Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Pirátství v ČR - jaká je aktuální situace?

  12:00aktualizováno  12:04
Developeři a distributoři počítačových her v České republice si stále častěji naříkají na vzrůstající počet pirátů a nelegálního software. Toho si je vědoma i Policie ČR a oddělení informační kriminality se může chlubit několika úspěchy. Jaká je tedy současná situace, jak se k ní staví policie a distributoři samotní?

Na otázku uvedenou v titulku si každý rozumně smýšlející člověk odpoví způsobem, který odráží realitu v naší společnosti - tedy tak, že počítačové pirátství v České republice existuje a spolu s rozvojem internetu kvete jako nikdy dříve. Ing. Slavomír Pavlíček, ředitel společnosti Bohemia Interactive, která je dominantním distributorem počítačových her do České republiky, odhaduje, že počet pirátských kopií se u nás pohybuje někde mezi 80 a 90 procenty, přičemž u počítačových her to může být ještě více vzhledem k tomu, že mezi jejich uživatele nepatří firmy a podniky, ale domácí uživatelé. "Nejvíce zasažena krádeží software je podle našich informací právě kategorie produktů pro domácnost," uvedl k odhadu product marketing manager společnosti Microsoft Tomáš Koška.

"Nemohu to potvrdit ani vyvrátit, nemáme přesná čísla o tom, kolik nelegálního software se v České republice vyskytuje," uvedl na dotaz BonusWebu mjr. ing. Jiří Dastych, vedoucí skupiny informační kriminality z Policejního prezidia v Praze. I přesto je však jasné, že pšenka kvete pirátům zejména v případě počítačových her.

Co je pirátství ví asi každý z nás, avšak trocha teorie nikoho nezabije a jistě ji ocení ti, kdož se s tímto pojmem dosud nikdy nesetkali či neznají jeho správný výklad. Software je nelegální tehdy, nemáme-li od majitele autorských práv povolení jeho dílo (v tomto případě softwarový produkt) použít. Nejobvyklejším příkladem může být koupě přepáleného CD od "kamaráda warezáka" za stovku namísto řádně vylisovaného a zdaněného CD s originálním a podrobným manuálem zabaleného v krabici a koupeného v obchodě za tisícovku. V drtivé většině případů (resp. téměř ve všech) totiž "kamarád warezák" ono svolení nemá, ať už se vám snaží namluvit cokoliv.

Nutno však podotknout, že kdysi bylo softwarové pirátství nezbytné k získání jakéhokoliv programu a na vlastní kůži jej pocítili i lidé, kteří se nyní snaží o jeho potírání. "Před mnoha lety jsem, stejně jako spousta dalších, nevěděl téměř nic o autorských právech a jejich ochraně," sdělil nám mjr. ing. Jiří Dastych. "V dobách komunismu na našem RVHP trhu v podstatě neexistovaly legální kopie počítačového software s výjimkou softwaru kancelářského. V té době jsem vlastnil počítač ATARI 800XL (na tu dobu si nostalgicky a s radostí zavzpomínám) a nemohu nikterak popřít, že kopie počítačových her jsem skutečně používal. To už je ale otázkou dávné minulosti," doplnil jej ing. Slavomír Pavlíček. Asi nejaktivnější byl v tomto směru Petr Vochozka, šéf Illusion Softworks, nejúspěšnějšího českého developera počítačových her. "V době mého prvního počítače Atari 800XL jsem ani netušil, že nějaký originální software existuje (že se za něj musí platit), takže jsme vesele kopírovali kazety na dvojčeti značky Panasonic nebo je kupovali na burze Černá Louka v Ostravě od Poláků. Potom jsem přesedlal na Amigu, kde se kopírování her posunulo dokonce do ilegální komerční formy," prozradil Petr Vochozka. Jediným "svatouškem" tedy zůstává Tomáš Koška z Microsoftu, který na otázku, jaké má on osobně zkušenosti s nelegálním software, odpověděl takto: "Vždy jsem používal a používám legální software. Velkou zásluhu na tom má i fakt, že jsem vyrůstal v zemi, kde je ochrana duševního vlastnictví vrozenou záležitostí."

Ať už se ale kdokoliv v minulosti choval jakkoliv, neznamená to, že musí být nutně "tím špatným" po celý zbytek života. "Sice jsem si kdysi pirátstvím vydělával, na druhou stranu jsem jako jeden z prvních začal dovážet originální hry v krabicích (z dvaceti jsem prodal asi tři...) a vyprodukoval několik originálních českých her. V současné době jako Illusion Softworks kupujeme pouze několik her ročně (a to většinou konzolové), hodně jich totiž přímo dostávám anebo si je radši koupím v Anglii - jsou tam stejně dříve než v ČR a navíc mám jistotu, že velký díl jde přímo developerovi hry, který si to zaslouží nejvíce, a ne nějakému molochu," řekl Petr Vochozka.

S používáním pirátského software již dávno skončil také ing. Slavomír Pavlíček. "V současnosti se s pirátskými kopiemi setkávám pouze ze strany poškozeného. Současní piráti jsou pro mne v první řadě z obchodního hlediska velký problém. Nejenže poškozují nejen distributory, ale především vývojáře a díky menšímu (legálnímu) prodeji nejsou pak peníze na tvorbu dalších her nebo např. jejich lokalizaci. Některá současná herní média (reaguji teď na starší články o PC pirátech v herních časopisech) nám piráty v podstatě podávají jako lidumily, kteří pomáhají chudým a bezmocným a berou těm bohatým. Zapomněli však na skutečnost, že tito, podle jejich slov, téměř Jánošíkové herního průmyslu, jezdí v automobilech za několik miliónů korun a vlastní přepychové domy. Srovnejme to např. s Peterem Molyneauxem, který začínal doslova a do písmene pod mostem a z něj se propracoval svou pílí a skvělými nápady až tam, kde je nyní. Jeho a spousty dalších stejně tvrdě pracujících lidí tito Jánošíkové nehorázně okrádají. Připadá vám to správné? Mě osobně ani náhodou." A jeho slova potvrzuje i Tomáš Koška: "Vysoká míra kradení software v České republice se nyní velmi odráží v penězích, které máme k dispozici na rozvoj herního trhu u nás. Je to škoda."

Pokud jde o ztráty, které pirátský software hernímu průmyslu v České republice přináší, nikdo si je přesně odhadnout netroufá, všichni se však shodují, že může jít řádově o desítky až stovky milionů korun. "Bohužel žádný seriozní výzkum neexistuje. Pokuste si však jen dát dohromady, kolik je stažených updatů na češtinu do Diabla 2 ze serveru Čedičovy češtiny (cca 38 000x (toto číslo je poněkud zavádějící, odráží totiž veškeré přístupy na stránku s danou češtinou, reálný počet stažení je někde kolem 15ti tisíc - pozn. autora)) - a kolik se této hry u nás oficiálně prodalo (cca 4000ks). A to nejsou započítáni hráči, kteří hrají Diablo 2 v angličtině. Tady vidíte jednoznačný nepoměr prodaných a pirátských verzí," líčí Slavomír Pavlíček. "Je však třeba si uvědomit, že pirátstvím lidé podporují maximálně podvodníka přiživujícího se na práci jiných namísto autorů hry," dodal.

Jeho slova potvrzuje i Petr Vochozka: "Musíme udělat daleko lepší hru, aby se i to málo, co se prodá, vyplatilo. Pokud by pirátství neexistovalo, mohli bychom sfouknout hru za pár měsíců a vydělali bychom na ní stejně, jako třeba na Hiddenu, který se dělá dva roky... Ne, vážně - pokud bychom si mohli dovolit větší rozpočet na hry, byly by daleko lepší a spokojeni by byli všichni. Takhle je to bludný kruh."

A co proti tomu všemu dělá softwarová policie? "Do dnešních dnů jsme zlikvidovali řádově desítky warezových serverů či pirátů nabízejících vypalování počítačových her ve velkém pomocí inzerátů v novinách a časopisech," uvedl mjr. ing. Jiří Dastych z Policejního prezídia. Problém je v tom, že jednoho usvědčeného a odsouzeného piráta "vystřídají" desítky dalších. A co proti tomu zmohou distributoři her? Jak se budou bránit stále vzkvétajícímu pirátství? Co může podle nich situaci zlepšit a co všechno může a nemůže softwarová policie? Jaké jsou postihy pro uživatele nelegálního software a jaké pro jeho šiřitele? To všechno se dočtete v dalších článcích na téma počítačové pirátství tento týden na BonusWebu.

Autor:
  • Nejčtenější

S černým samurajem v Japonsku tvrdě narazili. Vydavatel se omlouvá

Připravovaná hra Assassin’s Creed Shadows zasazená do feudálního Japonska vyvolala nevoli zejména...

Zaplatil půl milionu, aby si mohl chvíli zahrát s populární streamerkou

Fanoušek vydražil v internetové aukci možnost zahrát si počítačové hry s populární streamerkou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hráč dostal ban na deset let, hned po návratu navázal na původní hádku

Uživatel oblíbeného internetového fóra Something Awful dostal v roce 2013 zákaz na sto tisíc hodin...

Máme se obávat? Nejočekávanější hra údajně nemusí být tak dobrá

Bývalý vývojář ze studia Rockstar odhaduje, že příští díl série Grand Theft Auto nebude zas takový...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Nobody Wants to Die je kyberpunková detektivka jako řemen

Sci-fi adventura Nobody Wants to Die je poctou mnoha filmovým i herním klasikám, zároveň ale...

Roblox má problém s pedofily, přiznávají už i jeho provozovatelé

Rozsáhlý článek magazínu Bloomberg poodhalil odvrácenou stranu populární herní platformy Roblox,...

Fortnite zmizí z obchodu Samsungu, objeví se ovšem jinde na iOS i androidu

Společnost Epic, která provozuje komerční megahit Fortnite, se podělila o své plány ohledně...

Vyšla obří modifikace Falloutu 4, fanoušci na ní dělali přes pět let

Po mnoha odkladech vyšel neoficiální datadisk pro hru Fallout 4. Poprvé v historii série se v něm...

Máme se obávat? Nejočekávanější hra údajně nemusí být tak dobrá

Bývalý vývojář ze studia Rockstar odhaduje, že příští díl série Grand Theft Auto nebude zas takový...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....