Konečně! Po dlouhých letech se i na domácí počítače dostává hra s tématikou automobilových soutěží, za kterou se rozhodně nemusíme stydět. V posledních letech prim tohoto žánru hrály konzole, kde kralovaly hlavně série Colin McRae Rally a WRC, zatímco na našich miláčcích jsme museli vzít zavděk ne úplně povedenými konverzemi Rallisport Challenge, třetího dílu Colina McRae či třeba V-Rally 3. Opravdu kvalitním titulem byla jen historická Rally Trophy, která si však výběrem starých aut a z toho plynoucí obrovskou náročností a nakonec i jakousi suchopárností celého titulu mnoho fanoušků nezískala.
Podobně jako u předchozího dílu, i tentokráte vychází PC verze čtvrtého Colina o několik měsíců později za konzolovými verzemi. A tak zatímco ve trojce jsme jezdili s továrním Fordem, Colin McRae již závodil ve světovém šampionátu v barvách francouzské značky Citroën. Do čtverky tak autoři vyměnili hlavní auto, než se však hra na našich monitorech stihla objevit, Colin dostal padáka a v současné době je bez trvalého angažmá (v nedávné době odjel Rallye Paříž-Dakar a uvažuje o startu ve vytrvalostním závodě v Le Mans). A čím zdůvodňují autoři toto časové zpoždění? Oficiálním důvodem časové náročnosti konverze je úprava grafiky a zdokonalení multiplayeru. Pravým důvodem je však dohoda mezi Codemasters a Sony (a následně i Microsoftem) o „exkluzivním“ vydání pro konzole. Časová prodleva (a hlavně fušersky odvedená práce) minulému dílu hodně uškodila, proto většina fanoušků čekala na čtyřku s velkými obavami. Tyto obavy částečně rozehnala demoverze, která ukázala, že tentokráte by se konverze mohla podařit. A jak ukazuje plná verze, která se mi dostala do rukou před týdnem, autorům se to podařilo!
Názor závodníka Martina Prokopa |
Jak hodnotí Martin Prokop, v současnosti vedoucí muž absolutní klasifikace mezinárodního mistrovství ČR v automobilových soutěžích a nedávný vítěz Rallye Šumava startující za Jipocar Racing s vozem Škoda Octavia WRC.
Martin Prokop: „Oproti předchozímu dílu se podařilo výrazně vylepšit hratelnost celé hry, obzvlášť ovladatelnost auta je velice dobrá. Mně osobně se nejvíc líbí prvky simulující skutečný závod jakou jsou např. časová penalizace v servisu, že mlíko (vypáskování tratě, dříve se používaly obaly od mlíka - pozn. PLuto) není zeď a dá se protrhnout, že auto není
nesmrtelné (porucha turbodmychadla, chladiče, mazání). Vyzvednout je třeba také grafiku, která je úchvatná. Naopak zvuk se zrovna moc nepovedl. Hlavně mi tam chybí rozdíly mezi různými auty, všechny mají podobný zvuk a ještě k tomu ne moc závodní. Co se mi ale nelíbí nejvíc je chování motoru. Průběh jeho výkonu totiž nemá s realitou nic společného, to je ale nemoc asi všech soutěžních simulátorů. Celkově tedy vzato si myslím, že se hra velmi povedla. Tvůrci se poučili z ne moc povedené trojky a udělali hru, která se již velmi blíží skutečnému světu automobilových soutěží.“
| | |
Pojďme ale úplně od začátku. Nejdříve je nutné hru nainstalovat. Tentokráte se hra rozlézá na čtyřech discích (případně jednom DVD) a jediná možná instalace zabírá více než dvě a půl giga. Po spuštění hry a nutném probliknutí několika nutných log se spustí náznak intra, které podobně jako u trojky za moc nestojí. Také menu nedoznalo mnoha invencí, opět je použit klasický rotující carousel. Ke klasickým položkám jako šampionát, quick race, time trial, options a exit se po jednodílové pauze vrací položka rally, i když v trochu jiné formě. Nejdříve bych začal v options. Klasické jsou možnosti nastavení grafiky, ovládání, zvuků. Velmi zajímavou položkou je možnost volby spolujezdce, který vás bude na trati navigovat. Jako primární je zvolen Colinův spolujezdec (v době účinkování u Citroënu) Derek Ringer, možné je však zvolit i spolujezdce jiných národností a také alternativního copilota mluvícího anglicky (jímž je Colinův původní spolujezdec Nicky Grist), jehož diktát mi přišel rozhodně kvalitnější. Další dvě položky, na které bych rád upozornil, považuji za zápor. Codemasters použili svůj „osvědčený“ způsob získání cheatů a tak pokud chcete získat všechny tratě, auta či jiné serepetičky a nechce se vám je vyjíždět, jedinou legální cestou je zavolat na některou ze zobrazených telefonních linek a za drahý poplatek vám po nahlášení vašeho unikátního číselného kódu nahlásí hesla. Naštěstí existují šikovní programátoři, kteří dokáží velice rychle zareagovat generátorem… Druhým mínusem je nemožnost přepnutí americké měrné soustavy na metrickou, takže veškerá rychlost zobrazovaná ve hře bude pouze v mílích za hodinu.
Základní herní módy jsou v podstatě tři. Tím základním je šampionát. Ten můžete odjet buď ve třídě dvoulitrových vozů s jedinou poháněnou nápravou, s klasickými přeplňovanými čtyřkolkami nebo se superrychlými speciály v osmdesátých letech
zakázané skupiny B (tedy ne jen s Fordem Focus WRC, jako u minulého dílu). U každého z těchto šampionátů máte možnost volby trojí obtížnosti. Ty se od sebe liší jak výkonností vašich soupeřů, tak také velikostí míry poškození soutěžního stroje. Konečně tedy autoři zareagovali na přání fanoušků a umožnili tak i těm hardcorovějším lepší požitek z jízdy. I zde je však potřeba hledat nedostatky. Jedním z nich je určitě to, že zde dosažené časy v rychlostních zkouškách se nezapisují do tabulky rekordů (nechápu proč). Dalším mínusem je počet soupeřů, kterých je opět jenom patnáct (vzhledem již v minulé recenzi vysvětlované absenci oficiální licence se smyšlenými jmény) soupeřů, kteří navíc na rozdíl od trojky přestali odpadávat. Navíc i na těžší obtížnost počítačoví oponenti živým hráčům rozhodně nestačí. Ostatní části šampionátu zůstaly vesměs nezměněny. Opět je možné projet si před soutěží shakedown, opět je možné nastavit si v servisní zóně auto, opět máte před každou sekcí jedné či dvou zkoušek možnost podrobně si prohlédnout informace o nadcházejících testech. Nic překvapivého zde není, jen oproti trojce ubyly mezianimace projíždění startovní rampou či průjezdy časovou kontrolou. Naopak celkem zajímavou novinkou je způsob získávání některých vylepšených dílů. Před každou soutěží šampionátu se objeví nabídka na testování, během kterého má hráč dva pokusy na to získat kvalitnější náhradní díly. Je libo lepší tlumiče? Proč ne, ale musíte projet určitý úsek v časovém limitu a ještě přitom zatížit tlumiče na určitou míru. Autorům rozhodně invence nechyběla, pro lepší převodovku je potřeba dokázat přesnost řazení, pro keramické brzdy prokázat schopnost správně odhadnout brzdnou dráhu atd.
Rally |
- silniční podnik se stanovenou průměrnou
rychlostí, který se úplně nebo částečně odehrává na silnicích otevřených
pro normální provoz |
Rychlostní zkouška |
zkouška rychlosti s měřením času na trati
uzavřené jen pro rally |
Posádka |
posádka každého vozidla je složena ze dvou
osob. Tito dva členové posádky se označují jako jezdec a spolujezdec |
Vozidla |
rally se mohou zúčastnit jen následující
vozidla: Cestovní vozy včetně WRC, Produkční vozy a Ostatní vozidla specifikovaná
dle národních řádů |
Servis |
servis je definován jako neomezená práce
na soutěžním vozidle. Po celou doby trvání rally nesmí být servis na soutěžních
vozidlech prováděn jinde než v servisním parkovišti |
Časová kontrola |
v těchto kontrolách komisaři stanoviště
zaznamenávají do jízdního výkazu čas, ve kterém jim posádka výkaz předložila |
Shakedown |
testovací zkouška může být uspořádána jen
na trati, která je charakteristická pro celou rally a není součástí žádné
RZ |
Výsledky |
se stanoví jako součet časů z rychlostních
zkoušek, časových penalizací udělených ve spojovacích úsecích a všech ostatních
penalizací vyjádřených v čase |
Další z možností je time trial. V tomto módu si můžete projet libovolnou trať s libovolným autem na čas, jedinou podmínkou je, že jste si je již vybojovali. V Colinovi je totiž opět použit „výherní systém“, kdy jsou v úvodu odemčeny jen základní auta a první rychlostní zkoušky všech soutěží. Ostatní se v nabídce objevují až postupem v jednotlivých šampionátech. Důležitým faktem je, že pouze v time trialu a v rally je možné zapsat se do tabulky rekordních časů. I zde je možnost volby obtížnost (v tomto případě se určuje hlavně míra poškození auta) a po velké negativní reakci hráčů se sem vrátila i možnost nastavení auta před zkouškou. Závěrečný replay je samozřejmostí, novinkou v této fázi je uložení nejrychlejší jízdy na disk, kterou je pak možné pustit během závodu jako ghost car (po trati jeden červený „duch“ znázorňující právě rekordní jízdu). Poslední volbou je rally. Na výběr jsou všechny klasické ve hře zahrnuté soutěže, speciální sady zkoušek (asfaltová soutěž, šotolinová soutěž i závod poskládaná ze zkoušek s řadou horizontů) a překvapivě se objevuje i „custom rally“, kam je možné vybrat libovolnou šestici zkoušek. Také zde je možnost nastavení auta před zkouškou i volba míry poškození. Poslední možnost je ale degradována tím, že zkoušky nevystupují jako celek, ale jedou se jako by byla každá vlastním závodem = i když na prvním testu poškodíte vůz téměř na hranici pojízdnosti, před další je připravené, jakoby se nic nestalo.
Velice důležitou součástí každé závodní hry je vozový park a také tratě, na kterých se souboje odehrávají. Co se týče aut (seznam můžete vidět ve speciálním rámečku povalujícím se někde tady kolem), žádná extra sláva to není. Některé z nich jsou dokonce téměř natvrdo okopírované z třetího dílu, u některých se alespoň vyměnila textura. U tratí je to naštěstí trochu jiné. Soutěže zůstaly úplně stejné jako u trojky, každá z nich má celkem šest rychlostních zkoušek (u některých je přítomen i superspeciální test), což dává dohromady slušný počet 52 (přičemž je ještě k dispozici možnost tratě zrcadlově obrátit). Oproti předchozímu dílu jsou tratě určitě rozmanitější, kilometrově i časově krapánek delší a také náročnější. Řadu úseků budou pravidelní hráči této série určitě poznávat, některé pasáže byly v různých směrech použity v předchozích třech dílech. Každopádně žádná ze zkoušek není naprosto přesnou kopií některé dřívější. Povrchy zůstaly zachovány, Španělsko tedy zůstává asfaltové, Austrálie, Řecko, Finsko a USA jsou šotolinové, Japonsko se jede na uklouzaném mokrém asfaltu, Švédsko na sněhu a ledu a Anglie je mixem toho všeho dohromady. Autoři opět pokračují v trendu zužování cest, obzvláště jedna hodně úzká pasáž v Austrálii mezi vzrostlými stromy určitě stojí za zmínku.
4WD |
|
Citroën
Xsara WRC |
Objem motoru: |
1997 ccm |
Pohon: |
4x4 |
Výkon: |
314 koní |
Váha: |
1198 kg |
|
|
|
Ford Focus
WRC |
Objem motoru: |
1998 ccm |
Pohon: |
4x4 |
Výkon: |
310 koní |
Váha: |
1210 kg |
|
|
Mitsubishi
Lancer E7 |
Objem motoru: |
1999 ccm |
Pohon: |
4x4 |
Výkon: |
310 koní |
Váha: |
1200 kg |
|
|
|
Peugeot
206 WRC |
Objem motoru: |
1997 ccm |
Pohon: |
4x4 |
Výkon: |
312 koní |
Váha: |
1150 kg |
|
|
Subaru
Impreza WRC |
Objem motoru: |
1998 ccm |
Pohon: |
4x4 |
Výkon: |
312 koní |
Váha: |
1205 kg |
|
|
|
|
2WD |
|
Citroën
Saxo S1600 |
Objem motoru: |
1587 ccm |
Pohon: |
přední |
Výkon: |
207 koní |
Váha: |
943 kg |
|
|
|
Fiat Punto
S1600 |
Objem motoru: |
1597 ccm |
Pohon: |
přední |
Výkon: |
215 koní |
Váha: |
950 kg |
|
|
Ford Puma
S1600 |
Objem motoru: |
1596 ccm |
Pohon: |
přední |
Výkon: |
200 koní |
Váha: |
948 kg |
|
|
|
MG ZR S1600
|
Objem motoru: |
1588 ccm |
Pohon: |
přední |
Výkon: |
212 koní |
Váha: |
952 kg |
|
|
VW Golf
Kit Car |
Objem motoru: |
1990 ccm |
Pohon: |
přední |
Výkon: |
230 koní |
Váha: |
970 kg |
|
|
|
|
skupina B |
|
Audi Quattro
S1 |
Objem motoru: |
2110 ccm |
Pohon: |
4x4 |
Výkon: |
550 koní |
Váha: |
1090 kg |
|
|
|
Ford RS
200 |
Objem motoru: |
1804 ccm |
Pohon: |
4x4 |
Výkon: |
420 koní |
Váha: |
1140 kg |
|
|
Lancia
037 Rally |
Objem motoru: |
2111 ccm |
Pohon: |
zadní |
Výkon: |
325 koní |
Váha: |
963 kg |
|
|
|
Peugeot
205 T16 |
Objem motoru: |
1755 ccm |
Pohon: |
4x4 |
Výkon: |
480 koní |
Váha: |
910 kg |
|
bonus |
|
Citroën
2 CV |
Objem motoru: |
425 ccm |
Pohon: |
4x4 |
Výkon: |
50 koní |
Váha: |
735 kg |
|
|
|
Ford Escort
1600 |
Objem motoru: |
1798 ccm |
Pohon: |
zadní |
Výkon: |
200koní |
Váha: |
1027 kg |
|
|
Ford Transit
|
Objem motoru: |
2400 ccm |
Pohon: |
zadní |
Výkon: |
200 koní |
Váha: |
2000 kg |
|
|
|
Lancia
Delta HF Int. |
Objem motoru: |
1995 ccm |
Pohon: |
4x4 |
Výkon: |
325 koní |
Váha: |
1132 kg |
|
|
MGC Sebring
GTS |
Objem motoru: |
2968 ccm |
Pohon: |
zadní |
Výkon: |
202 koní |
Váha: |
1250 kg |
|
|
|
Mitsubishi
Pajero |
Objem motoru: |
3496 ccm |
Pohon: |
4x4 |
Výkon: |
250 koní |
Váha: |
1800 kg |
|
|
Subaru
Impreza STi |
Objem motoru: |
2212 ccm |
Pohon: |
4x4 |
Výkon: |
285 koní |
Váha: |
1270 kg |
|
|
|
|
Nejzásadnějším bodem každého automobilového simulátoru je určitě fyzikální model auta. Zatímco na konzolích byla trojka i čtverka velice dobrá, na PC se třetí díl po této stránce absolutně nepovedl a právě špatné chování auta bylo hlavním důvodem,
proč jej řada fanoušků odsuzovala. Naštěstí si z toho vzali chlápci v Codemasters ponaučení a tentokráte tomuto bodu věnovali důkladnou pozornost a určitě se to vyplatilo, auta se totiž chovají velice realisticky a na PC téměř nemají konkurenci. Je opravdu poznat velký rozdíl i v chování jednotlivých vozů, obzvlášť u lehkých vozů třídy Super1600 jdou poznat rozdíly ve váze i chování samotného auta. A bavit se o rozdílu mezi jednou poháněnou nápravou a oběma asi nemá smysl. Navíc každá i sebemenší úprava na autě (změna pneumatik, délka rychlostních stupňů v převodovce, výška vozu) má na jeho chování výrazný (a také rozpoznatelný) vliv. A rozhodně neplatí, že by šlo zkoušky projet bez použití brzd, jak bývalo dříve zvykem. To vše podtrhuje i podařený systém poškození (dle stupně obtížnosti), kdy je možné autu poškodit téměř vše. Od krásně promáčknutých dveří po lehkém nárazu do stromu až po možnost dojetí do cíle zkoušky pouze po ráfku. Největším překvapením ale pro mě bylo, když se během jízdy mému notně poškozenému autu zastavil motor a já jsem ho musel v klidovém stavu znovu startovat! Naopak jako zápor lze opět považovat relativně brzké vrácení na trať při jejím opuštění i nezničitelnost některých dopravních značek.
Nač by byl pěkný fyzikální model, kdyby se na hru nedalo dívat. Tak o tohle se v Colinovi 04 rozhodně bát nemusíme, grafika byla už v předchozím díle velice pěkná. Autoři si tentokráte více dali záležet na často polygonových divácích, zlepšili vzhled okolní krajiny (hlavně stromů), opět přidali pár polygonů do závodních aut. Grafická stránka je tedy opravdu plusem.Zato u zvuků je to hodně rozporuplné. Hra poprvé podporuje systém EAX 4.0 (Creative Labs hru vydává dokonce jako jeden z pilotních projektů systému) a na kvalitě je to opravdu znát. Zvuky motoru, při pohledu z kabiny odfukování turba – to vše je zpracováno asi nejrealističtěji, co se zatím v závodních hrách objevilo. Leč, do reality to má pořád ještě daleko. To zvukové efekty průjezdu kaluží, stírání stěračů, nárazy do kamene, řinčení vysypaného skla – ty se celkem podařily.
Zmínit je potřeba také multiplayer. Na jednom počítači můžou hrát až čtyři hráči (i při rozdělené obrazovce!, jinak je možné použít klasický alternate mód). K dispozici je tentokráte možnost využít připojení přes internet nebo síť, kde může hrát až osm hráčů. Zde je hra koncipována jako klasické rally, většinou tedy stejně pojedete pouze proti času (což ale u automobilových soutěží nelze považovat za zápor).
Jako úplně poslední věc jsem si nechal vychytávku, kterou jsem několik let bombardoval známé u Codemasters, až se ve hře nakonec objevuje (ovšem nakolik to ovlivnila má nedobytnost nemohu posoudit). Tím je speciální mód Extreme, který je téměř totožný s realitou. Pokud se vám podaří tuto variantu hry vybojovat (a není to jednoduché), budete si připadat téměř jako na reálné soutěži. V „Extreme“ šampionátu je totiž míra poškození nastavena na maximum, soupeři jsou také hodně kvalitní, jediný použitelný pohled je ten od volantu a navíc jsou vypnuty všechny pomůcky, které se v závodním autě v reálu nevyskytují (směrové šipky ukazující, kudy povede trať, probíhající čas, mezičasy atd.). A tak nezbývá, než se spoléhat na otáčkoměr s tachometrem a slova spolujezdce. A přestože se mi ještě nepodařilo odstoupit, vězte, že náraz v plné rychlosti v tomto módu znamená konec nadějí na slušné umístění. Přesto je tato varianta bezpochyby zlepšením, bohužel ne úplně dotaženým k dokonalosti.
Takže si to shrňme. Konzolisté mohou určitě považovat čtvrtý díl jako takový datadisk ke trojce. Vzhledem k (ne)kvalitám třetího PC dílu nezbývá u čtverky nic jiného než „takhle měla vypadat trojka“. Konečně se autorům podařilo překonat (podle některých vyrovnat) zatím nejkvalitnější druhý díl celé série. Několik mušek či větších much se sice pořád vyskytuje (pořád krátké RZty, narážení do značek, vytáčení motorů WRC i dvoukolek do 7000, málo diváků podél zkoušek, předimenzovaná účinnost brzd atd.) přesto máme co do činění s nejlepším simulátorem automobilových soutěží současnosti. Bude to však i po příchodu Richard Burns Rally?
|
|
Minimum: |
P-800, 256 MB RAM, 32 MB grafická karta, 2,5 GB HDD
|
|
Optimum:
|
P-1400, 512 MB RAM, 64 MB grafická karta
|
|
Multiplayer:
|
split-screen, LAN
|
|
Další informace: |
PS2 recenze /
wallpapery/
screenshoty/
video/
trainer
|
|
Výrobce/distributor:
|
Codemasters
|
|
Distributor v ČR:
|
Cenega
|
|
Oficiální stránka:
|
homepage
|
|
Verdikt:
|
Konečně pořádný simulátor automobilových soutěží.
|
|
Hodnocení:
|
85%
|
|
|