Červený kříž by chtěl ve hrách zavést Ženevské konvence

aktualizováno 
Budeme za střelbu do virtuálních zajatců bručet v reálném vězení? Zatím naštěstí ne, ale chvíli to tak skoro vypadalo. Mezinárodní červený kříž totiž upozornil na primitivní využití násilí ve videohrách.

Call of Duty: Modern Warfare 2

Počátkem prosince se v Ženevě konala pravidelná 31. Mezinárodní konference Červeného kříže. V jejím rámci proběhla separátní debata na téma dodržování Ženevských a Haagských úmluv uvnitř virtuálního světa videoher. Na chvíli se tak zdálo, že respektovaná organizace bude požadovat zavedení těchto úmluv i v interaktivní zábavě.

Nakonec ale došlo na mnohem konstruktivnější závěry: páchání reálného a virtuálního zločinu logicky není totéž. Videohrám by ale prospělo, pokud by se o humanitární právo alespoň otřely.

600 milionů válečných zločinců

Účastníci konference především řešili, do jaké míry je názor veřejnosti ovlivňován volnými pravidly videoher. "Ačkoliv se naše organizace snaží po celém světě urputně propagovat mezinárodní humanitární právo, existuje také zhruba 600 milionů hráčů, kteří toto právo mohou porušovat ve virtuálním prostředí," uvedl zahajovací popis celé akce.

Co jsou Ženevské konvence

Jsou to mezinárodní smlouvy na ochranu obětí války. Zakazují například nezákonné deportace či uvěznění osob, úmyslné ničení civilního majetku nebo nelidské experimenty na zajatcích.

První smlouva vznikla už v roce 1864, poslední část úmluv pochází z roku 1949. Ratifikována byla 194 státy, následující trojici dodatků ale některé státy dodnes nepřijaly v plné šíři.

Diskuze se soustřeďovala především na válečné série jako Call of Duty, Battlefield či Rainbow 6. Nalezla přitom řadu porušení zákonů jako střelbu do neozbrojených účastníků boje, mučení nebo používání zbraní, jež způsobují nepřiměřená zranění.

"Je politováníhodné, že herní vývojáři věnují minimální úsilí možnosti kreativně začlenit pravidla mezinárodního práva, či alespoň zobrazit zastupitele našich institucí," sdělovaly zprávy z debaty.

V reakci na to se objevily spekulace, že Mezinárodní červený kříž využije svého vlivu k prosazování zákonů, které by limitovaly hráčovy možnosti v násilných hrách. Herní servery po celém světě horečnatě informovaly o dalším chystaném limitování a hráči kroutili hlavami nad další zbytečnou kontroverzí.

Call of Duty 4: Modern Warfare

Call of Duty 4: Modern Warfare

Achillova pata videoher

Pozdější doporučení komise ale uznalo práva videoher na vlastní autorský obsah. Ten navíc loni hrám přiznal i amerických Nejvyšší soud v procesu Brown vs. EMA, jenž řešil, jsou-li hry spíše něco jako film či spíše něco jako pornografie, a lze-li je limitovat například zákazem pro děti do 18 let.

Ženevská komise sdělila, že v průběhu jednání zvažovala různé způsoby, jimiž by vnesla pravidla války do her. Jejich vyjádření dokonce i adresuje obavy hráčů z limitování videoher: "Částí mandátu Červeného kříže je propagování respektu k mezinárodnímu humanitárnímu právu. Násilná historie videoher je tedy jednoznačně v rámci našeho mandátu."

Command & Conquer: Generals 2

Command & Conquer: Generals 2

Není obtížné přiznat, že doporučení Červeného kříže udeřilo na "Achillovu patu" válečných videoher. Ty válečné konflikty mnohdy zjednodušují na souboj mezi dvěma armádami, ve kterém absentují civilisté. Pokud by se ale hráč při vhození granátu do okna virtuální budovy musel rozmýšlet, jsou-li uvnitř ozbrojenci, nebo ukrývající se rodina, mělo by to vliv na hratelnost i kvalitu titulu.

Závěry Červeného kříže tak rozpoutaly lavinu úvah i na respektovaných herních webech. Podle mnohých možná přišel čas vytvořit střílečku, jež by Ženevské konvence brala v potaz.

 

Nejčtenější

KVÍZ: Největší herní zklamání z devadesátých let. Vzpomenete si na ně?

Kvíz

Historie si pamatuje jen vítěze, a tak to dnes může vypadat, že devadesátá léta byla pro počítačové hry zlatým obdobím....

Youtuber prochází velké open world hry. Který svět je nejhezčí?

The Witcher

Podívejte se na zrychlené průchody některými z nejoblíbenějších open world her dneška. Možná vás překvapí, jak malou...

Hráči bety World of Warcraft Classic nahlašují chyby, které nejsou chybami

World of Warcraft Classic

World of Warcraft Classic je návrat ke kořenům. Jenže to, jak mnohé prvky hry tehdy fungovaly, dnes mnozí považují za...

Hráči soutěží, kdo se nejrychleji vyspí se všemi postavami ve Falloutu

Fallout

Přestože fanoušci prolezli Fallout: New Vegas skrz naskrz, pořád mají ve hře co dělat. Aktuálně soutěží v tom, kdo se...

Další český hit na obzoru? The Wild Age je slibná relaxační strategie

The Wild Age

K osadě se blíží další tlupa nepřátel. Potřebujete víc peněz a obranných věží, protože počty nepřátel budou každým dnem...

Další z rubriky

Do nového Xboxu už disk nestrčíte. Blíží se konec krabicových her?

Xbox One S All-digital Edition

Microsoft představil „zcela digitální“ verzi konzole Xbox One S, které chybí čtecí mechanika na Blu-ray a DVD. Firma...

Skutečný game over. Hráči na internetu truchlí za své offline spoluhráče

Ilustrační snímek

Snad každý, kdo si někdy spoluhráče přidával na různé seznamy přátel v různých klientech, tam má někoho, kdo nebyl...

ANKETA: která herní, hudební či filmová předplatná využíváte?

Ze seriálu Černé pondělí na HBO

Systém předplatného je v oblasti her, hudby i filmů stále populárnější. Podělte se s ostatními, které služby máte...

Najdete na iDNES.cz