Propracovaný svět Might and Magic patří k nejprotežovanějším dějištím počítačových her. Vzpomeňme dlouhatánskou ságu devíti pokračování kultovní RPG série Might and Magic a čtyři kousky z neustále populární odnože Heroes. Ovšem i přes slušné výnosy z těchto her, se majiteli nadaného vývojářského studia New World Computing, společnosti 3DO, podařilo zkrachovat. Fanoušci tohoto fantasy světa ovšem nemusí truchlit – licence připadla takřka za pakatel vydavatelskému domu UbiSoft, který s ní záhy začal operovat. Za nedlouho se tak konečně setkáme s veleočekávaným Heroes of Might and Magic 5, ale nemenší pozornost budí i trochu vzdálenější mix akce a RPG – Dark Messiah of Might and Magic, na němž pracují šikulové z francouzského Arkane Studia, jež nestojí za ničím menším, než je Arx Fatalis.
Samozřejmostí jsou hordy monster v čele s draky, orky, gobliny a další dobře známou cháskou, jíž má za úkol setnout hlavu bezejmenný vyvolený, kteréhož roli si logicky střihnete.
Příběh asi cenu za originalitu nezíská. Posuďte sami. Odehrává se ve fantasy zemi Ashan, konkrétně v problematických hraničních územích, kam bychom nezavítali ani kdybychom za odměnu dostali zbrusu novou grafárnu. Ke všemu
Někoho to možná nepříjemně zaskočí, jiný bude potěšen, jedno je totiž jisté: Dark Messiah of Might and Magic bude nejvíce spadat do žánru akčních her, což my, vzhledem k tomu, že na trhu není mnoho fantasy akcí, kvitujeme s povděkem. Už jen kvůli slibovanému, extrémně propracovanému bojovému systému, který svým smyslem pro detail a využitím fyzikálního enginu nechá daleko za sebou veškerou konkurenci, včetně například Half-Life 2. Nejrůznějších alternativ, jak se zbavit nepřítele, bude v závislosti na prostředí skutečně značné množství. Samozřejmě, že můžete průměrného Orka rozcupovat obyčejným mečem nebo mu z dálky předvést svou bezchybnou střelbu z luku, ovšem hra vás jednoznačně vybídne i k dalším způsobům. Co takhle uvolnit sudy, které protivníka spolehlivě rozválcují? Nebo ho vylákat na provazový most, který pak z jedné strany odříznete? Nesmíme zapomínat ani na četné útesy, z nichž se po vypjatých momentech efektně shazují. Velmi nápomocné je i zpomalení času, jež si vychutnáte po adrenalinových soubojích, jimiž se vám dobije energie k němu potřebná. Pak se na obrazovce rozpoutá efektní i velice efektivní rodeo, kdy můžete každý svůj krok i úder přesně koordinovat. Hra běží na dobře známém Source enginu, který patří ke špičce ve všech ohledech, takže se nebojíme, že by tvůrci naslibované finesy vynechali.
Bez magie by to asi také nešlo! Setkáte se s nepříjemnými nekromanty, kteří na vás budou útočit silnými kouzly a zároveň bez ustání vyvolávat nové a nové pohůnky, které byste mohli kosit třeba do aleluja. Velmi se tak hodí magický štít odrážející útoky protivníků a umožňující vám dostat se hlavnímu padouchovi pod kůži. V průběhu hry byste měli stoupat po jednom ze tří kariérních žebříčků. Prvním je válečník, který si bude logicky vylepšovat atributy jako je útočná síla či konstituce, zatímco zloděj zase nejvíce potrénuje schopnost nepozorovaně se proplížit kolem nepřátel a zezadu je pak svými dvěma dýkami potichu odkrouhnout. Zvolíte-li mága, bude se vám postupně otevírat cesta k novým a novým kouzlům představeným formou přiměřeně rozvětveného stromu. Kouzle by nemělo být ani moc, ani málo, ale přesně tak akorát, aby se daly rozumně využít. Bodíky nutné k vylepšování postavy získáte klasickým způsobem, jímž není nic jiného, než plnění rozličných úkolů. Ty se přesně podle regulí RPG žánru dělí na hlavní a vedlejší. Podle tvůrců budete mít ze hry nejlepší požitek ve chvíli, kdy se pokusíte dovést jedno povolání do perfektního stádia a druhé někam k 50%.
|


Zvolíte-li mága, bude se vám postupně otevírat cesta k novým a novým kouzlům představeným formou přiměřeně rozvětveného stromu.
Rozhodně zajímavě působí i možnost využívat znalostí zdejší diplomacie a poštvat proti sobě nepřátele. Kupříkladu na vězeňské lodi dřepí hrdina v obležení orků, globlinů a nekromantů, kteří se nemohou vystát. Stačí tak pár fint, posléze otevřít cely a už se nám to pěkně mlátí. Zdejší svět má působit živoucím a uvěřitelným dojmem, k čemuž je bezesporu zapotřebí promyšlený systém umělé inteligence. A té bychom se měli podle všeho dočkat. Důkazem budiž následující případ: použitím jednoho z mocnějších kouzel se vám povede zmenšit orka na mrzkých dvacet centimetrů, což vyústí mimo jiné v to, že rázem ztratí svůj meč i štít, jimž byla zachována původní velikost. Svou velice nezáviděníhodnou situaci si ork
Jak už se na správné fantasy akční RPG sluší a patří, narazíte na tuny zajímavých předmětů. Ať už těch klasických či magických, které stojí za obzvláštní pozornost. Ohnivé meče přidávají ke klasické útočné síle ještě škody napáchané příslušným elementem. Zřejmě podle Frodova nepostradatelného parťáka byl tvořen meč zvaný „Digger of Ashes,“ který v blízkostí nemrtvých začne modře svítit. Každá zbraň má několik jasně pochopitelných statistik a rozhodně neplatí, že by impozantněji vyhlížející zbraň musela být nutně i tou lepší. Kupříkladu nejlepší nemagický meč ve hře vypadá úplně obyčejně. A teď se dostáváme k opravdové zvláštnosti: zbraně si budete muset sami ukovat! Na svých cestách narazíte rovnou na tři kovárny a pokud se ve vašem inventáři nachází kladivo, něco železa a držadlo, můžete se pustit do práce: rozžhavit kov, nalít ho do formy, zchladit, vytáhnout, znovu rozžhavit, kovářským kladivem ho opracovat a tak dále. To samozřejmě nějakou tu dobu zabere, což vyřešili tvůrci šalamounsky. Vlastní tvorba zbraní zůstane nepovinným doplňkem a pokud se jí nebudete chtít věnovat, vůbec nic se nestane, akorát si k tomu, co budete držet v rukou, nevytvoříte tak silný vztah.
Zdejší svět má působit živoucím a uvěřitelným dojmem, k čemuž je bezesporu zapotřebí promyšlený systém umělé inteligence.
Dark Messiah of Might and Magic každopádně vypadá jako nesmírně nadějná hra nabízející to nejlepší z žánru akčních RPG. Nabídne vám slušnou volnost v pohybu i v konání, což je dneska spíše výjimkou. Těšíme se na vynikající bojový systém jdoucí ruku v ruce s parádní fyzikou doplněnou o spektakulární grafiku. A ještě jedna perlička na závěr: na některých místech se příběh hry prolne s Heroes of Might and Magic 5 a naopak. Obě hry ovšem zůstanou samostatnými celky.Index očekávání: 95%