První rande s FIFou 2005 nezačalo vůbec dobře. Zkuste si představit, že se vám konečně po dlouhé době podaří dostat k vám do bytu na večeři tu, po které už dlouho pošilháváte očkem. Koupíte lahvinku něčeho dobrého k pití, napucujete pro podobné příležitosti schovaný svícen po babičce, do věže si předpřipravíte Evanescence či jinou obdobně romantickou hudbičku;-), na popáté konečně připravíte toho lososa na stravitelný způsob, zapálíte svíčky a...no prostě uděláte všechno proto, aby měl celý večer hladký průběh a byl pokud možno následován celou řadou obdobně příjemných večerů, ovšem již z větší části chystaných v opačném gardu:-). No a když už máte všecičko nachystáno ke kapitálnímu úlovku vaší prozatímní vyvolené, tak místo sebe s omluvou klidně pošle svoji po vás léta pokukující a vámi záměrně ignorovanou sousedku. Kolenolamový pocit, srovnatelný snad jen s tím, když vám někdo - a on ví kdo - se vzkazem "Máš tam překvápko!" pošle místo slíbeného PES4 FIFu 2005. Překvapivě máte sto chutí vesele ignorovat další vzkazy typu "Buď na ni hodný, nestranný a objektivní!" a poslat ji obratem s nově přibaleným překvapením zpátky. Nicméně až si vztek odbrblá svoje, převezme otěže racionalita a vy si uvědomíte, že tu dovolenou jste si už stejně vybrali, začne vás přemlouvat inovovaná okřídlená našeptávačka "lepší FIFA v hrsti, než PES u mlynáře;-))" a s altruismem sobě vlastním se obětujete a začnete si s FIFou 2005. Jaké překvapení na konci dovolené zjistit, že ten nejnepříjemnější pocit s ní spojený, je samotné překvapení nad skutečně překvapivým obsahem před týdnem si přikvapivšího balíku.
TOHLE mají být TAKTICKÝ možnosti? Nenechte se vysmát, cha, CHA, CHA.
Jakkoliv to může znít z úst dlouholetého věrného fanouška série Pro Soccerů od Konami divně, nová FIFA je po dlouhých letech na první dotyk velmi příjemná a lákavě poddajná. Obligátní úvodní komentáře, doprovázející první předzápasový kontakt, jsou tradičně typu "no menu zase pěkně chaotická, sakra, kde jsou ty pitomý nároďáky?!!", "woow, zase další zbytečný licencovaný soundtrack, chci hrát, ne poslouchat...snad si nemyslí, že jim na tohle skočím?!", "no není špatný mít licencovaný skutečně úplně všechno...hm, zase pěkná spousta kompletních zahraničních lig, dobrý, ale stejně to nebude moc dlouho pořádně hrát, tak k čemu", "cha, cha, TOHLE mají být TAKTICKÝ možnosti? Nenechte se vysmát, cha, CHA, CHA:-)". Síla zvyku si ze setrvačnosti odemele ještě pár nepřekvapivých průpovídek i po vyběhnutí na pažit "nazdar Johne, nazdar Ally, vás dva kluci zase vážně rád slyším, i když letos nejste zrovna dvakrát ve formě, co?", "a hele, Henry, pěkný ksichty, to zas jo...a vůbec ta bouřlivá atmosféra docela ujde", "hehe, no to sou mi převratný novinky, to má PES už pěknejch pár let!", "sakra, co to je? Kde se tady mění ovládání? Ják nejde?!!!!!"...jenže, jenže pak to přijde a z vás překvapivě vypadne první vlaštovka "hmm, no není to zas tak špatný, skoro jako za starých časů!". „Není to špatný“ se záhy změní na "no je to vážně docela dobrý" a vy si záhy uvědomíte, že tohle přeci jenom po letech možná nebudete hrát jen z povinnosti a po nevyhnutelně dlouhou dobu. Abychom však zase zbytečně nezvětšovali roztahující se vyvalená očka vašich očekávání, tak je nejvhodnější čas na rovinu konstatovat, že samozřejmě je to nadále proti PESu druhá liga a žádný příliš radikální posun vpřed nečekejte. Ne, nic takového. Prostě je to jen vážně „docela dobrý“ a u toho až do konce zůstane. Dál už bude následovat jen proč "docela dobrý" a proč "jen docela dobrý" a to pěkně za sebou, jak jsme je právě seřadili. To nejhorší až na konec.Předně tím nejpozitivnějším krokem pro FIFu 05, od něhož se ostatní odvíjí, je asi skutečnost, že v EA se konečně vykašlali na další nové divoké experimenty typu "Off the Ball", poslali ke dnu nereálné touhy o překonání PESu realističtějším fotbalem a prostě tentokrát pouze sedli k už hotovému, zapřemýšleli nad tím, co dělalo FIFu FIFou v tom dobrém smyslu a započali "jen" ladit. Ovládání, herní systém, interface, módy. Z PESu přejatá šablona ovládání je v rozvržení tlačítek dokonalá, osvědčená a v neposlední řadě zažitá, takže nebyl sebemenší racionální důvod ji měnit. Jen je zase o něco málo přesnější a intuitivnější. Stabilní snímkování ovládání konečně nikdy nepodkovává při hře nohy, takže co na tom, že tenhle ročník vypadá prakticky identicky jako ten minulý. Algoritmus fyziky pohybu míče jako samostatného objektu se do jisté míry už i v minulém roce osvědčil a po menší ozdravovací kůře je zpět a funguje na poměry FIFy velmi přesvědčivě a spolehlivě. Koncept "Off the Ball" sice zůstal, ovšem hraje roli nevlastního nechtěného sourozence, s kterým se do budoucna moc nepočítá a jeho roli tahouna v kombinaci přebírá navrátilec z FIFy 2003 v podobě pokynu hráči pro naběhnutí si do volného prostoru.
Nejpozitivnějším krokem je pro FIFu 05 asi skutečnost, že v EA se konečně vykašlali na další nové divoké experimenty.
Výsledek je v podstatě identický, jen je tohle "jednotlačítkové" řešení mnohem užitečnější, efektivnější a hlavně snáze využitelné než krkolomný "Off the Ball". Díky němu opětovně mají smysl i efekt přihrávky do uličky a odpadá nutnost vytvářet si prostor k šancím prakticky jen stereotypní "přihrávanou" před pokuťákem soupeře, prznící minulý ročník. Novinkou je menší, reklamou zbytečně zveličovaná featurka "First Touch" (první dotyk), která vám umožňuje pomocí pravé analogové páčky okamžitě při převzetí míče pokopnout si jej do libovolného směru a šikovně si tak případně obhodit obránce nebo si vytvořit dostatek prostoru. Na rozdíl od loňské novinky tohle je smysluplné, dobře zrealizované, použitelné a s trochou cviku docela v řadě případů efektivní i efektní. Pravá páčka rovněž poslouží, máte-li už míč pod kontrolou, ve službách navrátivších se fotbalových finesek, takže konečně je možné řešit souboje jeden na jednoho a dělat v Henryho stylu slalom mezi obránci soupeře. Díky zachované realistické fyzice pohybu míče samozřejmě nedochází k oněm přehnaně snadným arkádovým sólům jako u dřívějších ročníků FIFy, ale chce to už přeci jenom trochu správného timingu a citu. Nic však nebylo realizováno na úkor jednoduchosti a přístupnosti hry samotné, díky čemuž se nová Fifa hraje stejně příjemně a snadno jako zamlada, ovšem působí ve všech směrech mnohem fotbalověji, věrohodněji a v neposlední řadě variabilněji. Takhle nějak se skutečně vytvářejí šance, takhle nějak se skutečně většinou hraje fotbal. Interface alespoň v rámci těch nejdůležitějších před zápasových záležitostí byl konečně dostatečně zpřehledněn, byť za cenu výrazného zjednodušení a ztenčení obsahu taktické stránky hry i nabízeného množství informací. Místy se sice nadále budete trochu ztrácet, ale aspoň volby sestav a výchozí obrazovka hlavního kariérního módu jsou zpracovány skutečně příkladně a přehledně. Ústřední mód hry samotný pak dostal i kýženou šťávu, kterou tolik v posledních ročnících postrádal. Je bez debaty zajímavější začínat jako trenér u nějakého druholigového mužstva a teprve postupně si úspěchy vpracovávat pořádné renomé, které časem přiláká i majitele věhlasnějších klubů s nabídkou dostat na povel pořádný tým, s kterým můžete posbírat nejen všechny ligové, ale i pohárové trofeje. Docela příjemným nápadem je sledovat zápas vašeho týmu jen simulovaný na statické obrazovce po vzoru fotbalových manažerů, ovšem s tím, že do něj případně můžete kdykoliv zasáhnout i jako hráč (obráceně to bohužel nejde). Nicméně taktické možnosti hry jsou veškeré žádné, a tak jedinou cestou k vítězství v simulovaném zápase je patrně mít silnější mužstvo než soupeř a v sestavě hráče s co nejvyšší formou. Rozdělování vyhraných bodů vašim jednotlivým asistentům je rovněž obdobně zajímavý nápad na prohloubení kariéry, nicméně nápad obdobně nedotažený, protože čitelnost jejich vlivu je poměrně mizivá. No a toto "břitce kritické" konstatování přímo vybízí k využití jakožto odrazového můstku k přesunu z šuplíku odpovědí proč "docela dobrá" k šuplíku s nápisem proč "jen docela dobrá".
|
Netřeba tentokrát hrát na noty pesimismu, protože FIFA 2005 přeci jenom konečně sérii posunula dál, byť paradoxně tím, že zůstala stát a místě.
Poté, co údernost překvapivě pozitivních prvních dojmů vyšumí, totiž nelze nevidět, že FIFA 05 do první ligy prostě nadále nepatří, protože až příliš často produkuje chyby na úrovni divizních přeborů. To je ostatně docela trefné přirovnání z pocitu, který ve vás bude ne zrovna zřídkakdy zanechávat AI vašich spoluhráčů. Ať už jde o občasné zoufalé pobíhání vašich obránců, neschopných ve vlastním vápně pokrývat soupeřovy útočníky při dorážení vyražených míčů nebo o místy zcela nepochopitelně nijak nereagující brankáře, tupě civějící na míč, mířící si to kousek od nich přímo do sítě. Stále stejně strojená mechaničnost ve hře jednotlivých řad, nepříliš schopných se vzájemně doplňovat a podporovat rovněž příliš nepotěší. Obzvláště na obraně je velmi dobře evidentní statické naskriptování její poziční hry, protože se vám prakticky nestane, že byste ji při hře za jakékoliv situace viděli vysunutou za vlastní polovinou, díky čemuž nadále prakticky neexistují brejkové situace. A podpora útoku ze zálohy je přinejlepším poněkud dost pomalá a neefektivní. Bohužel mechanická hra zadní - ale zčásti i záložní řady, si vyžádá časem zcela zřetelně viditelná obdobně mechanická řešení v útočné fázi a drtivá většina akcí pojede podle pár šablon, což je výrazná brzda vaší kreativitě. To platí jakbysmet o zahrávání standardních situací, které jsou vyřešeny stejně hloupě a omezeně jako loni. Volné přímé kopy jsou tak nadále jen otázkou stisku příslušného tlačítka ve správný moment s jedním, maximálně dvěma možnými řešeními, a ten zbytek zase jen otázkou správné volby z předem nastavených možností. EA v tomhle ohledu bohužel myslí za vás a tak můžete nadále rozehrávat pouze způsoby, jakými autoři sami uznají za vhodné, přičemž řada z nich je obzvláště při rozích zcela nepoužitelná. Ryzím amatérismem je pak umístit ukazatel síly střely tak nízko do spodní části obrazovky, aby jej nebylo možné vidět periferně zároveň s děním na hřišti. Tahle "drobnost" pak nepoškozuje FIFu 05 výrazněji jen proto, že většina hráčů nemá ani při hrubějším odhadu síly střely problémy střílet proklatě přesné pumelice. Z toho správného úhlu ovšem. V součtu na první pohled spíše drobností se pak ale z FIFy časem nevyhnutelně vytrácí ten silný pocit satisfakce a koneckonců i radost ze samotného hraní, tak dobře známý z PESu. PES vám dává prakticky ve všem svobodu, omezenou pouze pravidly hry, díky čemuž prostě v drtivé většině případů cítíte, že tohle jste vymysleli i zrealizovali vy. Víte, že tuhle šanci jste proměnili vy a víte jak. Tahle chyba byla vaší chybou. Tahle hra je hrou, kde vy udáváte ve všem tempo. Výhry jsou vaše výhry, prohry jsou vaše prohry. Vaše je radost, váš je i smutek. A tohle prostě ve FIFě nadále díky stále příliš mechanické a šablonovité hře, omezující vaši kreativitu i odpovědnost, prostě chybí. To je ve výsledku hlavní důvod proč je "jen docela dobrá".Závěrem ovšem netřeba tentokrát hrát na noty pesimismu, protože nejde nevidět, že FIFA 2005 přeci jenom konečně sérii posunula dál, byť paradoxně tím, že zůstala stát a místě a věnovala se podrobné sebeopravě a sebeúdržbě. První dotyk a zbytek základních věcí už zvládá dobře, což je základ, na kterém je nutné dál stavět, dokud všechno nebude fungovat přesně tak, jak má. Do té doby má u nás FIFA nárok na krátkodobý flirt, ale srdce … srdce bude patřit dál PESu. Do dalšího podzimu zcela určitě.
FIFA Football 2005 | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|