Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na vlastní oči: Český Kingdom Come předčil většinu z obřích pódií

(Od zpravodaje Bonusweb.cz) - Chystaná realistická středověká hra na hrdiny Kingdom Come: Deliverance působila na losangeleské výstavě E3 jako unikát. Na následujících řádcích si rozebereme dojmy z přibližně půlhodinové ukázky, kterou jsme mohli na vlastní oči vidět.

Je to trochu absurdní: v Praze naše kanceláře od sebe dělí jen několik kilometrů, tedy pár minut tramvají. Přesto jsme se potkali až na druhé straně planety v Los Angeles na E3 2015. Díky tomu můžeme vnímat netrpělivě očekávaný Kingdom Come ve světovém kontextu, nikoli pouze jako „naši českou“ hru.

Domácí zlato

Nemám rád kolektivní přivlastňování úspěchů lidí, s nimiž nás pojí tak maximálně společný původ. Jarda Jágr je „náš“ stejným způsobem jako třeba pornoherečka Sylvia Saint a nikdo, kdo se tak hrdě bije v hruď a holedbá se, jak jsme to tomu světu zase nandali, se na jejich úspěchu nepodílel ani kývnutím prstu. Přesto mi pánové ze studia Warhorse dokázali lehce zabrnkat na strunu národní hrdosti.

Kingdom Come: Deliverance

Je to tím, že veškerá krajina ve hře je založena na skutečných topografických informacích a to, co vidíme plus minus odpovídá skutečnému kusu české krajiny. Věřte, nebo ne, obyčejná procházka po louce a lesíku, kde to vypadá jako místo, kam chodím obden venčit psa, mě po všech těch přehnaných prostředích typu ledový svět či postapokalyptická krajina vyloženě zahřála u srdce.

Mimo světla reflektorů

Studio Warhorse na E3 sídlilo mimo dvě hlavní výstavní haly v budce trochu utopené mezi ostatními menšími studii a jejich prezentace působila daleko skromněji než bombastické uřvané show, jež k podobným výstavám patří. Prostě jen počítač, televize, gauč a to hlavní: Kingdom Come (karta hry na Bonuswebu). Poslední den výstavy brzo po ránu už únava na všech zúčastněných byla trochu znát, stačilo však pár minut hraní a pozornost byla opět vyšponována na maximum.

18.června 2015 v 20:04, příspěvek archivován: 25.června 2015 v 17:13

Čeští Warhorse mají na E3 nenápadnou budku, co je uvnitř ale předčí většinu titulů z obřích pódií pic.twitter.com/fLwiDSs4HZ

Autoři nedočkavým hráčům, kteří hru podpořili v mimořádně úspěšné kickstarterové kampani, dávají postupně vznikající obsah k vyzkoušení a otestování. V nejnovější aktualizaci se dramaticky zvětšila mapa, ale pořád jde pouze o zlomek z plánovaných 16 kilometrů čtverečních, které výsledná hra bude mít.

Zdá se vám to jako malé číslo? Tak vězte, že jde o území zhruba o velikostí lokací Novigrad + Velen z posledního Zaklínače. Navíc je důležité si uvědomit, že hra neobsahuje žádné moře, čili těch 16 kilometrů si budete moci prozkoumat téměř celých.

Neobroušený drahokam

Více než pouhá velikost je důležitý obsah, protože k čemu je rozlehlá krajina, když to všude vypadá skoro stejně, že. Z toho mála, co jsem viděl, je patrné, že všechny obavy z repetetivnosti a hluchých míst jsou liché. Přestože vesničky, vojenské tábory a další lidmi obývané části země působí realisticky, jsou k sobě poměrně hustě nahňácány, aby nedocházelo k nudným průchodům prázdnou krajinou. I tak bude pro delší přesuny nezbytností kůň.

Kingdom Come: Deliverance

Ukázka běžela na počítači, o němž vývojář Dan Vávra lakonicky prohlásil, že je zřejmě nejvýkonnějším počítačem na světě. A zas taková nadsázka to asi nebyla, protože celou tu dynamickou, dokonale vymodelovanou nádheru jsme pozorovali na obrovské televizi v rozlišení 4K.

Když k tomu připočteme, že každá živá bytost ve hře, ať už jde o vesnického kováře, nebo slepici na zahrádce, má svou vlastní inteligenci, podle níž během dne dynamicky mění chování na základě okolních událostí, máme tady potenciální trhače železa. Jak toto bude fungovat na konzolích, to jsem opravdu zvědavý.

Ďábel je v detailech

Míra detailů je až zarážející. Vaše postava tak kromě obvyklého brnění, helmy a kaťat musí tentokrát myslet i na spodní vrstvy oblečení. Pod okovanou helmu si tedy musíte obléct ještě tlumící vrstvu, jinak vás rána palcátem tak jako tak omráčí, a plátové brnění si také nemůžete obléct na holou kůži. Páčení zámků je pak kapitola sama pro sebe a výsledkem je minihra, která nechává všecky zlodějské hry, jako je třeba Thief, daleko za sebou. A tak je to ve hře se vším.

Kingdom Come: Deliverance

Ale tím nejzajímavějším předvedeným prvkem byly souboje. Že je Dan Vávra tak trochu blázen, co se pro dosažení přesnějšího zážitku neváhá navléct do skutečného brnění a nechat se otloukat kusem opravdového železa, je už dostatečně známý fakt. Najít ten správný poměr mezi realističností a zábavou je však zase jiná věc. Jestli se výsledek povedl, to vám úplně říci nedokážu, protože jsem nedostal ovladač do rukou. Z pohledu diváka to však vypadá více než nadějně.

Souboje jsou trošku jiné, než jste zvyklí z konkurenčních titulů. Každý útok i každá obrana spotřebovává nějaké procento sil. Pokud budete bez rozmyslu mávat mečem jako zběsilí, rychle se vyčerpáte a stanete se pro protivníka snadným cílem. Na gamepadu mi přišlo ovládání docela intuitivní, ale těžko říct, jak na tom bude klávesnice s myší.

Předváděný souboj trval několik minut, během nichž ovšem postavy většinou jen kroužily kolem sebe a čekaly na vhodnou příležitost k útoku. Více než o rychlé a hbité prsty tak půjde o dlouhodobější taktiku a také vhodný výběr vybavení.

Setkání s méně opancéřovanými protivníky prý mohou být záležitostí jen několika sekund, pokud se vám rychle povede zasáhnout nějaké kritické místo. Přestože ne všechny pohybové animace na sebe přesně navazovaly a vše působilo tak trochu neučesaně, vidím v tom všem ohromný potenciál. Konečně zase něco jiného než stokrát viděný standard.

Co se týče střelby z luků, kuší apod., máme tu neméně propracovaný systém, v němž musíte brát v potaz balistickou křivku vystřeleného šípu, slabá místa v protivníkově zbroji a sílu potřebnou k natažení tětivy. Vše samozřejmě bez jakýchkoliv mířidel.

Černá ovce

Je toho ještě mnoho, o čem by se dalo napsat, od nelineárních úkolů přes historickou zápletku až po ohromné bitvy s desítkami účinkujících. Dosud jsem znal hru pouze z propagačních článků a videí na internetu a teprve takto na vlastní oči jsem se přesvědčil, že si Warhorse nedali za cíl nic menšího než zkusit změnit herní svět. A že se jim to možná opravdu povede.

Jedna věc je totiž vymezit se jasně proti tuctovým fantasy příběhům s draky a monstry, ta druhá pak vymyslet, čím je adekvátně nahradit, aby byla hra přitažlivá. A podle toho, co jsem viděl, na to Dan Vávra a jeho tým kápli.

8. října 2014

Nedostal jsem na rozloučenou sice žádné suvenýry, trička, odznáčky a ani si během prezentace nepochutnal na připravených sendvičích, zato jsem si odnesl spoustu pozitivních dojmů. Kingdom Come se totiž nepotřebuje nijak vnucovat, hrát na vlastenecké city ani prosit o přimhouření očí, protože za ním nestojí silný vydavatel. Přestože je na ní ještě spousta práce, tato hra má svoji duši už teď.

Autor:
  • Nejčtenější

Byla oblíbená, teď však 17 let starou hru zasypala negativní hodnocení

Hra Team Fortress 2 patřila dlouhé roky k oblíbencům v multiplayerovém žánru. V posledních letech...

Nástupce Heroes, o kterém se nám ani nesnilo. Recenze Songs of Conquest

O čem zpívají bardi v putykách každého pohádkového království? O chrabrých činech, krutých zradách...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

V novém traileru na Kingdom Come: Deliverance 2 se souloží, popíjí i lynčuje

Vrcholem páteční prezentace Summer Game Fest byl, alespoň tedy pro české publikum, nový trailer z...

Hráči loňského hitu soupeří, kdo se během hry vyspí s více postavami

Od vydání Baldur’s Gate 3 už uplynulo deset měsíců, do nejmenších detailů propracované RPG ovšem,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Všichni společníci v Dragon Age budou pansexuální. Nahota je samozřejmost

Jak už je u her od Bioware zvykem, zásadní roli v chystaném pokračování série Dragon Age budou hrát...

Remaster Lollipop Chainsaw láká na 29 sexy oblečků i kostým králíka

Legendární braková mlátička Lollipop Chainsaw se po více než deseti letech od vydání dočká...

Generální manažer značky Warcraft opouští studio Blizzard

John Hight, generální manažer fantasy značky Warcraft, která letos oslaví třicet let od vydání...

Z kanceláře u rodičů až k miliardovému Fortnite. Připomínáme historii Epicu

Epic Games je jednou z nejvýznamnějších společností herního průmyslu. Jejich engine Unreal je...

Začala úspěšně, ale po třech letech je onlinovka od Amazonu v problémech

Onlinovka New World od Amazonu začala úspěšně, v průběhu tří let však zájem o ní výrazně poklesl....

Opalovací krém pro miminka: Jaký vybrat?
Opalovací krém pro miminka: Jaký vybrat?

Pokožka novorozenců a kojenců je tenká, zranitelná a má méně melaninu, což je pigment, který chrání pokožku před slunečním zářením. Kůže miminka je...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...