RECENZE: Tropické šílenství Far Cry 3 je kandidát na střílečku roku
Far Cry 3
Platforma: PC
Výrobce:
Ubisoft
- Obrovský herní svět, který zve k objevení
- Rozmanitá hratelnost uspokojí tichošlápky i zběsilé střelce
- Zabaví opravdu na dlouho
- Příběh by snesl méně klišé
- Zdejší fauna by potřebovala ubrat na agresivitě
- Některé typy úkolů se po čase opakují
Jedna z nejlepších stříleček letošního roku. A i když je Far Cry 3 pro hlavního hrdinu dovolená v pekle, vy odsud nebudete chtít odjet.
Na dovolené se toho může pokazit spousta: nevyjde počasí, jídlo je hnusné a sousedi z vedlejšího pokoje holdují hlasitému nočnímu poslechu hitů Evy a Vaška. Ale Jason Brody by obdobné potíže ještě s radostí popadl všemi deseti. Jeho dovolená totiž skončila v okamžiku, kdy ho i s partou kamarádů unesli piráti, kteří mají v plánu vydělat pořádný balík prodejem celé skupiny do otroctví.
Ještěže má floutek Jason k ruce staršího bráchu, který se u armády naučil, jak stráž zlikvidovat za dvě vteřiny. Plán útěku ze zajetí ovšem vzápětí pokazí psychotický šéf bandy pirátů Vaas, který pošle staršího bratříčka do věčných lovišť.
Osamělý a k smrti vyděšený Jason tak musí utéct stejnému osudu, oklepat se, zatvrdit a pak vlastnoručně naporcovat armádu pirátů a poslat psychopata Vaase na místo, kde je ještě o poznání tepleji než na tropických ostrovech. Do pekla.
Je očividné, že příběh Far Cry 3 je originální jako venezuelská telenovela, ale hra naštěstí plusové body sbírá plnými hrstmi jinde. Jasonova cesta za záchranou jeho kumpánů, dívky a mladšího bratra je totiž lemována zástupem zajímavých postav, parádní hratelností a nevídanou otevřeností herního světa.
Jdi, kam chceš, a dělej si, co se ti zlíbí
Autoři vás po krátkém uvedení do příběhu nijak nenutí, abyste ho slepě sledovali. Místo toho vám otevřou obrovský tropický ráj, kde se můžete hodiny bezcílně toulat, lovit zvěř, hledat skryté poklady nebo nad krajinou poletovat v rogalu.
Záběr Far Cry 3 je opravdu nevídaný. A co je ještě lepší, i po patnácti hodinách vás hra pořád dokáže uchvátit a překvapit. Jednoduchý příklad: pomalu se plížíte do nepřátelského tábora, když kolem vás najednou proběhne kvičící kanec a za ním tygr.
Honička samozřejmě není naskriptovaná, predátor má prostě jen chuť na pořádnou flákotu s porcí krve navíc. Vyděšený kanec vzápětí zaběhne do pirátského ležení. A začnou se dít věci. Nepřátelé začnou ječet a pálit po pruhované šelmě. Ta si to samozřejmě nenechá líbit a než padne mrtvá k zemi, vezme s sebou půlku osazenstva tábora.
Světová kritikaFar Cry 3 |
Tím vás sice připraví o nějaké ty zkušenosti, ale ušetří vám munici, lékařské zásoby a usnadní dobytí tábora. Podobných momentů je hra plná a mají kouzlo právě proto, že nejsou předem připravené jako například příběhové nebo vedlejší mise.
I těch je tu pochopitelně spousta: od zabíjení konkrétních pirátů přes závody až po lovecké úkoly, kterými strávíte pěkných pár hodin. Důvod je prostý: z kůží ulovených býložravců i predátorů si totiž můžete vyrobit lepší vybavení.
Na začátku jste totiž opravdu jen turista, který unese sotva jednu pistoli, hrst nábojů a dvě lékárničky. Proto jako sůl potřebujete větší ruksak, tašku na munici a další vybavení, protože jinak ke svému zděšení uprostřed přestřelky s bandou pirátů zjistíte, že munice došla a jediné, co můžete nepřátelům udělat, je nadávat jim.
Tichošlápci mají navrch. Promiň, Rambo
Far Cry 3 je sice především střílečka, ale obsahuje silné elementy z her na hrdiny i prvky z plíživých akcí. Za zabíjení nepřátel a plnění misí totiž získáváte zkušenostní body, které odemykají nové schopnosti, rozdělené do tří samostatných stromů.
Vyznavači rambo stylu proto co nejdříve vypilují rychlejší přebíjení zbraní nebo odolnost proti výbuchům. Tichošlápkové naopak zainvestují do rychlejšího plížení nebo různých smrtících komb s mačetou.
Hra totiž odměňuje trpělivé hráče, kteří preferují časově náročnější tichý postup. Za odstřelení vojáka jen tak totiž dostanete pouhých deset bodíků, za likvidaci mačetou zezadu (takedown) je to třikrát tolik. Postupně se vám navíc odemykají vychytávky, jako je zapíchnutí jednoho nepřítele a hození jeho nože po dalším oponentovi, za které jsou objemy zkušeností ještě větší.
Pokud vás ovšem tiché plížení nebaví nebo ho považujete za srabárnu, můžete zkušenostní deficit dohnat i jinak: šmejděním po ostrově a hledáním ukrytých relikvií nebo dopisů z druhé světové války. Těchto sběratelských kousků je ve hře skoro 200 a dohromady dávají obrovský ranec materiálu pro rozvoj vašich zabijáckých schopností.
A navíc je to často pořádná výzva se k nim dostat. Ve městě si sice můžete koupit mapu, která vám ukáže jejich polohu, ale z té už nevyčtete, jestli je ta jedna konkrétní soška žraloka na kopci, v údolí nebo v důmyslně ukryté jeskyni. Je tak už jen na vás, jak jste trpěliví a vynalézaví.
Tyto výpravy za dobrodružstvím jsou tak díky své rozmanitosti i po více než deseti hodinách se hrou zábavné a nebudete mít pocit, že musíte sošku najít prostě proto, abyste si odemkli silnější dovednost. Místo toho si budete připadat jako lovci pokladů na stopě senzačního objevu.
Kouzlo hry totiž spočívá z velké části v tom, že brázdíte tropické souostroví. Herní mapa je totiž posetá zajímavými místy, která se třeba na mapě vůbec neukazují, ať už jde o systém opevnění z druhé světové války nebo různé opuštěné chatrče, ukryté všude možně.
Průzkum ostrova vám nicméně velmi usnadní odemykání rádiových věží. Těch je na ostrovech celkem osmnáct a po jejich zdolání se vám okolí jakoby zaostří a na mapě se objeví nové úkoly nebo pozice výše zmíněných relikvií.
Šplhání po vysílačích je očividně inspirováno sérií Assassin's Creed, ale zároveň zajímavou minihrou. Zatímco na první věž prostě vyběhnete po neporušených schodech a žebřících, ty následující už jsou v podstatně horším stavu a musíte pečlivě volit své další kroky. Jedno chybné šlápnutí totiž pochopitelně znamená smrt a otravný loading.
Graficky vypadá hra i na tři roky starém PC parádně a hýbe se plynule i v momentě, kdy džungle kolem vás hoří a do zad vám pálí pět pirátů z útočných pušek. Při nižších detailech samozřejmě musíte překousnout, že holé plochy bez trávy vypadají jako rozplizlý obrázek malovaný vodovkami, ale toho si popravdě řečeno všimnete jen výjimečně, v nějakém klidném momentu.
Chytří nepřátelé, agresivní zvířata
Pochvalu zasluhuje i umělá inteligence nepřátel, kteří rozhodně netrpí syndromem "dva metry ode mě padl kámoš, ale mně je to fuk". Naopak vaše chyby tvrdě trestají. A pokud vás zmerčí, jak na ně z podrostu pouštíte šípy, nejen že přivolají posily, ale vyběhnou za vámi klidně i padesát metrů a ještě vaším směrem mrsknou molotov, který vás podpálí i s trávou, ve které se krčíte.
Stejnou pochvalu bohužel nezaslouží umělá inteligence zvířat, která jsou prostě agresivní až příliš. Chápu, že v zájmu hratelnosti a pocitu nebezpečí po vás půjde leopard nebo tygr, ale ve chvíli, kdy se vás pokouší propíchnout kanec nebo sežrat pták připomínající pštrosa, tak už si klepete na čelo a uvažujete o tom, čím byste asi museli nakrmit svoji andulku, aby se vám z vděku snažila vyklovat oči.
Ale to jsou naštěstí jen drobné kazy na parádním celku, který vyčnívá mezi většinou dnešních stříleček podobně jako hráč basketbalu na srazu liliputů. Parádní hratelnost, obrovský svět, několik herních stylů - tady opravdu není proč váhat.
Na PC hra vychází s českými titulky.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 1504 čtenářů
Zemřel český e-sportový šampion Twisten, bylo mu teprve 19 let
Ve věku pouhých devatenácti let zemřel český profesionální hráč počítačové střílečky Valorant Karel Ašenbrener, známý...
Reklama na Duke Nukema vyrobená umělou inteligencí vzbudila posměch i hněv
Vydání kolekce starých dílů série stříleček o Duke Nukemovi na kapesní konzoli Evercade vzbudilo větší ohlasy, než...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Rekordman přišel po 80 hodinách o postavu z Diabla kvůli výpadku internetu
První hráč, kterému se v čerstvě vydaném Diablu 4 podařilo dosáhnout maximálního levelu postavy a jehož jméno bude...
RECENZE: Diablo 4 je temné, krvavé a zatraceně zábavné. Zatím
Akční hra na hrdiny Diablo 4 se v mnoha ohledech vrací ke kořenům. Namísto zbytečných experimentů sází na léta...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v červnu
V červnu se utkáme se samotným peklem, postavíme si vlastní zábavní park, pokusíme se utéct ze zdánlivě opuštěného...
RECENZE: Evil West je přímočará akční jízda ze staré školy
Tvůrci Shadow Warriora přicházejí s další akční peckou, která si na nic nehraje. A znovu to funguje, tentokrát v...
RECENZE: The Chant působí jako nedotažená vykrádačka Stranger Things
Prvotina studia Brass Token sice není vyloženě špatná hra, v mimořádně na horory bohatém závěru roku ovšem nemá žádné...
RECENZE: Tiny Tina’s Wonderlands ukazují špičkové spojení fantasy a sci-fi
Spin-off k sérii Borderlands nepřekvapí herními mechanismy, ale fantasy kabátek mu náramně sluší. A hlavně: je to...
RECENZE: Call of Duty: Modern Warfare II je epická jízda ve filmovém stylu
Staří známí i nováčci, teroristé nebo drogové kartely, nejen to si užijete v novém přírůstku do dlouholeté série Call...

Akční letáky
Všechny akční letáky na jednom místě!