Úterý 29. září 2020, svátek má Michal
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 29. září 2020 Michal

Myčku prožrala sůl, ale servis záruku neuznal. Na vině je zákazník

I malé dítě ví, že vyrobit kamna z hořlavého materiálu je nesmysl. Ale vyrábět myčky z materiálu, který nevydrží působení soli, je normální. A když takovou myčku za dva roky rozežere sůl, reklamaci vám neuznají. Prý je to chyba zákazníka.

„Musela by se udělat metalografie, podívat se, jak vypadá struktura toho plechu a najít skrytou vadu materiálu,“ říká soudní znalkyně Kateřina Kreisová. | foto: zdroj: Adam Sikyta

Před dvěma lety si Adam Sikyta z Teplic zařizoval kuchyň. Přes e-shop Mall.cz do ní obstaral vestavěnou myčku značky Candy a dostal na ni prodlouženou pětiletou záruku. Neuplynuly ani dva roky a už se záruka hodila: myčka totiž přestala fungovat.

Prodejce zákazníkovi doporučil, ať vadu reklamuje v autorizovaném servisu. Vyslaný servisní technik pak nad myčkou usoudil, že na tuhle vadu se záruka nevztahuje. Na tom by nebylo nic divného, kdyby tou vadou nebylo prorezivění antikorozního plechu uvnitř myčky. Na dně myčky se objevila nepatrná dírka, kvůli níž myčka odmítla fungovat, a podle technika si dírku udělal sám zákazník nesprávným používáním.

Reklamujte znovu a znovu

„Já jsem postupoval přesně podle návodu, i zpětně jsem si to pročítal, a jediné, co je tam napsáno, je, že po doplnění soli doporučují spustit mycí program. Což já jsem dělal,“ říká Adam Sikyta. Obrátil se na prodejce a žádal výměnu zboží nebo vrácení kupní ceny. Mall.cz místo aby reklamaci přijal, klientovi trochu nepochopitelně poradil, ať zboží znovu reklamuje. Když na podivnost postupu zákazník upozornil e-shop, Mall.cz mu napsal, že reklamaci uzavřel se zamítavým stanoviskem. A pokud se to klientovi nelíbí, může zboží reklamovat znovu.

Kdo chce pochopit absurditu komunikace s prodejcem, bude teď mít dobrou příležitost. Když jsme se totiž zeptali Mall.cz, proč zákazníkovi radí reklamovat zboží znovu a znovu, PR manažer Jan Řezáč odpověděl: „Vzhledem k tomu, že zákazník se závěrem reklamace nesouhlasí, má možnost zboží znovu reklamovat, například v jiném autorizovaném servisu.“

Ne vada, ale nevhodný materiál

Co teď? Výrobce sice nabízí záruku pět let, ale pokud ji neuzná, je záruka k ničemu. „Je-li reklamace uplatněna více než šest měsíců po převzetí věci, je na spotřebiteli, aby prokázal existenci vady v případě, že je reklamace zamítnuta,“ upozorňuje spotřebitelský časopis dTest.

Čtěte také

Pan Sikyta tedy musí prokázat prodejci, že zboží bylo vadné už v okamžiku prodeje. S tím by mu mohla pomoci soudní znalkyně, jenže ta je trochu skeptická. „Musela by se udělat metalografie, podívat se, jak vypadá struktura toho plechu a najít skrytou vadu materiálu, ale na to bych nesázela,“ tvrdí expertka na koroze Kateřina Kreisová.

Problém podle ní není v tom, že by na plechu byla vada, ale že je nevhodný celý plech. „Obecně se používá materiál, který pro myčky není stoprocentně vhodný. Používají se tenké plechy z korozivzdorné oceli té základní, nejnižší kvality, jaká se používá třeba na příbory. Ta v sobě nemá žádný molybden a je velmi málo odolná chloridům,“ vysvětluje soudní znalkyně.

K tomu přistupují další faktory – dříve myčky vydržely déle, protože se méně šetřilo vodou, ale dnes jsou z úsporných důvodu naprogramované kratší mycí cykly, takže se sůl z myčky nikdy dokonale nevypláchne. „Z hlediska koroze je to špatné. Čím novější myčka, tím méně vody si bere, a čím víc šetří vodou, tím náchylnější jsou ke korozi,“ vysvětluje odbornice.

Nerezový plech, který zrezne

Majitel rozbité myčky je z toho rozpačitý. „Nepřijde mi normální, že vyrábějí myčku z takového materiálu, který se neslučuje s použitím myčky. To prostě nedává smysl,“ uvažuje Adam Sikyta.

Chtěl se dopátrat, co dělal špatně. Zkoušel jednat s vedením servisu, zkoušel kontaktovat výrobce, ale marně. Lépe nedopadl ani redaktor iDNES.cz. Na otázku, v čem zákazník udělal chybu, Ivan Bačina z autorizovaného servisu B.I. Servis odpověděl (v duchu komunikace s Mall.cz), že vyslaný technik chybu neudělal. „Nevidím pochybení technika, postupoval přímo podle pokynů garanta pro ČR. Stížnost i váš požadavek na vysvětlení byl předán vedení firmy zastupující firmu Candy, která se k celé situaci vyjádří,“ napsal Ivan Bačina.

Místo společnosti Candy ČR se ozval vedoucí jejího partnerského servisu a nevědomky potvrdil slova soudní znalkyně: „Nerezový plech je označení pro galvanickou úpravu a ochranu před běžnými atmosférickými vlivy nebo před běžným opotřebením. V žádném případě však nerezový plech nechrání a není chráněn před jakoukoliv chemickou reakcí jiných chemických prvků,“ konstatoval Miloslav Klatovec, šéf smluvního BMK servisu. Proto je prý v návodu doporučeno spustit po dosypání soli program mytí nebo předmytí. Ale zatímco v ostatních pokynech návod mluví autoritativně („je nutné“, „musí se“), v tomto bodě - který je mimochodem až na konci - návod spuštění mycího programu pouze „doporučuje“. A přestože nemusel, pan Sikyta to podle svých slov dělal.

Sto let záruky k ničemu

Když se iDNES.cz zeptat prodejce, v čem tedy zákazník udělal chybu, dočkal se další porce komunikace.

Otázka: „Co mohl zákazník zanedbat?“ Odpověď: „Vada nebyla shledána jako záruční, ale pro nevhodné zacházení vzniklé v rozporu se záručními podmínkami byla posouzena jako mechanické poškození.“ A k tomu ještě upřesnění: „Reklamace byla opětovně na základě posudku servisního technika zamítnuta pro nevhodné zacházení s výrobkem,“ konstatoval Jan Řezáč z Mall.cz.

Hned je to jasnější. Zákazník začal tušit, že jednou jeho chybou bylo, že si koupil myčku. „Opravdu nechápu, že můžou vyrábět myčku, která je prožratelná solí. A klidně vám na ni dají záruku sto let, protože pak tu záruku stejně neuznají,“ říká Adam Sikyta.

Autor: pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

Opětovné vypnutí ekonomiky by zabilo víc firem než to jarní, říká ekonomka

Exkluzivně Helena Horská je uznávaná analytička a hlavní ekonomka Raiffeisenbank. Se svým týmem zpracovává řadu ekonomických...

Unikátní analýza čtyř tisíc hypoték: zjištění jsou mnohdy překvapivá

Premium Hypoteční trh zlevňuje a trhá rekordy. Jaká je ale realita při poskytování hypotečních úvěrů? Jak rychle je lze získat,...

Co jsou „temné osobnosti“ a jak je rozpoznat

Psychologové se po léta snaží pochopit, jaké jsou hlavní osobní rysy, které člověka předurčují ke společensky...

KVÍZ: Těšíte se na důchod? A víte, jak si ke státní penzi přilepšit?

Češi si začínají uvědomovat, že v otázce důchodu se nemohou na stát spolehnout, a proto se na stáří raději připravují...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mladší lidé si na penzi musí naspořit. Důchod od státu nebude nic moc

Demografická křivka je neúprosná. A důchodová reforma, která by její dopady na výši budoucích penzí snížila, je zatím v...

Nebezpečná místa Česka: pražské hlavní nádraží. Třicet let zde vládne podsvětí

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Už nebudu kandidovat, odejdu z politiky, říká exministr Adam Vojtěch

Premium Jsem odolný, ale už toho bylo hodně, vysvětluje svůj odchod exministr. Babiš ho podle něj trochu čekal. V rozhovoru pro...

  • Další z rubriky

Zkuste nasměrovat své finance na správnou cestu. Stačí na to měsíc

Finanční gramotnost se u nás zlepšuje. Ovšem šest z deseti českých domácností si stále nevytváří žádný rozpočet a...

Co jsou „temné osobnosti“ a jak je rozpoznat

Psychologové se po léta snaží pochopit, jaké jsou hlavní osobní rysy, které člověka předurčují ke společensky...

Pandemie vyvolává v lidech potřebu mít rezervu. Roste zájem o „stavebko“

Stavebnímu spoření se během letošního 1. pololetí dařilo navzdory koronavirové krizi. Počet nově uzavřených smluv...

Za letenky zaplatila 70 tisíc. Let zrušili, ale peníze jsou stále ve vzduchu

Premium Pokud letecká společnost zruší let, má podle unijních regulí do sedmi dnů vyplatit klientům zpět cenu letenky. Všichni...

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...

Čtvrtníček z nemocnice vtipkuje. Mluví o dýchání i pohlavní nemoci

Herec Petr Čtvrtníček (56) sice kvůli těžšímu průběhu covidu-19 musel do nemocnice, humor ho ovšem neopouští. Svým...