Neděle 25. října 2020, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. října 2020 Beáta

Elite Warriors: Vietnam - ""peklo"" s příměsí taktiky

  12:02
Tato vietnamská akce chce hráčskou obec zaujmout především tím, že každá mise byla rozebírána a připravena pod dohledem válečného veterána Maj. John L. Plastera. Stačí to ke kvalitní hratelnosti, nebo nabízí ještě něco dalšího?
62

Elite Warriors: Vietnam

Platforma: PC
Výrobce: nFusion Interactive

Herní karta

Americké vývojářské studio nFusion Interactive se "proslavilo" budgetovými válečnými tituly Deadly Dozen (i pokračováním Deadly Dozen 2: Pacific Fighter) a Line of Sight: Vietnam. Dnes se podíváme na zoubek další hře "z pekla". Obstojí Elite Warriors: Vietnam před konkurencí v tak často zpracovávaném žánru, jakým vietnamské střílečky jsou, nebo nestojí ani za starou bačkoru či vložení média do mechaniky? To se dočtete v následujících řádcích...

Elite Warriors: Vietnam se neřadí, stejně jako i minulé tituly nFusion Interactive, mezi čisté FPS, je do ní přimícháno i taktizování, podobně jako v Hidden & Dangerous 2.
Válečný veterán Major John L. Plaster, jenž má na svědomí atmosférická knižní díla z džungle, se podílel, jak už jsem zmínil v perexu, i na této hře. Konkrétně má být úzce spojena s jeho knihou "Secret Commandos: Behind Enemy Lines with Elite Warriors of SOG", což je patrné už z názvu. Podobně jako v Elite Warriors: Vietnam již zmíněných českých H&D 2, nebo v králi vietnamských akcí, taktéž tuzemském Vietcongu, tak i zde velíte malé jednotce (SOG) několik oddaných chlapíků. Mise, jimiž budete procházet, vycházejí ze skutečných historických událostí a literární základ jde poznat z toho, že briefing každé mise by měl být vyňat právě z již zmíněné knihy. Tyto průvodní texty jsou sice rozsáhlé, ale člověk neznalý Angličtiny, či nelibující si v ní, je bude stejně přeskakovat. A i kdyby tyto texty, vcelku zpestřující hru, si chtěl někdo přečíst, bude ho vyrušovat jejich mluvená podoba, která je doprovází - je nahrána v šílené zvukové kvalitě. Zkrátka všechno má svůj háček...

Každý voják z vašeho týmu je vybaven schopností nést různé druhy zbraní; tyto schopnosti mohou být vylepšovány mezi jednotlivými misemi. V jednom okamžiku můžete sice plně ovládat jen jednoho vojáka, zároveň se ale přepnout do módu "mapy" a rozdávat příkazy i ostatním členům. Stejně tak můžete ovládat celou vaši skupinu - jak klávesami, tak praktickým menu, které si můžete nechat zobrazit uprostřed herní obrazovky (ale bohužel ne v módu mapy - tam se musíte spolehnout na kurzor myši či znalost vaší klávesnice). Při lineárním hraní, s jakým se vám tento počin servíruje, si na nějaké plánování postupu stejně ani nevzpomenete, přijde mi zde jako ono pověstné páté kolo u vozu.
Přepínání mezi vašimi spoluhráči v plnohodnotném ovládání z pohledu první/třetí osoby není nijak omezováno a jedná se pouze o stisk funkční klávesy Fx, kde x nahrazuje číslo bojovníka.

"Mise, jimiž budete procházet, vycházejí ze skutečných historických událostí a literární základ jde poznat z toho, že briefing každé mise by měl být vyňat právě z již zmíněné knihy."

Singleplayerová kampaň je rozdělena do osmi misí, každá z nich vám zabere přibližně 45 minut. Namísto toho, aby design každé úrovně byl proveden jako jedná spojitá krajina, zde se setkáváme s nepříliš obvyklým systémem, ne nepodobným tomu z Falloutů. Cestování mezi jednotlivými body (zásobovací "zastávky", Elite Warriors: Vietnam cíle jednotlivých questů, atd.) probíhá na 2D mapě, průběh můžete různě ovlivňovat - zrychlovat a zpomalovat chůzi, rozhodovat, jestli přes noc přestanovat, nebo pokračovat v pochodu, atd. Dále jsou zde faktory, které ovlivnit nemůžete - nějaký z vašich vojáků si vyvrtne kotník, začne pršet nebo se naopak vaše cesta urychlí tím, že se počasí zlepší.
Každopádně, toto zpracování je velice zajímavý nápad, ale k této hře v poněkud irelevantním vztahu. Ačkoli každá mapa nabízí více zásobovacích a "extraction" zón, je zde obvykle jedno místo, kam se máte dostat a předem nastavené waypointy jsou pro danou situaci zvoleny opravdu dobře. Tvůrci měli prostě tyto možnosti prohloubit, nebo nějakým jiným způsobem udělat cestování zajímavější, aby se nestalo jen otravnou povinností před každou akcí...

Ta trpí neslaností a nemastností. Přímočarosti, která spočívá v arkádovitém a fádním běž-střílej-přebij-střílej, jsme si užili dosti a v roce 2005 mají podle mě zmlsaní hráči už trochu větší nároky, pokud tedy nepočítám ty, jež si před hraním nejradši vypínají mozek :-). Na umělou inteligenci, která v Line of Sight (stejný engine) byla až nereálně přehnaná (pokud se tedy dá užít takové slovo), autoři v Elite Warriors: Vietnam nejspíše úplně zapomněli. Že si vás nepřítel někdy nevšimne ani na vzdálenost několika kroků, nebo zasekávání spoluhráčů v herních krajině se po určité době stane velice nepříjemné. Sice se můžete na zaseklého vojáka přepnout a "odseknout" ho ručně, ale už to, že se nad tím vůbec musíte pozastavovat, je velice zdržující.

"Dále jsou zde faktory, které ovlivnit nemůžete - nějaký z vašich vojáků si vyvrtne kotník, začne pršet nebo se naopak vaše cesta urychlí tím, že se počasí zlepší."

Jak už jsem naznačil, hře chybí jakákoli různorodost - každý level vypadá (což by se dalo vzhledem k umístění do džungle omluvit) a hraje se víceméně totožně. Po všem tom plahočení jednotvárnou Elite Warriors: Vietnam džunglí hodně dlouho nebudete chtít zelenou barvu ani vidět, ale ani váš mozek nezíská ten správný zelený odstín nějakého vysloužilého válečného veterána :-).

Jak tak koukám, zatím jsem hru docela vymáchal v tom nejhorším bahně - mohu ji teda nějak očistit? Když pominu, že cestování doslova "prstem po mapě" můžete prakticky přeskakovat a v bitkách se šikmookými nepřáteli stejně tak normální smrtelník nevyužije mód mapy pro plánování další akce, tak se tyto dvě featurky mohou stát pro hráče, kteří usínají zásadně s nějakými bitevními taktickými příručkami pod polštářem, docela zajímavou a obstojnou zábavou, zvláště, když se přímo do role velitele své jednotky vžijí. Nejsou totiž vůbec špatně zpracované!

Verdikt:
Jak bych to tedy měl shrnout? Pokud už znáte Vietcong a jeho datadisk nazpaměť, nad budgetovým Marine Heavy Gunner: Vietnam jste se stejně jako já zasmáli, a Line of Sight: Vietnam se vám jakž takž líbil, tak po Elite Warriors: Vietnam sáhněte také. Zábava na dvě odpoledne to pro vás bude. Vy ostatní, kdož tolik omílané téma, jakým Vietnam je, moc nemusíte, si běžte radši zahrát výborné české Hidden & Dangerous 2, taktických prvků se tam dočkáte také. Roger that, over.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

62 %

Čtenáři

75 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 70 čtenářů

Témata: bitka
  • Nejčtenější

Obrovský zájem, vše vyprodáno. K herním novinkám se nedostane každý

Letošní podzim je jedna velká zkouška trpělivosti pro hráče. O nové grafické karty, herní konzole či VR brýle je jedna...

RECENZE: Age of Empires III: Definitive Edition je nadčasový, ale ty bugy

Vývojáři už nám naservírovali remastery dvou předchozích dílů, ale bez kompletního setu by to nebylo ono. Zatím...

RECENZE: Letošní ročník NHL je nejzbytečnější v historii značky

Pokud jste se těšili, že si letošní výpadek opravdového hokeje nahradíte alespoň tím virtuálním, máte smůlu. Poslední...

Baldur’s Gate 3 je zatím prolezlý bugy, ale zábava je to i tak ohromná

Dvacet let čekali fanoušci světa Dungeons and Dragons na plnohodnotné pokračování legendární RPG série Baldur’s Gate. A...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mario Kart Live vás budou bavit. Závody, jak jste je ještě nezažili

Na trh se dostala nová hračka, která je oproti běžné produkci hodně jiná. V Mario Kart Circuit se totiž závodí ve...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

RECENZE: War Thunder je snem všech milovníků vzdušných bitev

War Thunder uspokojí více i méně náročné piloty. A nadchne technickým provedením.

RECENZE: Crash Bandicoot 4 žádné revoluční změny nepřináší. Naštěstí

Konečně jsme se dočkali vymodleného čtvrtého dílu Crashe a byť to zní jako klišé, trpělivost se vyplatila. Je to pocta...

Filmová adaptace Warcraftu je splněným snem. Recenze očima hráče

Pokud existuje černá magie, snímek Warcraft v boji s ní zvítězil. Podařilo se mu totiž prolomit pomyslné prokletí filmů...

RECENZE: Might and Magic X je úžasný návrat strojem času o 15 let zpět

Málokdo se dnes odváží vyrukovat s tak hardcore retro titulem, jakým je desáté Might and Magic. Vzpomínky ožívají.

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...