Úterý 7. dubna 2020, svátek má Heřman, Hermína
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. dubna 2020 Heřman, Hermína

Nadšenci se chlubí historickou lokomotivou, kotel roztápí osm hodin

aktualizováno 
Plzeňský Iron Monument Club sdružuje milovníky železnice a parních mašinek. Neváhají kvůli hodině svezení na lokomotivě absolvovat sto hodin při údržbě a přípravách. A co vydělají, to putuje opět do jejich hobby.

Historická parní lokomotiva řady 475.1 je klenotem, který opečovávají nadšenci z plzeňského Iron Monument Clubu. V sobotu při oslavách konce války to byla tahle černá kráska, která na třemošenské nádraží přivezla zvláštní vlak i s vagonem ustupujících německých válečníků a jejich techniky.

Co všechno musí železniční nadšenci udělat, aby lokomotiva vyrobená v roce 1947 v plzeňské Škodovce vyjela na trať?

Lokomotiva všude budí zaslouženou pozornost

Rošt na uhlí měří dva metry

V pátek odpoledne, čtrnáct hodin před vyjetím z depa, je lokomotiva schovaná za vraty na jedné z kolejí výtopny. Kolem ní dohromady kmitá desítka kluků i chlapů, kterým železnice učarovala.

Osadit světlomety na čelo lokomotivy i na tendr, přišroubovat tabulky s číselným označením lokomotivy i znak se lvem na bok budky, všechno promazat, doplnit vodu, uhlí, připravit dvoumetrové třísky na podpal v kotli lokomotivy. Všichni jsou černí od směsi oleje a prachu, stroj se už celý leskne.

Původní tabulka z roku 1947

Původní tabulka z roku 1947

Příprava historické lokomotivy před jízdou

Příprava historické lokomotivy před jízdou

"Jaký je rozdíl mezi zatápěním v domácích kamnech a v kotli lokomotivy? Skoro žádný. Jen v kamnech máte rošt asi 30 krát 30 centimetrů a v naší lokomotivě je přes dva metry dlouhý a více než dva metry široký," říká strojvedoucí Jiří Mirvald.

Jezdí stovkou

Když v roce 1947 vyrobili ve Škodovce tuhle černou lokomotivu s koly o průměru kolem dvou metrů, první roky patřila plzeňskému depu. Pak nastalo stěhování na sever Čech do Chomutova.

Mašinka musí být před jízdou nablýskaná

Mašinka musí být před jízdou nablýskaná

Poslední kosmetické úpravy

Poslední kosmetické úpravy

"Maximální rychlost je 100 kilometrů v hodině, vozila osobní vlaky, rychlíky i lehké nákladní vlaky. Dvakrát denně třeba jela v čele rychlíku z Chomutova do Chebu a zpátky, nebo jezdila s osobními vlaky z Chomutova do Karlových Varů. Patřila k jednomu z posledních typů parních lokomotiv, které Škodovka vyrobila. Měla výhodu moderního kotle a to řadě těchto lokomotiv zachránilo život - když dojezdily, sloužily jako výtopny. Proto neskončily v Kovošrotu," vysvětluje Jiří Mirvald.

Když je lokomotiva překontrolovaná, topič konečně zatopí. Aby pára rozhýbala všechny šoupata a převody, musí mít teplotu 280 stupňů Celsia a v potrubí musí být tlak 16 atmosfér. Pak se teprve stroj dá do pohybu. "Ideální doba na roztopení před výjezdem na trať je šest až osm hodin. Je to kvůli tomu, aby se nepoškodil kotel," upřesňuje Mirvald.

Na hodinu jízdy 100 hodin údržby

I když je téhle parní lokomotivě už 63 let, kvalitnější tepelná izolace kotle i potrubí z ní teď dělá úspornější stroj, než když opustila jako nováček výrobní fabriku. Členové plzeňského Iron Monument Clubu si spočítali, že na jednu hodinu jízdy s párou po kolejích musí každý odpracovat sto hodin při opravách a údržbě.

Kola mají průměr skoro dva metry

Kola mají průměr skoro dva metry

Stará poctivá práce budí u milovníků lokomotiv nadšení

Stará poctivá práce budí u milovníků lokomotiv nadšení

"Nejkrásnější pocity máme, když přijedeme z akce, lokomotiva funguje na sto procent, lidi se před ní fotí a natáčí si ji. Jednou se mi stalo, že přišla rodinka k mašině a malý čtyřletý dítě nám poděkovalo, jak jsme je krásně svezli. Ten pocit, že se to lidem líbí, že přijdou, je i odměna pro nás. Když pak na internetu vidíme fotky a videa naší lokomotivy, komentáře lidí pod tím, jak je to zajímá, je to zážitek," říká Jiří Mirvald.

Udržet lokomotivní babičku ve skvělé kondici vyžaduje nejen spoustu času, ale také peněz. Všechno, co vydělají při zvláštních jízdách nebo od sponzorů, jde zase zpátky do lokomotivy. "Hodně smutno mi bylo, když jsem se dozvěděl, že i v roce 2010 skončilo několik starých parních lokomotiv ve šrotu. Je to obrovská a nenahraditelná škoda pro příští generace," uzavírá Jiří Mirvald.

Technická data lokomotivy s tendrem

Charakteristika 2’D1’ p2 + 2’2’T32

Rozchod 1 435 mm

Počet válců, vrtání 2 × 530 mm

Zdvih pístů 680 mm

Průměr kol hnacích dvojkolí 1 750 mm

Průměr kol

- předního podvozku 880 mm

- zadního běhounu 1 150 mm

- tendru 1 045 mm

Přetlak páry 16 bar

Roštová plocha 4,34 m2

Celková výhřevná plocha kotle na straně vody 201,00 m²

Indikovaný výkon parního stroje 2 000 koní

Služební hmotnost

- lokomotiva 99,6 t

- tendr 69,0 t

Maximální rychlost 100 km/h

Minimální poloměr oblouku 150 m

Celková délka přes nárazníky, lokomotiva s tendrem 24 790 mm

Zásoba vody v tendru 32 m3

Zásoba uhlí v tendru 11,2 t

Autor:
  • Nejčtenější

Uhlířina či grenadýrmarš. To jsou jídla chudých, která stále inspirují

Některá vařily ještě naše babičky, jiná jídla už zavál prach dávných staletí. Původ mnohých z nich už dnes ani...

Chleba podle čtenářů: nemusí být kvasový, i z droždí může být luxusní

Výzva, abyste posílali své pekařské výtvory, nám doslova zaplnila e-mailové schránky. Z toho je vidět, jak je tato...

Rohlíčky máme obzvláště vypečené, dokazují čtenáři svými příspěvky

Na naši výzvu, aby čtenáři posílali výsledky domácího pečení, zareagovalo mnoho čtenářů. Dělí se většinou na dvě...

KVÍZ: Znáte nekrásnější zahrady světa? Seznamte se, jsou inspirativní

Milujete zeleň a procházky po krásných zahradách jsou pro vás čirou radostí? Přijměte pozvání na procházku po deseti...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Růst salátu a další zeleniny urychlíte v pařeništi. Výroba je snadná

Pokud si vyrobíte pařeniště, klidně ze starých prken a materiálu, co dům dal, můžete za pár týdnů sklízet vlastní salát...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

VIDEO: Improvizovanou ochrannou masku vyrobíte i z vybavení pro potápěče

Výtvarník Vladimír Svozil z Písku si s ochranou obličeje před koronavirem poradil po svém a zabil dvě mouchy jednou...

Pořádný stůl, svěrák, vrtačka a pila. Základní dílenské vybavení pro kutila

Pracovat na rozviklaném kuchyňském stole, v pološeru a s jedním kladivem, to nemůže vést k dobrému výsledku. Dílna...

Otevřít se dají všechny zámky, uvedli lockpickeři v Rozstřelu

Nikol Ivanovová je předsedkyní Asociace českých lockpickerů, která bere otevírání zámků jako sportovní disciplínu. Do...

VIDEO: Čeští modeláři se vrátili z mistrovství světa s hromadou medailí

Čeští plastikoví modeláři uspěli na mezinárodní scéně. Z britského Telfordu přivezli celkem 75 ocenění, z toho 14...

Česko patrně srazilo míru nakažlivosti viru na méně než polovinu

Model českých odborníků tvrdí, že v Česku se výrazně zpomalilo šíření viru SARS-CoV-2. Podle jejich údajů klesla...

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Služba kontroluje práci z domova. Jejímu výrobci lidé spílají

Koronavirus ji firmám vnutil, jenže mnohé firmy mají pocit, že kvůli práci z domova ztrácejí nad pracovní silou dohled....

Ornella Koktová je podruhé maminkou. Dítě dostalo severské jméno

Ornella Koktová (27) je dvojnásobnou maminkou. Po synovi Quentinovi (7) přivítali šťastní rodiče 1. dubna na svět...

Páté zvláštní poselství za 68 let vlády. Alžběta II. promluvila o koronaviru

Britská královna Alžběta II. (93) v neděli promluvila k veřejnosti. V předtočené nahrávce zdůraznila nutnost sebekázně...