Conflict: Vietnam - válka naplno!
Neexistuje zase tolik témat, ze kterých by mohly počítačové hry s reálným základem čerpat (výjimkou
jsou simulátory, kdy jsou tvůrci schopni vyprodukovat snad i zábavnou simulaci ranní návštěvy WC). Ovšem téměř nevyčerpatelným
zdrojem inspirace je a navždy bude válka, která doprovází lidstvo od doby, kdy první orangutan pozvedl klacek, a opustí jej, až
nějaký prezident mohutného státu stiskne červené tlačítko, jež vymaže tvář světa. A i pak se mezi sebou bude mlít to, co vzejde
z našich ozářených zbytků. Těžko říci, proč je právě nyní v kurzu válka vietnamská. Je to zapříčiněno sílící protiamerickou
náladou, nebo lavinu her spustil domácí Vietcong, první to
kvalitní 3D akce z džungle, kde mezi stromy nelétají papoušci, ale napalm? Každopádně nyní se na nás v poměrně těsném sledu řítí
ShellShock: Nam ’67 , Men of Valor a dnešní Conflict: Vietnam mezi nimi rozhodně
také nezapadne.
Na první pohled jako by Vietnam z oka vypadl svým předchůdcům Desert Storm 1 + 2, ovšem nenechme se zmýlit!
Conflict: Vietnam je pokračovatelem nijak výjimečně úspěšné série započaté před dvěma lety titulem Conflict: Desert Storm. Tehdy šlo o průměrnou taktickou
akci v pohledu třetí osoby z prostředí písečných dun okořeněnou vcelku inteligentním čtyřčlenným týmem. Prakticky to samé nabídl
loňský druhý díl a až nyní se autoři rozhodli opustit rodný
Irák a přemalovat textury nazeleno. Skutečně, na první pohled jako by Vietnam z oka vypadl svým předchůdcům,
ovšem nenechme se zmýlit! Z původních her zůstalo jen nepříliš vábné grafické zpracování, myšlenka vlastního týmu spolu s
několika drobnostmi, jinak se autoři vydali zcela jinou - a nutno říci, že správnou - cestou. Nelze se však nechat odradit
tuctovým začátkem, který napovídá, že autoři strávili až přespříliš času hraním Vietcongu. Typické vrtulníkové intro s
partou hláškujících buranů (z nichž se navíc jeden až nezdravě podobá Hornsterovi z VC) střídá zbytečně dlouhý trénink ve
vojenském táboře a vzápětí první přímočará mise situovaná do džunglí obrostlého koridoru. V tom okamžiku však nastává zlom.
Conflict: Vietnam vyrukuje s něčím, co Vietcong chvílemi postrádal – s atmosférou.
Conflict není válečným eposem plným hollywoodského patosu, v němž hráč hrdinně obrací vývoj války na stranu Američanů. Namísto toho nás čeká komornější příběh čtveřice chlapů, kteří se uprostřed válečné vřavy zatoulali v džungli plné špičatých klobouků. Autorům se daří neustále poutat hráčovu pozornost zejména
|
Namísto hollywoodského eposu nás čeká komornější příběh čtveřice chlapů, kteří se uprostřed válečné vřavy zatoulali v džungli plné špičatých klobouků.
Sérii Conflict již od jejího vzniku odlišuje od zbytku produkce zejména přítomnost inteligentního týmu spolubojovníků.
Slůvko inteligentní je zde rozhodně na místě, poněvadž za celou dobu hraní Desert Storm i Vietnamu se nestalo, aby
počítačem řízený svěřenec neuposlechl rozkaz nebo zaškobrtl o sebevětší překážku. Autoři navíc konečně dostali rozum a výtečně
zoptimalizovali ovládání skupiny. Již netřeba fakírských kombinací kláves, stačí podržet pravé tlačítko myši, kliknout na
příslušné místo a svěřenec již sám zaujme obranné postavení nebo se jme obvazovat rány padlému brachu. Conflict: Vietnam
je díky tomu jednou z mála her, kde hráčovi pomocníci nejsou jen pouhými terči pro nepřátele, ale tvoří plně použitelný taktický materiál, jenž je navíc dále rozvinut vylepšováním schopností členů týmu. To se děje
klasickým bodovým systémem, přičemž body nezískáváme jen za splněnou misi, ale také za kompletaci bonusových úkolů, zabití nožem
a podobně. Potěšitelné je, že se růst statistik v průběhu hry opravdu projevuje. Z počátku se tak tým věnuje spíše ostřelování
exotického ptactva a doufá, že snad padající papouch zasáhne protivníka, ovšem zanedlouho se ze čtveřice stanou opravdoví
ostrostřelci, z nichž se každý specializuje na specifickou část z širokého sortimentu zbraní.
Conflict: Vietnam vyniká především pestrou herní skladbou, přičemž je jen na hráči, jaký postup misí sám zvolí. Někdy
lze zcela zapomenout na veškerou taktiku a slepě se vrhnout se stisknutou spouští do náruče džungle, ovšem je to spolehlivý
způsob, jak se připravit o největší porci zážitku. Síla hry je právě v možnostech kombinování schopností každého člena týmu –
odstřelovač čistí široké okolí, kulometčík se hodí na úklid chýší a situaci jistí medik v záloze. Samotný charakter misí v sobě umně kloubí rozsáhlé exteriéry, ve
kterých není obtížné se ztratit, s vhodně zakomponovanými podzemními tunely a stavbami. Většinu času se však hráč za štěkotu
kulometů a hřmění granátů prodírá hustým podrostem, ale občas hra vyrukuje i s působivou stealth vložkou nebo zmíněnou projížďkou
na člunu.
Conflict: Vietnam vyniká především v pestré herní skladbě, přičemž je jen na hráči, jaký postup misí sám zvolí.
Vietnam je hrou povedenou, ale rozhodně ne dokonalou. Řeč je především o nevyvážené obtížnosti, která místy skutečně
nasměřuje sevřenou pěst do klávesnice. Úrovně jsou totiž poměrně rozsáhlé a pouhé dvě úložné pozice jsou tak dosti šibeničním
počtem. Padlého vojáka sice lze oživit, ovšem i jediný zbloudilý granát nebo přehlédnutá past dokáže spolehlivě uspat celý tým. Vrcholem zla je pak obrana tábora, v němž se nepřátelé plynule hrnou ze čtyř rozdílných
směrů a vzduch trhá jedna dělostřelecká salva za druhou a místo jejího dopadu navíc nelze předem nijak odhadnout!
Zajímavým prvkem je přenášení zbraní mezi misemi. Ty v džungli nerostou na stromech a tak je velmi časté obírání mrtvol, jež ještě více přispívá k syrové atmosféře. Každý z charakterů navíc může nést pouze po jedné lehké a těžké zbrani plus pistoli, což v kombinaci s rozdílnými schopnostmi členů týmu vede k řádným hlavolamům, kterak si výstroj co nejefektivněji rozdělit. A pak je zde problém s mířidly. Nejpřesnější mušky lze logicky dosáhnout pouze pohledem přes ně, ovšem v tom případě se obraz při pokusu simulovat rozostření zraku otravně rozmaže a co je závažnější, začne se nepříjemně trhat, což je nejspíše zapříčiněno chybkou v enginu. Cílení přes mířidla se tak stává okrajovou záležitostí, kdy si je hráč stoprocentně jist zásahem.
Renderware, Renderware, kdypak už ti odzvoní? Životnost tohoto enginu je je skutečně nekonečná a způsobuje, že Conflict:
Vietnam vypadá přibližně tak, jako jeho letití předchůdci. Dynamická hudba měnící se s aktuálním děním ve hře situaci mírně zachraňuje, jen by mohla na jednotlivé situace reagovat o něco
vyváženěji. V současné podobě totiž adrenalinové rytmy odhalí nepřítele mnohdy dřív, než jej stačí zpozorovat sám hráč. O chování
protivníků již slovo padlo, vězme také, že ani protivníci na tom nejsou s mozkovou aktivitou o nic hůře. Granát střídá krátkou
dávku ze samopalu a to vše prokládá chvilka krytí za balvanem. Hráč ke všemu většinou nenalezne ani mnoho míst k odpočinku, neboť
nepřátelé se hrnou plynule ze všech směrů, tedy i z prozkoumaných částí, a vyčistit si svůj kousek džungle, aby skript nevysílal
další svěřence, chvíli trvá.
Verdikt: Conflict: Vietnam je velkým překvapením po stránce hratelnosti, atmosféry a designu úrovní. Vytříbený zážitek války doplněný přehledným zakomponováním vlastního týmu bohužel mírně kazí nevyvážená obtížnost po boku zastaralého technického zpracování a fakt, že hra přes veškeré kvality místy vyznívá stále trochu tuctově. I tak lze ale sledovat rostoucí kvalitu série Conflict a pokud se dočkáme Conflict: Iraq – Bush’s Revenge, jistě půjde jistě o titul, na který se jen tak nezapomene.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 211 čtenářů
S černým samurajem v Japonsku tvrdě narazili. Vydavatel se omlouvá
Připravovaná hra Assassin’s Creed Shadows zasazená do feudálního Japonska vyvolala nevoli zejména...
Zaplatil půl milionu, aby si mohl chvíli zahrát s populární streamerkou
Fanoušek vydražil v internetové aukci možnost zahrát si počítačové hry s populární streamerkou...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
![](https://1gr.cz/u/free.gif#230x129)
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Hráč dostal ban na deset let, hned po návratu navázal na původní hádku
Uživatel oblíbeného internetového fóra Something Awful dostal v roce 2013 zákaz na sto tisíc hodin...
Máme se obávat? Nejočekávanější hra údajně nemusí být tak dobrá
Bývalý vývojář ze studia Rockstar odhaduje, že příští díl série Grand Theft Auto nebude zas takový...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
![](https://1gr.cz/u/free.gif#230x129)
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
RECENZE: Nobody Wants to Die je kyberpunková detektivka jako řemen
Sci-fi adventura Nobody Wants to Die je poctou mnoha filmovým i herním klasikám, zároveň ale...
Roblox má problém s pedofily, přiznávají už i jeho provozovatelé
Rozsáhlý článek magazínu Bloomberg poodhalil odvrácenou stranu populární herní platformy Roblox,...
Fortnite zmizí z obchodu Samsungu, objeví se ovšem jinde na iOS i androidu
Společnost Epic, která provozuje komerční megahit Fortnite, se podělila o své plány ohledně...
Vyšla obří modifikace Falloutu 4, fanoušci na ní dělali přes pět let
Po mnoha odkladech vyšel neoficiální datadisk pro hru Fallout 4. Poprvé v historii série se v něm...
Máme se obávat? Nejočekávanější hra údajně nemusí být tak dobrá
Bývalý vývojář ze studia Rockstar odhaduje, že příští díl série Grand Theft Auto nebude zas takový...
![Single máme s miminkem ze spermabanky: Jak to funguje?](//1gr.cz/u/free.gif)
Single máme s miminkem ze spermabanky: Jak to funguje?
Zuzana Bergrová, bývalá vrcholová sportovkyně, si pro svého syna doběhla do spermobanky. O životě single mámy píše úspěšný blog „Plody dna: Příběhy...