Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Nadšenci se chlubí historickou lokomotivou, kotel roztápí osm hodin

Plzeňský Iron Monument Club sdružuje milovníky železnice a parních mašinek. Neváhají kvůli hodině svezení na lokomotivě absolvovat sto hodin při údržbě a přípravách. A co vydělají, to putuje opět do jejich hobby.

Historická parní lokomotiva řady 475.1 je klenotem, který opečovávají nadšenci z plzeňského Iron Monument Clubu. V sobotu při oslavách konce války to byla tahle černá kráska, která na třemošenské nádraží přivezla zvláštní vlak i s vagonem ustupujících německých válečníků a jejich techniky.

Co všechno musí železniční nadšenci udělat, aby lokomotiva vyrobená v roce 1947 v plzeňské Škodovce vyjela na trať?

Lokomotiva všude budí zaslouženou pozornost

Rošt na uhlí měří dva metry

V pátek odpoledne, čtrnáct hodin před vyjetím z depa, je lokomotiva schovaná za vraty na jedné z kolejí výtopny. Kolem ní dohromady kmitá desítka kluků i chlapů, kterým železnice učarovala.

Osadit světlomety na čelo lokomotivy i na tendr, přišroubovat tabulky s číselným označením lokomotivy i znak se lvem na bok budky, všechno promazat, doplnit vodu, uhlí, připravit dvoumetrové třísky na podpal v kotli lokomotivy. Všichni jsou černí od směsi oleje a prachu, stroj se už celý leskne.

Původní tabulka z roku 1947

Původní tabulka z roku 1947

Příprava historické lokomotivy před jízdou

Příprava historické lokomotivy před jízdou

"Jaký je rozdíl mezi zatápěním v domácích kamnech a v kotli lokomotivy? Skoro žádný. Jen v kamnech máte rošt asi 30 krát 30 centimetrů a v naší lokomotivě je přes dva metry dlouhý a více než dva metry široký," říká strojvedoucí Jiří Mirvald.

Jezdí stovkou

Když v roce 1947 vyrobili ve Škodovce tuhle černou lokomotivu s koly o průměru kolem dvou metrů, první roky patřila plzeňskému depu. Pak nastalo stěhování na sever Čech do Chomutova.

Mašinka musí být před jízdou nablýskaná

Mašinka musí být před jízdou nablýskaná

Poslední kosmetické úpravy

Poslední kosmetické úpravy

"Maximální rychlost je 100 kilometrů v hodině, vozila osobní vlaky, rychlíky i lehké nákladní vlaky. Dvakrát denně třeba jela v čele rychlíku z Chomutova do Chebu a zpátky, nebo jezdila s osobními vlaky z Chomutova do Karlových Varů. Patřila k jednomu z posledních typů parních lokomotiv, které Škodovka vyrobila. Měla výhodu moderního kotle a to řadě těchto lokomotiv zachránilo život - když dojezdily, sloužily jako výtopny. Proto neskončily v Kovošrotu," vysvětluje Jiří Mirvald.

Když je lokomotiva překontrolovaná, topič konečně zatopí. Aby pára rozhýbala všechny šoupata a převody, musí mít teplotu 280 stupňů Celsia a v potrubí musí být tlak 16 atmosfér. Pak se teprve stroj dá do pohybu. "Ideální doba na roztopení před výjezdem na trať je šest až osm hodin. Je to kvůli tomu, aby se nepoškodil kotel," upřesňuje Mirvald.

Na hodinu jízdy 100 hodin údržby

I když je téhle parní lokomotivě už 63 let, kvalitnější tepelná izolace kotle i potrubí z ní teď dělá úspornější stroj, než když opustila jako nováček výrobní fabriku. Členové plzeňského Iron Monument Clubu si spočítali, že na jednu hodinu jízdy s párou po kolejích musí každý odpracovat sto hodin při opravách a údržbě.

Kola mají průměr skoro dva metry

Kola mají průměr skoro dva metry

Stará poctivá práce budí u milovníků lokomotiv nadšení

Stará poctivá práce budí u milovníků lokomotiv nadšení

"Nejkrásnější pocity máme, když přijedeme z akce, lokomotiva funguje na sto procent, lidi se před ní fotí a natáčí si ji. Jednou se mi stalo, že přišla rodinka k mašině a malý čtyřletý dítě nám poděkovalo, jak jsme je krásně svezli. Ten pocit, že se to lidem líbí, že přijdou, je i odměna pro nás. Když pak na internetu vidíme fotky a videa naší lokomotivy, komentáře lidí pod tím, jak je to zajímá, je to zážitek," říká Jiří Mirvald.

Udržet lokomotivní babičku ve skvělé kondici vyžaduje nejen spoustu času, ale také peněz. Všechno, co vydělají při zvláštních jízdách nebo od sponzorů, jde zase zpátky do lokomotivy. "Hodně smutno mi bylo, když jsem se dozvěděl, že i v roce 2010 skončilo několik starých parních lokomotiv ve šrotu. Je to obrovská a nenahraditelná škoda pro příští generace," uzavírá Jiří Mirvald.

Technická data lokomotivy s tendrem

Charakteristika 2’D1’ p2 + 2’2’T32

Rozchod 1 435 mm

Počet válců, vrtání 2 × 530 mm

Zdvih pístů 680 mm

Průměr kol hnacích dvojkolí 1 750 mm

Průměr kol

- předního podvozku 880 mm

- zadního běhounu 1 150 mm

- tendru 1 045 mm

Přetlak páry 16 bar

Roštová plocha 4,34 m2

Celková výhřevná plocha kotle na straně vody 201,00 m²

Indikovaný výkon parního stroje 2 000 koní

Služební hmotnost

- lokomotiva 99,6 t

- tendr 69,0 t

Maximální rychlost 100 km/h

Minimální poloměr oblouku 150 m

Celková délka přes nárazníky, lokomotiva s tendrem 24 790 mm

Zásoba vody v tendru 32 m3

Zásoba uhlí v tendru 11,2 t

Autor:
  • Nejčtenější

Gorilí ikona, kterou už neuvidíte. Makumba zahynul v souboji s jiným samcem

Proč letos na jaře Marek Ždánský opět vyrazil do Afriky? „Chtěl jsem vidět poslední poddruh goril, které jsem v jejich přirozeném prostředí ještě neviděl – gorily nížinné, o které jsem se staral...

23. července 2024

Dům vlastně koupili kvůli zahradě, učarovala jim i zarostlá. Dnes je to ráj

Před devíti lety koupili dům s nádhernou a na městské poměry obrovskou zahradou, o kterou se léta nikdo nestaral. „V jedné části byla plná náletů od sousední zahrady, a až do jejího středu se táhly...

24. července 2024,  aktualizováno  10:01

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANKETA: Pět variant jména pro luskouní holčičku. Které z nich to bude?

Zhruba dva a půl tisíce návrhů jmen pro samičku luskouna krátkoocasého, která se v Zoo Praha narodila prvního července, se během týdne sešlo od téměř čtyř tisíc čtenářů iDNES.cz. Děkujeme. Zoo Praha...

18. července 2024,  aktualizováno  22.7 12:15

Proč mňoukají, k čemu mají ocas a kolik z DNA tygra? Dejte si kočičí kvíz

Zvládnete levou zadní a bez chybičky desítku otázek motajících se kolem koček? Pokud ano, můžete si zahrát o rodinnou kuchařku Jednou rukou.

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Závodky mlely do sekané velrybí maso. Bylo levné, hovězí nebylo, líčí historik

Premium

Snídaně před odchodem do práce, oběd ve dvanáct a teplá večeře? Tyto zvyklosti Češi rychle opouštějí. Čas jídla se posouvá podle potřeby, jíme, když máme čas a náladu. „Vítězí individualismus,“ říká...

20. července 2024

Trénuje psy pro Afriku. Krutost pytláků je neskutečná, říká kynoložka

Premium

Hana Böhme rozhodně není žádná cukrová panenka, při výcviku ostrých psů by jí to ani neprošlo. Tahle drsňačka má ovšem ve skutečnosti srdce na dlani a nesmírně se jí dotýká drancování přírody a...

27. července 2024

Pes Avatar míří do Konga, má být postrachem pašeráků. Vyčenichá slonovinu i munici

Rok a půl starého belgického ovčáka Avatara symbolicky předali zástupci dvorského safari parku a projektu Malina pro slona celníkům z Konga. V pětimilionové africké zemi bude speciálně vycvičený pes...

26. července 2024  17:35

Už žádný plast. Vyrobte si zahradní dřevěný stolek. Rychle a jednoduše

Zahradní stůl pro příjemné posezení ve stínu stromů si samozřejmě můžete koupit. Pokud jste však aspoň trochu šikovní a chcete sedět u „svého“ stolu, můžete si ho snadno vyrobit.

26. července 2024

Zoo v Jihlavě musela uspat žirafího samce Zuberiho, měl v noze těžkou artrózu

Jihlavskou zoologickou zahradu zasáhla smutná zpráva. Přišla o žirafího samce Zuberiho. Chovatelé ho museli nechat uspat. Důvodem byly chronické zdravotní problémy. Zuberi trpěl vážným ortopedickým...

25. července 2024  11:48

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....