Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Doprava v Královéhradeckém kraji má za sebou obří tendr i blamáž v Opočně

  9:53
Doprava v Královéhradeckém kraji má za sebou velké investice a před sebou výzvy. Nynější koalici se podařilo dotáhnout do zdárného konce tendr na autobusovou dopravu za sedm miliard korun. Nedávno se však politici omlouvali za chyby na novém obchvatu Opočna, který stavební úřad uzavřel.
Nově dokončený obchvat Opočna na Rychnovsku

Nově dokončený obchvat Opočna na Rychnovsku | foto: Královéhradecký kraj

Týden před volbami do zastupitelstva Královéhradeckého kraje se přihodila pozoruhodná věc: největší favorit voleb hnutí ANO pochválil svého úhlavního rivala ODS. 

Stačila čtyři slova lídra dosud opozičního ANO Jaromíra Dědečka. „Práci Martina Červíčka hodnotím dobře,“ řekl byznysmen, patrně největší konkurent Červíčka v boji o hejtmanský post, když měl zhodnotit práci krajské vlády v dopravní oblasti.

Chvála je v některých dopravních aspektech skutečně na místě. Zrovna tak je však potřeba připomenout, že současný první náměstek hejtmana měl nástup do funkce velmi usnadněn.

Jeho předchůdce Karel Janeček (ČSSD) byl totiž téměř neviditelný, občas se mihl u stříhání pásky na opravené silnici a nejvíc byl nechtěně vidět, když jej odboráři od různých autobusových dopravců vyzvali k odstoupení. Policejní exprezident a muž velkých gest i obřích billboardů Martin Červíček je přesným opakem plachého Janečka.

Dopravní téma je už mnoho let volebním evergreenem. Ani letošní podzim není výjimkou. Konkurovat může snad jen zdravotnictví, a to převážně „díky“ koronaviru. Recept na opravy, kvalitnější veřejnou dopravu a stavbu dálnic jako by měly všechny kandidující subjekty.

Blamáž na obchvatu Opočna

V hodnocení dopravy nelze pominout čerstvou blamáž. V polovině srpna se slavnostně stříhala páska dvoukilometrového obchvatu Opočna za 147 milionů korun.

Ten však přesně o týden později stavební úřad zase uzavřel. Podle něj krajský úřad na obchvat pustil auta dříve, než směl, bez kolaudačního souhlasu i zkušebního provozu. Na mimořádné tiskové konferenci se za to hejtman Štěpán (ČSSD) i radní pro investice Václav Řehoř (ODS) omluvili a nastalo prošetřování, kdo za chybu může.

Na jaře roku 2016 tendr na autobusovou dopravu připomínal zákopovou válku mezi krajem a řidiči. Odboráři tehdy návrh napadli vlastní analýzou, tu však kraj svým posudkem rozcupoval. Bazírovalo se na takových maličkostech, jako jsou výpočty zrychlení autobusu, které je potřeba znát pro výpočty časové délky jízdy na jednotlivých linkách.

Trvalo to sice skoro další čtyři roky, ale tendr na desetiletý provoz autobusů za 7,7 miliardy korun - tedy největší zakázka v historii Královéhradeckého kraje - se podařilo zvládnout. Standardem se staly autobusy s klimatizací i wi-fi, přibývat budou i nízkopodlažní spoje.

Miliarda jde od státu na opravy silnic, radní chce víc

Přestože stav krajských silnic druhé a třetí třídy je špatný a v některých případech dokonce havarijní, podařilo se ustálit částku, kterou kraj může každoročně do jejich oprav napumpovat. Z různých operačních programů či od Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) do kraje už čtvrtým rokem v řadě plyne více než miliarda korun, tedy více než dvojnásobek oproti předchozímu období. Letos by to mělo být až 1,4 miliardy.

„Prostřednictvím SFDI dostáváme nějaké objemy peněz a je avizováno, že stát na tomto přístupu nic nezmění. Já tvrdím, že by se ty částky měly naopak navýšit. Existují i další možnosti jak minimálně v dalších dvou či třech letech čerpat dál finanční prostředky z Evropské unie,“ konstatoval Červíček.

Kraj má na tom, že se staví dálnice D11 i D35, jen malou zásluhu, větší roli hrál aspoň v přípravě staveb klíčových obchvatů Jaroměře a Náchoda, které s dálnicemi přímo souvisejí.

Také v nynějších volebních programech stran se to jen hemží většinou abstraktními sliby zrychlení budování dálnic. Jen některé strany však mají ponětí, jak toho dosáhnout. Vítaná může být pomoc s výkupem pozemků, ale nejúčinnější se zatím jeví „pouhý“ nátlak krajských poslanců, senátorů, případně ministrů a vysokých úředníků.

Úkoly pro příští vládu: obchvaty a hlavně železnice

Kraj by měl v příštím období ještě vystupňovat tlak, ale současně se nezaměřovat pouze na dálnice. Měl by přihlédnout k tomu, že jen málokterý Hradečák je spokojen s informací Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), že severní tangentu krajského města bude možné začít stavět nejdříve v roce 2027.

Trutnov a kraj by měly spolu lobbovat za vysokorychlostní železnici, Náchod se bít za Vysokovskou spojku, Kostelec nad Orlicí a Rychnov nad Kněžnou zase za obchvaty.

„Jedině tlak všech politiků může vést k tomu, že si stát uvědomí, že Královéhradecký kraj není žádný okrajový region, ale že je velmi důležité zdejší infrastrukturu dobudovat,“ řekl Červíček.

Jedním z prvních úkolů nového vedení kraje bude dotáhnout do konce tendr na desetiletý provoz železniční dopravy.

„O podrobnostech nabídek nemohu mluvit, jen to, že z šesti deklarovaných zájemců jsme dostali nabídky od pěti, o těch teď velmi intenzivně jednáme. Jsem přesvědčený o tom, že do konce roku připravíme veškeré podklady pro to, aby se smlouva o provozování železniční dopravy od prosince 2021 mohla uzavřít,“ tvrdí Červíček.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Na Rychnovsku se střetl vlak s autem, tragickou nehodu nepřežili dva lidé

21. května 2024  18:15,  aktualizováno  22.5 9:26

Při dopravní nehodě auta s vlakem v Čermné nad Orlicí na Rychnovsku zemřeli v úterý dva lidé. Na...

Inspirace, nebo plagiát? Architekt zažaloval starostu kvůli zastávce

22. května 2024  13:26

Přes tři miliony korun žádal u Krajského soudu v Hradci Králové po starostovi Hořic na Jičínsku...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

V Krkonoších chtějí vyzrát na oblevy. Pod parkoviště skryjí nádrž pro zasněžování

24. května 2024

Premium Na úpatí Černé hory v Krkonoších vzniká retenční nádrž za 150 milionů korun. Schovaná bude v...

Teplice - Hradec Kr. 0:1, hosté slaví i v deseti, rozhodl žolík Koubek

19. května 2024  14:31,  aktualizováno  17:06

Fotbalisté Hradce Králové i potřetí v sezoně vyzráli na Teplice. V prvním utkání finále play off...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Po třiceti letech v Evropě? Tehdy se s námi také nepočítalo, říká šéf Hradce

24. května 2024  9:05

Fotbalisté Hradce Králové mohou v sobotu udělat předposlední krok k účasti v pohárové Evropě....

Parazitolog vyzrál na úřady, statek hostil zakázané umění. Galerií zůstává

26. května 2024  8:05

Památkově chráněný Šolcův statek v Sobotce na Jičínsku po zimě ožívá. Od května zahájil...

Hradec Králové - Teplice 2:0, oba góly dal po půli Pilař, vítězové si zahrají o poháry

25. května 2024  19:56

Ještě v dubnu bojovali o záchranu, v příštím týdnu je čeká souboj o poháry. Fotbalisté Hradce...

Radnice s obry zabrala modelářům tři měsíce, k vidění je v Kowarech

25. května 2024  7:55

Radnice s ikonickými obry stojí na náměstí v podkrkonošském Hostinném stovky let, teď se dočkala...

V Krkonoších chtějí vyzrát na oblevy. Pod parkoviště skryjí nádrž pro zasněžování

24. května 2024

Premium Na úpatí Černé hory v Krkonoších vzniká retenční nádrž za 150 milionů korun. Schovaná bude v...

Advantage Consulting, s.r.o.
OPERÁTOR - CNC BRUSKA (30-45.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 30 000 - 45 000 Kč

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...