Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bodli nás do zad. Smutný příběh vývoje nepovedené hry

Příběh nepovedeného pokračování vikinské mlátičky Rune naplno ukazuje, že vývoj videoher je nelítostný byznys. Distributor, který celý její vývoj zafinancoval, se prakticky přes noc ocitl na vedlejší koleji a o zdrojové kódy k vlastní hře musel složitě bojovat. Místo potenciálního hitu tak mohl jen počítat ztráty.

Zatímco samotní vývojáři bývají často vnímáni jako celebrity a vyhřívají se na piedestalu popularity, herní distributoři bývají vnímáni přesně opačně. Jsou to totiž právě oni, kdo musí „géniům“ přistřihovat křidélka imaginace a jejich nápady konfrontovat s nudnou ekonomickou realitou.

Jenže je nutné uvědomit si, že jsou to právě oni, kdo celou tu srandu platí a kdo také podstupuje to hlavní riziko. Že se jim to občas může šeredně nevyplatit, ukazuje příběh nepovedené hry Rune 2 z loňského roku.

Že jste o ní nikdy neslyšeli? Na tom není nic divného, hra totiž zcela propadla. A po právu. Na Metacriticu se může „pochlubit“ jen podprůměrným hodnocením 47 %, většině herních magazínů přitom ani nestála za recenzi. On ani první díl z roku 2000 nebyl žádnou přelomovou hrou, ale „jen“ slušnou mlátičkou z (tehdy) neokoukaného prostředí severské mytologie (viz naše dobová recenze).

Rune 2 vypadá jako budgetová vykrádačka God of War.

Pro Studio Human Head šlo ovšem o důležitý krok směrem na vrchol, kterým byla originální střílečka Prey z roku 2006 (naše recenze). Jenže po jejím vydání nabrala produkce této firmy strmě klesající tendenci. Vše vyvrcholilo zrušeným experimentem Survived By a především jednou z vůbec nejhorších her roku 2018 nazvané The Quiet Man (viz náš článek). 

Člověk by řekl, že po takovýchto průšvizích budou zaměstnanci studia vděční za možnost vytvořit pokračování své oblíbené značky, obzvláště když Rune 2 dostala možnost stát se jednou z mála exkluzivit digitálního obchodu Epic Store. Jenže tomu nakonec bylo přesně naopak. 

Pouhý den poté, co byla hra oficiálně vydána, totiž Human Head ukončili svoji činnost a celý tým se přesunul do vydavatelství Bethesda, kde nyní funguje pod jménem Roundhouse Studios.

Jakoby nebyl dostatečný fakt, že vývojáři svoje dítko opustili v době, kdy je nejvíc potřebovalo, ještě navíc se rozhodli jeho náhradním pěstounům pořádně opepřit život. Distributorské společnosti Ragnarok, která vývoj financovala, totiž neposkytli ani zdrojový kód finální verze, čímž výrazně zpomalili možnost následného opravování a vylepšování. 

Ano, videohry by samozřejmě měly vycházet odladěné a nedělat si z hráčů nedobrovolné betatestery, ale všichni víme, jaká je dnes situace. Human Head Studios navíc už v té době museli vědět, že stejně půjdou jinam, a tak Rune 2 vydali v tristním stavu. „Bodli nás do zad,“ řekl doslova v rozhovoru s magazínem PC Gamer producent hry Matt Candler z Ragnaroku, který z celé nešťastné situace vyšel daleko nejhůře.

Přestože první reakce na hru byly vyloženě negativní, poskládal Calvert provizorní tým expertů a pokusil se odstranit alespoň ty největší chyby. Po dlouhém vyjednávání se nakonec dostal i ke zdrojovému kódu, a tak mohl naplánovat i řadu drobných vylepšení, ať už jde o doplnění příběhové zápletky nebo nový multiplayerový režim.

Alespoň z mediálního hlediska tak nakonec z celé kauzy vyšel jako vítěz. „Protože jsme to nevzdali, chce s námi dnes mluvit a spolupracovat daleko více lidí než dříve,“ prozradil ve stejném rozhovoru s tím, že má nyní daleko více obchodních nabídek než kdy dříve. Jeho snaha je ale momentálně upřena jen k vydání Rune 2 v obchodě Steam.

RUNE II

Roundhouse Studios se už ke své bývalé hře mediálně sice nevyjadřují, budou tak však muset udělat před soudem – Ragnarok totiž od nich požaduje sto milionů dolarů (přes dvě miliardy korun) jako kompenzaci za nedodržení smlouvy. 

Ať už to ale dopadne jakkoliv, té pachuti, která provázela vydání jinak vcelku ambiciózní hru, se už bohužel nikdy nezbavíme.

Autor:
  • Nejčtenější

Zvětšená ženská prsa, podvádění kreditkou. Vybrali jste nejlepší herní vtipy

Ze čtyřiceti herních vtipů a memů jste vybrali ty nejlepší. Zaujala vás zvětšená ženská prsa pomocí modů, moderní podvádění, ale i různé vtipné parafráze herních situací. Podívejte se.

25. srpna 2024 6

Rozdrtí The Sims? Nový simulátor života má fotorealistickou grafiku

Zřejmě už brzy se chystá korejské vydavatelství Krafton uvést svého konkurenta pro legendární sérii The Sims. Připravovaná hra inZOI už se dá vyzkoušet v podobě demoverze s vytvářením vlastní herní...

27. srpna 2024 26

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nalíčit ghúla trvalo pět hodin. Nahlédněte za oponu seriálu Fallout

Pokud se vám líbil seriál Fallout od Amazonu, možná by vás mohl zajímat osmnáctiminutový pohled za oponu, který rozebírá různé aspekty natáčení.

26. srpna 2024  11:35 8

Hráli jsme nový díl Civilizace. Legendární série se nebojí velikých změn

Už po třicet let je značka Civilization dávána za příklad toho, že počítačové hry nejsou jen plýtváním času, ale mohou své konzumenty i obohatit. A zřejmě to bude platit i dál, chystaný sedmý díl,...

28. srpna 2024 28

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Black Myth: Wukong mohla být hra roku, ale pár věcí jí podráží nohy

80 %

Už první záběry z připravované herní adaptace Opičího krále vyvolaly nadšení, ale také velká očekávání. A ta se nepodařilo úplně naplnit. Zklamání to ovšem rozhodně není.

PS5
29. srpna 2024 16

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v září

V září se staneme drsnými vesmírnými mariňáky, budeme pátrat po stopách templářského spiknutí, návrat ovšem hlásí i oblíbený robot Astro či princezna Zelda. Ve skutečnosti toho je mnohem, mnohem víc.

1. září 2024 1

Neoriginální deformace. Vetřelec: Romulus očima hráčů a hardcore fanoušků

Do kin dorazil dlouho očekávaný interquel vetřelčí ságy s podtitulem Romulus. Bere si mnohé především z původního snímku z roku 1979, ale i dalších dílů filmové série a nejenom z nich.

1. září 2024 1

Podařilo se vám přes léto dohnat nějaké herní resty?

Letní prázdniny skončily a s nimi i relativně poklidné vydávání nových her. Stihli jste za tu dobu dohnat nějaký ze svých herních restů, nebo zkrátka nezbyl čas?

31. srpna 2024 9

Concord

vydáno 30. srpna 2024  16:25,  aktualizováno  16:46

Domácí násilí a útěk se sedmi dětmi. Nečekaná zpověď ekonomky Šichtařové

Premium Zákazy, výhrůžky, křik, záchvaty vzteku, rozbíjení nádobí, nože v ruce… Neustálý strach z něčeho děsivého, co může...

Hell’s Kitchen ukázala, jak se pracuje s Kašpárkem. Vyhodil z kuchyně oba týmy

Šestnáct soutěžících se v úvodním dílu soutěžního pořadu nejprve představilo pokrmem, který by je měl charakterizovat a...

Syn filmové hvězdy dostal v Thajsku doživotí za rozčtvrcení svého přítele

Daniel Sancho Bronchalo (30) je synem hvězdného španělské herce Rodolfa Sancha Aguirreho (49) a ve své zemi taky známý...

Osočovali mě ze šikany manžela. Proto jsem promluvila, říká Šichtařová

Rozstřel Tři roky po odchodu od manžela se známá ekonomka Markéta Šichtařová rozhodla v magazínu Ona DNES promluvit o...

KOMENTÁŘ: Zemřel herec. Co důležitějšího ještě chceme vědět a proč?

Premium Zemřel. Tečka, stopka, konečná, definitivum, prostě dost. Není co dodat, jasnější a výmluvnější slovo než „zemřel“ snad...