Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Fenomén sdílených aut je v Česku na vzestupu, má totiž své výhody

  7:00
Auto a žena se nepůjčují. O ženách to platí pořád, snad vyjma pořadu Výměna manželek. Sdílení aut je ale nový trend, ať se nám to líbí, nebo ne. Bonusem pro odpůrce tohoto fenoménu je méně aut na silnici a více parkovacích míst.

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

„Když se narodily děti, chvilku jsme o druhém autě do rodiny uvažovali. Většinu času by ale stálo před domem a kvůli všem dodatečným nákladům na povinné ručení, servis, dálniční známku a dalším starostem okolo, jako je platba za druhé parkovací místo v modré zóně či výměna zimních a letních pneumatik, jsme to nakonec zavrhli,“ vypráví třicetiletá Eva Honajzrová z Brna. 

Porovnejte si ceny povinného ručení a najděte to nejvýhodnější.

Podle rostoucí popularity služby sdílení aut neboli carsharingu v Česku to vypadá, že ona a její rodina nejsou zdaleka sami, kdo si další auto nekoupí, ale v případě potřeby si vhodný vůz raději půjčí. „Osobně nejvíc kvituji, že z vozového parku si můžeme vybírat jako z bonboniéry. Velké a spolehlivé auto si rodina může půjčit na dovolenou, svižný a sexy kabriolet třeba na víkend ve dvou. Má to své výhody i v případě, že člověk uvažuje o koupi auta a potřebuje si ho otestovat,“ vypočítává výhody carsharingu Eva.

Jedno sdílené auto za osm soukromých

Sympatická je také vize snížení počtu automobilů na silnicích, lepší vzduch a uvolnění parkovacích míst. Podle statistik většina aut stejně pětadevadesát procent času parkuje a nejezdí.

V Praze je 1,1 milionu registrovaných aut, zároveň ale jen 700 tisíc lidí s řidičským průkazem. I kdyby všichni šoféři nasedli najednou do svých aut, stále v ulicích zůstane 400 tisíc bezprizorních. Jedno sdílené auto podle studií nahradí až osm soukromých vozidel. Oproti klasické půjčovně si lze v rámci carsharingu vůz převzít i vrátit kdykoliv, tedy čtyřiadvacet hodin denně.

V České republice podniká v oblasti sdílení aut s vlastním vozovým parkem několik firem, největší je Car4Way, dále Autonapůl a AJO. Firem i aut stále přibývá. Zatímco v roce 2012 Asociace českého carsharingu registrovala pouhých devět sdílených aut, aktuálně se jich na silnicích pohybuje celkem téměř 720. Specialitou v oblasti sdílení aut je Uniqway - komunitní sdílení aut mezi studenty pražských univerzit (ČVUT, ČZU a VŠE).

Půjčují si navzájem aneb peer to peer carsharing

Trochu jinak carsharing pojala společnost HoppyGo, která jako jediná zprostředkovává půjčování aut přímo mezi majiteli vozů, takzvaný peer to peer (P2P) carsharing. U HoppyGo si můžete auto nejen půjčit, ale i nabídnout to svoje k „pronájmu“ a přivydělat si tak. V nabídce jsou vozy všech kategorií od malých městských aut přes sedany, kombíky a limuzíny až po užitkové vozy nebo sportovní kupé.

 „Během roku 2018 se počet našich zákazníků rozrostl čtyřnásobně na aktuální počet 42 tisíc uživatelů. K dispozici mají celkem patnáct set aut. Jejich majitelům jsme vyplatili přes deset milionů korun,“ shrnuje výsledky loňského roku Jan Charouz z HoppyGo.

Výhodou HoppyGo oproti klasickým carsharingům je lepší pokrytí. Nějaké to auto totiž v pohodě najdete v Čelákovicích, Humpolci nebo Hodoníně. Ostatní společnosti jezdí pouze ve větších městech, například Autonapůl nabízí vozy v Brně, Praze, Liberci, Plzni, Ostravě, Pardubicích, Hradci Králové, Olomouci, Českých Budějovicích a Zlíně, AJO půjčuje jen v Praze a Brně. Za den zaplatíte od 350 korun nahoru.

Pokud si chcete půjčit auto, stačí se zaregistrovat u některého z provozovatelů carsharingu, obvykle musíte také složit vratnou kauci (Autonapůl a HoppyGo 5 tisíc korun), nebo si službu předplatit (u AJO za 3 900 Kč). K registraci budete potřebovat svůj řidičský a občanský průkaz. Pak si přes mobilní aplikaci nebo na webových stránkách společnosti najdete a rezervujete vhodné a volné auto na potřebný termín - může to být hodina, den, klidně i týden. Obecně platí, že čím déle auto máte, tím nižší cenu zaplatíte.

Ceny někteří poskytovatelé odvozují od velikosti (třídy) aut, někteří je mají jednotné (AJO). Standardně se platí za ujeté kilometry a čas výpůjčky. Ceny se liší - HoppyGo inzeruje auto od 350 korun na den, u AJO zaplatíte za tři hodiny 95 korun, ale jen při najetí 10 kilometrů… Oktávka na víkend a 200 kilometrů nájezdu u Car4Way vychází na 2 190 korun.

Na webech najdete podrobné ceníky a kalkulačky. Všechny společnosti mají pro své vozy sjednané havarijní pojištění, často nadstandardní, jen pozor, je tam spoluúčast. V automobilech, které mají i dálniční známku, je palivo, kontakty na operátory a na asistenční služby pro případ nehody nebo poruchy vozidla.

Klíčky k vozu nepotřebujete, protože bývají uložené v přihrádce. Vůz si odemknete čipem nebo chytrým mobilem. Výjimkou je HoppyGo, kde si s majitelem vůz předáte z ruky do ruky.
Osobní kontakt ale má něco do sebe. „Naše zkušenosti potvrzují, že chování řidičů k vozu je u HoppyGo mnohem lepší než v klasické půjčovně, protože auto si půjčují dva konkrétní lidé mezi sebou. Obě strany navážou určitý vztah a na konci výpůjčky se vzájemně ohodnotí, což je také určitou formou motivace. Průměrně hodnocení uživatelů na naší platformě je 4,89 hvězdiček z pěti, z čehož je jasně vidět, že valná většina uživatelů má se službou maximálně pozitivní zkušenost, a to jak na straně majitelů aut, tak na straně řidičů, kteří si auta půjčují,“ dodává Jan Charouz.

Najezdíte-li ročně jen 10 tisíc, raději si auto půjčte

Zda se vám vyplatí si auto koupit, nebo půjčit, není úplně snadné propočítat. Obecně lze konstatovat, že vlastnit vůz se nevyplatí lidem, kteří najezdí pod deset tisíc kilometrů ročně. Hodně lidí považuje za náklady spojené s vlastním autem pouze cenu projetého paliva. Často ale přehlížejí skryté náklady, tedy hodnotu peněz, které v autě leží, amortizaci vozu, celoroční pojištění, parkování, pravidelný servis, výměnu a pořizování letních a zimních gum, pravidelné přezouvání a podobně.
Na webu http://www.jitis. eu/ je k dispozici kalkulačka reálných nákladů na provoz vlastního auta. Výhodou carsharingu je, že za auto opravdu platíte, jen když ho potřebujete.

Chci svoje auto půjčit

Vlastní auto ke sdílení můžete nabídnout jen u HoppyGo. Nejdřív si stáhnete aplikaci, pak projdete jednoduchou registrací. Podmínkou je, že auto nemá najeto víc než 300 tisíc kilometrů a není starší než patnáct let. Cenu za půjčení vozu si můžete nastavit sami, společnost vám ji nezávazně doporučí. Po dobu pronájmu je auto kryté dalším pojištěním, třeba i pro případ, že vám auto někdo nevrátí. Sami si ale předem určujete, kdy a komu je auto k dispozici. U každé poptávky vašeho vozu se ukáže jméno, věk a hodnocení žadatele. HoppyGo si z „výdělku“ účtuje provizi ve výši patnáct procent.

VIDEO: „Jako kluzák ze Star Wars.“ Takto fungují sdílená auta:

Autor:
  • Nejčtenější

Když tělo hovoří za duši. Signály těla vnímejte jako cenné informace o zdraví

20. května 2024

Premium Máte na den naplánováno hodně úkolů a obáváte se, že je nezvládnete? A zrovna vás ještě navíc...

KOMENTÁŘ: Sendvičová generace je v obležení povinností. Jak z toho ven

21. května 2024

Přibližně milion Čechů denně bojuje s náročnou situací, kdy musí pečovat o své stárnoucí rodiče,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

IT nebylo to pravé ořechové. Srdce ho táhlo k práci s kovem a dřevem

18. května 2024

Technická škola ho nebavila, stejně tak ho neoslovil ani víc adrenalinově zaměřený obor. Adrenalin...

Díky životnímu pojištění můžete ušetřit na daních. Na co máte nárok

17. května 2024

Daňové zvýhodnění příspěvků na životní pojištění doznalo změn. Zatímco ještě za rok 2023 bylo možné...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

KOMENTÁŘ: Jak neprodělat, když úrokové sazby letí dolů

23. května 2024

Oči všech Čechů jsou už nějakou dobu upřeny na Českou národní banku a tlačí ji, aby snížila úrokové...

Letní dovolená či tábor pro děti. Jak na ně přispívají zaměstnavatelé?

24. května 2024

Dovolená je věc, kterou si Češi vzít nenechají, potvrzuje se to každý rok. A letos to nebude jinak....

Hledám dobrého a levného zubaře na pokladnu. Pomoci může i zdravotní pojišťovna

24. května 2024

Zubního lékaře potřebujeme všichni. Někdo více, někdo méně často. Minimálně na preventivní...

KOMENTÁŘ: Jak neprodělat, když úrokové sazby letí dolů

23. května 2024

Oči všech Čechů jsou už nějakou dobu upřeny na Českou národní banku a tlačí ji, aby snížila úrokové...

Advokát: Nehodu nezaviní, o všechna odškodnění se ale poškození nehlásí

23. května 2024

Škody při dopravních nehodách razantně narůstají, zvlášť na zdraví. Podle advokáta Zbyňka Drobiše...

AURES Holdings a.s.
NÁKUPČÍ AUTOMOBILŮ - BRNO (A12460)

AURES Holdings a.s.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 40 000 - 60 000 Kč

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...