Thief III: Deadly Shadows – kdosi se plíží stínem

  12:00
Cosi už se zase plíží tmou a přeskakuje mezi stíny. Nové zlodějské dobrodružství se řadí k vůbec nejočekávanějším akcím letošního roku. Co všechno Thief III nabídne?

Thief III: Deadly Shadows
Žánr: stealth akce
Index očekávání: 9,5/10
Výrobce: ION Storm
Vydavatel: Eidos
Datum vydání: ?/2004
Homepage
Thief 3: Deadly Shadows Neprochází davy nepřátel jako nůž máslem s béefgéčkem v ruce, nekosí hordy barbarů mečem bastardem, nesvolává jako mistr magie hromy a blesky na celá království. Pohybuje se obezřetně, plíží se stíny a vyhýbá se odleskům pouličních luceren, našlapuje opatrně na špičky jemně obutých chodidel, vyhýbá se lidem a jen sem tam někoho zezadu chytí pod krkem, omráčí a uklidí z cesty. Garrett není obyčejný akční hrdina. Je to zloděj, zloděj bez skrupulí, mistr svého řemesla – ale zároveň je postavou, která učarovala tisícům hráčů. Charistmatický lupič z kultovní hry Warrena Spectora, Thiefa, jenž objevil pro moderní hry stealth mise a chytlavost opatrného postupu úrovněmi, se už brzy znovu vrátí. A podle všeho se zdá, že s grácií sobě vlastní opět natěšené herní publikum bezostyšně okrade. O co? O peníze, o čas, dost možná i o nervy, v krajních případech o rozum. A co víc, necháme si to líbit…

Thief 3: Deadly Shadows Řád Kladiva má opět nekalé plány
Příběh třetího dílu Thiefa, jenž nese podtitulek Deadly Shadows, se odehrává na stejném místě jako první dva. A ke slovu se dostanou i známá uskupení – Hammerité, neboli řád Kladiva, má opět nekalé plány, proti kterým všemožně kují vlastní pikle Pohané. Tyto dvě sekty se nenávidí už z principu svých náboženství. Zatímco první jmenovaní jsou technokraté, skvěle organizovaní fanatici vynikající svými konstrukcemi a moderními zařízeními, Pohané se snaží ve jménu potměšilého boha Trickstera vrátit město k jeho původním kořenům. Boj mezi dvěma znesvářenými skupinami se vyostřuje a pouze Strážci, tajná skupina tahající za nitky a sledující dění, ví, že se všichni ženou zaslepeně do záhuby. Zachránit situaci má právě Garrett – a to tak, že se jako první dostane k po mnoho let skrytým artefaktům, jejichž moc by některý z kultů mohl využít ke zkáze všech. Mise je to přísně tajná a velice nebezpečná, Garrett už je ale zvyklý. Z předchozích dílů dobře ví, že bude muset napnout všechny síly a za každou cenu se vyhnout odhalení, že se bude muset vloupat do spousty velice dobře střežených míst – a že se bude muset vypořádat s obrovským množstvím dobře vyzbrojených strážných (v lepším případě) a nadpřirozených bytostí (v případě horším).

Thief 3: Deadly Shadows Posvítíme si a zazpíváme si něco na cestu
Kdepak, s takovou by Garrett daleko nedošel. Už v prvním Thiefu bylo světlo, potažmo stín vyrhaný nejrůznějšími předměty, klíčovým prvkem. Hra světla a stínu byla opět o něco obohacena. Technologie Deus Ex: Invisible War umožnila vnést do hry dynamické stíny – a jakkoliv to jinde může znít jako ne až tak významný bod v PR materiálech, zde je to klíčová změna. Hráči se už nemohou spoléhat na pevně dané hranice světla a stínu – může se stát, že si strážný vezme s sebou pochodeň a zloděje v chatrném skrytu bryskně odhalí. Ani proklouznutí kolem neopatrných človíčků už nebude tak snadné – bude nutné si ohlídat, zda se náhodou nemihnul nějaký ten stínek na zdi. Protože přiznejme si, kdo zůstane klidný, když spatří na zdi siluetu plížící se postavy s obuškem v ruce? Zrádné jsou i odlesky kovu na zbraních jako meč či dýka, mnohem užitečnější je tak na blízko právě obyčejný dřevěný kyj. Luk je svou dřevěnou podstatou světlo neodrážející taktéž vhodný, pozor ale na zápalné šípy, které generují asi tolik světla, jako hejno světlušek shromážděné v prostoru krabičky od sirek. Thief 3: Deadly Shadows

S písničkou na rtech by sice možná Garrettovi bylo veseleji, rozhodně by však příliš daleko nedošel. Stejnou roli jako světlo totiž hraje v Thiefovi III i zvuk. Garrett se pochopitelně neprochází po světě v obitých bagančatech, i při velmi jemném našlapování je však jeho krok slyšet. Záleží též na druhu povrchu, po němž se pohybuje. Krok mimo koberec tak někdy může znamenat zkázu, stejně jako ukvapené zrychlení ve chvíli, kdy je strážce otočen zády. Je pěkné chtít ho omráčit dříve, než se sám od sebe otočí, zvuk chvatných skoků ho ale zburcuje spolehlivě… Všechny předměty mají své reálné akustické vlastnosti určené fyzikálními zákony dle materiálu, z něhož jsou vyrobeny.

Garrettův arzenál
Zatím se hovořilo jen o překážkách, které designeři hry Garrettovi postavili do cesty. Sám mistr zlodějského řemesla však bude mít v rukávě několik vlastních es, jak se s nástrahami vypořádat. K elementárním konfliktům na blízko poslouží jednak omračující obušek, jednak dlouhá dýka na tvrdou řezací práci. Chybět nebude tolik oblíbený krátký luk s velkým množstvím různých šípů – šípy zápalné, vodní, uspávací či speciálně hlučné, aby upoutaly pozornost strážných… Thief 3: Deadly Shadows Garrett si dále čas od času vypomůže oslepujícími a plynovými bombami, tlumiči hluku, či zbrusu novou vychytávkou v podobě přilnavých rukavic, s jejichž pomocí bude možné šplhat i po strmých stěnách. Využití těchto a rozmanitých dalších prostředků bude nutné značně optimalizovat, protože pozvednout by se měla i umělá inteligence nepřátel. Strážní nebudou obcházet svá standardní kolečka ve stále stejném čase, ale udělají si pochůzku právě tehdy, když budou sami chtít – a běda, objeví-li zhasnuté světlo v místě, kde mělo být rozsvíceno, stopy po boji, šlápoty, loužičky krve, nebo dokonce tělo omráčeného kamaráda. Vyhlášení poplachu se sice nerovná jisté smrti, přesto je to komplikace překonatelná jen s největším sebezapřením a velkou dávkou štěstí. Výhodou pro hráče vyvažující chytřejší protivníky (a srážející obtížnost opět na hratelnou úroveň, neboť nabrat ještě proti už tak dost těžkým prvním dílům by byla sebevražda) bude tentokrát výrazně větší rozsah úrovní, které umožní více cest k cíli a provedení zadaného úkolu.

Technické provedení
Jak již bylo řečeno výše, Thief III běží na enginu Deus Ex: Invisible War. A tato technologie bude ukazovat své schopnosti v řadě drobných, avšak významných detailů. Thief 3: Deadly Shadows Garrett bude mít fyzické končetiny, takže bude reálněji zpracováno ručkování, šplhání, ale třeba i páčení zámků pomocí šperháků. Hra nabídne dva možné úhly pohledu – hráči se tak budou moci dívat jak očima Garretta (jako tomu bylo v předchozích dílech), tak i na samotnou postavu hlavního hrdiny v third person perspektivě. Praktický význam není úplně zřejmý, ale uvidíme, jak bude přepínání dvou pohledů ve hře využito. Samozřejmostí je pak zase o třídu efektnější a realističtější audiovizuální zpracování. O dynamických stínech už se mluvilo v souvislosti se ztíženou hratelností, ionstormí engine si pak rozumí s nejnovějšími grafickými kartami a dokáže využít jejich možnosti. Zvuková stránka se tentokrát – jako obvykle – omezuje spíše na efekty. Hudba je sice pěkná věc, ale co je důležitější: plížit se do rytmu skotské lidové, nebo mít přehled o tom, zda se náhodou někdo neblíží?

Thief III: Deadly Shadows bude skutečně smrtící. Málokterá hra vzbuzuje taková očekávání. Ačkoliv se v souvislosti s akcemi letos mluví v první řadě o Half-Life 2, S.T.A.L.K.E.R.u a Doomu 3, dost možná jim rybník nejatmosféričtější, nejnapínavější a nejhratelnější hry vyfoukne pod nosem právě Garrett.

Autor:
Témata: Half-life, Hluk, Máslo, nůž
  • Nejčtenější

Lidé svlékají videoherní hrdinky, prakticky žádná tomu neunikne

Prakticky každá hra, která vyjde na PC, dříve nebo později dostane erotickou modifikaci. Spíše tedy...

Vymyslel Minecraft a pohádkově na něm zbohatl. Teď vyrábí novou hru

Jeho Minecraft je herním hitem už dlouhá léta, s vývojem her ovšem není Švéd Markus Persson stále u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Falloutu 4 vzniká remake ikonické dvojky, podívejte se na porovnání

Project Arroyo je modifikace Falloutu 4, která si neklade za cíl nic menšího, než vytvořit remake...

Sedm her Fallout se prodává v akci za zhruba 650 korun

Uvedení postapokalyptického televizního seriálu Fallout, který vzniká na motivy stejnojmenné herní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

VIDEO: Chystá se Slay the Spire 2, pokračování nebezpečně návykové karetky

Pokračování návykové roguelike karetní hry Slay the Spire se odehrává po tisíci letech. Na hráče...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

Stáhněte se zdarma zběsilou kyberpunkovou akci Ghostrunner

Digitální obchod s hrami Epic Store nabízí tento týden zdarma povedenou akční hru Ghostrunner z...

Rozdáváme plenky Pampers ZDARMA
Rozdáváme plenky Pampers ZDARMA

Otestujte s námi tři velikosti plenkových kalhotek Pampers Pants. A vyhněte se tak dalším "kakamitám" díky speciální zadní kapse a 360stupňovému...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Když se prohlížíme s manželem nazí, jsem smutná, říká herečka Želenská

Olgu Želenskou (63) znají čeští diváci především z dabingu nebo z jejího zájezdového divadla Háta. Objevila se i v...

Prosila jsem o shovívavost a žádná nepřišla, říká Anna Julie Slováčková

Anna Julie Slováčková (28) se v rozhovoru pro iDNES.cz svěřila s tím, kdo je pro ni v životě momentálně největší oporou...

Bianca Censori opět pobuřuje, ukázala prsa i klín v průsvitných šatech

Bianca Censori (29) se nahoty nebojí. Manželka rapera Kanyeho Westa (46) odhalila bujné poprsí i klín v průsvitném...

Češi potrestali Chorvatsko za drahotu, vyrazili do Itálie. Vyplatí se i exotika

Premium Zvýšení cen služeb na Jadranu mělo za následek, že tam loni vyrazilo meziročně méně Čechů. Odliv českých turistů...