Sobota 18. ledna 2020, svátek má Vladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 18. ledna 2020 Vladislav

Petr Vochozka popisuje své začátky

  12:00aktualizováno  27. srpna 1:47
Určitě vás někdy zajímalo, co všechno předcházelo úspěchu Petra Vochozky. Většina lidí jistě ví, že před Illusion Softworks tu byl ještě Vochozka Trading. Málokdo však ví, jak se Petr ke hrám dostal, co na to říkali jeho rodiče a jaký byl Vochozkův vývoj v herní branži. Zajímá-li vás odpověď alespoň na jednu z otázek, pak je toto interview určeno právě vám.
Petr Vochozka ve svém øeditelském køesle

Určitě vás někdy zajímalo, co všechno předcházelo úspěchu Petra Vochozky. Většina lidí jistě ví, že před Illusion Softworks tu byl ještě Vochozka Trading. Málokdo však ví, jak se Petr ke hrám dostal, co na to říkali jeho rodiče a jaký byl Vochozkův vývoj v herní branži. Zajímá-li vás odpověď alespoň na jednu z otázek, pak je toto interview určeno právě vám.

Kdy jsi poprvé začal uvažovat o distribuci českých her a co tě k tomuto nápadu přimělo?
V roce 88 jsem si koupil Atari 800 a samozřejmě jsem na něm začal hrát hry. Hned od začátku jsem se snažil něco sám vytvořit, udělal pár desítek jednoduchých her, které jsme si s kamarády vyměňovali na kazetě. V 90-tém následovala Amiga, později PC 386. Všude okolo jsem viděl, že zájem o hry je obrovský, takže jsem zkusil svoje štěstí se hrou na Amigu Světák Bob, které se prodalo pár stovek kusů. Další program byl CAG (Create Adventure Game - tvorba vlastních her) - no a pak už přišli Pterodoni, jak vtipně popsal Jarek Kolář.

Kdy přesně vznikla společnost Vochozka Trading? Založil jsi ji sám, nebo jsi měl nějaké "stínové" partnery?
Vznikla přesně v den (no, možná druhý), kdy jsem dosáhl maturity, která byla pro vystavení živnosťáku vyžadována. Bylo mi 18 a kousek. V podstatě nejde o společnost, ale o živnost jako fyzická osoba a byl jsem sám, pouze s pár tisícovkami "kapitálu".

Proč jsi dal do jména své firmy netradiční "Trading" a nikoli všeobecně užívané "Games", "Entertainment" nebo "Interactive"?
Nějak mi to znělo líp než "Interaktivní Vochozka" :)

Pokud vím, tak TOO nebyla první hra, o jejíž distribuci jsi se staral. Byly tam ještě nějaké tituly na Amigu... Co to byly za hry a jaký o ně byl tenkrát zájem?
Již zmíněný Světák Bob a CAG, a dále distribuce Poklad Zlatých Sluncí a skoro dodělaná 7 dní a 7 nocí. Zájem byl jakž takž, všas to také nebyly světoborné tituly.

Pak ale přišli Pterodoni s Oslím ostrovem. Byl jsi překvapený, když ti tenkrát nabídli tuhle hru?
Tenkrát jsem se dost soustředil na 7 dní a 7 nocí. K TOO jsem přišel už když byla dokončena. Dalo by se říct jak slepý k houslím, ale není tomu tak - byl jsem první a jediný, kdo se v té době věnoval tvorbě a prodeji českých her.

O propagaci Oslího ostrova jsi se postaral vskutku bezchybně... Prý sis na něj dokonce sám napsal recenzi do Excaliburu. Je to pravda? Pokud ano, vysvětli mi, jak bylo vůbec něco takového možné?
Pokud se nepletu, recenzi psal Andrej Anastasov. Byla hotová už dříve, než za mnou Jarek vůbec přišel, rozhodl jsem se na jejím základě. Máš nějaké další zaručeně podložené fámy? (hehe, těch by bylo, třeba ta o tom pirátství :-) - by Vreco)

Co je mi známo, tak Oslí ostrov byla první česká hra, která se prodávala v klasické papírové krabici. Ale co předtím? Snad jsi předešlé tituly nerozesílal v igelitových pytlících?
Přesně tak. TOO se prodával na jedné disketě, která byl položena na čb manuálu (formát A6) a vše hezky zataveno do igelitu. Avšak už na podzim, společně se 7 dní a 7 nocí, jsem pro obě hry nechal vytvořit standardní krabice. Začítky byly dost amatérské...

Jaký byl na Oslí ostrov ohlas hráčů? Byla tato hra komerčně úspěšná (pokud se to tedy dá takto specifikovat)?
Ohlasy byly skvělé a dá se řící, že hra na tehdejší poměry vydělala slušné peníze. Ale více než to - nastartovala pozici pro další vývoj, nejenom Vochozka Trading, ale i dalších. Toho si rozhodně cením nejvíce.

Domnívám se, že ani tobě nemohlo hlavně v počátcích chybět velké nadšení pro věc. Navíc tvoje podnikání mělo jistě velkou podporu i v rodině (vzpomínám si totiž, jak jsem ti kdysi volal domů... chtěl jsem se zeptat, jestli už je hotové Ramonovo Kouzlo. Vzala to tvoje máti a nadšeně mi odpověděla: "Jo, už je to hotový. Kluci zrovna běželi zajistit krabice... J"). Tak to tedy tenkrát bylo?
Já mám nadšení pro věc pořád, jinak bych v téhle branži nedělal. Ptal jsem se matky na tvůj telefonát, ale bohužel si už po šesti letech nevzpomněla :)

Vochozka Trading už vlastně dneska neexistuje. Místo ní je tu Illusion Softworks. Kdy vlastně došlo k této "transformaci" a jaké okolnosti tě k ní donutily?
Díky těm okolnostem!!! Vochozka Trading pořád existuje (pořád mám živnostenský list), ale prakticky nic nedělá. Transformace také není pravé slovo, prakticky jsme založili totálně novou firmu. Okolnosti byly jasné - čím dál větší míra pirátství a malý český trh. Konec Visionu, se kterým jsem měl velmi dobré vztahy, také nepomohl. Proto jsem společně se spolužákem (tehdy studentem VŠE) připravil business plan a objel jsem několik investičních společností. Nakonec jsem se dohodl s Cash Reform (100% česká, dokonce brněnská firma) a 12.8.1997 jsme založili Illusion Softworks, s.r.o. Zajímavé je, že právě v těchto dnech si najednou jedna firma (které mně tehdy odmítla), vzpomněla, že prý jim tenkrát kdosi slíbil jakýsi podíl v Illusionu :)) Já o tom nic nevím, možná jsem stejně sklerotický jako moje matka :)

Autor:
  • Nejčtenější

Z písně ze Zaklínače je hit, lidé ji předělávají do metalu i disca

Názory na seriál Zaklínač se člověk od člověka různí, i ti největší odpůrci však uznávají, že píseň Toss a Coin to Your...

KVÍZ: Jak dobře znáte svět Zaklínače?

Díky povedenému seriálu od Netflixu je Zaklínač zase v módě. Otestujte se, jak dobře se v jeho univerzu vyznáte....

V Británii zakázali reklamu na herní hardware, nehrála v ní žádná žena

Na první pohled nevinná reklama prodejce počítačového vybavení vyvolala po svém uvedení v britské televizi nečekaný...

Vývojář uvolnil zdrojový kód své hry. Lidé se smějí, jak je napsaný

Nezávislá retro plošinovka VVVVVV je dokonalým důkazem toho, že nemusíte umět nějak výjimečně programovat, aby se vaše...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Souboj titánů. Jak zamíchá kartami příchod nových konzolí?

Koncem roku budeme svědky dalšího kola bitvy, v níž se utkají konzole nové generace od Sony a Microsoftu. Reagovat bude...

Premium

Ve škole byla terčem posměchu. Dnes džihádistka Kristýna nenávidí i matku

Plánuje zabíjet. Soudí ji jako uprchlou. Žena z Mělnicka měla problémy s rodiči i spolužáky. Pětadvacetiletá Kristýna...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

TEST: Vyplatí se benzin, hybrid, nebo diesel? Spočítali jsme to

Auto máte vybrané, co mu ale dát pod kapotu, aby vás provoz vyšel co nejlevněji – klasický benzin, úsporný diesel, nebo...

  • Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Souboj titánů. Jak zamíchá kartami příchod nových konzolí?

Koncem roku budeme svědky dalšího kola bitvy, v níž se utkají konzole nové generace od Sony a Microsoftu. Reagovat bude...

Hrou roku 2019 se stala PC verze kovbojky Red Dead Redemption 2

Je dobojováno. Ve čtenářské anketě Hra roku 2019 na Bonuswebu zabodovala PC verze špičkového westernu Red Dead...

Vybíráme největší herní zklamání loňského roku

Vyhlašování nejlepších her je úspěšně za námi, teď se podíváme na odvrácenou stránku loňského roku. A i tady bylo z...

Premium

Přidat ženské postavy do hry je prý příliš drahé. Není to jen výmluva?

Mezi vývojáři počítačových her se rozhořela debata o tom, nakolik je rozhodnutí nezahrnout do hry ženské postavy...

Fresenius Medical Care - DS, s.r.o.
Lékař/lékařka - Nefrolog - Mělník

Fresenius Medical Care - DS, s.r.o.
Praha, Středočeský kraj, Ústecký kraj

Najdete na iDNES.cz