Reklamoval nabíječku k notebooku, servis mu schválně smazal všechna data

Autor:
Když se Milanu Ceplechovi v záruční době porouchala nabíječka k notebooku, předpokládal, že vyřízení reklamace proběhne hladce. Prodávající nabíječku opraví nebo vymění za novou a on bude moci dál svůj počítač bez problémů používat.

Prodejce je odpovědný za to, že během reklamace nedojde ke škodě na věci, která se má opravovat, bez ohledu na to, komu předmět reklamace předá. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nefunkční nabíječku odnesl k reklamaci do prodejny v Písku, kde zboží zakoupil. Jenže prodávající trval na tom, že kvůli ověření výrobních čísel musí zboží reklamovat jako celek, tedy i s notebookem. A tak jej pan Ceplecha přinesl a prodejna reklamované zboží odeslala do smluvního servisu.

Za tři dny panu Ceplechovi volal servisní technik, že potřebuje přístupová hesla k počítači. „Řekl jsem mu, že počítač je v naprostém pořádku, že v něm mám důležitá citlivá osobní data a z těchto důvodů mu heslo nedám,“ popisuje další události zákazník. Technik nic nenamítal a hovor ukončil.

Za pár dnů si pan Ceplecha vyzvedl notebook s novou nabíječkou. Tak sláva, reklamace dopadla v jeho prospěch. Jenže když počítač otevřel, bylo po radosti. „Mnou nainstalovaný operační systém, programy, tisíce fotek, důležitá data, obchodní smlouvy a dokumenty, stovky hodin práce, to vše bylo fuč a já myslel, že dostanu infarkt,“ rozhořčuje se pan Ceplecha. A tak hned volal do servisu, odpověď technika byla ovšem strohá: když jste mi nedal přístupová hesla, musel jsem vše smazat a nastavit na základní nastavení.

„Kdyby mě někdo upozornil, že může dojít ke ztrátě dat, vůbec bych počítač nereklamoval a raději bych si koupil novou nabíječku. Takhle mi vznikla škoda, která se snad ani nedá vyčíslit,“ říká Ceplecha. Servis jej odkazuje na prodejnu a prodejna na servis. A prý pochybil on, měl si data zálohovat a na možnost ztráty dat upozorněn byl.

Jednání servisu je protiprávní

V reklamačním protokolu, který zákazník podepsal, je skutečně uvedeno, že při reklamaci elektronického zařízení s integrovanou pamětí prodejce nenese žádnou odpovědnost za případnou ztrátu dat.

Muselo ale ke ztrátě dat dojít? Jinými slovy, bylo nutné celý počítač smazat? „Podle mého názoru nebylo nutné počítač nastavovat do továrního režimu, obzvláště, když technik, který na opravě pracoval, s koncovým zákazníkem telefonicky hovořil,“ míní majitel servisu výpočetní techniky David Paťorek. I samotná reklamace napájecího adaptéru včetně notebooku jako celku je prý diskutabilní. Servisy totiž běžně reklamují pouze napájecí adaptéry, nebo naopak jen notebooky bez adaptérů. „Z uvedeného postupu mám spíše dojem, že se jedná o schválnost technika v duchu, když mi nechceš dát heslo, tak já to smažu, protože tak to máme v podmínkách,“ dodává Paťorek. Podle jeho zkušeností je to častý postup servisů a reklamačních techniků. „Proto my data zákazníků, jejichž notebooky jsme nuceni odesílat do záručních servisů, vždy nejprve zálohujeme na naše disky,“ říká.

Čtěte také

„Pokud nebylo nutné nastavení do základního režimu počítače, pak lze počínání servisu považovat za protiprávní a zákazník má právo na náhradu škody,“ vysvětluje advokát Pavel Nastis. Jenže jak škodu vyčíslit?

Pan Ceplecha má možnost obrátit se na specializované firmy, které se zabývají obnovou dat. „Právě cena za obnovu dat a dalších činností, které povedou k obnovení původního stavu je vyčíslením škody, která spotřebiteli vznikla,“ upřesňuje právník dTestu Miloš Borovička a dodává: „Řada servisů se snaží bránit náhradě škody jednostranným prohlášením, že spotřebitel je povinen si data zálohovat, takové prohlášení ale bude v řadě případů bez jakékoliv právní relevance.“ Škodu zákazník musí vymáhat po prodejci, protože s ním má smluvní vztah. A prodejce je také odpovědný za to, že během reklamace nedojde ke škodě na věci, která se má opravovat, bez ohledu na to, komu předmět reklamace předá.

Cena zvláštní obliby

A co když data obnovit nepůjdou? Podle § 2969 odst. 2 občanského zákoníku platí, že poškodil-li škůdce věc ze svévole nebo škodolibosti, nahradí poškozenému cenu zvláštní obliby. „Pokud by tedy pan Ceplecha prokázal, že k poškození došlo ze svévole nebo škodolibosti a že měl k poškozeným věcem určitý vztah, pak by měl nárok na náhradu ceny zvláštní obliby, což je kategorie, kdy se při poškození věci zohledňuje nemajetková újma postiženého,“ uvádí Nastis.

Toto ustanovení by bylo možné vztáhnout například na ztrátu fotografií. Pan Ceplecha by ovšem musel prokázat zvláštní citový vztah ke ztraceným fotografiím a jejich nenahraditelnost. Třeba že na nich byla vyfocena jeho maminka, která již nežije nebo že se jednalo o rodinnou památku. „Nelze učinit kvalifikovaný odhad, zda například částka sto tisíc je málo, hodně, nebo tak akorát,“ říká advokát. Zatím totiž neexistuje ustálená soudní rozhodovací praxe při určování náhrady ceny zvláštní obliby. A tak pokud se pan Ceplecha s prodávajícím nedomluví, možná bude průkopníkem při tvorbě judikatury.

Nejčtenější

Novinky zákoníku práce: Podívejte se, co vše se od června změní

Pracovní trh se výrazně změní. Od 1. června 2025 začnou platit novinky zákoníku práce, které přinášejí zpružnění trhu práce pro zaměstnance i zaměstnavatele. Například výpovědi budou snadnější,...

Do důchodu naspořit statisíce korun? To už stačit nebude, varují experti

Premium

V Česku bylo na konci letošního března celkem 2 351 736 starobních důchodců. Po roce 2030 se podle odborníků stárnutí populace ještě zrychlí. Statistici očekávají, že v roce 2050 budou senioři...

Čočkýna: před pár lety to byl jen studentský projekt, dnes slušný byznys

S podnikáním začal Jan Pohořelý při studiu na Team Academy Prague na České zemědělské univerzitě v Praze. Už ve třeťáku se pak rozhodl věnovat byznysu naplno. To bylo v roce 2023 a dnes svou Čočkýnou...

Jaká je práce v IT: mýty vynášené do nebes versus realita

Práce v oblasti IT je už roky „vynášená do nebes“ jako atraktivní a exkluzivně placená, jako obor, kde se firmy poperou takřka o každého. A také jako čistě mužský svět, navrch vyhrazený jen mladým....

Z IT „zběhl“ do světa plastické chirurgie. Ani po dvaceti letech toho nelituje

Petr Toufar pochází z lékařské rodiny, a tak prostředí zdravotnictví mu bylo vždy blízké. Sám ale našel zalíbení ve světě jedniček a nul, jenže ne na dlouho. Už po pár letech opustil rozjetou...

Měl životní pojistku, rodina to netušila. Dohledat smlouvu je teď pro pozůstalé snazší

Podle dat České asociace pojišťoven mají Češi uzavřeno 4,7 milionu životních pojistek. Odborníci ho doporučují uzavřít především živitelům rodiny. Vztahy v rodinách však mohou být různé. Pokud dojde...

14. května 2025

Novinky zákoníku práce: Podívejte se, co vše se od června změní

Pracovní trh se výrazně změní. Od 1. června 2025 začnou platit novinky zákoníku práce, které přinášejí zpružnění trhu práce pro zaměstnance i zaměstnavatele. Například výpovědi budou snadnější,...

14. května 2025

Jak zjistím výši daně z nemovitosti? Poradíme, jak ji spočítat a kde najít koeficienty

Termín pro zaplacení daně z nemovitosti se blíží. Víte, kolik letos zaplatíte? Většina lidí bude muset finančnímu úřadu odeslat větší částku než loni. Poradíme vám, jak se spočítá.

13. května 2025

Při přecházení ho srazilo auto. Na jaká odškodnění má zraněný nárok, radí advokát

Premium

Účastníky dopravních nehod se stávají i chodci, kteří utrpí nejrůznější zranění. Střet s autem si často vyžádá dlouhodobou léčbu a přináší i značnou ztrátu výdělku, což se promítá do rodinných...

13. května 2025

KOMENTÁŘ: Stát chce rozhodovat o ceně úvěrů. Dává to smysl?

V tržní ekonomice stát obvykle neurčuje ceny produktů ani zboží. Jistě, najdou se výjimky. Například stanovení ceny strategicky či celospolečensky významné komodity nebo situace, kdy stát řeší...

13. května 2025

Proč lidé kupují drahé značky a jsou jim věrni? Má to své výhody i nevýhody

Věrnost či loajalita spotřebitelů ke značkám patří přes svou dlouhou historii i nadále k hlavním pilířům marketingu. Do vytvoření a podpory značek investují firmy značné částky, které se jim většinou...

12. května 2025

Čočkýna: před pár lety to byl jen studentský projekt, dnes slušný byznys

S podnikáním začal Jan Pohořelý při studiu na Team Academy Prague na České zemědělské univerzitě v Praze. Už ve třeťáku se pak rozhodl věnovat byznysu naplno. To bylo v roce 2023 a dnes svou Čočkýnou...

11. května 2025

Z IT „zběhl“ do světa plastické chirurgie. Ani po dvaceti letech toho nelituje

Petr Toufar pochází z lékařské rodiny, a tak prostředí zdravotnictví mu bylo vždy blízké. Sám ale našel zalíbení ve světě jedniček a nul, jenže ne na dlouho. Už po pár letech opustil rozjetou...

10. května 2025

Přírodních živlů se Češi bojí. Ještě víc ale poškození svých domů požárem

Ačkoliv statistiky ukazují, že nejvíce škod napáchají na domech přírodní živly, Češi za největší riziko považují jejich poškození požárem. A docela právem. Škody způsobené ohněm a následným hašením...

9. května 2025

Jaká je práce v IT: mýty vynášené do nebes versus realita

Práce v oblasti IT je už roky „vynášená do nebes“ jako atraktivní a exkluzivně placená, jako obor, kde se firmy poperou takřka o každého. A také jako čistě mužský svět, navrch vyhrazený jen mladým....

9. května 2025

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Přípravář staveb/rozpočtář

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Jihočeský kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč

Majitel bytu versus nájemník. Pojištění musí mít oba, ale každý jiné

Domácností, které nežijí ve vlastním bytě, ale v nájmu, stále přibývá. A do budoucna tento trend bude jistě sílit. Pravidla takového bydlení nastaví nájemní smlouva. Neméně důležité je ale i správné...

8. května 2025

Sazby hypoték po třech letech konečně pod pěti procenty. Bude pokles pokračovat?

Hypotéky dál zlevňují. Poprvé od jara 2022 sazby prolomily magickou pětiprocentní hranici. Průměrná nabídková sazba poklesla v květnu 2025 podle Swiss Life Hypoindexu na hodnotu 4,96 procenta. Ceny...

7. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.