1. Velké propouštění, zánik studií
„Z lidí, kteří s námi tehdy seděli v zasedačce, už nezůstal skoro nikdo,“ řekl Swen Vincke, šéf Larian Studios, které stojí za hitem Baldur’s Gate 3, k jednání se zástupci s Wizards of the Coast (jsou součásti Hasbra). Právě pod tuto společnost spadají pravidla Dungeons & Dragons, na nichž je Baldur’s Gate 3 založen. Hasbro se ovšem rozhodlo před Vánocemi “modernizovat a zeštíhlit“, následkem čehož propustilo 1 100 lidí. Více jsme psali zde.
Toto je jeden z posledních případů v herním průmyslu. Pravdou ovšem je, že k „restrukturalizacím týmů“, případně zániku celých studií docházelo celý rok a týkalo se i zavedených hráčů na trhu.
Jedním z důvodů je i nebývale silný rok co se týče počtu kvalitních her, kdy jeden hit prakticky střídal druhý. V méně exponovaném roce by mnohé projekty měly šanci alespoň trochu se prosadit, takto zapadly, případně zůstaly za očekáváním. Nebo jen „málo“ vydělaly, vyberte si.
Ve velkém propouštěly společnosti Microsoft (včetně Bethesdy a 343 Industries), Meta, Amazon, Epic Games, Embracer Group či Unity. Se zaměstnanci se ovšem rozloučila i studia CD Projekt Red, Ubisoft, Bioware, Blizzard, Naughty Dog, Roblox, Relic, Bungie a desítky dalších.
Definitivně skončilo víc než deset studií, mezi nimi i zkušení Mimimi Games, kteří stojí za špičkovými hrami Shadow Tactics, Desperados III či Shadow Gambit: The Cursed Crew. Zkrátka, pokud jste kdysi měli rádi Commandos, tvorba Mimimi Games byla právě pro vás.
Nedaří se ani tvůrcům enginu Unity. Poté, co společnost oznámila svůj nový model monetizace, který měl platit i pro již vydané hry a počítal například se zpoplatněním instalací, se zvedla pořádná bouře nevole. Unity nedovedlo své kroky obhájit a na konkrétních příkladech ani vysvětlit, jak mají vlastně fungovat. Neoblíbený CEO John Riccitiello sice následně padl, Unity ovšem potřebuje dostat své náklady pod kontrolu. Výsledkem je téměř 1200 propuštěných lidí jen za letošek.