Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Cabela's 4x4 Off Road Adventure 3

  12:00
Velmi netradiční mix automobilového simulátoru terénních vozů s plněním různorodých úkolů okořeněný o RPG prvky. Má vůbec podobný koncept v dnešní uspěchané době šanci na úspěch?

Cabela’s 4x4 Off Road Adventure 3 V těchto dnech se mi do počítače dostalo již třetí pokračování mixu automobilového simulátoru a RPG, Cabela’s 4x4 Off Road Adventure. Autorem této série je softwarová firmička Fun Labs, jež ve svých sériích počítačových her spolupracuje se společností Cabela’s, která se soustřeďuje nejen na prodej veškerých nástrojů spojených s pobytem ve volné přírodě (udice na chytání ryb, lovecké zbraně, campingové stany), ale také na organizování různých rybářských závodů, loveckých honů či dobrodružných cest do téměř nepřístupných zákoutí naší matičky Země.

A právě posledně jmenovanou činností se bude zaobírat tato hra. Ovšem nejen spoluprací s Cabelou jsou Fun Labs živi (kromě Off Road Adventure je Cabela’s zapojena také do projektu simulátoru lovení Big Game Hunter, který v současné době dosáhl už úctyhodného šestého pokračování). Do výčtu her této společnosti patří také hry jako U.S. Most Wanted: Nowhere to hide či Shadow Force: Razor Unit.

Ale vraťme se zpět k offroadům. Číslice tři za názvem hry naznačuje, že originalitou tento titul zrovna oplývat nebude, spíše to bude vypadat jako nastavovaná kaše. Samotný koncept hry je velmi jednoduchý. Na začátku dostane hráč do vlastnictví nejhorší možný terénní automobil a s ním se projíždí po různorodé krajině. Cabela’s 4x4 Off Road Adventure 3 Protože ale údržba těchto strojů něco stojí, je nutné plnit různorodé úkoly, za které pak hráč obdrží peníze a také zkušenostní body. Na tomto principu je vpodstatě postavená celá hra.

Začněmež ale od úplného začátku. Po ne zrovna povedením intru (respektive nezhlédnutelném, protože se po pár vteřinách zasekává a nepomáhá ani tlačítko ESC pro přeskočení) je nutné si vybrat charakter (k dispozici jsou dva pohlaví mužského a dva ženského), se kterým se budeme po následující hodiny protloukat po různých scenériích. Každý s těchto řidičů má rozličné schopnosti (schopnost navigace, řidičské umění, používání zbraně, opravářská zručnost či třeba fyzická výdrž) a v závislosti na nich má také do začátku v kapse určitou finanční hotovost. A samozřejmě také vůz Predator, nejméně výkonný vůz celé hry. Poté se přesouváme do hlavního menu, které je koncipované jako garáž celého klubu Cabela’s. V jezdeckém profilu je možné prohlédnout si detailně všechny pilotovy schopnosti i mapy dosud objevených a prozkoumaných oblastí a využít zde funkcí load a save. V položce Driver’s Club je naopak přehled všech právě plněných úkolů případně seznam úkolů, které samotný klub nabízí.

Další z položek se týká auta. Zde je možné si zdarma změnit barvu či opravit některé poškozené součásti teréňáku. Jsou ovšem takové komponenty, které jednoduše opravit nejdou. Cabela’s 4x4 Off Road Adventure 3 Názorným příkladem může být třeba přední sklo, které když praskne nebo se nedej bože vysype, prostou opravou nemáme šanci navrátit do původního stavu. V tomto případě již nezbývá nic jiného, než danou součástku za nemalou úplatu vyměnit. Cena se v těchto případech pohybuje do jedné stovky dolarů, ale vzhledem k počtu takovýchto vyměnitelných dílů (levé přední kolo, levé zadní kolo, pravé přední kolo, pravé zadní kolo, levé přední světlo, levé dveře atd.) se výměnou oprava notně prodraží. Další z možností zde je přimontovat do auta některou z lepších součástek, které je možné koupit v obchodě případně získat od některé z NPC postav, případně si nastavit chování auta, jak jsme tomu již zvyklí z jiných, převážně závodních her. Kromě tlačítka zpět v této podsekci zbývají již jen dva nápisy – prodej a nákup auta. Těch je k dispozici celkem šestnáct a každé z nich nejenže jinak vypadá, ale také se různorodě chová. Ovšem cena takového kousku je enormně vysoká a počáteční suma nemá šanci ji pokrýt (ani při prodání současného vozu – zde je vidět inteligence enginu, který nedovolí prodat současné vozidlo, pokud hráč nemá na nákup jakéhokoliv jiného) a tak je nutné vydělat nějaké ty penízky… No a samozřejmě nesmíme zapomenout na položku options, která obsahuje tradiční přepínátka na změnu rozlišení, kvality textur, zvuků, ovládání apod.

Cabela’s 4x4 Off Road Adventure 3 Poté, co je všechno podstatné nastavené, se můžeme konečně vydat na samotnou jízdu. Hned po vyjetí z garáže překvapí velice citlivé ovládání a zobrazovaný náhon pouze na dvě kola. Celé ježdění je totiž nutné pojmout jako klasickou jízdu v terénu, kdy se rychlost nepohybuje v závratných výškách, rozhodující zde je hlavně přesnost a schopnost udržet stroj v přímém směru a na kolech. Pohon na pouhá dvě kola je samozřejmě dobrý pro jízdu na rovné a ničím nerušené cestě. Pokud je potřeba překonat nějaké větší převýšení, přejet přes hromadu dřevěných klád nebo kamenů, v tom případě je nutné přepnout na aktivní pohon všech čtyř kol. Toto se stejně jako ve skutečnosti děje ve hře manuálně pomocí klávesnice. Je možné zapnout až tři aktivní diferenciály (přední, střední a zadní). Pak je možné s tímto autem projet místy téměř nemožnými. Celkově vzato by se dalo říct, že chování auta odpovídá tomu reálnému.

K pohledu na celou věc je možné využít dva základní pohledy. Tím prvním z nich je pohled z přední kapoty, kdy jde vrchní díl přední masky. Tento pohled má jednu zásadní nevýhodu – vůbec při něm nejde slyšet zvuk motoru, což působí značně trapně. To druhá možnost je na první pohled klasický third person zpoza auta. Cabela’s 4x4 Off Road Adventure 3 Zde je však doveden ještě dále, protože je možné pomocí klávesnice případně myši různě pohybovat kolem auta po všech možných osách. K této části také patří to, co můžeme zhlédnout na displeji kromě rozhledu po okolní krajině. Kromě obligátního tachometru a otáčkoměru v pravém dolním rohu (doplněném o počet právě poháněných náprav) můžeme v pravém horním rohu nalézt půdorysový nákres auta, zpočátku v zelené barvě. Tato barva indikuje stav poškození jednotlivých součástí auta. Pokud je zelená, je vše v pořádku. Pokud je žlutá, je mírně poškozená. Barva oranžová a červená označuje větší či výrazné poškození (a pokud je součástka opravitelná, tak ji lze právě z oranžové a červené opravit na žlutou). Nejhorší situace nastává, pokud se barva součástky změní na černou. V tomto případě již de facto není co opravovat a jediná možná náprava je výměna poškozeného či chybějícího dílu. Vlevo vedle tohoto indikátoru jsou tři sloupečky udávající stav plnosti nádrže, stav oleje a také aktuální teplotu motoru. Pod indikátorem poškození se objevují ikony aktuálně přijatých úkolů, přičemž ta nejvýše postavená ikona značí úkol, který je právě plněn. V levém spodním rohu se nachází takové malé GPS, které právě naznačuje, kterým směrem se naše auto vydává a v případě, že právě plníme nějaký úkol, tak se zde ve většině případů nalézá také modrý proužek ukazující kterým směrem se pro jeho úspěšné splnění máme vydat. Součástí tohoto GPS je také malá mapka právě projížděné oblasti.

Celá hra se odehrává v pětici unikátních lokacích (+šesté bonusové) – písečné Death Valley, deštivý a kopcovitý Northern Forrest, vysušený a klasicky červený Grand Canyon, Cabela’s 4x4 Off Road Adventure 3 bažinaté Cameo Cliffs a konečně mrazivá, zasněžená a kopcovitá Aljaška. Tato pětice lokací je rozdělena na celkem šestnáct podmapek, jakýchsi pseudo-levelů. Hned od začátku je ale možné vydat se po vlastní ose na všechna tato místa, kvalita úvodních aut a nedostatek zkušeností ale znemožňují plnění většiny z úkolů v posledních misích. A právě každá takováto „podmapka“ se objevuje jako slepá mapa u GPS systému, kde je osvětlené jenom malé kolo u auta, které je zde znázorněné jako červený čtvereček. Dále se zde nachází zelený čtvereček, který určuje místo, na kterém se přejíždí do další sekce a tedy i do další mapky. Žlutý čtvereček značí benzinovou pumpu (kde je možné nakoupit palivo do auta, nakoupit náhradní kanystr či si nechat za drobný poplatek umýt auto) případně šmelináře, který prodává doplňky (lepší tlumiče, kvalitnější pneumatiky ale také zbraně) do aut a za menší úplatu to do auta i zamontuje. Poslední zbývající čtvereček je barvy bílé, který značí klub Cabela’s. Právě tento klub se na každé minimapce nachází v jediném exempláři a je to jediné místo, kde lze nahrávat a ukládat hru. Občas se zde objeví i modrý čtvereček, který značí místo, kam je potřeba dojem pro úspěšné splnění zadaného úkolu.

Ke všemu jsou samozřejmě zapotřebí peníze a zkušenosti. Ty lze získat právě plněním jednotlivých úkolů. Ty je možné získat buď v Cabela’s driving club nebo od jednotlivých Cabela’s 4x4 Off Road Adventure 3 NPC postav, které jsou různorodě rozmístěné po okolní krajině (tvůrci tvrdí, že těchto NPC postav kolem osmdesáti, ale osobně jsem je nepočítal). Samotné náplně jednotlivých úkolů jsou vesměs různorodé. Hned úvodním úkolem je průjezd speciální opičí dráhou hned po výjezdu z úvodní garáže, kde vás vedoucí tohoto klubu naučí základnímu postupu při jízdě s terénním autem. Poté se již vrháte do víru dění a musíte pomoci farmáři najít ztracenou krávu, účastníkům závodu Baja se pokazilo auto, kterým se k místu dopravovali a potřebují odvézt na start, malá holčička se zranila na krokodýlí farmě a potřebuje odvézt na nejbližší stanici první pomoci, havaroval nemocniční vrtulník a je potřeba jej nalézt a případně živého (zraněného) pilota odvézt do nemocnice, odzkoušet na speciální žádost místního statika stabilitu a nosnost mostů, pomoci policajtům s pátráním po původci výbuchu u historických vykopávek apod. Jak vidíte, variabilita úkolů je velmi rozmanitá, přičemž obtížnost se samozřejmě postupem času exponenciálně zvětšuje. Navíc se naskýtá možnost občas i vystoupit z auta (třeba v případě úkolu, kdy se účastníte lovu) a proběhnout se jen tak po svých.

Technické zpracování je hodně podobné předchozím dílům, díru do světa určitě nedělá, patří spíše k průměru. Hezky zpracované zatmívání obrazu při přímém pohledu do slunce patří k těm povedenějším efektům, Cabela’s 4x4 Off Road Adventure 3 kameny překážející v cestě a hlavně hodně rozpixelované křoví (efektně vypadá, jak celá textura křoví při projetí autem padá místo toho, aby byly vidět vyjeté koleje) už takovou slávou nepřekypují. Úroveň zvukových efektů je na slušné úrovni, obzvláště zvuk motoru je velmi dobře zpracován. Naopak hudební doprovod je velmi chabý, naštěstí jej lze vypnout. Jediné mínus u zpracování bych viděl u enginu, který se výrazně zpomalí (a začne cukat) třeba při příjezdu na zatravněnou plochu. A to mluvím o hraní na více než doporučené konfiguraci, na minimálním pětisetmegaherzovém pentiu s pouhými čtyřiašedesáti mega RAM si ani netroufám odhadovat, jak by to vůbec mohlo vypadat.

Už nám tedy zbývá jen závěrečné hodnocení. Netradiční koncept spojení automobilového simulátoru s plněním questů a prvky RPG je určitě plusem hry, přestože se objevil již v předchozích dvou dílech této série. Obávám se však, že mnoho příznivců si tato záležitost nenajde nejen u nás, ale ani v jiných zemích. Pokud jste však blázni do všeho, co se točí kolem terénních aut, líbit by se Vám to mohlo.

Poznámka: Nezapomeňte si prohlédnout spoustu obrázků v naší galerii, které bylyl pořízeny během hraní tohoto ttitulu.

Cabela’s 4x4 Off Road Adventure 3
Minimum: P2-500, 64 MB RAM, 16 MB grafická karta
Optimum: PIII-1000, 256 MB RAM, 32 MB grafická karta
Multiplayer: ne
Další informace: screeny
Výrobce/distributor: Fun Labs / Activision
Distributor v ČR: není
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Celkem povedený mix simulátoru terénního auta s plněním úkolů a náznakem RPG prvků, navíc za budgetovou cenu.
Hodnocení: 61%

Autor:
Témata: GPS, simulátor
  • Nejčtenější

S černým samurajem v Japonsku tvrdě narazili. Vydavatel se omlouvá

Připravovaná hra Assassin’s Creed Shadows zasazená do feudálního Japonska vyvolala nevoli zejména...

Zaplatil půl milionu, aby si mohl chvíli zahrát s populární streamerkou

Fanoušek vydražil v internetové aukci možnost zahrát si počítačové hry s populární streamerkou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hráč dostal ban na deset let, hned po návratu navázal na původní hádku

Uživatel oblíbeného internetového fóra Something Awful dostal v roce 2013 zákaz na sto tisíc hodin...

Máme se obávat? Nejočekávanější hra údajně nemusí být tak dobrá

Bývalý vývojář ze studia Rockstar odhaduje, že příští díl série Grand Theft Auto nebude zas takový...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Nobody Wants to Die je kyberpunková detektivka jako řemen

Sci-fi adventura Nobody Wants to Die je poctou mnoha filmovým i herním klasikám, zároveň ale...

Roblox má problém s pedofily, přiznávají už i jeho provozovatelé

Rozsáhlý článek magazínu Bloomberg poodhalil odvrácenou stranu populární herní platformy Roblox,...

Fortnite zmizí z obchodu Samsungu, objeví se ovšem jinde na iOS i androidu

Společnost Epic, která provozuje komerční megahit Fortnite, se podělila o své plány ohledně...

Vyšla obří modifikace Falloutu 4, fanoušci na ní dělali přes pět let

Po mnoha odkladech vyšel neoficiální datadisk pro hru Fallout 4. Poprvé v historii série se v něm...

Máme se obávat? Nejočekávanější hra údajně nemusí být tak dobrá

Bývalý vývojář ze studia Rockstar odhaduje, že příští díl série Grand Theft Auto nebude zas takový...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....