Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

GameEkonom: Konec Sony Playstation

  12:05
Vše krásné musí jednou skončit *** Hackeři se shodnou s Microsoftem *** Lionhead přišel o ocas *** PC hra napsaná ve dvou lidech mezi nejprodávanějšími tituly – Stahujte!

Věčné debaty mezi fanoušky osobních počítačů a specializovaných zařízení se často točí kolem ceny a výdrže jednotlivých platforem. Majitelé PC tvrdí, že mohou svoje stroje průběžně upgradovat, takže mají lepší možnost hrát hry se špičkovou grafikou – lepší než konkurence na konzolách. Majitelé konzol se tomu usmívají, protože jim jednou za 6 let stačí koupit nové zařízení s cenou hluboko pod cenou nadupaného herního PC. A grafika her, které hrají, se po celou dobu životnosti konzoly zlepšuje tak, jak se vývojáři učí využívat možností daného hardwaru a obcházet jeho omezení. Majitelé první Playstation si mohli nových her užívat celých dvanáct let. Ale protože vše krásné musí jednou skončit, musel zákonitě přijít i konec původní Playstation.

Sony oznámila v pátek ukončení výroby inovované verze Playstation PSone. Výrobní linky tedy stojí, ale ve skladech by mělo ještě být dost kousků, aby se dostalo na nostalgiky nebo uživatele, kteří by si chtěli dopřát některý z více než sedmi tisíc herních titulů třeba v automobilu. Tím možnosti hrát klasické PSone hry nekončí. Playstation 2 je plně zpětně kompatibilní, staré hry bude podporovat i zbrusu nová PS3 a navíc se hovoří o převodu PSone her na kapesní PSP.
Je celkem logické, že se nevyplatí vyrábět a poskytovat servis hned pro tři generace zábavního zřízení. Pro majitele PS2 je ukončení výroby původní Playstation zajímavé i proto, že pokud by se historie opakovala, čeká je dalších 6 let podpory jejich zařízení. Ostatně už u příležitosti expedice stomilionté PS2 Sony prohlásila, že plánuje prodat celkem dvojnásobek těchto konzol.

Paradoxní je, že světová dominance Sony v oblasti herních zařízení vůbec nemusela přijít. PlayStation původně neměla vůbec vzniknout. Sony pouze ve spolupráci s Nintendem vyvíjela externí CD jednotku pro konzolu SNES. Po třech letech společného vývoje se ale obě japonské společnosti ve zlém rozešly kvůli sporům o podíl na zisku. Nintendo poté neúspěšně spolupracovalo s Philipsem, Sony se pustila do předělání společného prototypu v samostatnou konzolu.

Na trh vstoupila PlayStation 3. prosince 1994. pouze v Japonsku. Američané a Evropané si museli počkat tři čtvrtě roku do září 1995. Sto milionů PS Sony prodala za deset let od jejího uvedení. Na udržení prodejů i dlouho po původním představení se podílela inovovaná verze PSone, která je mnohem menší a dá se snadno přenášet. Více kusů jedné herní konzoly se prodalo pouze v případě původního GameBoye a Playstation2, která se stala nejrychleji prodávanou konzolou, 100 milionů kousků našlo zájemce za pouhých pět let. I zde pomohl redesign zařízení. PStwo je opět mnohem menší a lehčí a se vším potřebným vybavením se vejde i do malého batůžku. Není proto divu, že si PSone a později PStwo brali s sebou hokejisté na Mistrovství světa a olympiády.

Král je mrtev, král bude žít dál. Shodou okolností nVidia oznámila jen o den později, že pro Sony vyvine další techniku. Podle uzavřené smlouvy by měla nová spolupráce přinést ovoce v roce 2007, i když zatím není známo, o co půjde. Ví se pouze, že nVidia očekává větší zisk než 30 milionů dolarů, které získala za vývoj grafického jádra pro PS3. A teď v zájmu zachování rovnováhy přikročíme k informování o Xboxu. Bez emocí, prosím, na PC také dojde. Možná.

Hackeři se shodnou s Microsoftem
Informace o úspěchu hackerů, kteří donutili Xbox 360 spustit zkopírované DVD se hrou Project Gotham Racing 3, vyvolaly značný ohlas. Ze značné části škodolibý. Není divu, každá ochrana proti kopírování čelí podobnému zacházení a Microsoft není mezi adolescenty zrovna populární, protože už nejspíše nepamatují výborné joypady a joysticky redmondského výrobce. Nadšení ale brzy opadlo. Xbox 360 ještě nějakou dobu nebude možné očipovat. Hackeři nejenže nezveřejnili svůj postup, ale rovnou přiznali, že nejde o univerzální řešení, ale o využití slabiny jedné části ochranného systému, kterou nelze masově zneužívat.

Microsoft zase uznal, že se hackerům ze skupiny The Specialist podařilo najít slabší místo v zabezpečení. Zároveň upozornil, že architektura bezpečnostního systému Xboxu 360 je poměrně flexibilní a lze ji bez problémů upravovat softwarově. A úspěšní hackeři tuto možnost připustili. Pozměněné Xboxy navíc ztrácejí možnost připojení ke službě Xbox Live, která významně rozvíjí možnosti konzoly. Celkově to s tou snadností nabourání Xboxu nebude tak lehké. Trvalo to několik měsíců a ještě to nejde pořádně využít, přitom různí chytráci se v diskusích kasali, jak bude Xbox 360 hacknut pár dní po uvedení na trh. Ale třeba se to povede s PS3.

Lionhead přišel o ocas
Od Microsoftu daleko neutečeme, protože má chapadla všude. Nyní je napřahuje směrem k vývojovým studiím Lionhead spojeným se jménem legendy herního průmyslu Petera Molyneuxe. Autor her Black & White, Powermonger, Dungeon Keeper nebo Fable a ředitel Lionheadu připravoval v posledních dnech svou firmu na prodej. O britské vývojáře měly zájem hned dvě společnosti. Microsoft ale podle neoficiálních zpráv Ubisoft přeplatil a tak Lionhead s nejvyšší pravděpodobností převezme.
Molyneux na setkání Game Developer Conference odmítl potvrdit uzavření vyjednávání, ale v rozhovorech trval na tom, že zaměstnance Lionheadu rozhodně nečeká další propuštění. Nejde o plané nebezpečí, v poslední době došlo k odchodu už přibližně 50 lidí. Šlo zejména o následek neuspokojivých prodejů dvou posledních her studií Lionhead (B&W 2 a The Movies). Lionhead nyní pracují na dvou zatím neoznámených projektech pro next-gen konzoly, vzhledem k zájmu Microsoftu půjde nejspíše o hry pro Xbox 360 s možností převodu na PC s operačním systémem Windows Vista.

PC hra napsaná ve dvou lidech mezi nejprodávanějšími tituly
Když se nějaké nezávislé hře občas podaří zaujmout masy, jde skoro o zázrak. O jednom takovém jsme už psali alespoň třikrát. Tolikrát právě proto, že úspěch hry Wik and the fable of souls je prostě fenomenální. Ale právě byl nejspíše překonán. Novou ikonou nezávislého herního vývoje je hororová adventura Scratches – Drápance. Hra postaví hráče do prostředí anglického venkova plného záhad, překvapení a originálních hádanek. Kromě hratelnosti kritici oceňují také jednoduché ovládání a překvapivě i grafiku.

Za jejím vytvořením stojí studio Nucleosys, dvojice argentinských vývojářů. O distribuci hry, která v USA stojí 20 dolarů, se postarala společnost Got game Entertainment. A kde je ten úspěch? Scratches se dostala do první desítky nejprodávanějších her na serveru Amazon.com. V době psaní článku se v kategorii computer & video games pohybovala na 39. místě. V žebříčku PC her je nyní 20. Nezbývá než gratulovat. A vy můžete stahovat demo.

Mějte se krásně a pozor na konec světa.

Autor:
  • Nejčtenější

V novém traileru na Kingdom Come: Deliverance 2 se souloží, popíjí i lynčuje

Vrcholem páteční prezentace Summer Game Fest byl, alespoň tedy pro české publikum, nový trailer z...

Hráči loňského hitu soupeří, kdo se během hry vyspí s více postavami

Od vydání Baldur’s Gate 3 už uplynulo deset měsíců, do nejmenších detailů propracované RPG ovšem,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Všichni společníci v Dragon Age budou pansexuální. Nahota je samozřejmost

Jak už je u her od Bioware zvykem, zásadní roli v chystaném pokračování série Dragon Age budou hrát...

Summer Game Show ukázal novou Civilizaci i hry ze světa Harry Pottera a Duny

Počátek června platil dlouhé roky za neoficiální svátek hráčů, právě tou dobou se konala výstava...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Xbox ukázal zásadní novinky: nového Dooma, Age of Mythology i Indiana Jonese

Tradiční velká letní konference Xboxu odhalila celou řadu novinek a přidala informace o již...

Hrajeme World of Warcraft: The War Within, začátek působí dramaticky

Stále populární MMORPG World of Warcraft oslaví letos v listopadu dvacet let od zahájení provozu....

Remaster Lollipop Chainsaw láká na 29 sexy oblečků i kostým králíka

Legendární braková mlátička Lollipop Chainsaw se po více než deseti letech od vydání dočká...

Generální manažer značky Warcraft opouští studio Blizzard

John Hight, generální manažer fantasy značky Warcraft, která letos oslaví třicet let od vydání...

Z kanceláře u rodičů až k miliardovému Fortnite. Připomínáme historii Epicu

Epic Games je jednou z nejvýznamnějších společností herního průmyslu. Jejich engine Unreal je...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...