Cossacks: European Wars - kozáci a další

  12:00aktualizováno  9. července 2:15
Baví vás realtimové strategie vycházející z autentických historických událostí? Patří hry jako Age of Empires nebo Fate of the Dragon mezi vaše oblíbené tituly? Jestli ano, tak neváhejte, zahřejte počítač do provozní teploty a těšte se na nový přírůstek do své herní sbírky. Hra Cossacks: European Wars je totiž určena právě pro vás!

Cossacks: European Wars Ještě nedávno firmu CDV nikdo neznal, ale když zhruba před půl rokem vydala bombastickou hru Sudden Strike, zasazenou do období druhé světové války, rázem se zapsala do povědomí mnoha hráčů zlatým písmem. Nyní autoři zabrousili hlouběji do historie a výsledkem je realtimová strategie Cossacks: European Wars, která v mnohém vychází z takových velikánů tohoto žánru, jako jsou Age of Empires (dále jen AOE) či Three Kingdoms: Fate of the Dragon (dále jen FOD). Cossacks se snaží mapovat konflikty sedmnáctého a osmnáctého století odehrávající se v Evropě a koloniálních teritoriích, přičemž se zde objevuje šestnáct národností, za něž můžete buď přímo hrát, nebo se s nimi v některém scénáři utkat. Hra samozřejmě nabízí multiplayer i singleplayer. Ve hře pro jednoho hráče si můžete vybrat ze čtyř komplexních kampaní nebo zvolit jeden z deseti samostatných scénářů, navíc je tu i možnost vytvoření náhodné mapy.

Poté, co se vrhnete do hraní, vás hned na první pohled potěší perfektní grafika. Autoři se snažili vytvořit co nejrealističtější vzhled krajiny i všech objektů a povedlo se jim to skutečně na výbornou. Hra alespoň částečně zachovává realistické velikostní proporce, stejně jako například AOE nebo FOD. Krajina je pěkně plastická, stromky, keře a další Cossacks: European Wars detaily jsou precizně vykresleny, velmi dobře je zpracována i vodní hladina. Nejvíce vás ale určitě zajímají budovy a jednotky. Co se týče všech staveb, jsou možná nejdetailnější, jaké jsem kdy v podobných hrách viděl. Radost pohledět. Vojáci a pracanti jsou také moc povedení, je na nich vidět spousta detailů a jejich animace jsou bezchybné. Autoři se snažili postavy obléci do autentických uniforem, takže milovníci vojenské historie si jistě přijdou na své. Za zmínku stojí i kvalitní zpracování efektů, jako jsou výbuchy, rozlétávající se kusy lodí a podobně. Cossack podporují rozlišení 800x600, 960x720 a 1024x768, což by mělo stačit snad úplně všem hráčům (pokud má někdo monitor pětatřicítku, tak se mnou asi souhlasit nebude :o) ). Vše se velmi dobře hýbe, nemusíte se tedy bát občasného trhaného scrollingu jako třeba v AOE. Zvukovou stránku autoři také neodflákli. Hru příjemně podbarvuje atmosferická hudba a při hraní určitě oceníte i některé z mnoha povedených zvukových efektů – výstřely z kanónů, cinkání krumpáčů či křik racků u pobřeží. Prostě klasika. Snad jediná výtka by mohla směřovat do namluvení. Ne že by bylo špatné, ono prostě tak nějak chybí úplně. Ve většině RTS jsme zvyklí na ohlašování všech jednotek, zoufalé výkřiky při nečekaném útoku, mluvené zprávy o důležitých událostech a podobně. Zde je Cossacks: European Wars všechno toto obvyklé povídání nahrazeno titulky, což je trochu škoda. I přesto mi však Cossacks celkově připadají jako nejlépe zpracovaná historická realtimovka, jaká se v poslední době objevila.

Osvědčený herní systém autoři více méně převzali ze strategie AOE a jejích následovníků, ale samozřejmě jim to nemůžeme mít za zlé. Jednou ze zásadních činností, které se budou všichni hráči věnovat, je stavění (a případně oprava) budov. Když je vaše osada v plenkách, postavíte asi ze všeho nejdřív radnici, pak mlýn a nejspíš i skladiště. Radnice je vlastně hlavní budova a stejně jako některé další stavby ji můžete v průběhu hraní upgradovat – čili posunout ze sedmnáctého století do století osmnáctého. Mlýn je překvapivě určen k mletí, tedy k výrobě jídla ze sklizeného obilí. A skladiště? Jeho neodhadnutelnou funkci si ve hře vyzkoušejte sami. Správný vůdce se ale nespokojí s těmito stavbami a ve své budovatelské činnosti půjde dál. Určitě postaví doly, katedrálu a tržiště. Všechny výše zmíněné stavby slouží civilním účelům, ve hře ovšem velkou roli hraje vojenská síla a ke slovu tedy přijdou i budovy určené pro vaše militantní choutky. Jelikož žádné vojsko se neobejde beze zbraní, je nutno nejprve postavit kovárnu. Až poté je možné postavit zázemí Cossacks: European Wars pro trénink vašich jednotek – tedy kasárna, stáje a dílnu na kanóny. V některých scénářích je nepostradatelná i válečná flotila, takže vám jistě přijdou k duhu loděnice. Mezi vojenské stavby lze zařadit i palisádu, hradby a věže. Na konec jsem si nechal budovy řekněme speciální. Jedná se o akademii, ve které se budete zabývat vývojem nových technologií (je jich kolem tří set), a o diplomatické centrum, sloužící k najímání žoldáků. Jak už jsem naznačil, některé budovy mají dvě stádia odrážející historický vývoj. Po vylepšení do druhého stupně (tedy ze 17. do 18. století) pak budova nabízí nové možnosti, například trénink lepších vojáků. Budovy jsou poměrně tuhé na zničení a některé obyčejné vojenské oddíly jim ani nemohou ublížit (také zkuste píkou rozbořit katedrálu), ale je třeba je ničit artilerií nebo granátníky. Oč je však těžší budovy rozbořit, o to snáze je můžete obsadit. Pokud totiž v dosahu není žádný obránce, stačí se prostě některým pěšákem či jezdcem přiblížit a z nepřátelské budovy se rázem stane vaše. Stejným způsobem lze zajmout (nebo „překonvertovat“, chcete-li) i cizí pracovníky a děla. To je poměrně originální způsob boje a je to určitě o dost zábavnější, než když vaše vojsko vtrhne do města a poté, co pobije obránce, se pustí do civilistů a budov. Autoři však šli v realističnosti tak daleko, že jednotlivé budovy různých národností nejsou vzájemně kompatibilní. Pokud tedy například hrajete za anglické Cossacks: European Wars vojsko a chcete používat získanou španělskou dílnu na kanóny, musíte obsadit i španělské stáje a kovárnu. V souvislosti s budovami mne mile překvapila skutečnost, že většina staveb se od sebe u jednotlivých národností navzájem rapidně liší. Tedy funkci plní stejnou, to ano, ale vzhledově jsou naprosto rozdílné. Pokud vezmeme v úvahu velké množství národů a řekněme průměrný počet druhů budov, je jasné, že jednotlivých odlišných staveb je velmi úctyhodné množství, v kategorii RTS možná rekordní.

A jaká je rozmanitost civilních a vojenských jednotek? U těch civilních vlastně žádná, jelikož prostě máte klasicky jeden druh pracovníků, který se hodí na všechny běžné činnosti – sklizeň obilí, kácení dřeva, těžba surovin, stavba budov a tak dále. Daleko zajímavější jsou jednotky vojenské. Nejprve se asi seznámíte se základními pilíři svých armád, tedy s pikenýry a mušketýry. K dispozici jsou i další druhy pěchoty jako například horalové, granátníci a lukostřelci, ale ne každý typ mají všechny národy k dispozici. Až postavíte stáje, zakomponujete do svých řad určitě i jízdní oddíly jako jsou rytíři, husaři, dragouni, překvapivě i kozáci (Cossacks) a další. Důležitou (a při správném použití nesmírně ničivou) součástí armády je dělostřelectvo. Určitě nezůstanete jen u používání klasického kanónu, ale Cossacks: European Wars jistě vám přijde k chuti i houfnice, moždíř či několikahlavňové dělo. V souvislosti s armádou bych asi měl zmínit i kněze, který plní ve vašich řadách roli léčitele. Specialitou je průzkumný balón, pomocí nějž můžete odkrýt některé části mapy (jelikož samozřejmě funguje Fog of War). Kromě pěchoty a jízdy můžete ve svých kasárnách trénovat i důstojníky a bubeníky (resp. dudáky), pomocí nichž můžete vnést do svých vojsk trochu pořádku. Vojáci bez velení totiž nejsou schopni vytvořit žádné vojenské útvary, zato s oficírem a bubeníkem se ochotně srovnají do jedné ze tří formací, čímž v některých situacích získají užitečné bonusy. Musím říct, že se mi tahle myšlenka potřeby kvalifikovaného velení velmi líbí, i když autoři mohli vojenských formací připravit o něco více. Boj je totiž ve hře Cossacks velmi frekventovanou činností, navíc střety, které zde probíhají, jsou často řežbou mezi několika sty vojáků na každé straně. Kromě již zmíněných formací však ovládání boje není nikterak zjednodušeno, k dispozici máte jen povely pro držení pozice, pochod s likvidací všech nepřátel a vypnutí/zapnutí útoku. To není nic moc, docela mi chybí nastavení agresivity vojáků a další příkazy, které se v některých podobných hrách objevují. Je však pravda, že i přes tyto nedostatky jsou boje velmi zajímavou záležitostí. Nejde v nich totiž jen o to, poslat Cossacks: European Wars co největší počet vojáků do útoku, ale nejdůležitější je vytvoření vyvážené armády, kde každá složka je vhodná k jiné bojové činnosti. Při strategickém vedení boje je nutno počítat i s terénem. Tím jsem vás snad alespoň trochu seznámil s pozemními silami, nyní je čas posvítit si na námořnictvo. Kromě rybářského člunu a přepravní lodě máte k dispozici pět druhů válečných plavidel, od nejslabší jachty až po nejtužší bitevní loď. Jednotlivé druhy plavidel se od sebe samozřejmě liší hitpointy, rychlostí, dostřelem, obranyschopností a silou kanónů. Palebné možnosti vašich lodí oceníte nejen v přímých námořních soubojích, ale i při podpoře pozemního útoku na nepřátelské pobřežní město. Některé vojenské jednotky také procházejí dvěma historickými stádii (17. a 18. století), stejně jako budovy.

Z doposud řečeného by se možná mohlo zdát, že si můžete stavět budovy a produkovat vojáky dle libosti, opak je ale pravdou. Zdroje jsou sice v podstatě nevyčerpatelné, ale i tak se budete muset zatraceně rozmýšlet, jak s nimi naložíte. Mezi důležité komodity patří dřevo, kámen, jídlo, zlato, kov a uhlí. Tyto suroviny nespotřebováváte jen jednorázovou produkcí, ale také průběžně. Například kov a uhlí jsou potřeba na munici, zlato na žold vojákům, dřevo Cossacks: European Wars a kámen na údržbu hradeb a jídlo na výživu svých svěřenců. Resource management je poměrně promyšlený a Cossacks bych v této oblasti postavil na roveň hře FOD.

Řekněme si také něco k ovládání. Hlavním nástrojem je samozřejmě myš, k dispozici jsou i některé klávesové zkratky. V tomto směru mne však hra trošku zklamala, v době záplavy RTS bych už čekal trochu více. Quicksave a quickload, ovládání rychlosti hry z klávesnice, pauza ve stylu Baldur´s Gate, to jsou věci, na které autoři jaksi pozapomněli. Na druhou stranu však není možné říci, že by ovládání bylo vyloženě špatné.

Asi nejdůležitějším ukazatelem kvality strategií je jejich hratelnost. Musím bohužel konstatovat, že hra Cossacks není určena pro každého. Řekl bych, že obtížnost je poměrně vysoká, a to jak u samostatných scénářů, tak i u kampaní, kde si ani nelze „difficulty“ nastavit. Hra je navíc nejen dost těžká, ale i poměrně náročná na čas (tím však nechci říci, že je nudná). Celkově bych Cossacks ohodnotil jako velmi propracovanou a technicky dokonalou hru, která je však určena spíše pro pokročilejší stratégy.

Cossacks: European Wars
Výrobce: GSC Game World
Vydavatel: CDV
Distribuce v ČR: Dynamic Systems, český manuál
Hratelná demoverze: BonusWeb.cz
Oficiální homepage: www.cossacks.com
Minimální konfigurace: procesor 200 MHz, 32 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 266 MHz, 64 MB RAM
3D karty: ne
Multiplayer: ano (LAN, internet)
Verdikt: Technicky dokonalá historická RTS, která je díky své obtížnosti a rozsáhlosti určena spíše pro zkušenější příznivce tohoto žánru.
Hodnocení 86%

Témata: jízdné

Nejčtenější

Odsuzují ji i obdivují. Amouranth si z kontroverze udělala značku

Jednatřicetiletá Amouranth patří mezi nejpopulárnější a zároveň nejkontroverznější streamerky na světě. Její působení na platformě Twitch ukazuje, jak se z nenápadné herní tvůrkyně může stát...

Skoro čtvrt milionu měsíčně je málo, stěžuje si streamerka na svoji výplatu

Streamerka Snowwcone rozdráždila internetové publikum, když si postěžovala, že jí měsíční „výplata“ od platformy Twitch v hodnotě přesahující deset tisíc dolarů přijde nedostatečná. Prý má tak velké...

Pokimane se stala ikonou digitální generace. Všechno si vybudovala sama

Jméno Pokimane dnes rezonuje napříč celým světem digitální zábavy. Miliony sledujících a obrovský vliv na mladou generaci ji vynesly neoficiální titul „královny herního streamu“ – a to nejen díky...

Klasické strategie, kterým jsme obětovali neuvěřitelné množství času

Strategie jsou stále mezi určitou částí hráčů populární, ale asi není příliš krutým tvrzením, že zlatá éra těchto her už zřejmě skončila. Ovšem byly doby, kdy nejeden z nás trávil extrémní množství...

Posunete součástku a pro druhou už není místo. Návrh Lego Technic trvá i léta

Konstruktér Milan Reindl vymýšlí auta, sportovní vozy, technická vozidla, letadla a vrtulníky z kostiček Lego. Modely Lego Technic jsou spíše interpretací skutečných vozidel než jejich stoprocentně...

Hráči rozhodli. Toto jsou nejlépe hodnocené PC hry posledních 20 let

Ne vždycky je vítěznou PC hrou roku ta, kterou vyberou odborníci a média. Trochu jiný obrázek ukazuje například databáze SteamDB, která umí řadit hry podle nejlepšího poměru negativních a pozitivních...

17. července 2025 1

Konečně víme, jak vypadá filmová princezna Zelda

Na připravovaný hraný film The Legend of Zelda si ještě necelé dva roky počkáme. Nintendo aktuálně odhalilo obsazení hlavních rolí.

16. července 2025  15:06 0

RECENZE: Donkey Kong Bananza je vybroušená 3D hopsačka plná destrukce

95 %

Tým, který stvořil jednu z nejlepších her na původní Switch, fantastickou 3D hopsačku Super Mario Odyssey, konečně přichází s další novinkou. Tentokrát se v hlavní roli představuje opičák Donkey...

Switch 2
16. července 2025 3

Blizzard býval synonymem dokonalosti. O vzestupu a pádu si počteme v češtině

Značky Diablo, Warcraft a Starcraft psaly herní historii. Stvořilo je milované studio Blizzard, z jehož slávy zbyl jen stín. Co se stalo, přibližuje známý herní novinář a insider Jason Schreier,...

16. července 2025  11:38 3

Posunete součástku a pro druhou už není místo. Návrh Lego Technic trvá i léta

Konstruktér Milan Reindl vymýšlí auta, sportovní vozy, technická vozidla, letadla a vrtulníky z kostiček Lego. Modely Lego Technic jsou spíše interpretací skutečných vozidel než jejich stoprocentně...

16. července 2025 22

Slavný filmový zabiják John Wick brzy zmizí ve své herní podobě z obchodů

Necelých šest let po vydání zmizí slušná taktická strategie John Wick Hex ze všech digitálních obchodů nezávisle na platformě.

15. července 2025  15:45 0

Pokimane se stala ikonou digitální generace. Všechno si vybudovala sama

Jméno Pokimane dnes rezonuje napříč celým světem digitální zábavy. Miliony sledujících a obrovský vliv na mladou generaci ji vynesly neoficiální titul „královny herního streamu“ – a to nejen díky...

15. července 2025 30

Tři kvalitní tahové strategie jsou na Steamu zdarma, ale pospěšte si

Vydavatelství Slitherine oslavilo 25 let od svého založená a kromě zajímavých slev na Steamu láká hned na tři kvalitní tahové strategie zdarma.

14. července 2025  13:30 2

Bývalý zaměstnanec propálil skvělé prodeje Forzy Horizon 5 na PlayStationu 5

Že se festivalovým závodům Forza Horizon 5 na PlayStationu 5 daří, jsme věděli. Nyní díky bývalému zaměstnanci studia Turn 10 známe i konkrétní číslo.

14. července 2025  11:14 7

Ninja proslavil Fortnite. Fortnite proslavil Ninju. A oba píšou historii

Mnozí ho znají jako legendu streamování, jiným jeho přezdívka Ninja dosud nic neříkala. Přesto jde o jednoho z nejvlivnějších lidí v historii videoher. Příběh Richarda Tylera Blevinse ukazuje, jak se...

14. července 2025 0

Bolístky pod kontrolou: Vyhrajte dětské náplasti Cosmos s Prasátkem Peppou
Bolístky pod kontrolou: Vyhrajte dětské náplasti Cosmos s Prasátkem Peppou

I drobné odřeniny a škrábance mohou být pro děti velké drama. Zúčastněte se proto naší soutěže a vyhrajte limitovanou edici dětských náplastí...

Navštívili jsme domov Super Maria v New Yorku. Bydlí ve čtvrti boháčů

New York (od zpravodaje Bonusweb.cz) V srdci New Yorku mohou fanoušci Nintenda najít dvě patra plná všeho, po čem jen touží. Navštívili jsme ikonický Nintendo obchod na Manhattanu, abychom vám mohli zprostředkovat vše, co v něm lze...

14. července 2025 0

Zemřel streamer PatmanQC. Přišel o ruce a nohy, ale ne o lásku k retro hrám

Po dlouhých zdravotních útrapách zemřel streamer Patrick Davis, známý hráčům pod přezdívkou PatmanQC. Přestože se v posledních letech života musel obejít bez všech čtyř končetin, neztrácel smysl pro...

13. července 2025 6
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.