Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Thief III: Deadly Shadows – kdosi se plíží stínem

  12:00
Cosi už se zase plíží tmou a přeskakuje mezi stíny. Nové zlodějské dobrodružství se řadí k vůbec nejočekávanějším akcím letošního roku. Co všechno Thief III nabídne?

Thief III: Deadly Shadows
Žánr: stealth akce
Index očekávání: 9,5/10
Výrobce: ION Storm
Vydavatel: Eidos
Datum vydání: ?/2004
Homepage
Thief 3: Deadly Shadows Neprochází davy nepřátel jako nůž máslem s béefgéčkem v ruce, nekosí hordy barbarů mečem bastardem, nesvolává jako mistr magie hromy a blesky na celá království. Pohybuje se obezřetně, plíží se stíny a vyhýbá se odleskům pouličních luceren, našlapuje opatrně na špičky jemně obutých chodidel, vyhýbá se lidem a jen sem tam někoho zezadu chytí pod krkem, omráčí a uklidí z cesty. Garrett není obyčejný akční hrdina. Je to zloděj, zloděj bez skrupulí, mistr svého řemesla – ale zároveň je postavou, která učarovala tisícům hráčů. Charistmatický lupič z kultovní hry Warrena Spectora, Thiefa, jenž objevil pro moderní hry stealth mise a chytlavost opatrného postupu úrovněmi, se už brzy znovu vrátí. A podle všeho se zdá, že s grácií sobě vlastní opět natěšené herní publikum bezostyšně okrade. O co? O peníze, o čas, dost možná i o nervy, v krajních případech o rozum. A co víc, necháme si to líbit…

Thief 3: Deadly Shadows Řád Kladiva má opět nekalé plány
Příběh třetího dílu Thiefa, jenž nese podtitulek Deadly Shadows, se odehrává na stejném místě jako první dva. A ke slovu se dostanou i známá uskupení – Hammerité, neboli řád Kladiva, má opět nekalé plány, proti kterým všemožně kují vlastní pikle Pohané. Tyto dvě sekty se nenávidí už z principu svých náboženství. Zatímco první jmenovaní jsou technokraté, skvěle organizovaní fanatici vynikající svými konstrukcemi a moderními zařízeními, Pohané se snaží ve jménu potměšilého boha Trickstera vrátit město k jeho původním kořenům. Boj mezi dvěma znesvářenými skupinami se vyostřuje a pouze Strážci, tajná skupina tahající za nitky a sledující dění, ví, že se všichni ženou zaslepeně do záhuby. Zachránit situaci má právě Garrett – a to tak, že se jako první dostane k po mnoho let skrytým artefaktům, jejichž moc by některý z kultů mohl využít ke zkáze všech. Mise je to přísně tajná a velice nebezpečná, Garrett už je ale zvyklý. Z předchozích dílů dobře ví, že bude muset napnout všechny síly a za každou cenu se vyhnout odhalení, že se bude muset vloupat do spousty velice dobře střežených míst – a že se bude muset vypořádat s obrovským množstvím dobře vyzbrojených strážných (v lepším případě) a nadpřirozených bytostí (v případě horším).

Thief 3: Deadly Shadows Posvítíme si a zazpíváme si něco na cestu
Kdepak, s takovou by Garrett daleko nedošel. Už v prvním Thiefu bylo světlo, potažmo stín vyrhaný nejrůznějšími předměty, klíčovým prvkem. Hra světla a stínu byla opět o něco obohacena. Technologie Deus Ex: Invisible War umožnila vnést do hry dynamické stíny – a jakkoliv to jinde může znít jako ne až tak významný bod v PR materiálech, zde je to klíčová změna. Hráči se už nemohou spoléhat na pevně dané hranice světla a stínu – může se stát, že si strážný vezme s sebou pochodeň a zloděje v chatrném skrytu bryskně odhalí. Ani proklouznutí kolem neopatrných človíčků už nebude tak snadné – bude nutné si ohlídat, zda se náhodou nemihnul nějaký ten stínek na zdi. Protože přiznejme si, kdo zůstane klidný, když spatří na zdi siluetu plížící se postavy s obuškem v ruce? Zrádné jsou i odlesky kovu na zbraních jako meč či dýka, mnohem užitečnější je tak na blízko právě obyčejný dřevěný kyj. Luk je svou dřevěnou podstatou světlo neodrážející taktéž vhodný, pozor ale na zápalné šípy, které generují asi tolik světla, jako hejno světlušek shromážděné v prostoru krabičky od sirek. Thief 3: Deadly Shadows

S písničkou na rtech by sice možná Garrettovi bylo veseleji, rozhodně by však příliš daleko nedošel. Stejnou roli jako světlo totiž hraje v Thiefovi III i zvuk. Garrett se pochopitelně neprochází po světě v obitých bagančatech, i při velmi jemném našlapování je však jeho krok slyšet. Záleží též na druhu povrchu, po němž se pohybuje. Krok mimo koberec tak někdy může znamenat zkázu, stejně jako ukvapené zrychlení ve chvíli, kdy je strážce otočen zády. Je pěkné chtít ho omráčit dříve, než se sám od sebe otočí, zvuk chvatných skoků ho ale zburcuje spolehlivě… Všechny předměty mají své reálné akustické vlastnosti určené fyzikálními zákony dle materiálu, z něhož jsou vyrobeny.

Garrettův arzenál
Zatím se hovořilo jen o překážkách, které designeři hry Garrettovi postavili do cesty. Sám mistr zlodějského řemesla však bude mít v rukávě několik vlastních es, jak se s nástrahami vypořádat. K elementárním konfliktům na blízko poslouží jednak omračující obušek, jednak dlouhá dýka na tvrdou řezací práci. Chybět nebude tolik oblíbený krátký luk s velkým množstvím různých šípů – šípy zápalné, vodní, uspávací či speciálně hlučné, aby upoutaly pozornost strážných… Thief 3: Deadly Shadows Garrett si dále čas od času vypomůže oslepujícími a plynovými bombami, tlumiči hluku, či zbrusu novou vychytávkou v podobě přilnavých rukavic, s jejichž pomocí bude možné šplhat i po strmých stěnách. Využití těchto a rozmanitých dalších prostředků bude nutné značně optimalizovat, protože pozvednout by se měla i umělá inteligence nepřátel. Strážní nebudou obcházet svá standardní kolečka ve stále stejném čase, ale udělají si pochůzku právě tehdy, když budou sami chtít – a běda, objeví-li zhasnuté světlo v místě, kde mělo být rozsvíceno, stopy po boji, šlápoty, loužičky krve, nebo dokonce tělo omráčeného kamaráda. Vyhlášení poplachu se sice nerovná jisté smrti, přesto je to komplikace překonatelná jen s největším sebezapřením a velkou dávkou štěstí. Výhodou pro hráče vyvažující chytřejší protivníky (a srážející obtížnost opět na hratelnou úroveň, neboť nabrat ještě proti už tak dost těžkým prvním dílům by byla sebevražda) bude tentokrát výrazně větší rozsah úrovní, které umožní více cest k cíli a provedení zadaného úkolu.

Technické provedení
Jak již bylo řečeno výše, Thief III běží na enginu Deus Ex: Invisible War. A tato technologie bude ukazovat své schopnosti v řadě drobných, avšak významných detailů. Thief 3: Deadly Shadows Garrett bude mít fyzické končetiny, takže bude reálněji zpracováno ručkování, šplhání, ale třeba i páčení zámků pomocí šperháků. Hra nabídne dva možné úhly pohledu – hráči se tak budou moci dívat jak očima Garretta (jako tomu bylo v předchozích dílech), tak i na samotnou postavu hlavního hrdiny v third person perspektivě. Praktický význam není úplně zřejmý, ale uvidíme, jak bude přepínání dvou pohledů ve hře využito. Samozřejmostí je pak zase o třídu efektnější a realističtější audiovizuální zpracování. O dynamických stínech už se mluvilo v souvislosti se ztíženou hratelností, ionstormí engine si pak rozumí s nejnovějšími grafickými kartami a dokáže využít jejich možnosti. Zvuková stránka se tentokrát – jako obvykle – omezuje spíše na efekty. Hudba je sice pěkná věc, ale co je důležitější: plížit se do rytmu skotské lidové, nebo mít přehled o tom, zda se náhodou někdo neblíží?

Thief III: Deadly Shadows bude skutečně smrtící. Málokterá hra vzbuzuje taková očekávání. Ačkoliv se v souvislosti s akcemi letos mluví v první řadě o Half-Life 2, S.T.A.L.K.E.R.u a Doomu 3, dost možná jim rybník nejatmosféričtější, nejnapínavější a nejhratelnější hry vyfoukne pod nosem právě Garrett.

Autor:
Témata: Half-life, Hluk, Máslo, nůž
  • Nejčtenější

S černým samurajem v Japonsku tvrdě narazili. Vydavatel se omlouvá

Připravovaná hra Assassin’s Creed Shadows zasazená do feudálního Japonska vyvolala nevoli zejména...

Zaplatil půl milionu, aby si mohl chvíli zahrát s populární streamerkou

Fanoušek vydražil v internetové aukci možnost zahrát si počítačové hry s populární streamerkou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hráč dostal ban na deset let, hned po návratu navázal na původní hádku

Uživatel oblíbeného internetového fóra Something Awful dostal v roce 2013 zákaz na sto tisíc hodin...

Máme se obávat? Nejočekávanější hra údajně nemusí být tak dobrá

Bývalý vývojář ze studia Rockstar odhaduje, že příští díl série Grand Theft Auto nebude zas takový...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Nobody Wants to Die je kyberpunková detektivka jako řemen

Sci-fi adventura Nobody Wants to Die je poctou mnoha filmovým i herním klasikám, zároveň ale...

Roblox má problém s pedofily, přiznávají už i jeho provozovatelé

Rozsáhlý článek magazínu Bloomberg poodhalil odvrácenou stranu populární herní platformy Roblox,...

Fortnite zmizí z obchodu Samsungu, objeví se ovšem jinde na iOS i androidu

Společnost Epic, která provozuje komerční megahit Fortnite, se podělila o své plány ohledně...

Vyšla obří modifikace Falloutu 4, fanoušci na ní dělali přes pět let

Po mnoha odkladech vyšel neoficiální datadisk pro hru Fallout 4. Poprvé v historii série se v něm...

Máme se obávat? Nejočekávanější hra údajně nemusí být tak dobrá

Bývalý vývojář ze studia Rockstar odhaduje, že příští díl série Grand Theft Auto nebude zas takový...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....