Expert: Budou banky klientům kompenzovat ztráty způsobené podvodníky?

Podle statistik České bankovní asociace došlo jen za letošní první pololetí k více než 31 tisícům kyberútoků na klienty bank, průměrná škoda v případě úspěchu útočníků pak činí 22 tisíc korun. Kdo škodu zaplatí? V drtivé většině podvedení klienti. Proč tomu tak je, rozebírá bankovní analytik skupiny Partners František Nonnemann.

František Nonnemann, bankovní analytik skupiny Partners | foto: Partners

Trendem doby je rychlé a snadné odbavení všech požadavků a potřeb, včetně placení. Proto také roste využívání mobilní bankovnictví a dalších aplikací, které umožní platit „na klik“. Řada klientů si založí a používá bankovní účet nebo jiné platební nástroje bez toho, aby viděli živého zaměstnance banky nebo aby do banky třeba i jen telefonovali.

Online placení má velké výhody. Z pohledu klienta jsou to úspora času a zlepšení uživatelského zážitku. Za pohledu banky je to především úspora nákladů, už jen proto, že nemusí udržovat tolik poboček..

František Nonnemann

  • Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze.
  • Několik let pracoval na Úřadu pro ochranu osobních údajů, mimo jiné i jako ředitel analytického odboru a vedoucí právního oddělení.
  • Od roku 2016 působí v soukromém sektoru, kde se zabývá především pravidly pro zpracování a ochranu informací, ochranou spotřebitele a compliance systémy.
  • Na tato témata také publikuje a školí.
  • V projektu založení Partners banky má na starosti nastavení compliance systému a pravidel pro řízení nefinančních rizik.

Jak se však jejich vztah s bankou odosobňuje, jsou klienti také o něco náchylnější na některé typy podvodů. Trendem je zejména tzv. phishing, kdy se podvodník snaží klienta přimět, aby mu zpřístupnil své internetové či mobilní bankovnictví. Typicky útočníci získají přihlašovací údaje k účtu tak, že oběť nalákají, aby své přihlašovací údaje vyplnila do podvržené přihlašovací stránky do svého internetového nebo mobilního bankovnictví.

Vzestup zažívá také tzv. vishing. Tím se označují případy, při kterých podvodník klientovi přímo volá a vydává se za pracovníka banky nebo policistu. A klienta se snaží zmanipulovat, třeba pod záminkou ochrany účtu, posílení zabezpečení, řešení reklamace a podobně, aby mu předal přístup k účtu.

Právní předpisy mají více chránit podvedené

Podle současného právní úpravy i podmínek většiny bank platí, že když klient umožní přístup do svého internetového nebo mobilního bankovnictví komukoli dalšímu, je odpovědný za veškeré škody, které mu mohou nastat. Obdobně pokud autorizuje platbu, banka ji provede a tím její odpovědnost končí. Skutečnost, že se klient nechal zmanipulovat nebo přímo podvést, není rozhodující, respektive není důvodem pro to, aby mu banka platbu vracela.

To se ovšem možná už brzy změní. Na úrovni Evropské unie se připravují nové právní předpisy pro oblast platebních služeb. A jeden z nich, konkrétně návrh nařízení o platebních službách na vnitřním trhu, posiluje ochranu klientů, kteří se stanou oběťmi „kvalitně provedeného“ phishingového či vishingového útoku.

Nalákala ho nabídka výhodné investice. Jedním kliknutím přišel o půl milionu

Podle nového nařízení, jehož návrh Komise zveřejnila v červnu tohoto roku, by klient nesl škodu způsobenou podvodem jen tehdy, pokud by z jeho strany došlo k hrubé nedbalosti. To znamená, že mu z okolností komunikace, volání falešného pracovníka banky, podvržených webových stránek atd., objektivně mělo být jasné, že jde o podvod. Pokud bude ovšem útok proveden „kvalitně“ a po průměrném spotřebiteli nebude možné spravedlivě požadovat, aby zjistil, že mu nevolá nebo nepíše jeho banka, ale podvodník, tak bude mít podvedený klient nárok na vrácení vylákané částky. A vracet mu ji bude jeho banka.

Co by tato změna, pokud projde legislativním procesem, znamenala v praxi?
Klienti, spotřebitelé, by měli silnější práva a lepší ochranu před podvody. Když přijdou o peníze v důsledku sofistikované kampaně, jejíž podvodný charakter mohli při běžné opatrnosti odhalit jen stěží, jejich banka jim bude ztráty kompenzovat.

KVÍZ: Falešné zprávy i balíčky. Poznáte phishing a umíte se bránit?

Lze očekávat, že banky se budou snažit hrozícím ztrátám předcházet, ať už technickými opatřeními pro ochranu mobilního či internetového bankovnictví, nebo zvýšenou edukací klientů. Vzdělávání klientů v otázkách kybernetické bezpečnosti a ochrany před podvody ostatně posílí postavení bank i v případě sporu o to, kdo má za podvodníkem způsobenou škodu platit.

Například pokud bude banka klienty pravidelně informovat, že jim do push notifikace nikdy nepošle žádné aktivní linky a že na podezřelé odkazy nemají reagovat, a klient přesto na link v podvržené zprávě kliknul, může banka uspět s tvrzením, že šlo o hrubou nedbalost, za kterou si klient i podle nové regulace zodpovídá plně sám.

Autor:
  • Nejčtenější

Soused topí v krbu, zahradu máme plnou sazí a smradu. Jak se bránit?

26. února 2024

Náklady na topení v rodinných domech bývají výraznou složkou celkového rozpočtu domácnosti. Každý...

Brzy se změní státní příspěvek v „penzijku“. Expertka radí, jak neprodělat

22. února 2024

„Teď stále ještě dostáváte za částku 1 000 korun od státu 230 korun. Ale po změně zákona...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rozbil jsem služební tablet. Po třech letech mi přišel účet na 10 tisíc

28. února 2024

Zaměstnanec je ve vztahu k zaměstnavateli považován za slabší stranu a je proto českým právním...

Přejít ze starého do nového „penzijka“ je snazší. Komu se to vyplatí?

27. února 2024

Staré penzijní připojištění peníze příliš nezhodnocuje oproti novému doplňkovému penzijnímu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daně 2023: Jak zdanit příjmy z nájmu a na co si dát pozor

21. února 2024

Řada lidí si přivydělává pronájmem nemovitosti, a to nejen bytu, domu nebo jeho části, ale také...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Rozbil jsem služební tablet. Po třech letech mi přišel účet na 10 tisíc

28. února 2024

Zaměstnanec je ve vztahu k zaměstnavateli považován za slabší stranu a je proto českým právním...

Daně 2023: Od jakých příjmů se podává přiznání. Limity jsou mírnější

28. února 2024

Růžové formuláře budete vyplňovat a daně platit, pokud jsou vaše přivýdělky vyšší než stanovené...

Open ani free space k výkonu nevedou. Co zaměstnance dnes motivuje

27. února 2024

Premium Zaměstnavatelé chtějí od svých zaměstnanců, aby podávali výkon a zbytečně nezaháleli. Ale strávit...

Přejít ze starého do nového „penzijka“ je snazší. Komu se to vyplatí?

27. února 2024

Staré penzijní připojištění peníze příliš nezhodnocuje oproti novému doplňkovému penzijnímu...

Útok moukou byl podvod. Bendigovi hrozí trest, že úřady zaměstnal zbytečně

Zpěvák Jan Bendig se nestal obětí útoku moukou, jak sám všude rozhlašoval. Celou událost s „pachatelem“ ve skutečnosti...

Zemřela slovenská moderátorka, oblíbený byl její pořad, který pomáhal dětem

Zemřela moderátorka a logopedka slovenské dětské televizní stanice JOJko Lucia Palugyayová. Bylo jí 47 let. Na...

Bufet v Českém Krumlově se stal přes noc hitem. Zaujal řízkovým chlebíčkem

Fotografie chlebíčku na řízku obletěla na sociálních sítích během středečního dne téměř všechny skupiny. Tuto...

Jak uspokojit ženu? Odborníci vědí, jak na to. A za pokus to rozhodně stojí

„Přestože jsem po třicet let zkoumal ženskou psychiku, nejsem s to odpovědět na velkou, dosud nezodpovězenou otázku, co...

Prý vypadám jako chlap. Kritika na sítích mě ranila, přiznává Julia Robertsová

Julia Robertsová (56) je americká herečka a bývalá modelka, jejíž jméno a filmové role zná celý svět. Navzdory slávě se...