Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Proč trvá vyřízení pojistné události ze životního pojištění i měsíce

Výplatu pojistného plnění zdržuje papírová komunikace mezi pojišťovnami a ošetřujícími lékaři, kdy prostředníkem bývá pacient, tedy zákazník pojišťovny. Zrychlení nabízí zpřístupnění a sdílení dat, například propojením softwarů lékařů a soukromých pojišťoven.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Za nejslabší článek v celém procesu sjednávání životního pojištění stejně jako při vyřizování pojistného plnění z něj považuje ředitel pojišťovny Simplea Martin Švec právě proces komunikace mezi lékaři zákazníků a pojišťovnami. „Když lékařům napíšeme o výpis ze zdravotnické dokumentace, někdy to trvá týdny i měsíce, než nám ho pošlou. A bohužel někdy ani nezareagují, a to ani na urgenci klienta,“ říká Švec.

Pojišťovna se proto snaží všelijak zrychlovat vyřízení povinné administrativy. Lékařům například posílá žádosti e-mailem, v komunikaci používá cloudové řešení, do kterého mohou lékaři dokumenty i pohodlně nahrávat, nebo využívá datových schránek.

„Dokumentace nám i tak chodí ve většině případů stále papírovou poštou, což celý proces zase prodlužuje. Na druhou stranu chápu, že jsou prostě přetížení a nemají moc času na administrativu,“ dodává Švec, podle kterého české zdravotnictví potřebuje digitalizaci jako sůl.

Digitalizaci se čeští pacienti nebrání

Někdy i měsíce trvající zajišťování dokumentů pro potřeby šetření pojistné události po úrazu nebo nemoci netěší ani samotné zákazníky pojišťoven. Často totiž ve vztahu lékař – pojišťovna fungují jako prostředníci. Ti osobně předávají formuláře od pojišťovny do ordinace lékaře a nazpátek.

Už i širší veřejnost proto dnes rozumí nutnosti využití moderních komunikačních technologií, a to i v případě přenosu informací mezi pojišťovnami a lékaři. To dokládají i výsledky aktuálního průzkumu České Insurtech Asociace provedeném agenturou Ipsos.

Podle něj by 73 procent respondentů se sjednaným úrazovým pojištěním uvítalo digitální a plně automatizovanou komunikaci mezi lékaři a soukromými pojišťovnami. Tedy bez nutnosti dokládání papírových potvrzení od lékařů, ať již svým finančním poradcům, přímo do pojišťovny nebo jejich odesílání poštou. Což se dnes k překvapení mnohých opravdu stále děje.

„Pacienti, respektive zákazníci pojišťoven, již nechtějí v jednadvacátém století běhat s papírovým formulářem sem a tam a ocenili by, kdyby celá komunikace probíhala digitálně a plně automatizovaně,“ říká k výsledkům šetření Jiří Vataha z České Insurtech Asociace.

Průzkum dále ukázal, že jen třináct procent dotazovaných by kvůli vyplnění formuláře pro pojišťovnu zašlo za lékařem raději osobně. A čtrnáct procent by dalo v takovém případě přednost komunikaci e-mailem, kdy formulář od pojišťovny přepošlou svému lékaři a vyplněný jej následně přepošlou zpět své pojišťovně.

„Výsledky průzkumu jasně naznačují, že poptávka po digitálních řešeních ze strany pacientů, respektive zákazníků existuje a je preferována,“ říká Vataha.

Sdílení dat mezi lékaři a pojišťovnami

Efektivnějším přístupem podle expertů může být zpřístupnění části dat pacientů soukromým pojišťovnám podobným způsobem, jako to dnes už třetím rokem bez problémů funguje u eNeschopenky, kdy lékař pomocí softwaru nebo ePortálu ČSSZ odesílá data o pracovní neschopnosti pacienta správě sociálního zabezpečení a zaměstnavateli.

„Nejde o žádný exces, v podstatě jde o změnu formy přenosu dat na plně automatický a zcela digitalizovaný přenos od lékaře do soukromé pojišťovny,“ vysvětluje Vataha.

Je to totiž právě lékař, kdo uchovává informace o stavu a léčbě pacienta od doby jeho první návštěvy kvůli úrazu nebo nemoci, v jejichž důsledku se dostal například do pracovní neschopnosti, případně následné invalidity. A jak upozorňuje Vataha, tyto informace se od lékaře do pojišťovny při šetření pojistné události tak jako tak již dnes dostanou. „V současné době ale jde o časově a finančně nákladnou formu komunikace,“ vysvětluje.

Podívejte se, na co vám letos přispěje vaše zdravotní pojišťovna

Proces by podle něj zrychlilo napojení pojišťoven na stávající softwarová řešení, případně vytvoření jiného komunikačního modulu, díky kterému by si, za předpokladu souhlasu pacienta a při zabezpečení a šifrování dat, vyměňovali lékaři automaticky se soukromými pojišťovnami informace o daném pacientovi, které jsou nutné jak pro vstup do pojištění, tak hlavně pro šetření pojistné události a případnou výplatu pojistného plnění.

Příklad dobré praxe podle pojišťoven

Pojišťovny uvádějí ilustrativní příklad pacienta s komplikovanou zlomeninou, která si žádá několikaměsíční léčbu. Již při zadávání diagnózy a způsobu léčby ošetřujícím lékařem do systému by informace o dočasné pracovní neschopnosti odcházela na sociální správu, k zaměstnavateli a současně i ke konkrétní pojišťovně, u níž má pacient sjednané připojištění pracovní neschopnosti.

Pojišťovna by tak začala obratem s šetřením pojistné události a k ruce už by měla k tomu pro ni důležité informace od lékaře. Pacient by nependloval s formuláři mezi ordinací svého lékaře a pojišťovnou, případně svým finančním poradcem. Propojení softwarů lékařů se soukromými pojišťovnami by celý proces výrazně zefektivnilo a v konečném důsledku ušetřilo časové i finanční náklady nejen pacientovi, ale i lékařům a pracovníkům pojišťoven, kteří mimo jiné papírová potvrzení stejně skenují a ukládají do digitálních archivů.

Autor: , pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu

Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí zmrzlinu ve statisících litrech ročně a dodávají ji nejen po Česku, ale i sousedních zemí. Rodinná firma...

27. července 2024

KOMENTÁŘ: Čtyřdenní pracovní týden. Zvýšení efektivity, či pokles disciplíny?

Koncept čtyřdenního pracovního týdne se již úspěšně rozšířil do řady zemí. Aktuálně je možné tuto novinku pozorovat i na českém pracovním trhu. Best practices od svého francouzského sourozence...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auto z bazaru přestalo jezdit, reklamace zamítnuta. Co s tím, radí advokát

Premium

Ačkoli řada autobazarů garantuje jak kontrolu technického stavu vozidla, tak záruku při potížích, v praxi se někdy může stát, že se zdánlivě výhodný nákup velice rychle promění v noční můru. Na co si...

24. července 2024

Brigáda v safari i výstup do hor. Jak české firmy stmelují své lidi?

Tým, kde vládnou přátelské vztahy, pracuje lépe. I proto jsou teambuildingy oblíbenou součástí kultury firem, bez ohledu na velikost nebo předmět podnikání. Tedy přesněji řečeno, často jde o takzvané...

20. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skončil vám pracovní poměr? Jak je to s nevyčerpanou dovolenou či benefity

Zatímco odstupné je poměrně jasně definované v zákoníku práce, u některých výhod poskytovaných zaměstnavatelem může být situace problematičtější. Jak je to například se stravenkami nebo se...

26. července 2024

Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu

Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí zmrzlinu ve statisících litrech ročně a dodávají ji nejen po Česku, ale i sousedních zemí. Rodinná firma...

27. července 2024

Přivyděláváte si na brigádě? Může vám vzniknout zajímavá daňová vratka

Během léta si přivydělávají studenti, ženy na rodičovské, penzisté i zaměstnanci nebo osoby samostatně výdělečně činné. Nejčastěji jde o přivýdělky na dohodu o provedení práce nebo dohodu o pracovní...

26. července 2024

Skončil vám pracovní poměr? Jak je to s nevyčerpanou dovolenou či benefity

Zatímco odstupné je poměrně jasně definované v zákoníku práce, u některých výhod poskytovaných zaměstnavatelem může být situace problematičtější. Jak je to například se stravenkami nebo se...

26. července 2024

Léčba úrazů elektrickým proudem je nekonečná, vědí pojišťovny

Úrazů elektrickým proudem není v porovnání s dopravními nehodami či pády hodně, jejich následky jsou ale vážné. Léčba po zásahu elektrickým napětím trvá měsíce i roky, často s trvalými následky. A...

25. července 2024

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....