Pirátství v ČR - jaká je aktuální situace?

  12:00aktualizováno  12:04
Developeři a distributoři počítačových her v České republice si stále častěji naříkají na vzrůstající počet pirátů a nelegálního software. Toho si je vědoma i Policie ČR a oddělení informační kriminality se může chlubit několika úspěchy. Jaká je tedy současná situace, jak se k ní staví policie a distributoři samotní?

Na otázku uvedenou v titulku si každý rozumně smýšlející člověk odpoví způsobem, který odráží realitu v naší společnosti - tedy tak, že počítačové pirátství v České republice existuje a spolu s rozvojem internetu kvete jako nikdy dříve. Ing. Slavomír Pavlíček, ředitel společnosti Bohemia Interactive, která je dominantním distributorem počítačových her do České republiky, odhaduje, že počet pirátských kopií se u nás pohybuje někde mezi 80 a 90 procenty, přičemž u počítačových her to může být ještě více vzhledem k tomu, že mezi jejich uživatele nepatří firmy a podniky, ale domácí uživatelé. "Nejvíce zasažena krádeží software je podle našich informací právě kategorie produktů pro domácnost," uvedl k odhadu product marketing manager společnosti Microsoft Tomáš Koška.

"Nemohu to potvrdit ani vyvrátit, nemáme přesná čísla o tom, kolik nelegálního software se v České republice vyskytuje," uvedl na dotaz BonusWebu mjr. ing. Jiří Dastych, vedoucí skupiny informační kriminality z Policejního prezidia v Praze. I přesto je však jasné, že pšenka kvete pirátům zejména v případě počítačových her.

Co je pirátství ví asi každý z nás, avšak trocha teorie nikoho nezabije a jistě ji ocení ti, kdož se s tímto pojmem dosud nikdy nesetkali či neznají jeho správný výklad. Software je nelegální tehdy, nemáme-li od majitele autorských práv povolení jeho dílo (v tomto případě softwarový produkt) použít. Nejobvyklejším příkladem může být koupě přepáleného CD od "kamaráda warezáka" za stovku namísto řádně vylisovaného a zdaněného CD s originálním a podrobným manuálem zabaleného v krabici a koupeného v obchodě za tisícovku. V drtivé většině případů (resp. téměř ve všech) totiž "kamarád warezák" ono svolení nemá, ať už se vám snaží namluvit cokoliv.

Nutno však podotknout, že kdysi bylo softwarové pirátství nezbytné k získání jakéhokoliv programu a na vlastní kůži jej pocítili i lidé, kteří se nyní snaží o jeho potírání. "Před mnoha lety jsem, stejně jako spousta dalších, nevěděl téměř nic o autorských právech a jejich ochraně," sdělil nám mjr. ing. Jiří Dastych. "V dobách komunismu na našem RVHP trhu v podstatě neexistovaly legální kopie počítačového software s výjimkou softwaru kancelářského. V té době jsem vlastnil počítač ATARI 800XL (na tu dobu si nostalgicky a s radostí zavzpomínám) a nemohu nikterak popřít, že kopie počítačových her jsem skutečně používal. To už je ale otázkou dávné minulosti," doplnil jej ing. Slavomír Pavlíček. Asi nejaktivnější byl v tomto směru Petr Vochozka, šéf Illusion Softworks, nejúspěšnějšího českého developera počítačových her. "V době mého prvního počítače Atari 800XL jsem ani netušil, že nějaký originální software existuje (že se za něj musí platit), takže jsme vesele kopírovali kazety na dvojčeti značky Panasonic nebo je kupovali na burze Černá Louka v Ostravě od Poláků. Potom jsem přesedlal na Amigu, kde se kopírování her posunulo dokonce do ilegální komerční formy," prozradil Petr Vochozka. Jediným "svatouškem" tedy zůstává Tomáš Koška z Microsoftu, který na otázku, jaké má on osobně zkušenosti s nelegálním software, odpověděl takto: "Vždy jsem používal a používám legální software. Velkou zásluhu na tom má i fakt, že jsem vyrůstal v zemi, kde je ochrana duševního vlastnictví vrozenou záležitostí."

Ať už se ale kdokoliv v minulosti choval jakkoliv, neznamená to, že musí být nutně "tím špatným" po celý zbytek života. "Sice jsem si kdysi pirátstvím vydělával, na druhou stranu jsem jako jeden z prvních začal dovážet originální hry v krabicích (z dvaceti jsem prodal asi tři...) a vyprodukoval několik originálních českých her. V současné době jako Illusion Softworks kupujeme pouze několik her ročně (a to většinou konzolové), hodně jich totiž přímo dostávám anebo si je radši koupím v Anglii - jsou tam stejně dříve než v ČR a navíc mám jistotu, že velký díl jde přímo developerovi hry, který si to zaslouží nejvíce, a ne nějakému molochu," řekl Petr Vochozka.

S používáním pirátského software již dávno skončil také ing. Slavomír Pavlíček. "V současnosti se s pirátskými kopiemi setkávám pouze ze strany poškozeného. Současní piráti jsou pro mne v první řadě z obchodního hlediska velký problém. Nejenže poškozují nejen distributory, ale především vývojáře a díky menšímu (legálnímu) prodeji nejsou pak peníze na tvorbu dalších her nebo např. jejich lokalizaci. Některá současná herní média (reaguji teď na starší články o PC pirátech v herních časopisech) nám piráty v podstatě podávají jako lidumily, kteří pomáhají chudým a bezmocným a berou těm bohatým. Zapomněli však na skutečnost, že tito, podle jejich slov, téměř Jánošíkové herního průmyslu, jezdí v automobilech za několik miliónů korun a vlastní přepychové domy. Srovnejme to např. s Peterem Molyneauxem, který začínal doslova a do písmene pod mostem a z něj se propracoval svou pílí a skvělými nápady až tam, kde je nyní. Jeho a spousty dalších stejně tvrdě pracujících lidí tito Jánošíkové nehorázně okrádají. Připadá vám to správné? Mě osobně ani náhodou." A jeho slova potvrzuje i Tomáš Koška: "Vysoká míra kradení software v České republice se nyní velmi odráží v penězích, které máme k dispozici na rozvoj herního trhu u nás. Je to škoda."

Pokud jde o ztráty, které pirátský software hernímu průmyslu v České republice přináší, nikdo si je přesně odhadnout netroufá, všichni se však shodují, že může jít řádově o desítky až stovky milionů korun. "Bohužel žádný seriozní výzkum neexistuje. Pokuste si však jen dát dohromady, kolik je stažených updatů na češtinu do Diabla 2 ze serveru Čedičovy češtiny (cca 38 000x (toto číslo je poněkud zavádějící, odráží totiž veškeré přístupy na stránku s danou češtinou, reálný počet stažení je někde kolem 15ti tisíc - pozn. autora)) - a kolik se této hry u nás oficiálně prodalo (cca 4000ks). A to nejsou započítáni hráči, kteří hrají Diablo 2 v angličtině. Tady vidíte jednoznačný nepoměr prodaných a pirátských verzí," líčí Slavomír Pavlíček. "Je však třeba si uvědomit, že pirátstvím lidé podporují maximálně podvodníka přiživujícího se na práci jiných namísto autorů hry," dodal.

Jeho slova potvrzuje i Petr Vochozka: "Musíme udělat daleko lepší hru, aby se i to málo, co se prodá, vyplatilo. Pokud by pirátství neexistovalo, mohli bychom sfouknout hru za pár měsíců a vydělali bychom na ní stejně, jako třeba na Hiddenu, který se dělá dva roky... Ne, vážně - pokud bychom si mohli dovolit větší rozpočet na hry, byly by daleko lepší a spokojeni by byli všichni. Takhle je to bludný kruh."

A co proti tomu všemu dělá softwarová policie? "Do dnešních dnů jsme zlikvidovali řádově desítky warezových serverů či pirátů nabízejících vypalování počítačových her ve velkém pomocí inzerátů v novinách a časopisech," uvedl mjr. ing. Jiří Dastych z Policejního prezídia. Problém je v tom, že jednoho usvědčeného a odsouzeného piráta "vystřídají" desítky dalších. A co proti tomu zmohou distributoři her? Jak se budou bránit stále vzkvétajícímu pirátství? Co může podle nich situaci zlepšit a co všechno může a nemůže softwarová policie? Jaké jsou postihy pro uživatele nelegálního software a jaké pro jeho šiřitele? To všechno se dočtete v dalších článcích na téma počítačové pirátství tento týden na BonusWebu.

Nejčtenější

Odsuzují ji i obdivují. Amouranth si z kontroverze udělala značku

Jednatřicetiletá Amouranth patří mezi nejpopulárnější a zároveň nejkontroverznější streamerky na světě. Její působení na platformě Twitch ukazuje, jak se z nenápadné herní tvůrkyně může stát...

KVÍZ: Poznáte ikonické hlášky z počítačových her?

Počítačové hry jsou tu už několik desítek let a naše komunita se stále rozšiřuje. Stejně jako milovníci filmů dokážou zpaměti citovat celé repliky z oblíbených filmů, i nám se za ty roky některé...

Skoro čtvrt milionu měsíčně je málo, stěžuje si streamerka na svoji výplatu

Streamerka Snowwcone rozdráždila internetové publikum, když si postěžovala, že jí měsíční „výplata“ od platformy Twitch v hodnotě přesahující deset tisíc dolarů přijde nedostatečná. Prý má tak velké...

Klasické strategie, kterým jsme obětovali neuvěřitelné množství času

Strategie jsou stále mezi určitou částí hráčů populární, ale asi není příliš krutým tvrzením, že zlatá éra těchto her už zřejmě skončila. Ovšem byly doby, kdy nejeden z nás trávil extrémní množství...

Za herní propadák roku může sabotáž, tvrdí autoři a ve velkém propouští

Hra MindsEye působí jako horký kandidát na herní propadák roku. Autoři se ovšem vymlouvají na to, že vývoj někdo sabotoval a slibují, že hru dostanou do mnohem lepšího stavu. Zároveň však studio ve...

Zemřel streamer PatmanQC. Přišel o ruce a nohy, ale ne o lásku k retro hrám

Po dlouhých zdravotních útrapách zemřel streamer Patrick Davis, známý hráčům pod přezdívkou PatmanQC. Přestože se v posledních letech života musel obejít bez všech čtyř končetin, neztrácel smysl pro...

13. července 2025 0

Skoro čtvrt milionu měsíčně je málo, stěžuje si streamerka na svoji výplatu

Streamerka Snowwcone rozdráždila internetové publikum, když si postěžovala, že jí měsíční „výplata“ od platformy Twitch v hodnotě přesahující deset tisíc dolarů přijde nedostatečná. Prý má tak velké...

12. července 2025 81

Čeští vývojáři milují vlaky. Další železniční hra bude karetní horor

V chystané nezávislé hře Dreadline Express se staneme jedním z pasažérů posledního lidského vlaku, řítícího se bezútěšnou krajinou. Kromě Lovecraftem inspirovaného světa tato adventura zaujme i...

11. července 2025  15:31 0

Odsuzují ji i obdivují. Amouranth si z kontroverze udělala značku

Jednatřicetiletá Amouranth patří mezi nejpopulárnější a zároveň nejkontroverznější streamerky na světě. Její působení na platformě Twitch ukazuje, jak se z nenápadné herní tvůrkyně může stát...

11. července 2025 21

Očekávaná samurajská akce ukáže krásy Hokkaida. A grafika je fantastická

Ghost of Tsushima je skvělá samurajská záležitost a jedna z nejlepších her za dlouhou dobu. V říjnu se na ni pokusí navázat pokračování nazvané Ghost of Yōtei, které si pojďme trochu rozebrat.

11. července 2025 11

Do Černobylu se podívá více hráčů, Stalker 2 vyjde i na playstation

Jedna z nejlepších her loňského roku přijde o svůj punc exkluzivity a po platformách od Microsoftu vyjde i na playstationech. Kde patrně paradoxně nabídne lepší zážitek, jelikož se od vydání podařilo...

10. července 2025 0

Klasické strategie, kterým jsme obětovali neuvěřitelné množství času

Strategie jsou stále mezi určitou částí hráčů populární, ale asi není příliš krutým tvrzením, že zlatá éra těchto her už zřejmě skončila. Ovšem byly doby, kdy nejeden z nás trávil extrémní množství...

10. července 2025 94

Za herní propadák roku může sabotáž, tvrdí autoři a ve velkém propouští

Hra MindsEye působí jako horký kandidát na herní propadák roku. Autoři se ovšem vymlouvají na to, že vývoj někdo sabotoval a slibují, že hru dostanou do mnohem lepšího stavu. Zároveň však studio ve...

9. července 2025 1

To nový papež určitě nečekal. Fanoušek Pokémonů měl na něj neobvyklé přání

Na internetu se objevil zajímavý příběh jednoho fanouška sběratelské karetní hry Pokémon. Dotyčný si vzal jednu specifickou kartu na setkání s hlavou katolické církve a požádal o podpis. Měl k tomu...

8. července 2025 0

KVÍZ: Poznáte ikonické hlášky z počítačových her?

Počítačové hry jsou tu už několik desítek let a naše komunita se stále rozšiřuje. Stejně jako milovníci filmů dokážou zpaměti citovat celé repliky z oblíbených filmů, i nám se za ty roky některé...

vydáno 7. července 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Profesionální hráč se během živého streamu opil a obtěžoval kolegyně

Streamer Joseph Manuel Marquez, známý hernímu světu pod přezdívkou Mang0, se během přímého přenosu turnaje ve hře Mario Karts v alkoholovém opojení dopustil obscénního jednání vůči svým kolegyním. I...

6. července 2025 8

Potvrdit „Je mi více než 18“ už nestačí. Herní web chystá přísnější kontrolu

Nejpopulárnější internetová stránka pro sdílení modifikací Nexus Mods prochází velkými změnami. Nejprve změnila vlastníka, nyní chystá i zásadní úpravu pravidel pro přístup k obsahu pro dospělé. Nově...

5. července 2025 43
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.