Kapitoly
|
1 Mentální zaostalost některých herních „fanoušků“
Když si coby zákazníci koupíte produkt, se kterým nejste spokojeni, není nic špatného na tom ho buď reklamovat, nebo ho alespoň náležitě „zdrbat“ v uživatelské recenzi. Jenže v šílenství kolem nevalně přijatého No Man’s Sky docházelo na výhrůžky smrtí, a to nejen vývojářskému týmu Hello Games, ale třeba i redaktorům z webového magazínu Kotaku, kteří jen tlumočili informaci o zpožděném vydání hry. Řeknete si, že za tím vším stojí pár dětí, ale na ty se všechno svést nedá.
Zda je podobná vyhrocenost rok od roku horší, nebo zda se jen letos díky kauze No Man’s Sky o podobných výstřelcích mluvilo více, necháme otevřené. Pověsti hráčské komunity to však neprospívá. Minulý rok podobné výhrůžky chodily třeba komikovi Jimmymu Kimmelovi, který žertem jednou označil sledování hraní her na YouTube za „dvojnásobnou ztrátu času“.
Pikantní je koneckonců i opakované označování finančně úspěšné EA za absolutně nejhorší americkou firmu na trhu, přičemž ta samá „nejhorší firma“ byla letos zahrnuta květinami za úvodní „in-engine“ trailer z Battlefieldu 1. O tom, že tolik haněná Call of Duty: Infinite Warfare jí i přes poklesy v prodejích opět finančně převálcovala, ani nemluvme.
2 Vývoj her zabírá spoustu času a prostředků
Na PlayStation 3 stihlo vývojářské studio Naughty Dog vydat trojici her Uncharted a k tomu ještě skvělou The Last of Us. Na současnou PlayStation 4 vyšla čtvrtá Uncharted teprve letos a The Last of Us: Part 2 tipujeme tak na rok 2019. I Rockstar stihne na současné konzole vydat s největší pravděpodobností pouze Red Dead Redemption 2 a (doufejme) GTA 6. A vyjde na ně vůbec následník Skyrimu?
Ani PC platforma na tom není lépe. Troufne si někdo vůbec odhadnout, kdy vyjde tak ambiciózní hra, jakou je Star Citizen? Na vývojáře je vytvářen ohromný tlak i proto, že s rozmachem sociálních sítí a krutého efektu sněhové koule se i nejmenší grafický nedostatek nebo bug může stát tím, co bude hru reprezentovat. Masivní náklady, výrazně prodloužená doba potřebná k vývoji hry nebo štědré slevové akce patří k faktorům, které herní průmysl mění zásadním způsobem. Firmy jsou nuceny sahat k mikrotransakcím, stahovatelnému obsahu, polovičatým pokračováním, remasterům a dalším způsobům, jak vývoj her zaplatit.
3 VR zatím o místo na slunci bojuje
Virtuální realita je ohromnou technologickou inovací, která má potenciál změnit hry zcela zásadním způsobem. Jenže co je to platné, když na daná herní zařízení chybí software, který by je prodával. Většina her zatím připomene technologická dema a krátké zážitky, se kterými tak maximálně ohromíte návštěvy. Snad pomůžou chystané porty her Fallout 4 nebo Doom na HTC Vive.
Pokud by se na hrách začala objevovat nálepka „Lepší ve VR“ signalizující, že daný titul si se vším všudy můžete vychutnat i ve virtuální realitě, plně exkluzivní, áčková produkce využívající možnosti headsetů by mohla následovat. Jenže to jsme zase v tom začarovaném kruhu, kdy vývoj kvalitního softwaru stojí hodně peněz a návratnost je mizivá, pokud si VR nepořídí dostatek lidí. Takhle musí firmy jako Facebook (vlastní Oculus Rift), Sony nebo HTC vývoj her výrazně dotovat.
4 Zavření řady vývojářských studií
V roce 2016 ukončila činnost řada studií. Mnoho zaměstnanců zavřeného Evolution Studios (MotorStorm, Driveclub) našla alespoň nového zaměstnavatele u konkurenčních Codemasters, zaměřujících se na závodní tituly. Překvapilo ukončení činnosti Lionhead Studios, zodpovědné za sérii Fable. Následovalo Avalanche Studios (Disney Infinity), Ubisoft Casablanca (Rayman Legends, Child of Light, Valiant Hearts) a nakonec ještě United Front Games (Sleeping Dogs).
5 Mafia 3 se nepovedla, Kingdom Come se opozdí
Komerční úspěch třetí Mafie ukazuje, že nákladná marketingová kampaň náležitě zafungovala, neboť hra jak taková se s příliš vlídným přijetím ze strany hráčů nesetkala. Bugy, příšerná umělá inteligence a důraz na plnění otravných, nenápaditých úkolů přesvědčivě zastínila kladné stránky hry. Prodeje dávají naději na vznik čtyřky, kde by si autoři mohli vzít kritiku k srdci. Kdo ví, ale doufejme.
Hráče především u nás nepotěšila ani zpráva o velkém odkladu vydání hry Kingdome Come: Deliverance, tedy hry na hrdiny, která se má odehrávat na našem území v době husitských válek. Hra má vyjít někdy v průběhu příštího roku.