Středa 28. října 2020, Den vzniku samostatného československého státu
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 28. října 2020 Státní svátek.

GLOSA: Je No Man’s Sky podvod roku? Ne, jen oběť přehnaných ambic

Od ambiciózního vesmírného simulátoru No Man’s Sky se čekalo mnoho, tenhle druh slávy by si však autoři určitě rádi odpustili.

Nejprve trocha suchých faktů: jsou to už necelé čtyři měsíce od chvíle, co vyšlo No Man’s Sky. Nesmírně ambiciózní titul, který sliboval prakticky nekonečný herní vesmír, v němž můžete libovolně navštěvovat a prozkoumávat triliony originálních planet, každý se specifickou faunou a florou. Přestože tuhle zásadní myšlenku hra dokázala naplnit, nešlo o nijak zvlášť zábavný titul a v recenzích za to hra dostala spíš jen lehce nadprůměrná hodnocení. Potud asi nic zvláštního - někdy se zkrátka hra povede, jindy ne, tak to prostě na světě chodí.

To, co odlišuje NMS od ostatních zklamání (kupříkladu Mafie 3, ať nemusíme chodit daleko do minulosti), je nebývalá vlna odporu, která se po vydání zvedla a ze Seana Murreyho, šéfa Hello Games, udělala rázem veřejného nepřítele č.1. Je to však zasloužené?

Přehnané ambice vs. realita

Situace na první pohled vypadá jednoduše. Internet je plný videí, na nichž Sean Murray prokazatelně slibuje vlastnosti, které ve finální hře nakonec nejsou. Jde ale opravdu o lež a podvod?

Tak za prvé, NMS je nesmírně originální projekt. Zatímco u jiných titulů stačí v traileru zatřást poprsím a publikum vstává v ovacích ze sedadel, protože u pokračování s číslovkou v názvu už tak nějak všichni vědí, co očekávat, hra, jejíž pointou je objevovat zapadlé kouty nekonečné galaxie, na to musí jít jinak.

Kauza NMS

V Zaklínači mám nahráno přes 50 hodin a podobnou scénu jsem neviděl. Vrátí mi někdo peníze?

Původní trailer obsahuje procházku po cizím světě, plné různorodé fauny a flory a poté krátký průlet vesmírem s plynulým přistáním na jiné planetě. Tedy věci, které ve finální verzi bez debaty jsou. Že to vše vypadá daleko lépe než o dva roky později v plné hře? Tak to u trailerů bývá a týká se to třeba i jinak dokonalého Zaklínače 3.

Vývoj her je dlouhý a náročný proces, který původní myšlenku často zásadním způsobem modifikuje. Od léta 2014, kdy byla hra oficiálně oznámena, uplynuly dva roky a jednoduše se ukázalo, že původní sen byl až příliš velikášský. A tak se muselo škrtat. Seznam věcí, které byly prokazatelně slíbeny a ve hře chybí, je opravdu dlouhý, z nedávné žaloby proti tvůrcům vybírám namátkou věci, které ve hře přes původní sliby nejsou: tekoucí voda, rozdíly v chování jednotlivých druhů zvířat nebo třeba možnost narazit s raketou do země.

Otázka ovšem zní: kdyby tyto věci byly dodělané, měli bychom tu opravdu lepší hru? Jistěže ne, problém NMS je především v nedostatku smysluplných aktivit a repetitivním obsahu, nikoli v tom, že raketky na propagačních screenshotech vypadají jinak a létají ve formacích.

O kolik procent by se asi tak zvedlo průměrné hodnocení, kdyby bylo možné přistávat na jednotlivých asteroidech? Kolik lidí zahodilo hru jen kvůli tomu, že není možné hackovat zamčené dveře, jak bylo slibováno? Troufám si tvrdit, že odpověď se blíží nule, protože ani jedna z věcí uvedených na stránce onemanslie.info neřeší samotné jádro problému.

Ten nejhlasitěji kritizovaný problém, tedy nemožnost setkat se ve vesmíru s jinými hráči, je pak jen nepochopení samotné filosofie hry. Představa, že se po práci setkáme s Fandou od vedle pod stromem na jednom z 18 trilionů světů, je bláhová sama o sobě, a to se ani nemusíme trápit představou, co byste tam v takto navržené hře chtěli vlastně společně dělat. Ano, určitě na tom má vinu i nedostatečná komunikace ze strany vydavatelů a Sean Murray na takto položenou otázku neměl odpovídat tak, jak odpověděl. Jenže se často zapomíná, že po onom prokletém „ano“ následovalo také „ale“ a vysvětlení výše uvedeného. Kdo od NMS čekal multiplayerové hody, prostě neposlouchal dobře.

Hype škodí všem

Kauza NMS

A tak se také stalo: Sean Murray si vzal vaše peníze a už nic neříká.

NMS provázel tak obrovský hype, až se zapomnělo, že je to malá nezávislá hra od patnáctičlenného týmu. Pro srovnání: takové Destiny dělaly stovky lidí, a to šlo v jádru jen o obyčejnou střílečku. Bylo snadné propadnout dojmu, že NMS bude nejlepší hrou všech dob, ale to je přeci samotným smyslem reklamy.

Lhát by se samozřejmě nemělo, ale jistá míra ostražitosti by měla být nezbytností i na straně nakupujících. Že žvanec v mekáči nebude vypadat jako na propagačních obrázcích, ví i malé dítě, stejně jako fakt, že nákup jakéhokoli parfému z něj automaticky neudělá sexuální mašinu. Proč tedy všichni automaticky očekávali, že první velká hra nezávislého týmu hned přepíše dějiny?

Na internetu se jako projev nadšení často používá věta „Shut up and take my money“ (Drž hubu a vezmi si mé peníze), poslední dobou ale mám pocit, že nejde o nadsázku, ale o běžný model spotřebitelského chování. Chápu rozladěnost mnoha zákazníků, kteří vyhodili osmnáct stovek za něco, co neodpovídá jejich představám.

Kauza NMS

Sean Murray

Kdyby si však počkali pár dní na recenze a nekupovali zajíce v pytli, nemuseli by se teď vztekat. Alespoň tedy většina, protože hry nejsou jako sušenky v obchodě, jejichž složení bychom mohli podrobně analyzovat z údajů na obalu. Nákup hry je vždycky tak trochu riziko a dříve nebo později se spálí každý.

Mimochodem u kauzy NMS se zapomíná, že tu existuje nezanedbatelná skupina lidí, kteří u hry strávili několik desítek hodin zábavy a pro něž tedy i ona tolik kritizovaná AAA cenovka byla vcelku odpovídající.

Naiva, nebo lhář?

Mighty No. 9 (PS4)

Čtyři miliony dolarů vybraných od fanoušků prošustrovaných na ubohou 2D arkádu? Seems legit.

Měl jsem tu čest setkat se s Seanem Murrayem osobně na uzavřené prezentaci na loňské E3. Byl to jeden z mála vystupujících, který nevypadal jako umělohmotný panák, ale jako člověk, který si žije svůj sen tím, že může pracovat na vysněné hře. Na prezentaci padlo mnoho informací a ani jedna z nich nebyla z dnešního pohledu nepravdivá (až na možnost pojmenovávat planety po lidských genitáliích, ale to bude spíš vinou ratingových agentur).

Věřím, že postupný odklon od původní vize oplakal Sean více než všichni potenciální fanoušci, ale je potřeba důkladně rozlišovat mezi naivitou a vědomou lží. A i kdyby to tak bylo, musím se znovu ptát, proč to odnesl zrovna Sean Murray a ne třeba Keiji Inafune, který se letos podepsal pod dva naprosté debakly. Mighty No. 9 ani reCore přitom nejsou víc než hloupé skákačky, kterých jsme za posledních deset let viděli stovky.

Celá kauza kolem No Man’s Sky je prostě zbytečně hysterická a nedokazuje nic jiného, než že reklama je cílená především na blbce, a právě proto je tak úspěšná. Jak řekl pro časopis Full Moon kytarista kapely 65daysofstatic, která za svůj soundtrack ke hře na rozdíl od Hello Games sklízí jen ovace:

„Žádná hra by nemohla dostát očekáváním, které No Man’s Sky vzbudil. Chápu, proč se to některým lidem nelíbí, ale jsem dost zklamán z míry nenávisti, která se snáší na malou nezávislou herní společnost. Pokud žiješ v takovém životním luxusu, kde tě nejvíc rozzuří to, že nějaká hra slíbila multiplayer, ale nakonec ho nemá, tak by ses měl nad sebou zamyslet. Je to jen videohra. Na někoho padají bomby, víme? Klídek.“

Trailer na hru z roku 2014

Autor:

Cyberpunk 2077

Jedna z nejočekávanějších her roku Cyberpunk 2077 vyjde po odkladu 19. listopadu.

  • Nejčtenější

Mnohé reklamy na facebookové hry lžou, vyhněte se jim širokým obloukem

Britský úřad pro regulaci reklamy si vyšlápl na autory některých her, které jsou v posledních měsících intenzivně...

Baldur’s Gate 3 je zatím prolezlý bugy, ale zábava je to i tak ohromná

Dvacet let čekali fanoušci světa Dungeons and Dragons na plnohodnotné pokračování legendární RPG série Baldur’s Gate. A...

KVÍZ: Znáte svět World of Warcraftu? Známe výherce knížek

Soutěž Kvíz byl určený pro všechny, které alespoň trochu zajímá svět Warcraftu. Ten, kdo odpověděl na alespoň 80 procent...

RECENZE: Age of Empires III: Definitive Edition je nadčasový, ale ty bugy

Vývojáři už nám naservírovali remastery dvou předchozích dílů, ale bez kompletního setu by to nebylo ono. Zatím...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Letošní ročník NHL je nejzbytečnější v historii značky

Pokud jste se těšili, že si letošní výpadek opravdového hokeje nahradíte alespoň tím virtuálním, máte smůlu. Poslední...

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

Hlavy se trhaly i na televizní obrazovce. Znáte všechny seriály Mortal Kombat?

Premium Drsná videoherní bojovka, v níž se krví rozhodně nešetří, dávno pronikla za hranice videoher. Jméno Mortal Kombat...

Obrovský zájem, vše vyprodáno. K herním novinkám se nedostane každý

Letošní podzim je jedna velká zkouška trpělivosti pro hráče. O nové grafické karty, herní konzole či VR brýle je jedna...

Pět dokumentů, které by si neměl nechat ujít žádný videoherní fanda

Premium Zákulisí světa videoher nabízí mnohem víc, než by se mohlo na první pohled zdát. Nevěříte? Pak se podívejte na těchto...

ANKETA: Jak moc se těšíte na Cyberpunk 2077?

Od vydání jedné z nejočekávanějších her letošního roku nás po úterním oznámení znovu dělí více než měsíc. Napište nám,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...