Vymýšlí originální oděvy a její byznys rozhodně není v minusu

aktualizováno 
Někteří lidé chodí do práce neradi. Další jen proto, že jim nic jiného nezbývá. A potom jsou takoví, kteří si udělali ze svého koníčku byznys a dokážou se jím uživit. Jako třeba Radka Kudrnová z Neratovic.

Radka Kudrnová vystudovala Vysokou školu technickou v Liberci, podnikat začala již během studií. | foto: archiv Radky Kudrnové

Radka odmalička ráda šila, žádná z jejích panenek „nechodila“ nahá. Vystudovala oděvní průmyslovku, poté textilní fakultu liberecké univerzity a začala v oboru podnikat. Dnes má internetový obchod ŠatySukně.cz, díky němuž může pracovat z domova a nemusí dělit čas mezi byznys a rodinu.

Kdy jste si řekla, že vaše výrobky jsou natolik dobré, že by v nich mohl chodit i někdo jiný?
Od čtvrtého ročníku na vysoké jsem zkoušela prodávat náušnice a kabelky přes Fler.cz. Pak jsem tam dala k prodeji volánovou sukni, která měla veliký ohlas. Byl to pro mě takový průlomový model, mimochodem šiji ho dodnes. Takže pět dní v týdnu jsem na koleji v Liberci přijímala objednávky a o víkendu je pak doma vyřizovala. Byla to fuška, ale vydržela jsem to dva roky.

Radka Kudrnová

  • Vystudovala Vysokou školu technickou v Liberci, podnikat začala již během studií.
  • Po ukončení studií založila e-shop ŠatySukně.cz a zaměřila se tvorbu originálních oděvů.
  • Je vdaná, má dvě děti.
Radka Kudrnová

Dokončila jste školu a vrhla se do byznysu naplno?
Ano, toužila jsem mít vlastní e-shop, kde bych prodávala jen svoje originály. Jenže jsem neměla žádné zkušenosti, a tak jsem přeprodávala cizí věci. Dlouho mě to nebavilo, vrátila jsem se k původní myšlence a specializovala se jen na šaty a sukně vlastní výroby.

Není to úzké vymezení?
Ukázalo se, že je. Tak jsem k tomu začala šít i další věci: trička, turecké kalhoty, saka, módní doplňky, ale značka už byla zajetá, tak jsem ji nechala.

Bylo složité založit si vlastní internetový obchod?
Vůbec. Živnostenský list jsem si vyřídila už při škole a založit e-shop těžké nebylo. Dnes máte na všechno šablony, naládovat tam stovky výrobků je snadné. Složitější je vymyslet dobrý produkt a umět ho prodat.

Je o originální módu zájem?
Někdy se daří líp, jindy hůř, ale zatím se mi za ty roky nestalo, že bych někdy byla v minusu. Prodeje mají výkyvy, dokonce ani na sezonu nelze spoléhat: jedno jaro se prodává, další ne. Jedině snad Vánoce jsou pokaždé náročným obdobím, kdy se opravdu nezastavím.

Fotogalerie

Využíváte sociální sítě?
Ano, lidé rádi nahlédnou do zákulisí firmy, takže třeba na Facebook dávám fotky, na nichž pózuji ve svých šatech, nebo videa, jak mi děti pomáhají.

Na žádné špatné hodnocení jste nikdy nenarazila?
Je to zvláštní, ale zatím ne. Párkrát jsme se zákazníkem řešili třeba kaz na látce, kterého jsem si nevšimla, ale vždy jsme se dokázali domluvit na nápravě. Někdy si někdo nevyzvedne dobírku, takže se mi zboží vrátí, ale děje se to minimálně.

Nestěžují si zákazníci, že jsou vaše výrobky drahé? Může si každý dovolit šaty za tisícovku?
Je jasné, že Lidl nebo Kik budou vždycky levnější než já. Ale i když lidé stále hledí na cenu, slyší také na ruční výrobu a český produkt.

Říká se, že internetoví zákazníci jsou stále náročnější...
Částečně to tak je. Když některým kurýr nedoručí zboží do druhého dne až ke dveřím a v balíku nenajdou kromě objednávky i dárek k nákupu, jsou nespokojení. Ale na druhou stranu když je z e-shopu cítit, že to člověk dělá rád, zákazníci na to slyší a ocení to.

Čtěte další příběhy

O prodeji mimo internet jste neuvažovala?
Dodávám oblečení do dvou kamenných prodejen a jezdím na regionální trhy. Od té doby, co se narodily děti, už trhy nestíhám častěji než dvakrát třikrát do roka. Je to totiž velká logistika, chce to přípravu předem, pak zase vybalování, takže to není jen ten den na místě. Ale schází se tam přesně má cílová skupina zákazníků – mladí lidé, kteří chtějí originální oblečení.

Kdo je pro vás konkurence?
Výrobcům konfekce se samozřejmě nemůžu rovnat objemem produkce, takže spíše malé rukodělné e-shopy podobné tomu mému. Jenže každý z nás prodává originály, takže se spíše inspirujeme, než že bychom si vyloženě lezli do zelí.

Jaký talent ke své práci potřebujete?
Rozhodně potřebuji kreativitu při vymýšlení nových modelů a výšivek. Pečlivost, protože všechny produkty osobně kontroluji. A v neposlední řadě se mi hodí i organizační schopnosti při rozdělování práce.

Jak vznikají vaše kolekce?
Sleduji trendy a inspiruji se jimi. Vymyslím kolekci, nějaký čas se utvrzuji v tom, že jdu správnou cestou, pak dlouho šiji. Někdy přešívám, protože zjistím, že se mi to nelíbí, nebo že jsem zvolila špatný materiál. Zároveň ale musím šít s předstihem, když přijde správné počasí, musím mít hotovo. Takže v prosinci šiji na jaro a léto, ale v té době se zase špatně shánějí materiály.

Všechno stíháte šít úplně sama?
Už ne, najala jsem si externí spolupracovnice – švadlenky z okolí, které mi pomáhají. Byla jsem při jejich výběru přísná, teď si je jen musím udržet, protože dobrých švadlenek moc není.

Podnikáte z domova, máte tu v patře výrobnu i ateliér. Pomáhá vám manžel s byznysem?
Manžel je můj věčný posluchač a pomocník. Myslím, že ví o sukních víc, než by si přál. Ale je výhoda, že mi jako chlap může říct, jestli by se zrovna za takovou sukní otočil.

Kde vidíte svou firmu za deset let?
Líbí se mi, že je malá s osobním přístupem k zákazníkům, žádnou velkou fabriku bych nechtěla. Určitě bych ji ale ráda rozšířila o další zaměstnance. Bylo by totiž hezké věnovat se naplno jen návrhům nových modelů. Protože nyní vymýšlím střihy, nakupuji materiály, fotím to, dávám na web, vyřizuji objednávky, balím je a posílám, starám se o ponákupní servis, reklamu... Další pomocník by se hodil, protože balíčky prostě musí odejít včas.

Autoři:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

  • Nejčtenější

Kvíz: Zjistěte, jak jste na tom s emoční inteligencí

Podle různých vědeckých výzkumů jsou nejdůležitější komponentou spokojeného života dobré mezilidské vztahy. Tím, že...

Jak je to s diskutovanou slevou na manželku? Její reálná hodnota klesá

Daňová sleva na manželku nebo manžela patří v Česku mezi významné daňové slevy podporující rodiny formou nižšího...

Sazby hypoték prudce padají. Hypoteční trh však příliš neožívá

Hypotéky zlevnily i v září a zdá se, že tento trend bude pokračovat. Zatímco v lednu průměrná úroková sazba vystoupla...

Před pár lety u nás Matcha Tea nikdo neznal. Petr Patočka to změnil

Na začátku byly kvetoucí čaje. Jejich prodej však nešel tak, jak si Petr Patočka představoval. Firma se tak ocitla na...

Vsadil na konopnou látku a jeho tenisky jsou dnes úspěšným hitem

Podnikatelský příběh Tomáše Rohala, který prorazil v Česku i ve světě s konopnými teniskami, není jen o úspěšné cestě...

Premium

Náš kluk umí. Otec talentu Hložka o plánech i batůžku za padesát tisíc

Minulý týden ho v tramvaji načapal revizor: „Lístek, prosím.“ Adam Hložek, sedmnáctiletá fotbalová raketa, zčervenal....

Premium

Vzestupy a pády Mika Tysona. Dokument zdarma o tom, co ho poslalo až na samé dno

Dokument o životě jednoho z nejslavnějších boxerů na světě, Mika Tysona, si odbyl svou premiéru na prestižním filmovém...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Měli jste se líp učit. Nebo ne? Titul vyšší mzdu nezaručí, cení se praxe

Magistr umění, inženýr architekt, bakalář, doktor práv, diplomovaný specialista. Které tituly mají u personalistů váhu...

Dusí vás šéf mikromanagementem? Zkuste těchto pět kroků a braňte se

Máte pocit, že vám manažer nebo šéf týmu neustále „dýchá na záda“ a monitoruje každý váš pracovní krok? Chcete ho...

Sepsat závěť není těžké. A může to být i zadarmo

Závěť se stává čím dál tím víc „trendy“. Rok od roku jich notáři sepisují víc, letos už jich je skoro tolik jako za...

První koloběžku mu vyrobil tatínek, dnes mají obrat 120 milionů

Rodinná firma KOSTKA – kolobka vyrostla společně se stále rostoucí oblibou koloběžkování. Své produkty, které si od...

Najdete na iDNES.cz