Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Midnight Nowhere – morbidní první dojmy

  12:00
Jaké to asi je, probudit se v černém pytli po boku nespočtu mrtvých těl v opuštěné márnici? My o takový zážitek po ránu rozhodně nestojíme a hlavní hrdina Midnight Nowhere určitě také ne, jenže neměl takové štěstí...

Midnight Nowhere
Výrobce: Saturn+
Vydavatel: Buka Ent.
Datum vydání: Q4 2002
oficiální stránka

Jak se zdá, letošní podzim se ponese v duchu dobrodružných thrillerů a hororů. Zřejmě nejvyrovnanější souboj svedou Rusové s Francouzi... samozřejmě pouze na poli vývojářů počítačových her. O kandidátovi francouzských Microids - hře - jsme vás již podrobně informovali. Dnes se dozvíte naše první dojmy z hraní betaverze konkurenční Midnight Nowhere od ruských Saturn+ a Buka Ent.

Midnight Nowhere Mimochodem, vývojářský tým Saturn+ se letos opravdu činí. Příznivci adventur si jistě nenechali ujít českou verzi jejich jarního debutu Jazz & Faust, což byl sice graficky poutavý, ale jinak spíše jen průměrný fantasy počin. Midnight Nowhere však bude z naprosto jiného soudku, o čemž svědčí hned jeho první kapitola, kterou jsem měl možnost testovat. Hra začíná podobně, jako bizarní Sanitarium z roku 1998. Když se coby bezejmenný hlavní hrdina probudíte, všude kolem vás je tma… a nebezpečně málo kyslíku. Bodejť ne, když jste nasoukaní a uzavření v černém neprodyšném pytli. Pytli, do nějž se v márnicích skladují mrtvá lidská těla. Když se z něj dostanete ven, zjistíte, že jste skutečně v márnici a všude kolem vás je spousta dalších černých pytlů, tentokráte skutečně s mrtvolami. Nevíte kdo jste, nevíte kde jste, nevíte proč tu jste. Máte totální amnesii. Té jsem si já sám snažil alespoň částečně zbavit kontaktováním PR manažerky Buka Entertainment Julie Gribonosovové, ale ani mi příliš nepomohla: "Víte, odpovědi na všechny otázky, jako co se stalo v márnici a kdo vlastně je hlavní hrdina, se dozvíte až v samotném závěru hry. Hlavního hrdinu prostě berte jako chlapíka, který hledá z márnice východ a snaží se přijít celé záhadě na kloub." A o jakou záhadu že se jedná? Midnight Nowhere Jednoduše - o vraždy. O desítky vražd. Lidé opouštějí město v panice. Policie je bezradná a kontrolu nad městem převzalo vojsko. Jenže vraždícího maniaka nic nezastaví. Každý den přibývají nové a nové mrtvoly.

Ve více skličujícím místě snad ani hra začínat nemůže. V márnici prozkoumáváte jeden černý pytel za druhým a uvnitř každého objevujete těla mrtvých lidí, povětšinou žen. Všechny mají podříznuté hrdlo nebo rozpárané břicho. Místy až nechutné může pro někoho být ohledávání těl a i manipulace s nimi. Například jedné pobledlé slečně useknete prst jen proto, abyste získali její prstýnek. Zanedlouho se ale z místnosti márnice dostanete a získáte přístup do několika pater celého nemocničního komplexu. Naprosto opuštěného. Potvrzuje se, že kdo mohl, ten z města utekl a kdo nemohl, ten zde natáhl bačkory (muž v křesle s kudlou v zádech je toho důkazem). Skličující pocit se však ani v tento okamžik nevytrácí, poněvadž celá nemocnice působí poněkud zvláštním dojmem. Na stěnách visí plakáty se znetvořenými a zdeformovanými obličeji, kdy jeden chlápek vypadá prakticky jako prase a druhý má zuby jako kůň. Čím se tu proboha zabývali? To vám bohužel neřeknu, protože v Midnight Nowhere betaverzi byly všechny nápisy v ruštině a té už nějaký ten pátek příliš neholduji. Jediný plakát, kterému jsem rozuměl i bez textu, zachycoval šestici půvabných polonahých sestřiček, které navíc vyzývavě vrtěly zadkem (???). Nakonec to v tomhle špitále nemuselo být zase až tak nejhorší. :o).

V prostorách nemocnice lze navštívit prakticky všechny dostupné místnosti, namátkou márnici, operační sál, chodby, čekárnu, WC, větrací místnost, strojovnu, výtahy, různé ordinace, kanceláře atd. Co však bude následovat za stěnami nemocnice, už betaverze neprozradila, narozdíl od Julie Gribonosovové: "Když se hrdinovi konečně podaří dostat z nemocnice ven, bude zatčen policií, která jej považuje za masového vraha a odveze jej do věznice. Z cely se mu podaří uniknout a stejně jako v nemocnici bude putovat po celé budově věznice a navštěvovat nejrůznější místnosti."

Celkový počet lokací (místností) by se měl vyhoupnout na 60 a každá z nich bude zabírána několika kamerami Midnight Nowhere (o tom později). Inventářních předmětů je slibováno zhruba 80 a machinace s nimi, stejně jako řešení různých puzzlů s číselnými kódy a tak podobně, bude hlavní náplní Midnight Nowhere. Jak už bylo zmíněno, město je prakticky pusté a konkrétně třeba v nemocnici jsem nenarazil na jediného živáčka, takže s rozhovory se příliš často nesetkáme. "V nemocnici moc živých NPC nepotkáte, ale ve vězení budete komunikovat s kriminálníky, s nimiž budete ve stejné cele, a samozřejmě také s policisty", tvrdí Julie Gribonosovová. "Dialogy se budou větvit, ale ne vždy. Jediné, co vám mohu slíbit je, že všechny rozhovory budou obsahovat vtípky a stejně tak vtipné budou komentáře hlavního hrdiny k vašim činnostem během hry. Takže dobrou zábavu a úsměv na rtu vám můžeme zaručit." S humorem ve hře to ale bude trochu složitější. Hra samotná působí naprosto vážným dojmem - kolem sebe máte mrtvoly, ve městě vraždí maniak, na pozadí hraje tajemná hudba a grafika se nese v extra temném duchu. A teď si představte situaci, kdy prozkoumáváte rozřezané tělo jedné kdysi nejspíš půvabné slečny a když se ho pokusíte sebrat, hlavní hrdina pronese hlášku ve stylu: "Kdepak. S tímhle by mě manželka domů nepustila." Ehm... Midnight Nowhere Tedy... Možná nemám smysl pro černý humor, ale myslím si, že podobné výlevy vážnou atmosféru spíše hroutí a sklouzávají k laciné rádoby-vtipnosti typu českého Poldy. Naštěstí podobné "vtipné komentáře" zde nenajdete na každém kroku.

Na druhou stranu musím tvůrce pochválit za to, že avizované akční sekvence a souboje s "příšerami" se nakonec nekonají. Alespoň kapitola v nemocnici byla čistě adventurní a podle Julie Gribonosovové tomu tak bude a v pokročilejších částech hry: "Hlavní hrdina se několika bojům nevyhne, například s kriminálníky, strážemi a jinými bytostmi. Ale tyto souboje budou prezentovány jako nehratelné sekvence."

Ovládání a interface je klasické myšoidní. Polygonová postava hlavního hrdiny pokorně došlape tam, kam ukážete kurzorem myši. Rozsah pohybu po jedné obrazovce ale není příliš široký, protože většina místností je zabírána několika kamerami (márnice třeba až šesti!), z nichž každá zabírá svůj vlastní prostor z poměrně velké blízkosti a postavička hlavního hrdiny je mnohdy velká téměř přes celou obrazovku. Tímto jsem vcelku často Midnight Nowhere ztrácel v rozsáhlejších místnostech přehled a orientaci. K interakci s prostředím slouží pět funkčních ikonek, umístěných v levém horním rohu obrazovky (těmi funkcemi jsou: jdi, prozkoumej, promluv si, seber a použij). Při interakci s jakýmkoliv předmětem se většinou automaticky aktivuje funkce "prozkoumej" a po kliknutí pravého myšítka se přepne na "seber" nebo "použij" - podle toho, co lze s daným předmětem provádět, takže výlety myši přes celou obrazovku na paletu ikonek nejsou zapotřebí. Všechny ikonky jsou funkční taktéž v inventáři, který po kliknutí pravého myšítka vyjede ze spodního okraje obrazovky a na rozdíl od inventáře v Jazz and Faust je přehledný a dokáže zobrazit hned 20 předmětů najednou. Jednotlivé předměty lze vzájemně kombinovat, ovšem je rozdíl, zdali použijete předmět A na předmět B či naopak. A to je podle mě zásadní chyba, kterou by tvůrci ještě měli opravit.

Ve zkratce
  • Klasická point-and-click adventura
  • Napínavý temný děj, avšak provázený trapnými pokusy o černý humor
  • Renderovaná grafika s detailními 3D postavami a hlubokými stíny
  • Zajímavé prostředí nemocnice a věznice
  • Grafické rozlišení oproti Jazz & Faust vzrostlo na 800x600, což je jedině dobře. Renderované lokace vyhlížejí vcelku realisticky, i když jsou mnohdy až příliš tmavé a korekci jasu na monitoru se patrně nevyhnete. Animací je v jinak mrtvém prostředí dostatek, všude blikají světla, neonové zářivky, tu uniká pára, jinde zase dým... Na hlavním hrdinovi se polygony nešetřilo a pochvalu si rozhodně zaslouží jeho reálné stíny, které vrhá přesně na protější stranu od zdroje světla. Hudební doprovod podbarvuje atmosféru neustále, i když jednoduché motivy hrané na klavír, doplněné o podivné pazvuky a skřeky, nejsou žádným zázrakem a v podstatě je ani nebudete vnímat. Podle slov tvůrců se však na hudbě ještě stále pracuje, takže snad se dočkáme nějakého vylepšení. Zvukové efekty jsou zcela průměrné a dabing prozatím vynechám, protože byl v ruštině a to se vážně poslouchat nedalo :o).

    Midnight Nowhere v češtině!

    Letos na jaře podepsala společnost Cenega Czech smlouvu s Buka Entertainment o distribuci všech jejich titulů na území České Republiky. Každý projekt bude plně lokalizován do češtiny a Midnight Nowhere není výjimkou. Datum vydání se však oproti anglické verzi znatelně posune, neboť jak mi potvrdil šéf lokalizačního oddělení Cenegy Mirek Papež, hru mají v plánu lokalizovat až počátkem roku 2003. Dříve než na jaře příštího roku se tedy české Midnight Nowhere nedočkáme.

    Abyste si Midnight Nowhere mohli zahrát, potřebujete alespoň Pentium II 400 MHz, 64 MB RAM a samozřejmě grafický akcelerátor. Buka plánuje vypustit hru do obchodů ještě před Vánoci, ale ruku do ohně bych za dodržení tohoto termínu nedal. Ostatně vás tak jako tak anglická verze nemusí zajímat, neboť se můžete těšit na o kompletně lokalizovanou verzi od společnosti Cenega a té se dočkáte až v průběhu příštího roku.

    Dodatek z 15.4.2003: Aktuální data vydání jsou následující: ruská verze: již vyšla, anglická & česká verze: srpen 2003. Hra bude v ČR distribuována s českými titulky a anglickým dabingem.

    Autor:
    Témata: dabing, Humor, Věznice, Zuby
    • Nejčtenější

    Vývojářům nešlo opravit chybu, tak z procházení zdmi udělali součást příběhu

    Skoro třicet let stará střílečka The Terminator: Future Shock vstoupila do historie jako vůbec...

    Bojíte se hororů? Skutečnost je často ještě divnější a děsivější

    Věta „inspirováno skutečností“ se za léta nadužívání stala jen prázdnou marketingovou frází. Ne,...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Slavný streamer byl šokován, když zjistil, kolik utratil za hry na Steamu

    Populární streamer Felix Lengyel, známý fanouškům pod přezdívkou xQc, prozradil, kolik už utratil...

    Hraní přeruší reklama na hamburger. Hráči si utahují z nenasytnosti EA

    Zvýšení ceny velkých her je pořád málo. Vydavatelství Electronic Arts nyní zkouší přijít na to, jak...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Shrot je česká kopírka Duny 2, ve které bojujeme o chmel. K dispozici je demo

    Autor povedené retro střílečky Hrot ukázal svůj další projekt. Shrot bude real-time strategie ze...

    Hráči se smějí novému portrétu Karla III., vypadá prý jak videoherní boss

    Nový portrét krále Karla III., který namaloval namaloval britský portrétista Jonathan Yeo, se kvůli...

    Nevíte, co s volným časem? Stáhněte si zdarma skvělý Dragon Age: Inquisition

    Digitální obchod s hrami Epic Store si tento týden pro hráče připravil opravdu hodnotný dárek....

    Grand Theft Auto 6 vyjde na podzim roku 2025

    Vydavatel nejočekávanější hry posledních let upřesnil během prezentace hospodářských výsledků...

    Černoch samuraj budí vášně

    Ubisoft oficiálně potvrdil nový díl ze série Assassin’s Creed, který se bude odehrávat v Japonsku....

    Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

    Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

    Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

    Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

    Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

    Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

    Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

    Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

    Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

    Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...