Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

Postavte si originální sáně s jednou ližinou. Spojují tradici s adrenalinem

aktualizováno 
S atypickými sáněmi na jedné lyži se na svahu zaručeně stanete středem pozornosti. Spojují tradiční zábavu s adrenalinovým sportem. V obchodě je ovšem nekoupíte.

Sáně v praxi | foto: Udělej si sám

Inspirací k výrobě tohoto originálního vozítka se staly obrázky ve stařičkém katalogu dávno zaniklé manufaktury na výrobu sáněk. Tradiční, ale obecně ne příliš známé sáňky na jedné sanici okamžitě zaujaly nadšené kutily, kteří základní originální konstrukci vyladili do moderní podoby. Za svou rychlost a obratnost vděčí současná verze především široké kovové lyži.

Sáňky s jedinou ližinou jsou extrémně sportovní a jsou absolutním opakem běžných (tzv. davoských) sáněk. Náklady na jejich výrobu jen mírně přesahují 2 000 korun.

Kresba sestavy

Na první pohled vypadá stavba komplikovaně. Leknete se, že budete muset ohýbat dřevo nad párou. To by jistě také šlo, ale dá se to zvládnout i s jednodušším způsobem výroby - klížením dřeva ve formě. Na první pohled to možná vypadá složitě, ale s použitím 2 mm silné vrstvené dýhy je to snadné.

Vrstvená překližka je k dostání ve specializovaných obchodech se dřevem. Je dostatečně silná, aby se dala šikovně řezat, a přitom dostatečně tenká, aby se dala bez problémů tvarovat i do ostrých ohybů.

Na tuto výrobní technologii je ovšem třeba použít lisovací formu. V našem případě byla zhotovena z levných MDF desek. Stačí vzít zhruba deset vrstev dýhy, natřít je klihem, vložit do formy a vše pevně stáhnout pomocí truhlářských svěrek.

Vyrábíme formu

Výroba formy 1Výroba formy 2
Výroba formy 3Výroba formy 4

Klížicí formu zhotovíte z pěti MDF desek o tloušťce 16 mm a formátu 100 x 40 cm. Seříznuté hrany slouží k lepšímu nasazení truhlářských svěrek.

Síť na výrobu formy

Pro perfektní vytvarování sanice potřebujete přesnou formu. Výrobní postup je následující: MDF desky sklížíme do kvádru, na který narýsujeme tvar sanice. Vyznačíme si také místa, kam později přijdou umístit truhlářské svěrky. Tyto dosedací plochy musí být vůči sobě rovnoběžné, aby svěrky neujížděly, takže linie ohybu bude lomená. Tvar sanice vyřízneme (nebo si necháme vyříznout u truhláře) pomocí pásové pily. Svěrky nasazujeme nejdřív v ohybu a teprve pak na rovnou část.

Stavba krok za krokem

Postup stavby 1Postup stavby 2
Celkem deset vrstev jasanové dýhy natřeme vodotěsným klihem na dřevo. Pro lepší a čistší manipulaci doporučujeme pracovat v rukavicích na jedno použití. Vzniklý komplet z dýhy a klihu okamžitě vložíme do formy a slisujeme. Tady si vrstvená dýha pobude, dokud klih úplně neztvrdne (nejlépe přes noc). Pak už jen stačí obrousit okraje a základ sanice je hotový.
Postup stavby 3Postup stavby 4

Pilkou s jemnými zuby (nejlépe japonskou pilkou) uděláme do příčníků zářezy pro podélníky. Prkna k sezení zapustíme asi 3 mm do příčníků.

Postup stavby 5Postup stavby 6

Vzpěry mezi sanicí a sedátkem zkosíme v úhlu 70° pomocí stolní okružní pily. Stejný úhel (70°) musí mít i vybrání na horním konci vzpěr. K přenesení úhlu použijeme odřezek z dolního konce.

Postup stavby 7Postup stavby 8Postup stavby 9

K vyvrtání otvorů pro hmoždinky vedených v úhlu 70° použijeme pomocnou konstrukci vlastní výroby. Pomocí šroubů s šestihrannou hlavou a samojistících matic spojíme vzpěry a příčník. Polohu otvorů, které budeme vrtat do sanice, si vyznačíme pomocí značkovače.

Postup stavby 10Postup stavby 11Postup stavby 12

Sedátko nejen sklížíme, ale současně sešroubujeme. Na sklížení sedátka se sanicí použijeme svěradla a dřevěné příložky. Do výřezů usadíme boční rukojeti - spoj sklížíme a sešroubujeme.

Klih, dýha a lak

Pro úspěšnou realizaci jsou rozhodující tři věci:

1. Klih. Musí být vodotěsný, kategorie D3, nebo lépe D4, aby se vrstvy dýhy v mokrém sněhu nerozlepily.

2. Vrstvená dýha. Ideální je jasanové dřevo, které má dlouhá vlákna, takže je mimořádně elastické a zároveň pevné.

3. Povrchová úprava. Hotové sáňky je třeba ošetřit minimálně třemi vrstvami vodotěsného laku. Navíc se vyplatí použít nerezové šrouby. Z nerezu by měla být i 3 mm silná sanice, kterou ručně ohneme přibližně do požadovaného tvaru, například přes svěrák. Konečné dotvarování už zařídí šrouby.

Náklady na stavbu našeho modelu někomu mohou přijít vysoké, jiný je bude považovat za pakatel. Vzhledem k tomu, že obyčejné dětské sáňky koupíte od tisícikoruny výš, podobný sportovní model by se dal cenou určitě srovnat s dobrým snowboardovým prknem.

Proti tomu předpokladu jsou reálné náklady za stavbu mizivé. Počítejte zhruba 700 Kč na vrstvenou dýhu z jasanového dřeva a podobnou částku na hoblované lišty, kolem 500 Kč na nerezovou sanici a 200 Kč na drobné díly.

Další fotografie k pracovnímu postupu a mnoho dalších nápadů pro kutily najdete v lednovém čísle měsíčníku Udělej si sám.

Autoři:
  • Nejčtenější

Nejstarší hospody Česka najdete na Zlínsku, Ústecku i v Praze

Pivo se v nich čepovalo už před stovkami let a fungují dodnes. Chodívaly do nich osobnosti jako Mozart, magistr Kelly a...

Vědci vybrali 30 našich nejvýznamnějších parků a zahrad z dob totality

Odborníci se poprvé v historii obsáhle zabývají parky a zahradami, které vznikly na českém území v období nacistické a...

Základem chodského koláče z kynutého těsta zdobeného merhováním je rum

Kynutý chodský koláč je zdobený, tedy merhovaný, tvarohem a navrch povidly i mákem. S nadsázkou se říká, že jeho...

Zima vrcholí a u vás už něco kvete? Podělte se o své fotografie

Na lednové či únorové květy sedmikrásek v trávníku jsme si už zvykli, zvlášť ve městech. S křehkými květy čemeřic a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyzkoušejte krátké praní ve studené vodě. Ochráníte planetu i oblečení

Experti testovali náplň prádla v rámci chladnějších i teplejších pracích programů. Měřili vyblednutí barev a uvolňování...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Nastartujte akumulátorový program, dopřejte si nářadí do dílny i paneláku

Kupovat dárky pro profesionála je těžké – sám nejlíp ví, co potřebuje pro práci. Ale existují maličkosti, které udělají...

OBRAZEM: Náramek z lana, ideální šperk na léto. Snadno ho i vyrobíte

Jsou originální, stylové a současně lehoučké. A to nejen na nošení. Poměrně jednoduchá je i jejich výroba. Stačí kousek...

VIDEO: Království železnic expanduje do Vídně, kolejiště se staví v Praze

Po dlouhých přípravách pražské Království železnic zahájilo projekt, s jehož úvodní etapou se obyvatelé Vídně seznámí...

Původně byli maséři, teď se rozhodli spojit terapeutiku se surfováním

Portugalec João Miguel a Češka Kristýna společně pracují jako maséři. Ale zároveň milují surfování a rádi dělají...

TEST AUTOSEDAČEK: Které jsou opravdu bezpečné?
TEST AUTOSEDAČEK: Které jsou opravdu bezpečné?

Dvacet autosedaček pro děti různého věku podrobil německý autoklub testu bezpečnosti. Prošly všechny. U některých se ale objevily podstatné nedostatky.

Najdete na iDNES.cz