATC mi díky počasí let zakázal. V době Lindberghova letu samozřejmě nebyla ATC skoro žádná, takže to nepovažuji za chybu, spíš jde o perličku :o).

Historické stroje zastupují: Flyer bratří Wrightů, Curtiss Jenny, Vickers Vimy, De Havilland Comet, Spirit of St.Louis, Ford Trimotor, Vega, Piper 4 Club, Douglas DC3. Zbytek letového parku se takřka neliší od FS2002, naleznete tu vše od Cessny 172 Skyhawk přes Learjet 45 až po majestátní Boeing 747 Jumbo. Jedinou novinkou moderní éry je model malého vrtulníku R22 Robinson.

Flight Simulator: A Century of Flight Změn se od poslední verze neudálo mnoho, takže kdo zná FS z jeho předchozích verzí, rozhodně nebude mít s ovládáním problémy. Byl vylepšen model počasí a zjednodušeno jeho nastavení. Na výběr je několik typů povětrnostních podmínek počínaje azurovou oblohou a sněhovou bouří s nulovou viditelností konče. Počasí se dá nastavit pro každou oblast, kterou prolétáte a změny podmínek jsou přirozeně plynulé. Další novinkou je dynamický update počasí z internetu, takže pokud jste připojeni, program může každých 15 minut nahrávat aktuální stav z databáze Jeppesenu. Tímto budeme mít naprosto identické podmínky jako při reálných letech. U komunikace s ATC přibyla možnost měnit letový plán během letu, nebo během přistání požádat o změnu přistávací dráhy. Do databáze ATC byla zařazena i letiště bez stálé letové kontroly. Kompletním přepracováním prošlo dále GPS, těšit se můžete na kopii přístroje Garmin 500 u moderních letounů, Garmin 295 u historických strojů a vrtulníků. GPS je zpracováno opravdu kvalitně a doporučuji před jeho použitím projít manuál, neboť jeho ovládání už není taková hračka. Nyní je to plnohodnotná mašinka, která opravdu umí vše Flight Simulator: A Century of Flightco její reálná předloha.

Engine hry nám nic revolučního nepřináší, na první pohled se dá mluvit spíše o jeho odladění, optimalizaci a dodělání některých drobností. Byl vylepšen autogen, díky čemuž se krajina pod letounem tváří komplexněji. Všechno to vypadá dobře, ale pro úplný pocit reality bude třeba např. u velkých měst autogen poupravit jako tomu bylo u FS2002. Použité textury celkem odpovídají kraji, ve kterém se nacházíte. Velice chválím provedení mraků, jejichž prolétání je opravdová lahůdka.. Textury vody prošly též úpravami k lepšímu. Průlet nad večerním oceánem vypadá nádherně. U řek a rybníků je to už horší, zde bych volil jinou barvu textury. Střídání denních dob působí věrohodně, při některých západech slunce skoro zapomenete sledovat přístroje. Potěšilo mě detailnější zpracování letišť s dodělaným označením pojížděcích drah. Úpravám se též nevyhnulo noční osvětlení a vypadá výtečně. Zde mám výhrady ke kuželu přistávacího reflektoru, který naopak na zemi vypadá nerealisticky. Modely letounů se vyznačují velice kvalitním provedením, jak už tomu ostatně bylo u předešlé verze FS2002. Plně animované 3D Flight Simulator: A Century of Flight kokpity jsou dnes již samozřejmostí, všechny přístroje jsou perfektně čitelné a plně použitelné při létání..

Zásadním nedostatkem, který provází sérii FS snad ve všech verzích, je letový model. Ten bohužel zůstal takřka stejný jako u FS2002. Pro mě je tato věc nepochopitelná. Po technické stránce a co se přístrojů týče není FS celkem co vytknout, proč tedy není dotažen k dokonalosti i letový model? Netvrdím, že by se letouny chovaly úplně špatně, rozhodně rozdíl mezi jednomotorovou Cessnou a Boeingem poznáte, ale v mezních situacích (pády, vývrtky) se stroje chovají naprosto v rozporu s fyzikálními zákony – myslím, že třeba výkrut s Boeingem 747 při vyřazení motorů na jedné straně hovoří za vše. U DC3 se situace opakovala. Při položení na bok mrtvým motorem dolů měl můj stroj už dávno přerýt a ozdobit zahrádku či domek nějakého zbohatlíka a zatím manévroval jako těžší jednomotorák (vše ve 2000ft). O trochu lépe jsou na tom některé historické stroje. Zvednout do vzduchu Lindberghova „Spirit of St.Louis“ vás bude stát hodně nervů a trpělivosti. Tyto letouny jsou velice těžkopádné a u prudkých obratů Flight Simulator: A Century of Flight mají tendenci padat po křídle. Jediný nedostatek, na který jsem přišel, jsou jejich podivné reakce na vychýlení směrovky při startu. Celkově mi přijde jejich letový model lepší než u moderních strojů, ale jak to bylo ve skutečnosti se můžeme pouze dohadovat vzhledem k době, kdy naposledy vzlétly.

Hardwarové nároky jsou myslím přiměřené na dnešní dobu. Jako minimální konfiguraci udává Microsoft počítač s procesorem Pentium II 450MHz, 64MB RAM a 3D grafickou kartu. Na mém stroji (Athlon XP2000+,1GB RAM, Radeon 8500LE, WinXP) ukazuje hra na plné detaily při rozlišení 1024x768 32b cca 22fps, ale při použití virtuálního kokpitu hodnota klesá na cca 14fps. Naštěstí je k dispozici široká škála nastavení, takže každý si vytvoří konfiguraci odpovídající jeho PC.Co se týče komerčních i nekomerčních addonů pro FS, jejich funkčnost není vždy úplně stoprocentní. Scenérie většinou fungují, ale u letounů a utilit je to sázka do loterie. Z českých doplňků, které většina z nás používá ve FS2002, fungují skoro všechny scenerie bez problémů.

Co říci závěrem? FS2004 je v každém případě velice kvalitní titul, který má komunitě virtuálních pilotů co nabídnout. Celkový dojem kazí nedokonalý letový model a smutný fakt, že od poslední verze toho zas moc nového nepřibylo. Jsme jistě opět o krůček blíž směrem k realitě, všechna vylepšení jsou kroky správným směrem, nicméně výčet veškerých novinek mi prostě připadá malý vzhledem k tomu, že se jedná o novou hru. Microsoft odvádí velice kvalitní práci, ale z nějakých neznámých důvodů některé věci snad záměrně nechává nedotažené. Status datadisku k FS2002 by titulu „A Century of flight“ slušel více.

Flight Simulator 2004: A Century of Flight
Minimum: CPU 450, 64 MB RAM
Optimum: CPU 2000, 512 MB RAM
Multiplayer: ano
Další informace: screenshoty / trailer
Výrobce/distributor: Misrosoft / Microsoft
Distributor v ČR: Microsoft
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Slušný počin s několika tradičními neduhy
Hodnocení: 78%
Autor:
  • Nejčtenější

Sega rozdává nevydaný prototyp Golden Axe. Jeho autor je vzteky bez sebe

Vydavatelství Sega zveřejní rozpracované, ale nikdy nedokončené pokračování kultovní mlátičky Golden Axe. K dispozici...

Obrovský zájem, vše vyprodáno. K herním novinkám se nedostane každý

Letošní podzim je jedna velká zkouška trpělivosti pro hráče. O nové grafické karty, herní konzole či VR brýle je jedna...

Čínský stroj na peníze. Genshin Impact vydělal za deset dnů dvě miliardy

Free 2 play online hra Genshin Impact vzala herní svět útokem. Dlouholetý vývoj se zaplatil během necelých 14 dnů, její...

Nechutná operace oka stále děsí. Vývojář vzpomíná na vznik legendární scény

Děsivá scéna ze hry Dead Space 2, ve které si hlavní hrdina musí skrze oční bulvu zastrčit do mozku speciální jehlu,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To vás bude bavit. Závody, jak jste je ještě nezažili

Na trh se dostala nová hračka, která je oproti běžné produkci hodně jiná. V Mario Kart Circuit se totiž závodí ve...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

RECENZE: MediEvil je zbytečný remake plný nedotažeností

Další klasický titul MediEvil se dočkal remasterované verze, respektive remaku. Jde o sentimentální záležitost, která...

RECENZE: War Thunder je snem všech milovníků vzdušných bitev

War Thunder uspokojí více i méně náročné piloty. A nadchne technickým provedením.

RECENZE: Jedi: Fallen Order je konečně zase skvělá Star Wars hra

Jedním z velice příjemných překvapení roku je titul Star Wars Jedi: Fallen Order, který mohlo vydavatelství EA pokazit...

RECENZE: Dex ukazuje budoucnost, v níž bez implantátů nemá cenu žít

Česká hra Dex zasazuje tradiční žánr do ne úplně tradičního prostředí. Mladá dívka s modrými vlasy zachraňuje svět před...

Máte doma vybíravého pejska? Problémem může být kvalita krmiva
Máte doma vybíravého pejska? Problémem může být kvalita krmiva

Brit ke své řadě granulí bez obilovin pro malá plemena uvedl na trh i novou řadu kapsiček Brit Care Mini. Ty jsou obohaceny o prebiotika pro dobré...

V Česku teď můžeme mít až 700 tisíc covid pozitivních, domnívá se neurobiolog

Promořování společnosti je hazard a tvrdit, že se musíme s koronavirem naučit dalších 10 let žít, je nerozum. V...

Tvoje tvář má známý hlas bude bez Stárkové. Zkolabovala kvůli covidu-19

Show Tvoje tvář má známý hlas pokračuje už v sobotu večer sedmou epizodou. Jedna z účinkujících však v ní bude chybět....

Nejbohatší Čech celý v černém a roušce. Petr Kellner se ukázal na Twitteru

Nejbohatší Čech a majoritní vlastník společnosti PPF Petr Kellner se ukázal na Twitteru celý v černém a v černé roušce....

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Chtěla jsem udělat něco zapovězeného, říká k pornu Tarra White

Má za sebou úspěšnou kariéru ve filmech pro dospělé, její vztahy s rodinou na Moravě však poznamenala. „Příbuzní se...