Fallout: New Vegas nabízí život ve světě po nukleární válce. Nová hra to ale není
Fallout: New Vegas
Cenega 22.10.2010 PC
Fallout: New Vegas
Když Čína v roce 2027 zaútočila na Spojené státy americké nukleárními zbraněmi, spadlo na Nevadu pouze několik kousků. Ostatně, v pouštním státě není mnoho strategických cílů.
Nevada je svým způsobem okouzlujícím, pro Fallout coby satiru amerických padesátých let, ideálním místem. Jakoby se myšlenka vracela ke svým kořenům.
Kdo se do světa New Vegas vypraví, může se těšit na svým způsobem šílený mikrokosmos. Čekají ho zamořené testovací pláně, po kterých se prohánějí obří škorpióni, tajemné bunkry se zbytky nepovedených experimentů, gigantická odpalovací rampa pro rakety, obří parabolické antény, fabriky poháněné roboty, stále ještě neony zářící New Vegas nebo Hooverova přehrada.
Všechny tyhle výjevy, které dohromady tvoří unikátní, byť možná trochu příliš rozsáhlý svět, začnete objevovat v roce 2281 coby postřelený kurýr, kterého z hrobu vytáhne jakýsi robot a kterého pak místní lékař dá opět do pořádku.
Paměť máte samozřejmě v pejru, nicméně v rámci úvodní hodinky zjistíte, že jste měli úkol: přenést žeton z městečka Primm do metropole New Vegas. Dobrodružství se začne odvíjet na základě otázek, pro koho byl čip vlastně určen, k čemu je dobrý apod.
Na rozdíl od Falloutu 3 tak nezačínáte jako nepopsaný list papíru vyvanutý ze zatuchlého bunkru, ale jako charakter s potenciálně zajímavou minulostí. Ale jen potenciálně. Autoři ztrátu paměti pochopitelně opět využívají k tomu, aby vás do postapokalyptického světa mohli vyslat hezky od nuly a abyste si v úvodní fázi užili ten pocit, jaké to je, když vás vyklepnou zmutovaná zvířátka.
A samozřejmě je tu také propracovaný vývoj postavy, do kterého by byla škoda vstupovat s historickým zatížením. Postavu si opět pipláte podle svého. Na druhou stranu je škoda, že vás ve hře nikdo nepozná, nikde nenajdete pozůstatky své minulé činnosti, zkrátka jako by postava nezanechala žádnou stopu.
Ve Fallout: New Vegas tak tradičně nečekejte napínavý příběh, natožpak zvraty. Od začátku do konce vás bude držet koncept plnění jednoho úkolu za druhým. Příběhová nit, která se úkoly na hlavní dějové lince snaží vnitřně propojovat, se na některých místech nehezky rozpadá, což podporují i časté odbočky na vedlejší koleje.
Ve Fallout: New Vegas vás ale přeci jen nebude tak často popadat pocit banálnosti některých částí, jako tomu bylo ve Fallout 3, který byl mnohdy nehezky natahován. Ačkoliv New Vegas nabízí přinejmenším stejně tak rozmanité a rozsáhlé vyžití jako Fallout 3, je subjektivně mnohem zhuštěnější a méně využívá recyklační berličky.
Čas od času se nějaká mezera objeví, zdaleka to ale není tak často jako ve Falloutu 3. Více jak sto míst na mapě má konečně svůj význam a dobrodruzi budou mít svůj úkolníček neustále nabitý. A co je ještě důležitější: úkoly jsou o úroveň, ne-li dvě výše než ve Falloutu 3.
Úkoly jsou smysluplněji vsazené do postapokalyptického světa, takže máte pocit, že do něj pasují. Navíc vzhledem k menší důležitosti a viditelnosti hlavní příběhové linky nabírají vedlejší úkoly na významu. Často vám v paměti utkvějí více než ty příběhové, a to i proto, že se autoři pokusili důsledky hráčových rozhodnutí přenést do celého světa.
Po několika hodinách hraní můžete klidně narazit na konsekvence své volby ve vedlejším úkolu, která se jevila bezvýznamně. Pravda, tyto důsledky nejsou vždy zcela logické a pochopitelné, celkově však hru činí atraktivnější. Navíc ve hře najdete celkem 12 frakcí, s nimiž lze dělat dlouhodobě dělat kšefty nebo s nimi zápolit.
Na první pohled je Fallout: New Vegas od Fallout 3 prakticky k nerozeznání. Kromě propracovanějších úkolů však narazíte také na novinky v jeho mechanismech. Tvůrci v tomto případě zcela zjevně čerpali z nápadů modderů (fanoušků), kteří si ve Falloutu 3 upravili vše, co se jim nějakým způsobem nelíbilo nebo nezdálo.
Nejoblíbenější mody přidávaly do hry nové zbraně a typy munice, rozšířily konstruování vlastních předmětů, vylepšily pomocníky, zvýšily obtížnost a celkově zrealističtěly herní zážitek.
Vše vyjmenované se ve Fallout: New Vegas objevuje už v základu. Ovšem ne vše je smysluplně integrované. Potěší nové zbraně, stejně tak různé typy munice prohlubující taktický potenciál bojů. Podařilo se rovněž vylepšení parťáků, kteří mají zajímavé charaktery a neváhají se pouštět do kousavých rozhovorů. Zároveň každý z nich přináší vlastní řadu úkolů. Pomocí kontextového menu se lépe ovládají, byť se na můj vkus vrhají do boje poněkud přehnaně.
Horší je to s konstrukcí vlastních předmětů, která se ukazuje být naprosto zahlcenou. Je sice hezké, že každý šrot je teď k něčemu dobrý a že existuje spousta receptů a plánů. Ovšem jakmile zjistíte, že stavíte neustále nepoužitelné blbosti, rychle vás radost přejde.
Ani hardcore mód, který má učinit hru realističtější, není to pravé ořechové. Tedy za předpokladu, že se neobejdete bez mačkání tlačítka na pití nebo parťáků, kteří se zase jednou nechali svou hloupostí zabít. Chybí tu jiná zkušenost ze hry a zůstává pouze frustrace.
Fallout: New Vegas je obecně o něco těžší než Fallout 3, kterému mnozí vyčítali přílišnou jednoduchost. Na nové úrovně se dostáváte pomaleji a tou nejvyšší je 30., nikoliv 20. Časem si ale řeknete, že šlo jít ještě dále. Kdo totiž rád objevuje a zkoumá, dosáhne maximální úrovně dlouho před splněním většiny úkolů. Samozřejmě platí, vývoj postavy sám o sobě je stále vynikající a motivující.
Grafické zpracování se oproti Falloutu 3 vůbec nezměnilo, a to znamená jediné: na dnešní dobu vypadá Fallout: New Vegas zastarale. Stylem sice zaujmout dokáže, každou chvíli však budete narážet na technologické limity, které se neprojevují jen zastaralými vizuály, ale i nutností často načítat nebo neviditelnými bariérami. V neposlední řadě je potřeba upozornit na zvýšený, nikoliv však dramatický výskyt bugů.
Fallout: New Vegas vylepšil Fallout 3 v rámci technologických a ideových možností a pro fandy série představuje jednoznačnou volbu, se kterou stráví spoustu času. Kdo by však do rozjetého vlaku série Fallout chtěl nasednout právě na zastávce New Vegas a ví, že mu předchůdci příliš nevoněli, neměl by to dělat.
Stále totiž platí, že svět Falloutu vám musí sednout a právě ona chemie vytvoří velkou část zážitku. Ani Fallout: New Vegas se nepodbízí napínavým příběhem, dramatickými sekvencemi a hutnou dávkou emocí. Do jeho rozlehlého světa se musíte prokousat a ponořit se do něj. Teprve pak pochopíte, že to je skutečně skvělá hra.
Jen 15 minut slávy? Kdeže, dívka, co plive na penis, nově streamuje na Kicku
Američanka Haliey Welchová, známá celému internetovému světu spíše jako „Hawk Tuah Girl“ chytila příležitost za pačesy. I když její video, ve kterém bezelstně na kameru předvádí, jak zaručeně orálně...
Streamer naboural auto za miliony, místo pomoci spolujezdci natáčel dál
Jednadvacetiletý youtuber Jack Doherty v přímém přenosu během streamu rozbil své luxusní auto, protože se na mokrém povrchu místo řízení věnoval telefonu. Kvůli svému cynickému chování po nehodě se...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Která je nejkrásnější? Zvolte miss mezi streamerkami
Mají až miliony sledujících. Jsou úspěšné, krásné a hrají počítačové hry. Řeč je o herních streamerkách. A právě váš hlas může rozhodnout o tom, která je nejkrásnější.
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Legendární Commandos se vrací novým dílem, už lze vyzkoušet i demoverzi
Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování legendární strategie Commandos. Ve hře s podtitulem Origins prožijeme počátky pověstného týmu hrdlořezů....
Streamer naboural auto za miliony, místo pomoci spolujezdci natáčel dál
Jednadvacetiletý youtuber Jack Doherty v přímém přenosu během streamu rozbil své luxusní auto, protože se na mokrém povrchu místo řízení věnoval telefonu. Kvůli svému cynickému chování po nehodě se...
Která je nejkrásnější? Zvolte miss mezi streamerkami
Mají až miliony sledujících. Jsou úspěšné, krásné a hrají počítačové hry. Řeč je o herních streamerkách. A právě váš hlas může rozhodnout o tom, která je nejkrásnější.
Bylina bude Diablo z prostředí slovanské mytologie
Žánr diablovek příští rok rozšíří i zajímavě vypadající Bylina. Ta klasické porcování davů nepřátel osvěží originálním zasazením, tvůrci se totiž inspirují ve slovanském folklóru.
KVÍZ: Četli jste v devadesátkách herní časopisy? A pamatujete si z nich něco?
Herní časopisy pomáhaly v devadesátých letech zásadním způsobem formovat tuzemskou herní scénu. Vlastní jim byl neformální projev, společné nadšení pro věc a velmi specifický (dnes bychom řekli, že...