|
Snad každý fanda tahových strategií hrál aspoň jeden z titulů HoMaM IV, Disciples 2 nebo Age of Wonders 2, které v minulém roce potvrdily dlouhodobý úbytek starých dobrých tahovek jako Steel Panthers nebo Panzer General. Pro většinu lidí jsou fantasy tahové strategie hratelnější a daleko méně složitější. Na Slovensku, odkaď pochází i vynikající Spellcross, se právě jeden takový titul připravuje a podle dojmů z neveřejné demoverze má tahovka Empire of Magic velkou šanci se prosadit.
Děj je zasazen časů, kdy svět drželi ve svých rukou mocní mágové. Jednoho dne se ale zemí začal šířit chaos a teror, příhraniční oblasti z ničeho nic zpustnuly a v nich žijící lidé vymizeli. Nikdo z vládnoucích čarodějů nechce opustit své vyhřívané křeslo v hlavním městě, a tak je povolán Artemian, hlavní postava a zároveň méně významný kouzelník, který v rozsáhlé výpravě společně s dalšími hrdiny zjistí, že za vším mají své kostěné prsty nemrtví.
Celá atmosféra magického světa stojí na bohatém vyprávění. A stojí pevně – příběh se v samotných misích rozvíjí prostřednictvím bohatých dialogů a podrobných popisů některých situací. K atraktivnímu prostředí přispívá i celkové pojetí. Empire of Magic je totiž spíše takovou komornější výpravou proti zlu než tažením stovek vojáků. Hlavní hrdina se může spolehnout na hrstku věrných reků a běžné jednotky se počítají na kusy. Rekrutování nových vojáků a jejich zlepšování se váže pouze na neutrální města, v nichž se za zlaťáky najímají bojovníci. Pravidelné zdroje zlata jako doly neexistují, peníze hlavní hrdina získává za splnění vedlejších úkolu nebo tu a tam něco najde v opuštěné truhle.
Odpadá tak jakákoliv správa měst a nabíraní dalších vojáků je jen občasnou příležitostí, jak si přilepšit. Hra se tudíž soustředí především na boj. Hrubá síla díky omezenému počtu jednotek neplatí, ale hlavně – Empire of Magic přistupuje k bitvám trochu odlišně a z počátku by se leckomu mohlo zdát, že taky primitivně. Jednotliví pěšáci a zombíci se mohu shlukovat do maximálně tříčlenných oddílů, vystupujících jako jedna jednotka. Jakmile se na velké mapě potkají dvě skupiny, jde se řezat a každý voják už ovládá samostatně. Boje stejně jako celá hra probíhají na tahy. Během nich se určí, kdo na koho bude útočit, a po vyhodnocení se zobrazí následná mela. Nic víc se po člověku nechce, stačí jenom vybrat, který vojáček vezme po hlavě kterého nemrtvého nebo jakým kouzlem jej mág upeče. Přestože se s pohybem a dalšími prvky v bojích nepočítá, taktizování se objevuje už tady. Některé jednotky mají například silný útok a jejich dvě rány zabijí kohokoliv. Proto se musí pobít ještě dříve, než v dalším tahu budou moct odpovědět.
S osudy vojáků si zahrávají rovněž akční body, které se počítají dohromady pro bitvy i pro pohyb po velké mapě. Jinými slovy, když jednotka vyčerpá všechny bodíky a nepřítel na ni hned v následujícím tahu zaútočí, rozpráší ji během chvilky – došly ji akční body, a nemůže se tedy ani bránit. Omezený počet životů nedává šanci pro chyby; tři čtyři rány zabijí sebesilnějšího vojáka. Tvrdší nemrtvé se vyplatí aspoň proplesknout fireballem nebo je pozdravit jedním z mnoha dalších kouzel. Nejenom mágové, ale taky obyčejné jednotky ovládají aspoň nějaké čáry, které jim pomáhají zvítězit nad silnějším a zároveň početnějším oponentem.
Nepřítel vůbec nezapadá do kategorie „hloupý počítač“, ale věrohodně supluje lidského oponenta. Málokdo by ostatně od singleplayeru čekal, že zombíci, když nemají šanci, začnou vyhledávat posily a vrátí se v daleko silnější sestavě. Nemrtví si umí dobře odvodit, že támhleten mág chodí o berličce a bude lepší, když nejdříve zabijí jeho. A tak se na něj vrhnou v obrovském počtu. Mise z dema předvedla též skvělou spolupráci se spřátelenými domorodci, kteří sami od sebe inteligentně pomáhají a skvěle se s nimi spolupracuje.
Empire of Magic obsahuje celkem dvanáct rozsáhlých misí a další dvě do multiplayeru. Slovo „rozsáhlých“ je opravdu na místě. K hlavním úkolům se připojuje spousta vedlejších, za něž jednotky dostávají potřebné zkušenosti. Nejenom hrdinové přechází z mise do mise, a tak se nastřádané znalosti a praxe z bojů vždycky hodí. Hra ale paradoxně doplácí právě na rozsáhlost, přelívající se až ve vleklost a nudu. Třebaže člověk vynechá nepovinné úkoly a zaměří se na hlavní dějovou linku, musí šmejdit sem a tam, pořád pro něco zbytečně chodit a deset tahů čekat, než jednotky konečně dorazí k cíli.
Rozdělení armády na dvě části, jež by plnily různé úkoly, nepřichází v úvahu – jakmile se výprava roztříští, nepřítel osamocené jednoty lehce slupne. V demoverzi se též ukázal nedokonalý design misí. Zombíci a pavouci se pravidelně rodí na několik místech, a než je člověk vypálí a zničí, stačí se rozmnožit do ďábelských počtů. I když má takový dotěrný pavouček slabou obranu, není zrovna zábavné se v každém tahu zdržovat se zabíjením neustále vznikajících nepřátel.
Technické zpracování jednoznačně vyniká sympatickou grafikou. Ačkoliv hra běží pouze v rozlišení 800x600 a nevyužívá 3D prostředí, boje vypadají perfektně a stylová grafika společně s příjemnou hudbou dotváří správnou fantasy atmosféru. Specifické ztvárnění s sebou ale nese nepřehledné vykreslení povrchu. Rozdíly mezi typy terénu nejdou skoro vůbec poznat, ale přitom se jejich vliv počítá. Člověk lehce ztratí půl armády jenom kvůli tomu, že ji pošle na jakési políčko, ze kterého nejde do okolní šedé tmy vidět. Jednotka dorazí na místo a ejhle – v tahu nepřítele se ze sousedního pole vyplazí banda nemrtvých a je zle.
Na rozdíl od tria fantasy tahovek minulého roku staví Empire of Magic na kvalitní AI, relativně originálním pojetí a především na atmosféře a příběhu. Mezi jinými hrami se proto určitě neztratí a bude dalším titulem z československé produkce, o kterém budou vědět i zahraniční hráči. V cizině vychází Empire of Magic v březnu nebo dubnu letošního roku (podle konkrétní země), termín vydání české a slovenské verze zatím není známý.