Battles of Prince of Persia

  12:00
Novodobá sága tohoto šermíře-akrobata se na PC a konzolích prozatím uzavřela dílem Two Thrones, který se stal hitem posledních měsíců. Pro NDS se ovšem nechystala akční hra nýbrž strategie.

Battles of Prince of Persia První dva díly Prince of Persia uchvacovaly majitele Apple II (a teprve po nich i pécéčkáře, amigisty a další herní maniaky – kdo tehdy hrál počítačové hry, MUSEL být maniak, pamatujete?) hlavně jemnou animací a pohybovou škálou. Možná to bude dnes znít úsměvně, ale chytání se za hrany plošinek, přitahování se a další skopičiny nebyly začátkem 90. let v počítačových hrách samozřejmostí. Originálním prvkem byl i hodinový limit na dokončení hry, který z Prince of Persia vlastně dělal real-time akci. Současná trilogie točící se kolem Písků času dotáhla žánr plošinovek k dokonalosti a zároveň vytvořila z Prince of Persia žádanou obchodní značku, na jejíž popularitě stojí i zde recenzovaná hra.

Velkou vadou na kráse hry, a to doslova, je grafické zpracování.

S Osudem v patách
Princ (jak se vlastně jmenuje?) je opět pronásledován ztělesněným osudem, démonem Dahakou, neboť jej ošálil manipulací Battles of Prince of Persia s Písky času a oddálil svou smrt. Vydává se tak na velké vojenské tažení za tajemným artefaktem, schopným uvěznění Dahaky. Jak se příběh rozplétá, opět dojde na úvahy nad sobeckostí hlavního hrdiny, za jehož hříchy zaplatili mnozí životem, a toto jádro novodobé perské trilogie ani zde nedělá ostudu. Princovy osudy jsou vykreslovány v obsáhlých konverzacích mezi bitvami, a hra tak svým rytmem prakticky kopíruje sérii Fire Emblem.

To by nebylo tak na škodu, kdyby to vyvážila samotná bojová část hry. Její popis je asi nejlépe provést formou přirovnání. Sbírání karet, tvorba jednotlivých herních balíků a vyřazování nepoužitých (či nepoužitelných) kusů po odehrání tahu, to vše může hráči připomínat Magic: The Gathering, byť zde je vše v podobě o poznání mělčí. Jednotlivé bojové akce pak probíhají systémem ne nepodobným těm v hrách jako Advance Wars nebo Fire Emblem, neboť každý střet je doprovázen animací, ze které se dá vytušit i přibližný výsledek šarvátky, a jednotky se pohybují po bojišti rozděleném na čtvercová pole. Bitva potom vypadá zhruba takhle: z vašeho balíčku 30 karet Battles of Prince of Persia (celkově hra nabízí kolem dvou stovek karet) si každý tah „líznete“ sedm, se kterými si musíte poradit. Po konci tahu můžete nepoužité vrátit, nebo si je ponechat. A vše se opakuje. Jak se rozšiřuje váš balíček, roste i množství taktických variant, bohužel ve chvíli, kdy nevíte, jaké možnosti budete mít v dalším tahu (neb ty se odvíjí od náhodně vybraných karet), ruce generálovy jsou dost svázané a obvykle hrají na jistotu.

Kdo se prokouše počátečním tápáním a přimhouří oči nad podprůměrnou grafikou, bude potěšen slušným ovládáním.

Základní karty pouze určují, s kolika jednotkami můžete v jednom tahu bojovat, jiné přidávají různé bonusy, poškozují nepřátele, atd. Také u všech jednotek si můžete před každým útokem zjistit míru předpokládaného zranění cíle a také výhodnost nebo nevýhodnost jednotlivých položek definujících celkový výsledek útoku (směr útoku, terén, morálka, početní stav jednotky, typ jednotky). Nad tímto vším asi stratégové zaplesají, bohužel hra tento velký potenciál marní něčím naprosto Battles of Prince of Persia zbytečným.

Oči a srdce zabolí
Velkou vadou na kráse hry, a to doslova, je grafické zpracování. Ptačí pohled na bojiště je skutečně utrpením, protože jednotky jsou znázorněny pouhými čtvercovými symboly, o terénu ani nemluvě, takže každý manévr tak může vyvolat vzpomínku na hru Škatulata, hejbejte se! Bojové prostřihy zase svou úrovní dávají vzpomenout na RPG hry pro GameBoye (pro kterého byly původně Battles určeny). Zde už se autoři nemohou vymlouvat na svou neznalost technologických možností NDS - grafika je jednoduše odfláknutá a vypadala by průměrně i na zmiňovaném GBA. Tento nedostatek zamrzí o to víc, že Prince byl vždy synonymem pro velmi poutavé vizuální zpracování.

Cože to vlastně byla ta Persie?

Evropané tak označovali státní útvary na území dnešního Íránu. Jeden z prvních historiků hodných toho označení, Hérodotos z Halikárnassu, odvozuje toto jméno od mytologického hrdiny Persea. Ve starověku se na území Persie vystřídalo ve vládnoucím postavení několik mocných dynastií místního původu, ty však vždy sváděly neúprosné boje s Řeky a následně s Římany. Později s příchodem islámu ovládli Persii Arabové a učinili ji součástí obrovské říše, která se roztahovala od řeky Indus na východě k Pyrenejskému poloostrovu na západě a od Aralského moře na severu k Arabskému poloostrovu na jihu. S Araby začali bojovat o nadvládu nad Persií Turci, je vystřídali Mongolové a na chvíli Turkmeni. Od roku 1500 vládla Persii takřka „domácí“ dynastie, která o dvě století později musela čelit invazi Rusů. Od roku 1779 až do začátku první světové války vládl v Persii relativní klid, ovšem kdysi mocná říše byla nyní sevřena mezi Otomany, Rusy a Brity a ztratila velká pohraniční území, z nichž se staly samostatné státy. Současný Írán se díky snaze získat atomové zbraně a „vyvážet islámskou revoluci“ může opět stát místem, kde se budou psát důležité kapitoly historie. V případě že se tak stane, budeme o jejich povaze vědět my všichni.

Battles of Prince of Persia Kdo se ovšem prokouše počátečním tápáním ohledně herních mechanismů a přimhouří oči nad podprůměrnou grafikou, bude nejspíše potěšen slušným ovládáním. Až na bojové animace probíhá hra celá na dotykovém displeji a vyžaduje ovládání stylusem. A to je pohodlné, přesné a efektivní. U tahové strategické hry ale něco takového může vyvolat pocit oprávněnosti – aby taky ne.

Na to, že si Battles of Prince of Persia berou plnými hrstmi inspiraci od několika velmi dobrých her, nedokázaly z tohoto vstupního materiálu vystavět skoro nic, navíc působí poněkud překombinovaně. Vzhledem ke špičkové kvalitě klasických her s perským princem v hlavní roli není od věci ani poznámka, že u Battles si mohli vývojáři dát poněkud více práce, laťka je totiž sakra vysoko.

Klady a zápory

Plus Ovládání stylusem

Mínus Grafika
Mínus Nepřehlednost bojiště

Battles nepřekonávají ani Advanced Wars: Dual Strike, ani Fire Emblem: Path of Radiance. Grafický kabát hry byl šit hodně horkou jehlou, ale ta se alespoň slušně ovládá a poskytuje nadprůměrnou porci taktických manévrů.




Battles of Prince of Persia
Výrobce/Distributor Ubisoft / Ubisoft
Platforma Nintendo DS
Ukládání pozic: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Vcelku rozumná strategie s nepovedenou grafikou.
Hodnocení: 65% (info)

Nejčtenější

KVÍZ: Vzpomenete si na hry, u kterých jsme si v devadesátkách málem zavařili mozek?

Dnes už je všeobecná povědomost o videohrách lepší, dříve v nich ale mnoho lidí spatřovalo jen hloupou zábavu pro hloupé lidi. Ano, akčních titulů, ve kterých nešlo o nic jiného než pobít co nejvíc...

Geniální Zaklínač 3 slaví deset let, pro mnohé je to nejlepší hra vůbec

Možná vám to stále přijde jako včera, ale nenechte se mýlit: od vydání úspěšného Zaklínače 3: Divoký hon právě uběhlo deset let.

Největší svět, natřásání zadků. Dvacet zajímavostí o nejočekávanější hře

Městská akce Grand Theft Auto 6 je nejočekávanější hra současnosti. Ačkoliv vychází až za rok, venku už je spousta zajímavostí. Pojďme se na dvacet z nich podívat.

Jeden z nejstarších internetových memů slaví 20 let. Je zábavný i po letech

Pamatujete se na jeden z nejstarších internetových memů, který se týkal postavy Leeroy Jenkins z World of Warcraftu? Pokud ano, nerad vám to připomínám, ale od této události už uběhlo dvacet let....

Není to jenom Zaklínač. Tyto hry slaví letos desáté výročí

Už celých deset let uplynulo od vydání těchto známých videoherních titulů. U spousty z nich vám však možná přijde, že vyšly teprve nedávno, tak vás jdeme vyvést z omylu.

Toto jsou prodejní trháky dubna na PC. Hráli jste některý?

Steam zveřejnil dvanáct nejprodávanějších her, které vyšly během dubna. Ačkoliv pořadí je náhodné, dává nám to celkem dobrou představu, o co mají hráči zájem. Pojďme se na to podívat.

24. května 2025 0

Videoherní šeredové. Jsou oškliví jako noc, ale stejně jsme si je zamilovali

Premium

Ne každá postava musí být sexy. V poslední době se poměrně intenzivně vede diskuse o tom, zda mají být ústřední videoherní postavy vizuálně krásné nebo jestli to nehraje vysloveně důležitou roli....

24. května 2025 1

Nesmlouvavý Elden Ring míří na filmové plátno

O tom, že se chystá hraný film Elden Ring, existovalo několik náznaků, nyní ovšem přichází oficiální oznámení přímo od Bandai Namco Entertainment.

23. května 2025  14:35 1

Stahujte zdarma vynikající kung-fu akci Sifu a právě vydanou novou hru

Digitální obchod Epic Store rozdává tento týden zdarma rovnou tři hry. Za pozornost stojí zejména výborná kung-fu akce Sifu. Hrát ji je jako sledovat kung-fu film z osmdesátých let. Potěší ovšem i...

23. května 2025  10:11 0

„Pravého fanouška drahá hra neodradí,“ provokuje šéf herní firmy

Ředitel herního studia Gearbox, Randy Pitchford, vyvolal poprask svým odvážným tvrzením ohledně možné vyšší ceny u chystané hry Borderlands 4. Podle něj ani vyšší cena pravého fanouška této herní...

23. května 2025 9

Jste nadšení z Kingdom Come 2? Potom byste neměli minout tuto luxusní knihu

The Art of Kingdom Come: Deliverance II není jen obrázková knížka z vývoje hry, ale i příležitost, jak nakouknout za oponu vývoje a dozvědět se něco z české historie. Radost udělá všem fanouškům hry.

23. května 2025 2

Další exkluzivita Xboxu zamíří v létě na PlayStation 5

Senua’s Saga: Hellblade II je psychologický horor zasazený do prostředí severské mytologie. Zhruba rok po vydání na PC a Xbox Series X/S zamíří na PlayStation 5.

22. května 2025  11:04 0

Hráli jsme jej snad všichni. Legendární Solitaire slaví narozeniny

Karetní hra Microsoft Solitaire dnes slaví 35 let od svého vzniku. Ačkoliv už dlouhou dobu není základní součástí systémů Windows, stále je snadno přístupná a v mnohých z nás tato legendární karetní...

22. května 2025 8

Nový Doom se nechytl? Má skvělé recenze, ale počet hráčů není přesvědčivý

Střílečka Doom: The Dark Ages sbírá velmi dobrá hodnocení, ale hráčů na Steamu je méně než u předešlých dílů. Proč? To si pojďme rozebrat v následujícím textu.

21. května 2025  10:22 19

Není to jenom Zaklínač. Tyto hry slaví letos desáté výročí

Už celých deset let uplynulo od vydání těchto známých videoherních titulů. U spousty z nich vám však možná přijde, že vyšly teprve nedávno, tak vás jdeme vyvést z omylu.

21. května 2025 2

Jak často myslíte na slávu Římské říše? Ano. Tedy vlastně Anno

Jeden z internetových memů, který před pár měsíci trendoval na sociálních sítích, říká, že muži myslí častěji na slávu Římské říše než na sex. A na sex myslí aspoň jednou denně. Připravovaná...

20. května 2025  12:03 1

Geniální Zaklínač 3 slaví deset let, pro mnohé je to nejlepší hra vůbec

Možná vám to stále přijde jako včera, ale nenechte se mýlit: od vydání úspěšného Zaklínače 3: Divoký hon právě uběhlo deset let.

20. května 2025  9:52 48
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.