Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pirátství v ČR - jaká je aktuální situace?

  12:00aktualizováno  12:04
Developeři a distributoři počítačových her v České republice si stále častěji naříkají na vzrůstající počet pirátů a nelegálního software. Toho si je vědoma i Policie ČR a oddělení informační kriminality se může chlubit několika úspěchy. Jaká je tedy současná situace, jak se k ní staví policie a distributoři samotní?

Na otázku uvedenou v titulku si každý rozumně smýšlející člověk odpoví způsobem, který odráží realitu v naší společnosti - tedy tak, že počítačové pirátství v České republice existuje a spolu s rozvojem internetu kvete jako nikdy dříve. Ing. Slavomír Pavlíček, ředitel společnosti Bohemia Interactive, která je dominantním distributorem počítačových her do České republiky, odhaduje, že počet pirátských kopií se u nás pohybuje někde mezi 80 a 90 procenty, přičemž u počítačových her to může být ještě více vzhledem k tomu, že mezi jejich uživatele nepatří firmy a podniky, ale domácí uživatelé. "Nejvíce zasažena krádeží software je podle našich informací právě kategorie produktů pro domácnost," uvedl k odhadu product marketing manager společnosti Microsoft Tomáš Koška.

"Nemohu to potvrdit ani vyvrátit, nemáme přesná čísla o tom, kolik nelegálního software se v České republice vyskytuje," uvedl na dotaz BonusWebu mjr. ing. Jiří Dastych, vedoucí skupiny informační kriminality z Policejního prezidia v Praze. I přesto je však jasné, že pšenka kvete pirátům zejména v případě počítačových her.

Co je pirátství ví asi každý z nás, avšak trocha teorie nikoho nezabije a jistě ji ocení ti, kdož se s tímto pojmem dosud nikdy nesetkali či neznají jeho správný výklad. Software je nelegální tehdy, nemáme-li od majitele autorských práv povolení jeho dílo (v tomto případě softwarový produkt) použít. Nejobvyklejším příkladem může být koupě přepáleného CD od "kamaráda warezáka" za stovku namísto řádně vylisovaného a zdaněného CD s originálním a podrobným manuálem zabaleného v krabici a koupeného v obchodě za tisícovku. V drtivé většině případů (resp. téměř ve všech) totiž "kamarád warezák" ono svolení nemá, ať už se vám snaží namluvit cokoliv.

Nutno však podotknout, že kdysi bylo softwarové pirátství nezbytné k získání jakéhokoliv programu a na vlastní kůži jej pocítili i lidé, kteří se nyní snaží o jeho potírání. "Před mnoha lety jsem, stejně jako spousta dalších, nevěděl téměř nic o autorských právech a jejich ochraně," sdělil nám mjr. ing. Jiří Dastych. "V dobách komunismu na našem RVHP trhu v podstatě neexistovaly legální kopie počítačového software s výjimkou softwaru kancelářského. V té době jsem vlastnil počítač ATARI 800XL (na tu dobu si nostalgicky a s radostí zavzpomínám) a nemohu nikterak popřít, že kopie počítačových her jsem skutečně používal. To už je ale otázkou dávné minulosti," doplnil jej ing. Slavomír Pavlíček. Asi nejaktivnější byl v tomto směru Petr Vochozka, šéf Illusion Softworks, nejúspěšnějšího českého developera počítačových her. "V době mého prvního počítače Atari 800XL jsem ani netušil, že nějaký originální software existuje (že se za něj musí platit), takže jsme vesele kopírovali kazety na dvojčeti značky Panasonic nebo je kupovali na burze Černá Louka v Ostravě od Poláků. Potom jsem přesedlal na Amigu, kde se kopírování her posunulo dokonce do ilegální komerční formy," prozradil Petr Vochozka. Jediným "svatouškem" tedy zůstává Tomáš Koška z Microsoftu, který na otázku, jaké má on osobně zkušenosti s nelegálním software, odpověděl takto: "Vždy jsem používal a používám legální software. Velkou zásluhu na tom má i fakt, že jsem vyrůstal v zemi, kde je ochrana duševního vlastnictví vrozenou záležitostí."

Ať už se ale kdokoliv v minulosti choval jakkoliv, neznamená to, že musí být nutně "tím špatným" po celý zbytek života. "Sice jsem si kdysi pirátstvím vydělával, na druhou stranu jsem jako jeden z prvních začal dovážet originální hry v krabicích (z dvaceti jsem prodal asi tři...) a vyprodukoval několik originálních českých her. V současné době jako Illusion Softworks kupujeme pouze několik her ročně (a to většinou konzolové), hodně jich totiž přímo dostávám anebo si je radši koupím v Anglii - jsou tam stejně dříve než v ČR a navíc mám jistotu, že velký díl jde přímo developerovi hry, který si to zaslouží nejvíce, a ne nějakému molochu," řekl Petr Vochozka.

S používáním pirátského software již dávno skončil také ing. Slavomír Pavlíček. "V současnosti se s pirátskými kopiemi setkávám pouze ze strany poškozeného. Současní piráti jsou pro mne v první řadě z obchodního hlediska velký problém. Nejenže poškozují nejen distributory, ale především vývojáře a díky menšímu (legálnímu) prodeji nejsou pak peníze na tvorbu dalších her nebo např. jejich lokalizaci. Některá současná herní média (reaguji teď na starší články o PC pirátech v herních časopisech) nám piráty v podstatě podávají jako lidumily, kteří pomáhají chudým a bezmocným a berou těm bohatým. Zapomněli však na skutečnost, že tito, podle jejich slov, téměř Jánošíkové herního průmyslu, jezdí v automobilech za několik miliónů korun a vlastní přepychové domy. Srovnejme to např. s Peterem Molyneauxem, který začínal doslova a do písmene pod mostem a z něj se propracoval svou pílí a skvělými nápady až tam, kde je nyní. Jeho a spousty dalších stejně tvrdě pracujících lidí tito Jánošíkové nehorázně okrádají. Připadá vám to správné? Mě osobně ani náhodou." A jeho slova potvrzuje i Tomáš Koška: "Vysoká míra kradení software v České republice se nyní velmi odráží v penězích, které máme k dispozici na rozvoj herního trhu u nás. Je to škoda."

Pokud jde o ztráty, které pirátský software hernímu průmyslu v České republice přináší, nikdo si je přesně odhadnout netroufá, všichni se však shodují, že může jít řádově o desítky až stovky milionů korun. "Bohužel žádný seriozní výzkum neexistuje. Pokuste si však jen dát dohromady, kolik je stažených updatů na češtinu do Diabla 2 ze serveru Čedičovy češtiny (cca 38 000x (toto číslo je poněkud zavádějící, odráží totiž veškeré přístupy na stránku s danou češtinou, reálný počet stažení je někde kolem 15ti tisíc - pozn. autora)) - a kolik se této hry u nás oficiálně prodalo (cca 4000ks). A to nejsou započítáni hráči, kteří hrají Diablo 2 v angličtině. Tady vidíte jednoznačný nepoměr prodaných a pirátských verzí," líčí Slavomír Pavlíček. "Je však třeba si uvědomit, že pirátstvím lidé podporují maximálně podvodníka přiživujícího se na práci jiných namísto autorů hry," dodal.

Jeho slova potvrzuje i Petr Vochozka: "Musíme udělat daleko lepší hru, aby se i to málo, co se prodá, vyplatilo. Pokud by pirátství neexistovalo, mohli bychom sfouknout hru za pár měsíců a vydělali bychom na ní stejně, jako třeba na Hiddenu, který se dělá dva roky... Ne, vážně - pokud bychom si mohli dovolit větší rozpočet na hry, byly by daleko lepší a spokojeni by byli všichni. Takhle je to bludný kruh."

A co proti tomu všemu dělá softwarová policie? "Do dnešních dnů jsme zlikvidovali řádově desítky warezových serverů či pirátů nabízejících vypalování počítačových her ve velkém pomocí inzerátů v novinách a časopisech," uvedl mjr. ing. Jiří Dastych z Policejního prezídia. Problém je v tom, že jednoho usvědčeného a odsouzeného piráta "vystřídají" desítky dalších. A co proti tomu zmohou distributoři her? Jak se budou bránit stále vzkvétajícímu pirátství? Co může podle nich situaci zlepšit a co všechno může a nemůže softwarová policie? Jaké jsou postihy pro uživatele nelegálního software a jaké pro jeho šiřitele? To všechno se dočtete v dalších článcích na téma počítačové pirátství tento týden na BonusWebu.

Autor:
  • Nejčtenější

Každé zranění postavy zanechá jizvu, hráči se bojí, že budou ovládat zrůdy

Vývojáři netrpělivě očekávaného remaku legendární špionážní hry Metal Gear Solid Delta: Snake Eater...

Pašeračka ukryla 350 cartridgí do podprsenky, kontrolou stejně neprošla

Čínští celníci zadrželi ženu, která se do země pokusila propašovat stovky herních cartridgí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

KVÍZ: Tehdy je hrál každý. Poznáte nejslavnější plošinovky z devadesátek?

Plošinovky, hopsačky, skákačky, platformovky nebo třeba dvourozměrné arkády. Ať už je budeme...

Děláte z nás hlupáky. Černý samuraj a Japonsko od Ubisoftu se Japoncům nelíbí

Zatímco Ubisoft v uplynulých dnech detailněji představil Assassin’s Creed Shadows zasazený do...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Aktuální herní hit provázejí kontroverze. Není to podvod, dušují se vývojáři

Mezi nejpopulárnější tituly na Steamu se nečekaně dostala i lacině působící hra Banana, ve které...

Rozšíření Elden Ringu u PC hráčů nepochodilo. Je prý rozbité a moc těžké

Shadow of the Erdtree je parádní dodatek do oblíbené soulsovky Elden Ring, vlastně jeden z...

Doplňte si základní herní vzdělání. Trilogie Dragon Age je v obří slevě

V digitálním obchodě Steam lze aktuálně koupit kompletní edici fantasy série Dragon Age s 90%...

Organizace FIFA zaštítí turnaj videoherních „autíček“

Mezinárodní fotbalová asociace FIFA uspořádá turnaj v počítačové hře Rocket League, kterého se...

Aktuální herní hit provázejí kontroverze. Není to podvod, dušují se vývojáři

Mezi nejpopulárnější tituly na Steamu se nečekaně dostala i lacině působící hra Banana, ve které...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Výhru ze Survivoru utratil Mikýř za rozhovor v prázdné O2 areně, vydělal miliony

Martin „Mikýř“ Mikyska (30) vytěžil své vítězství v reality show Survivor Česko & Slovensko 2024 na maximum. Povedl se...

Rok od zkázy ponorky Titan. Vyplouvají děsivá zjištění i nové otázky

Před rokem, 18. června 2023, se v severním Atlantiku ztratila ponorka Titan společnosti Ocean Gate. Pátrání potvrdilo...

Zpěvačka Katy Perry ukázala prsa. Fanoušci řeší, zda to má zapotřebí

Katy Perry (39) vydá v červenci nový singl s názvem Woman’s World, který podpoří i videoklipem. Aby řádně nalákala své...

Velká proměna Michala Davida: dvacet kilo dole. Žádné pivo, ale fitko a tenis

Michal David (63) zhubl v posledních měsících dvacet kilo a cítí se výborně. V rozhovoru pro iDNES.cz muzikant...

Příběh Vlaďky: Jsem v šoku. Manžel má milenku, je starší a ošklivější než já

Neříkám, že naše manželství nemělo žádné mouchy, ale myslela jsem si, že nám to docela klape. Pravda je ale někde...