Conflict: Vietnam - válka naplno!
Neexistuje zase tolik témat, ze kterých by mohly počítačové hry s reálným základem čerpat (výjimkou
jsou simulátory, kdy jsou tvůrci schopni vyprodukovat snad i zábavnou simulaci ranní návštěvy WC). Ovšem téměř nevyčerpatelným
zdrojem inspirace je a navždy bude válka, která doprovází lidstvo od doby, kdy první orangutan pozvedl klacek, a opustí jej, až
nějaký prezident mohutného státu stiskne červené tlačítko, jež vymaže tvář světa. A i pak se mezi sebou bude mlít to, co vzejde
z našich ozářených zbytků. Těžko říci, proč je právě nyní v kurzu válka vietnamská. Je to zapříčiněno sílící protiamerickou
náladou, nebo lavinu her spustil domácí Vietcong, první to
kvalitní 3D akce z džungle, kde mezi stromy nelétají papoušci, ale napalm? Každopádně nyní se na nás v poměrně těsném sledu řítí
ShellShock: Nam ’67 , Men of Valor a dnešní Conflict: Vietnam mezi nimi rozhodně
také nezapadne.
Na první pohled jako by Vietnam z oka vypadl svým předchůdcům Desert Storm 1 + 2, ovšem nenechme se zmýlit!
Conflict: Vietnam je pokračovatelem nijak výjimečně úspěšné série započaté před dvěma lety titulem Conflict: Desert Storm. Tehdy šlo o průměrnou taktickou
akci v pohledu třetí osoby z prostředí písečných dun okořeněnou vcelku inteligentním čtyřčlenným týmem. Prakticky to samé nabídl
loňský druhý díl a až nyní se autoři rozhodli opustit rodný
Irák a přemalovat textury nazeleno. Skutečně, na první pohled jako by Vietnam z oka vypadl svým předchůdcům,
ovšem nenechme se zmýlit! Z původních her zůstalo jen nepříliš vábné grafické zpracování, myšlenka vlastního týmu spolu s
několika drobnostmi, jinak se autoři vydali zcela jinou - a nutno říci, že správnou - cestou. Nelze se však nechat odradit
tuctovým začátkem, který napovídá, že autoři strávili až přespříliš času hraním Vietcongu. Typické vrtulníkové intro s
partou hláškujících buranů (z nichž se navíc jeden až nezdravě podobá Hornsterovi z VC) střídá zbytečně dlouhý trénink ve
vojenském táboře a vzápětí první přímočará mise situovaná do džunglí obrostlého koridoru. V tom okamžiku však nastává zlom.
Conflict: Vietnam vyrukuje s něčím, co Vietcong chvílemi postrádal – s atmosférou.
Conflict není válečným eposem plným hollywoodského patosu, v němž hráč hrdinně obrací vývoj války na stranu Američanů. Namísto toho nás čeká komornější příběh čtveřice chlapů, kteří se uprostřed válečné vřavy zatoulali v džungli plné špičatých klobouků. Autorům se daří neustále poutat hráčovu pozornost zejména
|
Namísto hollywoodského eposu nás čeká komornější příběh čtveřice chlapů, kteří se uprostřed válečné vřavy zatoulali v džungli plné špičatých klobouků.
Sérii Conflict již od jejího vzniku odlišuje od zbytku produkce zejména přítomnost inteligentního týmu spolubojovníků.
Slůvko inteligentní je zde rozhodně na místě, poněvadž za celou dobu hraní Desert Storm i Vietnamu se nestalo, aby
počítačem řízený svěřenec neuposlechl rozkaz nebo zaškobrtl o sebevětší překážku. Autoři navíc konečně dostali rozum a výtečně
zoptimalizovali ovládání skupiny. Již netřeba fakírských kombinací kláves, stačí podržet pravé tlačítko myši, kliknout na
příslušné místo a svěřenec již sám zaujme obranné postavení nebo se jme obvazovat rány padlému brachu. Conflict: Vietnam
je díky tomu jednou z mála her, kde hráčovi pomocníci nejsou jen pouhými terči pro nepřátele, ale tvoří plně použitelný taktický materiál, jenž je navíc dále rozvinut vylepšováním schopností členů týmu. To se děje
klasickým bodovým systémem, přičemž body nezískáváme jen za splněnou misi, ale také za kompletaci bonusových úkolů, zabití nožem
a podobně. Potěšitelné je, že se růst statistik v průběhu hry opravdu projevuje. Z počátku se tak tým věnuje spíše ostřelování
exotického ptactva a doufá, že snad padající papouch zasáhne protivníka, ovšem zanedlouho se ze čtveřice stanou opravdoví
ostrostřelci, z nichž se každý specializuje na specifickou část z širokého sortimentu zbraní.
Conflict: Vietnam vyniká především pestrou herní skladbou, přičemž je jen na hráči, jaký postup misí sám zvolí. Někdy
lze zcela zapomenout na veškerou taktiku a slepě se vrhnout se stisknutou spouští do náruče džungle, ovšem je to spolehlivý
způsob, jak se připravit o největší porci zážitku. Síla hry je právě v možnostech kombinování schopností každého člena týmu –
odstřelovač čistí široké okolí, kulometčík se hodí na úklid chýší a situaci jistí medik v záloze. Samotný charakter misí v sobě umně kloubí rozsáhlé exteriéry, ve
kterých není obtížné se ztratit, s vhodně zakomponovanými podzemními tunely a stavbami. Většinu času se však hráč za štěkotu
kulometů a hřmění granátů prodírá hustým podrostem, ale občas hra vyrukuje i s působivou stealth vložkou nebo zmíněnou projížďkou
na člunu.
Conflict: Vietnam vyniká především v pestré herní skladbě, přičemž je jen na hráči, jaký postup misí sám zvolí.
Vietnam je hrou povedenou, ale rozhodně ne dokonalou. Řeč je především o nevyvážené obtížnosti, která místy skutečně
nasměřuje sevřenou pěst do klávesnice. Úrovně jsou totiž poměrně rozsáhlé a pouhé dvě úložné pozice jsou tak dosti šibeničním
počtem. Padlého vojáka sice lze oživit, ovšem i jediný zbloudilý granát nebo přehlédnutá past dokáže spolehlivě uspat celý tým. Vrcholem zla je pak obrana tábora, v němž se nepřátelé plynule hrnou ze čtyř rozdílných
směrů a vzduch trhá jedna dělostřelecká salva za druhou a místo jejího dopadu navíc nelze předem nijak odhadnout!
Zajímavým prvkem je přenášení zbraní mezi misemi. Ty v džungli nerostou na stromech a tak je velmi časté obírání mrtvol, jež ještě více přispívá k syrové atmosféře. Každý z charakterů navíc může nést pouze po jedné lehké a těžké zbrani plus pistoli, což v kombinaci s rozdílnými schopnostmi členů týmu vede k řádným hlavolamům, kterak si výstroj co nejefektivněji rozdělit. A pak je zde problém s mířidly. Nejpřesnější mušky lze logicky dosáhnout pouze pohledem přes ně, ovšem v tom případě se obraz při pokusu simulovat rozostření zraku otravně rozmaže a co je závažnější, začne se nepříjemně trhat, což je nejspíše zapříčiněno chybkou v enginu. Cílení přes mířidla se tak stává okrajovou záležitostí, kdy si je hráč stoprocentně jist zásahem.
Renderware, Renderware, kdypak už ti odzvoní? Životnost tohoto enginu je je skutečně nekonečná a způsobuje, že Conflict:
Vietnam vypadá přibližně tak, jako jeho letití předchůdci. Dynamická hudba měnící se s aktuálním děním ve hře situaci mírně zachraňuje, jen by mohla na jednotlivé situace reagovat o něco
vyváženěji. V současné podobě totiž adrenalinové rytmy odhalí nepřítele mnohdy dřív, než jej stačí zpozorovat sám hráč. O chování
protivníků již slovo padlo, vězme také, že ani protivníci na tom nejsou s mozkovou aktivitou o nic hůře. Granát střídá krátkou
dávku ze samopalu a to vše prokládá chvilka krytí za balvanem. Hráč ke všemu většinou nenalezne ani mnoho míst k odpočinku, neboť
nepřátelé se hrnou plynule ze všech směrů, tedy i z prozkoumaných částí, a vyčistit si svůj kousek džungle, aby skript nevysílal
další svěřence, chvíli trvá.
Verdikt: Conflict: Vietnam je velkým překvapením po stránce hratelnosti, atmosféry a designu úrovní. Vytříbený zážitek války doplněný přehledným zakomponováním vlastního týmu bohužel mírně kazí nevyvážená obtížnost po boku zastaralého technického zpracování a fakt, že hra přes veškeré kvality místy vyznívá stále trochu tuctově. I tak lze ale sledovat rostoucí kvalitu série Conflict a pokud se dočkáme Conflict: Iraq – Bush’s Revenge, jistě půjde jistě o titul, na který se jen tak nezapomene.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 211 čtenářů
Hráči mají nového hrdinu, tajemný bojovník jim nezištně pomáhá s bossy
Zatímco pro většinu hráčů je letošní hit Elden RIng opravdovou výzvou, která je často nad jejich schopnosti, člověk s...
Taková nabídka se neodmítá, Borderlands 3 jsou dočasně zdarma
Digitální obchod Epic Store rozjel slevovou akci a láká na ni tím nejlepším způsobem. Dočasně zdarma rozdává ani ne tři...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Hlavní roli měla mít černoška, stěžují si autoři úspěšné Star Wars hry
Na konci roku 2019 slavila značka Star Wars úspěchy se hrou Jedi: Fallen Order, která nejenom zvládla skvěle hratelnost...
Česká válečná série Arma dostane čtvrtý díl, už je k dispozici ochutnávka
Po bezmála deseti letech od posledního dílu přestalo české studio Bohemia Interactive napínat miliony svých fanoušků a...
Portovat Wolfensteina na Nintendo bylo peklo. Vadila svastika, psi i krev
Vývojáři kultovní střílečky Wolfenstein 3D z počátku devadesátých let zavzpomínali, jak obtížné bylo tuto hru o...
RECENZE: V Tribes of Midgard musíte zajistit přežití vikinské vesnice
Sympatická směsice žánrů, která je sice zasazená do vcelku okoukaného prostředí, ovšem na zábavnosti jí to neubírá....
RECENZE: Tiny Tina’s Wonderlands ukazují špičkové spojení fantasy a sci-fi
Spin-off k sérii Borderlands nepřekvapí herními mechanismy, ale fantasy kabátek mu náramně sluší. A hlavně: je to...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
RECENZE: Gran Turismo 7 je milostným dopisem všem fanouškům autosportu
Konzole Playstation dlouho trpěly zoufalým nedostatkem pořádných závodních her, tomu je však konec. Gran Turismo 7 je...
RECENZE: Elite Dangerous: Odyssey je odfláknutý přídavek za cenu plné hry
Rozšíření Odyssey vesmírného simulátoru Elite Dangerous slibovalo už tak komplexní hru rozšířit o další vrstvu....

Pro všechny šťastné andílky: Nenechte si ujít testování s Havlíkovou apotékou
Trápí vaše miminko opruzeniny, odřeniny od plenek, zarudlá místa, ekzémy a suchá pokožka po koupeli? Otestujte s námi zdarma léčivou mast od...