Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Náklaďák pod okny každé dvě minuty. Kámen je potřeba, těžba ale vadí místním

  4:55
Loštice na Šumpersku si říkají metropole tvarůžků a cestovní ruch je pro ně důležitý. Proto je roztrpčily plány na rozšíření těžby v tamním kamenolomu, odkud jezdí nákladní auta přímo přes centrální náměstí. Třetina obyvatel podepsala petici proti. Nejde přitom o jediný podobný spor mezi těžaři a obyvateli přilehlých sídel v Olomouckém kraji.
Letecký pohled na lom Kozí Vrch, který se nachází u Loštic na Šumpersku.

Letecký pohled na lom Kozí Vrch, který se nachází u Loštic na Šumpersku. | foto: Miloslav Jančík, MF DNES

Pod petici, která nesouhlasí s pokračováním těžby v lokalitě Kozí Vrch, přidalo jméno za dva týdny 808 obyvatel Loštic.

„Lidé se zmobilizovali. Dlouhodobě jsme se snažili najít s kamenolomem společnou řeč. Věřím, že nakonec se dohodneme a nebude to vyhrocené, protože to nikdy nepřináší nic dobrého,“ řekla loštická starostka Šárka Havelková Seifertová (nez.)

„Nešťastné bylo, že za námi těžaři nepřišli se záměrem, že chtějí navyšovat roční objem ze 150 tisíc na 500 tisíc tun, už dřív,“ dodala.

Na radnici se o plánech dozvěděli až ze zjišťovacího řízení v procesu EIA posuzujícím vliv na životní prostředí. Město je přitom vlastníkem pozemků kamenolomu i okolního lesa, kam by se měl rozšiřovat.

O pět hektarů lesa nechtějí v Lošticích přijít i vzhledem k jeho špatnému stavu. Při kůrovcové kalamitě vznikly holiny a další otevírání porostu může způsobit větrnou erozi. Hlavním argumentem proti intenzivnějšímu dobývání je nicméně doprava.

„Podle našich výpočtů by centrem města každý den projelo více než 200 nákladních vozidel o nosnosti od 14 do 30 tun. Při provozní době od 6 do 14 hodin se jedná o průjezd každé dvě minuty,“ oznámil tamní městský úřad. Chystá také měření hluku z dopravy na náměstí Míru.

Těžaři se snaží mírnit obavy

Vedení Loštic věří, že zpracovatel posudku jejich námitky zohlední. „Na náměstí se nedá promluvit, když tady nákladní auta jezdí, všechno řinčí. Jde to proti rozvoji cestovního ruchu,“ zmínila starostka s tím, že předpokládaná doba těžby je 35 let.

„Navíc silnice vede těsně vedle koupaliště, k tomu auta nedodržují rychlost, práší se z nich. Nejsme úplně proti těžbě, ale pokud bylo povoleno 150 tisíc tun, tak ať to zůstane zachované,“ doplnila.

Obce na Olomoucku se smiřují s rozšířením těžby štěrkopísku, hledají kompromis

Společnost Kamenolomy ČR uvedla, že je připravená společně hledat řešení přijatelné pro město.

„Je třeba zdůraznit, že navržená maximální možná kapacita roční produkce neznamená, že těchto hodnot kamenolom skutečně dosáhne. Zásobuje kamenivem pouze stavby v blízkém regionu, protože přeprava tohoto materiálu na delší vzdálenosti nedává smysl z ekonomického ani ekologického hlediska,“ sdělila mluvčí firmy spadající do koncernu Strabag Edita Novotná.

Běžnou roční poptávku po materiálu pro dodávky především na Lošticku a Mohelnicku společnost odhaduje od 150 do 200 tisíc tun ročně. Navýšení objemu by podle ní nastalo jen dočasně, pokud v kraji budou rozsáhlejší stavby.

Nepomůže ani zavřít okna, vadí lidem

Společnost minulý měsíc podnikla orientační sčítání dopravy, ze kterého vyplynulo, že auta jezdící pro kamenolom představují asi pět procent z celkového provozu.

„Vliv naší činnosti se nicméně i v této oblasti snažíme kompenzovat například investicemi do oprav, údržby a čištění místních komunikací v blízkosti lomu. Na návrh zastupitelů města se budeme finančně podílet také na pořízení radaru pro měření rychlosti automobilů jedoucích od kamenolomu. Dále připravujeme výstavbu čisticí linky podvozků a kol nákladních vozidel,“ ujistila Novotná.

Mírnit těžkou dopravu se snaží třeba i obce z Přerovska, kde se těží kámen ve Výklekách a ve Veselíčku. Ve Výklekách nyní těžaři žádají o zahloubení těžební jámy. Maximální kapacita má zůstat nezměněná na 600 tisících tun ročně.

Kamenolom u Veselíčka na Přerovsku. Ves chce do budoucna zabránit jakýmkoliv pokusům o obnovení a rozšíření těžby.

„Odstřely tolik nevadí, největší zátěž je doprava. Jsme rádi, že přes nás alespoň jezdí jen nenaložená auta, což se podařilo vyjednat ještě za bývalého vedení obce. I tak je to 30 až 40 náklaďáků za den od pěti od rána. Cesta není rovná, auto s prázdným návěsem slyšíte i přes zavřené okno,“ popsala starostka Kateřina Jandová (nez.)

„Z Báňského úřadu nemáme nic, kompenzace jdou podle katastru Velkému Újezdu, přes který neprojede ani jedno auto. My si ale každoročně od těžařů požádáme o finanční dar. Dostali jsme od nich příspěvek na kanalizaci, vodovodní šachtu, teď na komunální vozidlo,“ vyjmenovala Jandová.

Dopravcům nelze přikázat, kudy mají jezdit

V ještě horší situaci jsou podle ní vesnice, přes něž míří kámen z Veselíčka na dostavbu D1.

„Když utřete parapet u cesty, na druhý den můžete znovu, prašnost je obrovská. Silnice má degradované krajnice, krajská správa už dělala dosypy. Všechno se dá vydržet po nějakou dobu. Ale D1 se bude stavět ještě dva roky, pak tu máme D55, možná vysokorychlostní tratě, mohou to být desítky let stavění,“ poukázal starosta Michal Bednařík (nez).

„Určitě jsou jiné trasy, kudy jet, ale auta volí nejkratší cestu. Řešíme to s Veselíčkem, Výkleky, Lazníky. Společně se snažíme najít možnosti, avšak máme hodně svázané ruce,“ dodal starosta.

Ve vápencovém velkolomu na Šumpersku se kvůli sesuvu vytvořila obří trhlina

Obec oslovila policii kvůli kontrolám rychlosti a chce se obrátit také na najaté dopravní firmy a Ředitelství silnic a dálnic. Zákon ale nedává státním silničářům možnosti, jak přepravu soukromými dopravci usměrňovat.

„V rámci staveb spolupracujeme s představiteli obcí, mimo jiné apelujeme prostřednictvím generálních dodavatelů staveb na přepravce, aby dodržovali rychlost nebo například nepoužívali místní či účelové komunikace, které nejsou na těžkou přepravu stavěné,“ uvedl mluvčí krajské správy ŘSD Miroslav Mazal.

„Tato problematika je častým tématem kontrolních dnů, kterých se zástupci obcí účastní,“ dodal s tím, že státní podnik je připravený jednat i se zástupci Radvanic.

Recyklace se zvyšuje, vše ale nepokryje

Veselíčko má s lomem dohodu, že každý den, kdy se materiál vyváží, uklidí silnici metařský vůz.

Kámen dosud nelze ve stavebnictví nahradit. ŘSD nicméně pracuje například s recyklovaným betonem a šetří tak kamenivo.

„Limity jsou zatím například konstrukce mostů, ale nic nebrání použití jako částečné náhrady nových materiálů volitelně pro spodní stmelené vrstvy vozovek nebo jednu ze složek betonu spodní vrstvy cementobetonové dálnice,“ vysvětlil Mazal.

„Recyklace nikdy nenahradí nově těžené suroviny, přesto ŘSD věnuje nemalé úsilí vývoji tématiky recyklovaných materiálů a jejich možností v silničním stavitelství,“ doplnil.

ŘSD právě tento týden prezentovala recyklaci materiálu na opravě dálnice D46 u Pustiměře na pomezí Olomouckého a Jihomoravského kraje. Stavební firma tam při opravě povrchu využije až padesát tisíc tun z původního povrchu dálnice.

21. května 2024

  • Nejčtenější

Při výbuchu v újezdu Libavá zemřel voják, dalších osm lidí je zraněných

17. června 2024  12:12,  aktualizováno  17:15

Ve Vojenském výcvikovém prostoru Libavá před polednem vybuchla blíže neurčená munice. Zemřel při...

Pět agresorů napadlo na prostějovském magistrátu dvě ženy, hrozili jim i smrtí

21. června 2024  9:13,  aktualizováno 

Prostějovská policie vyšetřuje od čtvrtečního odpoledne napadení dvou žen v budově tamního...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Nesnesitelný hluk, stěžují si obce pod sedlem na motorkáře. Přijdou radary

21. června 2024  5:48

Motorkářská sezona začala a obyvatelé i chataři v okolí Červenohorského sedla opět přicházejí o...

Dělníci se zasekli v tubusu elektrárny. Ven je dostali až hasiči

16. června 2024  20:12

Hasiči v neděli několik hodin zachraňovali čtyři dělníky z převráceného vozíku v tubusu...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Rodinný statek ze Šumperska je farmou roku, jejich řezník byl původně svářeč

14. června 2024  6:21

Nejlepší ekofarmou roku 2024 se stala rodinná firma Statek Winter z Vysokých Žibřidovic na...

Na zahradě hospice chtějí rozárium či pramen, zatím ale chybí peníze i povolení

21. června 2024  16:09

Projekt obnovy a zpřístupnění zahrady v areálu hospice na Svatém Kopečku u Olomouce chce příští rok...

V nemocnici zůstává poslední z vojáků zraněných při výbuchu munice na Libavé

21. června 2024  14:20

V nemocnici zůstává poslední voják zraněný při pondělním výbuchu munice ve vojenském výcvikovém...

Knotek před další sezonou v Olomouci: Než to tady ukončím, chci zažít semifinále

21. června 2024  10:45

Pouze dva hráči e současného kádru hokejové Olomouce zažili s týmem postup do extraligy v roce...

Pět agresorů napadlo na prostějovském magistrátu dvě ženy, hrozili jim i smrtí

21. června 2024  9:13,  aktualizováno 

Prostějovská policie vyšetřuje od čtvrtečního odpoledne napadení dvou žen v budově tamního...

ManpowerGroup s.r.o.
Mistr ve výrobě (až 45 tisíc)

ManpowerGroup s.r.o.
Olomoucký kraj, Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 35 000 - 45 000 Kč

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Ostuda bratrů Bendigů v AZ-kvízu. Jan se vymlouval na trému z Mareše

Ve speciálním díle AZ-kvízu s názvem ČT art kvíz se proti sobě utkali bratři Jan a Marsell Bendigovi. V soutěži se jim...

Výhru ze Survivoru utratil Mikýř za rozhovor v prázdné O2 areně, vydělal miliony

Martin „Mikýř“ Mikyska (30) vytěžil své vítězství v reality show Survivor Česko & Slovensko 2024 na maximum. Povedl se...

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...