Středa 20. října 2021, svátek má Vendelín
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 20. října 2021 Vendelín

Colin McRae Rally 3 - kočičí zlato

  12:00aktualizováno  19. prosince 11:04
Pod dohledem ""létajícího Skota"" nám Codemasters servírují již třetí závodní kousek s tématem mistrovství světa v rallye. Přesun na PS2 však přichází v tu nejnevhodnější dobu, protože konkurence je veliká a Colinova hitovka se zrovna netváří na jisté vítězství v prodejních žebříčcích. Překvapeni? To já byl také...

Colin McRae Rally 3

Ještě nikdy jsem přípravě na recenzi nevěnoval tolik času jako této. Začalo to jízdami s rallye speciály v Sosnové, pokračovalo usilovným brouzdáním na webech spřízněných s WRC a skončilo to v mrazivé Praze při Rallyesprintu. Takto nasbírané zkušenosti z kokpitu i mimo něj jsem použil právě na tuto recenzi. Za dveřmi ale již potřetí klepe Colin a tak se na něj pojďme společně podívat.

Začneme trochu suše řečí čísel. Na projetí čeká celkem 56 tratí rozsetých po 8 zemích. Od dvojky tedy trošku úbytek. Španělsko, Anglie, Řecko, Švédsko, Austrálie a Finsko v kalendáři WRC figurují, ještě tu je Japonsko a USA. To je tím, že CMR 3 na rozdíl od WRC II nemá licenci FIA a tak tu skutečné tratě z mistrovství nenajdete. Vozů je zde 18, ale například Oktávka tu chybí a tak se s plným počtem licencovaných strojů také rozlučte. Dominantní roli zde totiž hraje Colinův Ford.

První velké překvapení se koná při výběru typu jízdy. Dopočítá se jich i týdenní prvňáček, protože tu jsou jen dva! Kam se poděl Time Trial a hlavně arkádový režim ze dvojky? Těšil jsem se na jemnou grafiku při impresivním závodění s pěti soupeři a kde nic tu nic. Skromný výběr začíná jednou jízdou a končí šampionátem. O nudném multiplayeru, který si ze široce pojatého závodění s kamarády z CMR 2.0 nic nevzal, již ani nemluvím. Colin McRae Rally 3 Řeknete si, že hlavní a důležitý je pouze šampionát, ale i tam záhy přejede mráz po zádech. Vtělit se můžete pouze do kůže páně Colina, protože Focus je samojediný vůz, do kterého jde usednout! Nuže, přežili jsme první šok a tak jsem zvědav na vlastní jízdu doufajíce, že pošramocený dojem z úvodu hry důsledně napraví. Prezentace je opravdu na úrovni: projedete „špalírem“ při zahájení závodu a poté vám „odmávnou“ časovou kontrolu. Načež krátce pohovoříte s komisařem a hurá na trať.

S prezentací úzce souvisí grafika a ta je s ohledem na možnosti PS2 velmi slušná. Jednoduše řečeno, horší než Gran Turismo 3 a lepší než u kamarádů z Toca Race Driver. Uf, to jsem se z toho vylhal. Nebojte, trochu to rozvedu. Polygonů na vozech je opravdu požehnaně, auta jsou velmi detailní, ostrá a vůbec jako skutečná. Světelné efekty zdatně sekundují a příroda se na vašem autíčku podepisuje způsobem, který na mě působí nejen skvělým dojmem, ale dokonce jsem snad lepší za poslední dobu neviděl. I model poškozování vozů je velmi pečlivě proveden. Jednotlivé kusy karoserie se vyloženě nabízejí pro efektní demolici a vězte, že když převrátíte váš vůz, stejně z toho budete mít radost až odpadnou i dveře a na „vás“ bude foukat.

Colin McRae Rally 3

Odlétávající štěrk, písek a jiné prapodivné věci na cestě doslova tančí na karoserii, jak zrnka písku v přesýpacích hodinách. Sníh i déšť dojem ještě umocňují, hlavně jejich rej na čelním skle, který mě přinutil občas přepnout do pohledu z kokpitu, abych se mohl pokochat příkladnou prací stěračů. Zamrzí, že počet kamer klesl na pouhou trojici a ještě více pak nemožnost osobního nastavení jedné z nich, skvělá to funkce ve dvojce. K mému údivu jsem po několika závodech zjistil, že šampionát obsahuje pouze šest zemí. Po jeho absolvování obtížnost stoupne o jeden stupínek a jedete nanovo. Sice jiné tratě a oblasti, ale i přesto je jedna sezóna docela krátká. Každý národní podnik (stydím se za to slovo) obsahuje jeden den na testování vozu a dva další „ostré“ po třech etapách. Po jejich projetí přichází na řadu lahůdka v podobě závodu na uzavřeném okruhu s jedním soupeřem. Zvuková stránka hry je bez chyb, hlasové projevy aut ve hře zdatně suplují své skutečné předlohy.

Zobrazování časů všech jezdců na trati známé z minula si tvůrci bohužel nevzali k srdci. Pro trojku vytvořili systém nový, který ale přehlednost a stálé povědomí o vašem umístění zahazuje někam do kouta. Nevidíte již žádné časy soupeřů, ani umístění v poli, pouze před časovou kontrolou se na pár okamžiků promítne vaše ztráta na vedoucího závodu. Jestliže startujete do etapy z prvního místa, neuvidíte ani to a tak se výsledek vašeho snažení dozvíte až v cíli. Zcela jistě jsou v reálu jezdci informovaní o časech soupeřů telemetricky a tak pro tuto „úchylku“ nevidím rozumný důvod.

Colin McRae Rally 3

Od srdce daleko je i vlastní oprava vozu, protože opět na rozdíl od CMR 2.0 je tato skvělá vlastnost důsledně potlačena. U dvojky jsem se konečně naučil pořádně hodiny, protože rozvrhnout virtuální půlhodinku na opravu všech poškozených partií po závodě byla pořádná dřina. Ale zde je moje pyšná dovednost nanic, protože vůz vám ochotní mechanici opraví sami, vy jen zasahujete do jeho nastavení.

I do třetice musím zanadávat, protože zcela nelogicky je řada běžně měněných součástí auta při prvních závodech „uzamčena“. Několik dezénů pneumatik, pružiny i další „serepetičky“ budete moci používat až po několika vyhraných podnicích. Takhle provedené „bonusy“ ukazují na notnou dávku drzosti a stupidity vývojářů, protože se vesměs jedná o standardní součástky, které se etapu od etapy zcela běžně vyměňují.

Poslední zastávku věnuji nejdůležitější položce závodních her a tou je jízdní fyzika a ovládání. CMR 3 je v tomto ohledu důsledné, tudíž žádná arkáda, ale snaha o převedení skutečných jízdních vlastností z reálu do hry. Vozidla se na různých površích chovají tak jak se sluší, ochotně smykují a využívají vymoženosti v podobě nezávisle modelované fyziky každého kola, kterou Codemasters použili poprvé u CMR 2.0. Jestliže jste ho hráli, pak očekávejte převážně stejný jízdní projev, protože na Focusu se od té doby mnoho nezměnilo. Jediné co se změnilo je ale citlivost. Řízení je v CMR 3 až přehnaně citlivé, mnoho nepomůže Colin McRae Rally 3 ani manuální korekce. Tudíž jsou auta velmi ochotná k hodinám a mají tendenci se přetáčet. Po mých reálných zkušenostech v Sosnové (Mitsubishi Lancer Evo IV, Opel Kadet, Ford Fiesta, aj.) musím bohužel konstatovat, že fyzika jízdy v předchozím CMR 2.0 pro PSX je skutečnosti o něco blíže než zde recenzovaná hra. Kromě poškozování vozů a grafiky hodné PS2 ve trojce nenaleznete prakticky nic podstatného, čím by poslední díl série triumfoval nad staršími bratříčky a tak se konkurenční WRC II možná ve skrytu duše chechtá. Měl jsem možnost jej pro porovnání vyzkoušet a i když tento rival také není zcela bez chyb, svůj zájem bych směroval na něj, nebo oprášil po dnešku starého dobrého CMR 2.0.

Slovy klasika: „Vy jste mě nepotěšil, ani já Vás nepotěším“ uzavírám tento článek, protože poprvé mě oblíbený Skot svojí hrou docela zklamal. Jistě, titul to je bezpochyby kvalitní, ale pěkné grafické ztvárnění a prezentaci shazuje mnoho zcela nelogicky chybějících článků, kvůli nimž celý projekt vypadá jako nedodělaný polotovar. A tak si nakonec říkám, k čemu Colin McRae při vývoji této hry byl a napadá mě jediné: pro obličej. Vše podstatné již ovlivnil v předchozích dílech a tak se chybějící licenci WRC Codemasters snaží nahradit od dob dvojky prakticky jen Colinovou osobností a to je v souboji o nás hráče trochu málo, ne?

Pod kapotou Focusu

Focusy týmu Ford Rallye Sport pohání dvoulitrové čtyřválce Duratec R laděné firmou Cosworth s šestnáctiventilovou technikou. Jsou přeplňované turbodmychadlem Garrett s povinným deflektorem sání a mezichladičem nasávaného vzduchu. Max. výkon je 300 koní při 4000 ot./min. Poháněná jsou všechna čtyři kola přes trojici diferenciálů, na které točivý moment přenáší šestistupňová sekvenční převodovka. Palivová nádrž má objem 80 litrů a je kvůli bezpečnosti umístěna za sedadly mezi nápravami i s podávacím čerpadlem. Jízdní výkony se nezveřejňují.

Colin McRae Rally 3
Výrobce/Vydavatel Codemasters
Platforma PlayStation 2, Xbox
Multiplayer: ano, 2 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ano
Paměťová karta: ano, 110kB
Verdikt: Kvalitní rallye hra, která se ale v kontextu s konkurenčními tituly sama diskriminuje faktem, že od druhého dílu nepřináší nic zásadně nového a naopak zcela nelogicky mnoho osvědčených prvků postrádá.
Hodnocení: 70% (info)

Autor:
  • Nejčtenější

Správce kempu stále používá k práci počítač Atari ST zakoupený v roce 1986

Nizozemec Frans Bos spravuje již třicet pět let svoji administrativu na klasickém počítači Atari ST s pouhým jedním...

Provokativní streamerka Amouranth byla vykázána ze sociálních sítí

Osmadvacetiletá streamerka Kaitlyn Michelle Siragusa známá především pod přezdívkou Amouranth dostala nečekaně ban na...

RECENZE: Je to vůbec ještě legální? Úchylná Succubus šokuje za každou cenu

Novinka od autorů nechvalně proslulého Agony sice po herní stránce trochu vyspěla, stále se však opírá především o co...

Nejpopulárnější seriál současnosti vděčí za svůj úspěch i herní kultuře

Seriál Hra na oliheň vzal svět útokem. Na Netflixu si připsal nejúspěšnější seriálový start vůbec. Co je jeho receptem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: NHL 22 je po dlouhé době hokej, který si zaslouží vaše peníze

Příchod nových konzolí konečně vlil dlouhodobě upadající hokejové sérii od Electronic Arts čerstvou krev do žil. Hra...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Děti zvládnou všechno, to samé ženy. Muži však nevydrží, říká expert na přežití

Premium Tři dny trvalo pátrání po osmileté Julii z Berlína, která se v neděli ztratila rodičům u Čerchova na Domažlicku. V...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

  • Další z rubriky

RECENZE: Zaklínačský animák působí spíš jako „neznačkové“ fantasy

Nový animovaný film se zaklínačskou tématikou je dalším přírůstkem do kolekce nabídky původní tvorby Netflixu. Ačkoli...

RECENZE: Half-Life: Alyx posouvá žánr akčních her na novou úroveň

Fanoušci herní série Half-Life se po dlouhých letech čekání dočkali dalšího titulu. Stejně jako druhý díl bořil...

RECENZE: The Medium je jak z jiného vesmíru, baví i štve zároveň

Hororová adventura The Medium je jednou z prvních exkluzivit pro novou generaci konzolí, těžko ovšem předpokládat, že k...

RECENZE: Remake Destroy All Humans! je stejně tak praštěný jako originál

Patnáct let stará akční adventura Destroy All Humans! se dočkala moderní grafiky, jinak zůstalo vše při starém. Obstojí...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Přežili krizi i povodně. Dnes mají vyprodáno na půl roku dopředu

Podnikat začal Pavel Jech krátce po revoluci. Zažil vzestupy i pády, letos rodinná firma oslaví již třicet let na trhu....

Leoš Mareš se pochlubil šťastnou novinou. Bude trojnásobným tatínkem

Leoš Mareš (45) a jeho druhá manželka Monika (40) čekají miminko. Moderátor se zprávou pochlubil v ranním vysílání...

Psychiatr mě sexuálně napadl, partner málem zabil, popisuje dcera Urbánkové

Dcera zpěvačky Nadi Urbánkové (82) Jana Fabiánová (42) promluvila o sexuálním napadení v ordinaci lékaře. Zavzpomínala...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...